ik zit scheef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

ik zit scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:04

hallo!
ik heb laatst een operatie gehad aan mn knie.
daarna ben ik te snel weer op t paard geklommen, en heb ik mezelf een foute houding aangeleerd.
ik heb namelijk onbewust mijn rechter (geopereerde) been ontzien.
daardoor knikte mijn rechterheup ofzo een beetje in.
daar heb ik nu nog steeds last van.
ik zit dus nog steeds scheef, vooral in de draf.
heeft iemand tips om dit probleem op te lossen?
mijn instructrise zegt het al constant tegen me. Lachen

Alicia2u

Re: ik zit scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:32

Je rechterarm omhoog brengen boven je hoofd (alsof je je vinger opsteekt) en zo een tijdje rijden. Natuurlijk af en toe even pauze nemen, maar zeker in de wendingen is het een uitkomst.
Doordat je je rechterarm omhoog doet, rek je je rechterheup uit die knik en zet je meer gewicht op je binnenbeugel en binnenzitbeenknobbel om je evenwicht te bewaren. Als je rechterheup inknikt haak je namelijk je linkerbeen om je paard om er niet af te glijden. Met je arm omhoog kun je je linkerbeen weer lang maken.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:34

Alicia2u schreef:
Je rechterarm omhoog brengen boven je hoofd (alsof je je vinger opsteekt) en zo een tijdje rijden. Natuurlijk af en toe even pauze nemen, maar zeker in de wendingen is het een uitkomst.
Doordat je je rechterarm omhoog doet, rek je je rechterheup uit die knik en zet je meer gewicht op je binnenbeugel en binnenzitbeenknobbel om je evenwicht te bewaren. Als je rechterheup inknikt haak je namelijk je linkerbeen om je paard om er niet af te glijden. Met je arm omhoog kun je je linkerbeen weer lang maken.

bedankt! dit ga ik zeker proberen! Haha!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:05

Je voeten uit de beugels de beugels voor het zadel langs hangen en dan gaan rijden, dan zit je heel moi rechtop

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:10

tommieee2 schreef:
Je voeten uit de beugels de beugels voor het zadel langs hangen en dan gaan rijden, dan zit je heel moi rechtop

Ben ik het niet met je eens, dan kun je ook scheef zitten. Zonder beugels rijden kan inderdaad goed zijn voor de balans, maar niet als die erg slecht is. Dat is vragen om ongelukken. Rijden zonder beugels kan een uitkomst bieden bij het verfijnen van de zithulpen en het beter leren ontspannen van het bekken (met name tijdens de overgangen). Als je echter scheef zit, zullen veel ruiters zonder beugels juist extra scheef gaan zitten en met meer spanning zichzelf vast blijven houden/zetten.

Zonder beugels rijden af en toe kan een goede aanvulling zijn op een correcte zit, of onder begeleiding van een instructeur helpen problemen op te lossen, maar het is vaak niet de manier om zelfstandig problemen te verhelpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:15

tommieee2 schreef:

Idd, beugels uit, en heel veel zonder beugels rijden. Goed ook in je hoofd prenten wat je fout is, en zoveel mogelijk zelf corrigeren. Niet je instructrice moet dit doen, maar jij zelf.

Je moet je er bewust van worden en zelf steeds corrigeren.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:16

ik zit ook scheef en die arm omhoog werkt wel. Echt het proberen waard!!!
verder zou ik het niet weten, iemand vanaf de grond die je kan begeleiden?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:24

crossmonster schreef:
tommieee2 schreef:

Idd, beugels uit, en heel veel zonder beugels rijden. Goed ook in je hoofd prenten wat je fout is, en zoveel mogelijk zelf corrigeren. Niet je instructrice moet dit doen, maar jij zelf.

Je moet je er bewust van worden en zelf steeds corrigeren.

Het is moeilijk je bewust te worden van iets zonder dat iemand je er op wijst. Ken je het rijtje van leer-fasen?

Onbewust-onbekwaam
Bewust-onbekwaam
Bewust-bekwaam
Onbewust-bekwaam

Vooral bij die eerste fase is het belangrijk dat je goede begeleiding hebt, maar ook in fase 2 en 3 kun je eigenlijk niet zonder, omdat dat de kans groot is dat je jezelf een nieuwe, maar verkeerde manier aanleerd om met het probleem om te gaan. Totdat je onbewust-bekwaam bent, en het dus een automatisme is, ben je gevoelig voor nieuwe invloeden, die dus ook heel verkeerd uit kunnen pakken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:33

Ja ik ken het rijtje, heb 10 jaar geleden ook mijn papiertje gehaald Knipoog

Maar het is een feit dat je instructrice het wel honderd keer kan roepen, maar JIJ bent degene die het in je oren moet knopen en er actief mee aan de slag moet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:37

Dat ben ik dan weer wel met je eens, maar het merendeel van de ruiters heeft in de beginfase na 30 seconden niet door dat ze het alwéér fout doen Knipoog

Bovendien zou ik een ruiter die serieus scheef zit niet zomaar zonder beugels laten rijden, met name laterale scheefheid. Verticale scheefheid is volgens mij makkelijker op te lossen zonder beugels, omdat dan de bovenbenen, knieën, enkels en heupen net iets vrijer zijn. Bij laterale scheefheid zijn juist de beugels een goede indicatie en controlepunt voor de ruiter.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:14

bedankt voor jullie reacties! mijn instructrice zegt telkens dat ik me aan de rechterkant langer moet maken. maar voor mijn gevoel zit ik gewoon recht. dat is juist het probleem. maar volgens mijn instructrice zit ik al een stuk rechter als eerst. ik zit nu ook enkel nog in de draf een klein beetje scheef. met lichtrijden dus. doorzitten gaat prima Lachen . ik rij indd ook wel eens zonder beugels en ook wel eens zonder zadel. dan kan ik ook gewoon blijven zitten in draf en galop enzo. het is dus niet zo dat ik heeeeel erg scheef zit, maar wel een klein beetje. en dat kleine beetje wil ik ook afleren Lachen .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:58

Ik denk dat die oefening met de arm je erg zal helpen in dat geval Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:51

Doe eens een zitles aan de longe, en rij eens zonder beugels en met je ogen dicht.....probeer te voelen wanneer je recht zit en wanneer je schreef zit. Met je ogen dicht kom je erachter dat je uit balans raakt zodra je schreef zit. Hierdoor word je bewuster hoe "recht" zitten weer aanvoelt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:41

hoi hoi,

ik ken je probleem, ben zelf 2 keer aan mijn rechter knie geopereerd en liep tegen hetzelfde aan als jij.

Voor mij heeft het erg geholpen om buiten het rijden oefeningen te doen om mijn beide benen weer 'gelijk' te krijgen. Gevoel was gewoon wat anders. Dus krachtoefeningen gedaan, wel bij de fysio. Heeft echt goed geholpen.

Veel geduld, vaak aanhoren dat je scheef zit, maar uiteindelijk is het wel goed gekomen.

Succes.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:08

Het is misschien niet helemaal de tip die je wilt, maar misschien is het beter om zo weinig mogelijk te rijden totdat het wat beter gaat met je knie. Met fysiotherapie en misschien zwemmen train je beide benen gelijkmatig. Ik weet ook niet of je op een eigen paard rijd, of een manege paard, maar als jij steeds scheef zit gaat het paard na verloop van tijd ook scheef lopen. Het is dan moeilijker om weer recht te gaan zitten. En dan moet je paard eerst weer naar de fysio...
Ik hoop in ieder gevaal voor je dat je knie weer helemaal goed wordt en dat het paardrijden tezijnertijd ook weer lukt!!

Succes en beterschap!! Pling

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:12

hoihoi!

de tip met de arm in lucht vind ik zelf een goede.
geeft er niemand waar je rijdt zitles?
dat je dat een paar x probeert?
je pikt er misschien een paar dingen van op

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:18

Ik zit ook scheef,
mijn instructeur zegt altijd dat ik moest doen alsof iemand in mijn linkerzij kietelt

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 07:54

bedankt voor al jullie reacties!
Issy schreef:
Doe eens een zitles aan de longe, en rij eens zonder beugels en met je ogen dicht.....probeer te voelen wanneer je recht zit en wanneer je schreef zit. Met je ogen dicht kom je erachter dat je uit balans raakt zodra je schreef zit. Hierdoor word je bewuster hoe "recht" zitten weer aanvoelt.

er geeft hier bij mij in de buurt niemand zitles.. weet iemand wat je dan moet doen? gewoon zitten en de bewegingen beter aanvoelen enzo? ik heb namelijk wel verzorgpaarden/pony's. ik kan een vriendin wel vragen of zij wil longeren, dan kan ik erop. moet dat met zadel/ zonder zadel/ zonder beugels? ik zou het namelijk wel een keertje willen proberen!

Miepie1980 schreef:
hoi hoi,

ik ken je probleem, ben zelf 2 keer aan mijn rechter knie geopereerd en liep tegen hetzelfde aan als jij.

Voor mij heeft het erg geholpen om buiten het rijden oefeningen te doen om mijn beide benen weer 'gelijk' te krijgen. Gevoel was gewoon wat anders. Dus krachtoefeningen gedaan, wel bij de fysio. Heeft echt goed geholpen.

Veel geduld, vaak aanhoren dat je scheef zit, maar uiteindelijk is het wel goed gekomen.

Succes.

bedankt! ik zou binnenkort zowiezo weer met mijn fisiooefeningen beginnen, zodat mijn been dan in goede conditie is voor mijn 2de operatie. daar ga ik dan nu al vast wel aan beginnen. ik weet nog een aantal oefeningen van de vorige keer. bedankt voor deze tip!

marieke1982 schreef:
Het is misschien niet helemaal de tip die je wilt, maar misschien is het beter om zo weinig mogelijk te rijden totdat het wat beter gaat met je knie. Met fysiotherapie en misschien zwemmen train je beide benen gelijkmatig. Ik weet ook niet of je op een eigen paard rijd, of een manege paard, maar als jij steeds scheef zit gaat het paard na verloop van tijd ook scheef lopen. Het is dan moeilijker om weer recht te gaan zitten. En dan moet je paard eerst weer naar de fysio...
Ik hoop in ieder gevaal voor je dat je knie weer helemaal goed wordt en dat het paardrijden tezijnertijd ook weer lukt!!

Succes en beterschap!! Pling

maar ik heb nu helemaal geen last meer van me knie. pas als ik de vogende operatie heb gehad krijg ik er weer last van. ik heb er dus geen last van dat ik mijn kruisband mis, ik mag alleen niet sporten doen zoals voetbal, softbal enz. het probleem is dat toen ik er wél last van had ben gaan rijden. na de volgende operatie doe ik dat dus niet, in iedergeval niet met beugels. ik rij op manegepaarden en op 3 verzorgpaarden en een fries paard van mijn tante. mijn scheefheid is gelukkig nog niet zo erg dat ik de paarden ook scheef 'maak'.
Anouk__ schreef:
Ik zit ook scheef,
mijn instructeur zegt altijd dat ik moest doen alsof iemand in mijn linkerzij kietelt

haha oke, ik zal het proberen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:05

Alicia2u schreef:

Zo zou ik het ook proberen!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:42

Even iets totaal anders, het lijkt me ook zinvol om je zadel even na te laten kijken! Wanneer je scheef zit (hoeft niet heel ernstig te zijn) raken de kussens op den duur ook ongelijk. Ik heb makkelijk iets te veel gewicht op mijn linker zitbeenknobbel, voor het oog zit ik niet echt heel scheef maar als je er op gaat letten zie je het wel. Mijn zadel is hierdoor ook wat scheef gaan liggen. Ik heb hem weer recht laten vullen en hierna was het voor mij veel gemakkelijker om weer een goede, rechte houding aan te nemen. En niet te vergeten, voor je paard is het natuurlijk ook wel zo prettig als het zadel recht ligt.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:55

Ik heb ook een probleem gehad met scheef zitten. Ik dacht eerst dat het aan het zadel lag of aan m'n paard. Maar ik heb het met mijn chiropractor overlegd en na zijn behandeling zit ik gewoon weer goed. Weet niet wat hij precies heeft gedaan, maar het heeft voor mij geholpen.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:38

misschien dat een paar keer zonder zadel rijden helpt. is goed voor je houding heb ik gehoord.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:42

Niet voor je houding persé, wel voor je balans. Zonder zadel steken de meeste ruiters namelijk de onderbenen af en naar voren om hun evenwicht te bewaren. Wel een goede voor als je scheef zit; als je te scheef zit, glij je er namelijk naast Knipoog Maar je moet natuurlijk ook recht kunnen zitten mét zadel.

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:06

je zou zonder beugels kunnen gaan rijden, dan moet je wel recht gaan zitten anders dan glij je der af

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:34

bedankt voor de reacties!
het gaat al een stuk beter. we hebben ook ontdekt dat ik alleen rechtsom scheefzit. dan blijf ik zegmaar zitten in de houding die ik in de bochten aan neem. nu heb ik als tip van mijn instructrice gekregen om in elke bocht even over mijn linkerschouder te kijken. vor mij helpt dit heel erg goed!

MarchaL schreef:
Even iets totaal anders, het lijkt me ook zinvol om je zadel even na te laten kijken! Wanneer je scheef zit (hoeft niet heel ernstig te zijn) raken de kussens op den duur ook ongelijk. Ik heb makkelijk iets te veel gewicht op mijn linker zitbeenknobbel, voor het oog zit ik niet echt heel scheef maar als je er op gaat letten zie je het wel. Mijn zadel is hierdoor ook wat scheef gaan liggen. Ik heb hem weer recht laten vullen en hierna was het voor mij veel gemakkelijker om weer een goede, rechte houding aan te nemen. En niet te vergeten, voor je paard is het natuurlijk ook wel zo prettig als het zadel recht ligt.

de zadels en paarden waar ik op rijd zijn niet van mijzelf. daar kan ik dus niets aan veranderen..