moeilijk te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

moeilijk te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:34

De pony van me vriendin wil moeilijk stoppen in galop.
De pony is heel gelukkig en vind het werk heel leuk en wordt ook goed verzorgt.
Moet ze een scherper bit gaan kopen of zijn er maniertjes om haar beter laten te stoppen?
We trainen er veel op maar het wordt niet beter ervan.
Dus heeft jou pony dat ook en hoe behandel jij dat?

KiWiKo

Re: moeilijk te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:35

gewoon goed les halen, das de enige remedi Lachen succes

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:36

Ik stop mijn pony met een boog in de teugel, dus een scherper bit is niet iets waar ik aan zou denken.
Misschien hulp vragen aan iemand die beter rijd dan jij? dat doe ik meestal

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:44

ja maar nu heb ik nog steeds geen oplossing :S

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:49

jawel Lachen les halen Lachen Lachen

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:37

jamaar ze heeft geen les

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:38

Dan moet ze daar mee beginnen, is goedkoper dan een duur bit.
Maar misschien op een volte zetten en steeds kleiner maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:38

dan moet ze dat maar aan gaan schaffen??? Lachen

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:53

ja wil ze ook gaan doen maar nu heeft ze nog niet en ze stuurt hem ook altijd in een volte maarja lukt soms ook niet :S

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:01

Ondertussen weet je vriendin dat haar pony moeilijk teruggaat naar draf, dus zal ze tijdens het willen overgaan ook gespannender zitten. Des te meer ze aan de teugels trekt, des te harder haar pony gaat/des te langer haar pony door blijft gaan. Goed met haar zit haar pony terugbrengen naar de draf. De teugels heb je daar in principe bijna niet bij nodig.

Een andere tip. Als de pony echt door blijft gaan, zet haar dan maar flink aan het werk. Probeer het nog eens en als het weer niet gaat, doorwerken! Op een gegeven moment heeft de pony in de gaten dat als ze niet terug wil naar draf, dat ze dan flink aan het werk moet. En dan gaat het meestal wel goed.

Succes!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:21

Een hele kleine volte maken

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:48

RiannevD schreef:
Een andere tip. Als de pony echt door blijft gaan, zet haar dan maar flink aan het werk. Probeer het nog eens en als het weer niet gaat, doorwerken! Op een gegeven moment heeft de pony in de gaten dat als ze niet terug wil naar draf, dat ze dan flink aan het werk moet. En dan gaat het meestal wel goed.

Juist! Wil hij rennen? Dan zal hij rennen ook. Niet stom door de bak laten sjezen, wel versnellingen/verzamelen, voltes.. Als de pony het kan, galopswissels rijden. Dat is ook redelijk vermoeiend.
Als de pony dan langzamer wilt, nog 2 extra rondjes rijden.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:30

heel consequent zijn. de manier van rianne werkt meestal ook. als dat niet werkt:
*halve ophouding
*hele ophouding
reageert hij niet?
*dan moet hij op de rem!
*zet zn hoofd tegen het schot (klinkt heel erg, maar ik bedoel gewoon overdreven stelling naar buiten vragen), dan moet hij wel stoppen. zet m desnoods op halt in de hoek.

galopeer daarna weer aan en herhaal het. na een tijdje zal je pony merken dat hij beter maar gewoon kan stoppen bij de lichtste druk op de teugels.

natuurlijk moet je de overgang niet alleen met je handen rijden. integendeel zelfs! het moet juist met je zit. ga dus op het moment van de halve ophouding ook dieper zitten etc. je doel is dat je de overgang helemaal op je zit kunt gaan rijden. maar omdat hij gewoon door je heen rent mag je in het begin best wel even streng zijn.

probeer eerst op 1 vast punt je overgang te maken. dit is makkelijker voor je pony. als dat lukt doe je de overgang ook op andere plaatsen in de bak.

en natuurlijk GOED belonen op het moment dat hij op het gewenste tempo loopt!

succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:59

OPG - - > RT-P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:03

Veel mensen zeggen altijd 'als hij zo graag hard wil dan mag ie hard' nou als ik dat bij die van mij doe wordt ze 1 stress bonk en valt ze helemaal niet meer te rijden, dit raad ik dan dus ook af! Veel overgangen rijden! En kleine stukjes galloperen, eerst op een volte en is ie daar mooi rustig een stukje rechtuit mee pakken..gaat ie hard? meteen weer op de volte is ie dan rustig maak je een overgang naar draf!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:41

Hoevaak krijgt de pony weidegang? misschien heeft hij gewoon te veel energie.

Als het dat niet is zou ik de pony eerst op de volte laten lopen tot ie gekalmeerd is, en dan pas een stuk rechtdoor laten galloperen.
Bv: aangalopperen in een volte a op X, blijven voltes rijden, stukje rechtdoor en dan bij E voltes, bij C.. . Zo leert de pony dat hij geconcentreerd moet blijven. Zet hem dan in draf, en lukt het niet, opnieuw beginnen.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:47

misschien moet je eerst eens vragen aan je lesgever of dat hij of zij jou vriendin kan helpen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:51

Dit probleem heb ik met een friese merrie hihi.
Ik rij veel voltes en overgangen en schijnovergangen. Maar ik zoek eerst de ontspanning op. Hij mag niet drammen. Soms ben ik wel een half uur alleen aan het stappen....TJA je moet er wat voor over hebben.... Vanuit die ontspanning zal hij wel weer erg snel gaan draven, zet hem daardoor meteen op de volte en ga zelf denken dat je terug wil nd stap. Dus ook zwaarder zitten, ben je bijna in de stap, draaf je weer iets weg, dus je bent continu aan het schakelen. Wanneer het op de volte goed gaat, stukje rechtuit, maar zodra hij weer harder gaat, weer op de volte...tis moeilijk en je moet er zelf echt aan werken...maar met veel geduld kom je er.. Dit probleem is niet binnen een week op gelost hoor..
succes ermee

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:31

Heel veel overgangen maken en schakelen. Bij dit soort problemen is de oorzaak meestal dat hij niet aan het been is. Hij moet goed leren reageren op alle hulpen, wanneer dan ook! stap-draf, draf-halthouden, versnellen, verzamelen, alle combinaties die je maar kan verzinnen. Maar niet trekken! Hierdoor kan hij harder worden en moeilijker.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:42

Ik ga met de reactie van piewie mee!
Idd veel voltes galloperen dan.. issie braaf en rustig maak de volte iets groter en rij een recht stuk..
Gaat ie weer harder en drammen, maak de volte weer kleiner.
Op een gegeven moment zal ie wel overgang moeten maken naar draf als de volte kleiner wordt..
Probeer met voltes te werken en zo overgangen rijden.. bij te snel gaan kleiner maken, bij netjes ontspannen groter maken!

Succes!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:42

alle overgangen terug(terug van de galop) worden voorbereid met een stukje grotere geslotenheid. Dus benen een klein stukje achter de singel. Je borstkas en bovenlichaam strekken en je hand sluiten. Zodra hij reageert ontspan je je lichaam. Gewoon blijven doen en blijven proberen tot hij reageert. En idd les nemen is absoluut een goed idee om hier uit te komen!

Ponyfrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:55

Heeey allemaal ik ben hier nieuw, maar ik ben al wel een ervaren paardrijd(st)er Bloos

Het beste wat je kunt doen als je je paard moeilijk kun stoppen is gewoon heeeel veeeeel oefenen. Maar ook belangrijk is om je paard het idee te geven dat je hem vertrouwt!
Toedels Frost

Paardeluvr87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:59

Ponyfrost schreef:
Heeey allemaal ik ben hier nieuw, maar ik ben al wel een ervaren paardrijd(st)er Bloos

Het beste wat je kunt doen als je je paard moeilijk kun stoppen is gewoon heeeel veeeeel oefenen. Maar ook belangrijk is om je paard het idee te geven dat je hem vertrouwt!
Toedels Frost

Ik ben dat volledig met je eens. Ik heb zelf ook twee hele lieve paarden, en het belangrijkste is dat je paard je vertrouwt. Als je paard een erg gesloten karakter heeft, moet je veel overgangen rijden ermee.

En vergeet niet: OPG - - > RT-P !!!! Cool

Ponyfrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:02

Paardeluvr87 schreef:
Ponyfrost schreef:

Toedels Frost

Ik ben dat volledig met je eens. Ik heb zelf ook twee hele lieve paarden, en het belangrijkste is dat je paard je vertrouwt. Als je paard een erg gesloten karakter heeft, moet je veel overgangen rijden ermee.

En vergeet niet: OPG - - > RT-P !!!! Cool

Ja inderdaad OPG ==> RT-p goed bedacht Paardenluvr Knipoog
Toedelledoekie hihi

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:06

alleen maar aanspringen en meteen weer terug zodra hij ook maar iets spant in galop en steeds iets langere stukjes maar de hele tijd maar heel kort laten galloperen zodat ie niet de kans krijgt om ze eigen gang te gaan ( dit werkt bij mij tenminste )