Met of zonder bodyprotector rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Met of zonder bodyprotector rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:51

Sinds een drie weekjes rijd ik nu af en toe een 5-jarige merrie voor een meisje die haar sleutelbeen heeft gebroken. Ze mag er binnenkort weer op, maar de kans bestaat dat ik dan nog af en toe mag rijden. Nou ben ik er dus een week geleden afgevallen (op mijn rug) en heb daar nu nog steeds wat last van. Ook vind ik het heel erg spannend om weer op haar te rijden. Omdat ze nogal snel kan schrikken van dingen zat ik voordat ik er af viel er al aan te denken om een bodyprotector te kopen. Ik twijfel er heel erg aan, want zo'n ding zit natuurlijk niet bepaald comfortabel en kost ook nog eens behoorlijk wat. Bovendien bestaat de kans dat ik die bodyprotector dan heb en dat ik er dan maar 1 keer mee rijd, omdat ik de pony daarna niet meer hoef te rijden. Daarentegen denk ik dat het misschien wel helpt met het rijden, omdat ik me misschien veiliger voel met zo'n ding om. En het beschermt natuurlijk je rug. Maar ik ben ook weer bang dat ik het overdrijf, misschien is 'ie wel helemaal niet nodig?

Wat vinden jullie? Wel of geen bodyprotector aanschaffen?

L_ola

Re: Met of zonder bodyprotector rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:53

Als jij twijfelt, het zekere voor het onzekere nemen.
Het kan zowiso nooit kwaad, extra bescherming.
Als jij twijfelt of het zo wel veilig is merk het paard dat.
En ja, het kost wat. Maar wat heb je liever, een keer aanschaf of misschien wel je leven lang met een pijnlijke rug lopen? Lachen

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:54

Kun je hem niet van iemand lenen? of op internet ergens goedkoop eentje kopen? want als je hem maar 1 keer gebruikt is het natuurlijk zonde van je geld, maar je veiligheid is ook belangrijk.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:57

Ja, ik zou er op zich wel graag een willen (keus is trouwens niet alleen aan mij, vooral ook aan mijn moeder die die dingen veel te duur vind). Maar ik ben bang dat ik 'doorsla' in mijn angst. Je ziet wel eens mensen met een bodyprotector rijden terwijl dat helemaal niet nodig is. Dan heb je ook zoiets van, nou ja oke..? En dat wil ik niet.

Nee, van iemand lenen kan niet, want ik ken niemand die er eentje heeft. Ik heb al wel op internet gekeken voor 2dehans, maar het probleem is ook dat ik niet zeker weet of 'ie dan past/goed zit en dat ze er dan nog steeds belachelijke bedragen voor vragen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:58

Ik had een paar jaar geleden met de springles ook een bodyprotector om. Mijn paard kwam niet uit en weigerde. (harstikke logisch het was ook mijn schuld!) Ik viel. Maar ik bleef wel met mijn voet in de beugel. En mijn paard ging rennen. Ik trapte per ongeluk met mijn vrije been tegen zijn linkerachterbeen en hij bokte naar achteren op mijn onderrug. Toen hij voelde dat er iets achter hem zat stopte hij en keek om. Op dat moment vloog de beugelriem los en hij liep weer verder. Ik heb 1 week niet kunnen lopen. Daarna nog een paar keer flink last gehad als er iets gebeurde, Ben naar de fysio geweest maar het gaat NOOIT meer weg. En ik had een bodyprotector. Naar mijn idee heb is die hele bodyprotector nooit bruikbaar geweest, heb hem met springen meestal wel om of op jonge paarden maar ik kan nou niet zeggen dat dat ding mij veiliger heeft gemaakt:). (maar dit is mijn mening)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:59

Als je hem 1 keer gebruikt,dan is het misschien handiger dat je er één leent. Ik rijd zelf altijd met body-protecter. Ik heb een poosje op een paard gereden die van alles schrok, en toen ben ik tegen de bakrand aangeknalt. Geloof maar dat je dan blij bent dat je zo'n ding hebt.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:01

_Cathalijne schreef:
Als je hem 1 keer gebruikt,dan is het misschien handiger dat je er één leent. Ik rijd zelf altijd met body-protecter. Ik heb een poosje op een paard gereden die van alles schrok, en toen ben ik tegen de bakrand aangeknalt. Geloof maar dat je dan blij bent dat je zo'n ding hebt.

ze heeft al gezegt dat ze niemand kent die er 1 heeft Knipoog

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:03

Golan schreef:
_Cathalijne schreef:

ze heeft al gezegt dat ze niemand kent die er 1 heeft Knipoog

Ja, maar dat had ze net in de tijd getypt dat ik mijn berichtje ook aan het typen was. Tong uitsteken

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:03

Nou ik denk dat het in ieder geval geen kwaad kan. Als het jou zekerder maakt,
zou ik het zeker doen.
Ik heb er zelf nog nooit 1 aangehad maar zo'n ding is niet voor niets
uitgevonden en met een schrikkerig paard is het misschien geen slecht idee.
Miscchien kun je de kosten delen met je moeder? Het is wel voor jouw veiligheid.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:06

_Cathalijne schreef:

Ik ben dus heel hard plat op mijn rug gevallen, zonder protector. Had toen al het gevoel alsof ik wat had gebroken, maar dat was gelukkig niet zo. Vandaar dat ik nu ook steeds meer er aan denk om er een te nemen. Je kan niet kiezen hoe je valt, dus beter zo'n ding om dan dat je echt hard terecht komt.

Maar ik weet ook niet of ik hem maar 1 keer draag of dat ik langer op die pony mag rijden, dan zal ik 'm wel vaker gebruiken.

@ Manonn89; Zelf betalen gaat sowieso niet lukken, want ik ben op dit moment helemaal blut Bloos (Daarnaast heb ik ook nog een schuld aan mijn ouders voor mijn computer.) Maar dit soort dingen wil mijn moeder gerust kopen, maar niet als ze €80 kosten. Ze vind €40 al genoeg. Tsja, voor zo'n prijs kom je ze niet echt tegen, ook niet 2dehands.

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:10

ik ben ook van mijn paardje afgevallen, en we hebben maar besloten om een bodyprotector aan te schaffen.
Wanneer heb ik hem aan?
Als ik ga springen en als ik buiten ga rijden.
Af en toe ook nog eens met dressuur, als ik merk dat zij op die dag toch nog wat pittig is Knipoog

Xx

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:23

Een bodyprotector kan zowiezo geen kwaad.. Dus, als het jou een fijner gevoel geeft waarom dan niet? Ik rij er zelf nooit mee, vind het niet fijn zitten en vaak als je valt heb je er nog niets aan ook!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:51

Ok. Ik ben inmiddels op Marktplaats aan het kijken, maar ik raak niet echt wijs uit al die maten. Size 2, voor kinderen van 10-12.. Tsja, ik ben zelf 17 maar slechts 1.60m dus zou ik dat passen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:42

misschien kan je in de winkel gaan passen zodat je weet wat voor maat je moet hebben?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 05:29

Niet op internet kopen als je niet zeker weet dat hij past. Aan een slecht zittende BP heb je niks.

Ik heb zelf een Tipperary. Nu het zomer is heb ik hem eigenlijk nooit aan (vanwege de hitte hier), maar in de winter draag ik hem bijna altijd. Hij heeft van die kleine "blokjes", dus hij vormt zich gewoon naar jouw lichaam ... helemaal niet oncomfortabel. Als het zo koud is dat ik toch een bodywarmer aan moet, dan trek ik in plaats daarvan gewoon mijn BP aan, zelfs op de allerbraafste paarden. Klinkt misschien raar, maar ik merk zelf het verschil niet, dus waarom niet?

Ik merk dat ik me met BP veel zekerder voel. Ik ben een keer met mijn (oude) BP er voorover af gekieperd, plat op mijn rug, en ik voelde er niks van. Natuurlijk kan je altijd ernstig gewond raken, maar als je zo redeneert dan kan je net zo goed zonder cap gaan rijden. Nodig is het misschien niet, maar wel verstandig. Ja

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:27

Heb je al aan een airbaigvest gedacht?
dit schijnt echt super te werken als je valt.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:43

Ik draag met springen altijd een bodyprotector en als ik jonge paarden rijd. Ik moet zeggen toen ik laatst tegen de hindernispaal aan vloog was ik erg blij dat ik hem om had. Zeker met springen voel ik me nu veel meer op mijn gemak. Met bodyprotector is de kans om je rug etc te beschadigen toch iets minder.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:17

Guinevere schreef:
Niet op internet kopen als je niet zeker weet dat hij past. Aan een slecht zittende BP heb je niks.

Ik heb zelf een Tipperary. Nu het zomer is heb ik hem eigenlijk nooit aan (vanwege de hitte hier), maar in de winter draag ik hem bijna altijd. Hij heeft van die kleine "blokjes", dus hij vormt zich gewoon naar jouw lichaam ... helemaal niet oncomfortabel. Als het zo koud is dat ik toch een bodywarmer aan moet, dan trek ik in plaats daarvan gewoon mijn BP aan, zelfs op de allerbraafste paarden. Klinkt misschien raar, maar ik merk zelf het verschil niet, dus waarom niet?

Ik merk dat ik me met BP veel zekerder voel. Ik ben een keer met mijn (oude) BP er voorover af gekieperd, plat op mijn rug, en ik voelde er niks van. Natuurlijk kan je altijd ernstig gewond raken, maar als je zo redeneert dan kan je net zo goed zonder cap gaan rijden. Nodig is het misschien niet, maar wel verstandig. Ja

Die heb ik gezien in een advertentie! Zijn hier nog niet veel te verkrijgen, omdat ze dus uit de VS komen Knipoog Er stond trouwens een foto bij waar de protector er niet echt comfortabel uit zag, dus ik geloofde eigenlijk niet dat het zou werken, maar als jij zegt dat 'ie net zo fijn is als een bodywarmer.. Geloof ik het graag. De kans alleen dat ik er zo een koop is heel klein, want ze zijn vrij duur en nog niet tweedehans te kopen..

Ik ga overigens toch maar wel de BP passen Lachen Heb nu al 2 mensen gevonden bij wie ik er eentje kan komen passen, een precies binnen mijn budget (€37) en die is nog mooi ook ^^ Het gaat om deze bodyprotector van Equi Theme. Is die een beetje goed? Het is een level 3, dus dan is 'ie toch goedgekeurd? Ik vind die mooi vanwege het blauw Tong uitsteken Verder vind ik de Kieffer bodyprotector ook heel mooi, maar wel weer erg prijzig.

Zijn er nog bepaalde merken die absoluut worden afgeraden?

@ danneke80; Weet je hoeveel zo'n ding kost?! Dat is gewoon achterlijk. Bovendien heb ik er een hard hoofd in dat het echt werkt. Hij gaat pas los met een kracht van 25kg. Dus wat als je weinig weegt, je zadel schuift weg en je valt er daardoor af? Dan blijf je hangen en ben je nog verder van huis. Nee, ik vind dat ding nou echt levensgevaarlijk!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:40

Een bodyprotector is nooit overdreven Knipoog
En je kan hem toch ook gebruiken als je op een ander paard rijdt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:40

@danneke80 ik heb zelf een airbagvest en dat is een superding. Hij heeft nu al 2 keer voorkomen dat ik mijn rug of nek heb gebroken. Een keer klapte ik met mijn nek tegen de paal van de bak aan en toen was hij al volledig opgeblazen gevolg flink gekneusde nek en een aantal mensen in paniek die echt dachten dat ik alles gebroken had maar ik kon gewoon nog doorrijden. De andere keer ben ik met mijn rug tegen dezelfde paal aangevlogen en weer iedereen in paniek ambulance was al gebelt maar toen had ik door het airbagvest niets. Een gwone bodyprotector had mij in beide gevallen niet geholpen.

Het nadeel van een airbagvest is dat hij schreeuwend duur is 350 euro en een patroon is 15 euro. Ik heb hem aangeschafd omdat ik meerdere jonge en probleempaarden rijd.

@ TS ik heb eventueel een oude bodyprotector van mij te koop voor 50 euro. Is volgens de beta normen veilig.

anram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:04

waarom zo weinig geld uitgeven voor een bodyprotector. Een goede en comfortabele kost heel wat meer dan de 40 euro die je er voor uit wilt geven. Vaak heb je problemen met die goedkopere omdat die niet naar de vorm van je lichaam zitten en dus schuurplekken kunnen ontstaan, met als gevolg dat je die niet meer aantrekt en dan loop je weer risico waar je juist je zelf mee wilt beschermen dmv een bodyprotector. Hows Race Safe is een hele comfortabele (en zo zijn er vele andere merken ook) alleen die is ver boven je budget (meer dan 200 euro), maar die draag je dan waarschijnlijk ook met veel meer plezier waardoor als je valt het een stuk minder pijnlijk wordt.
succes met uitzoeken en maak een goede doordachte keuze.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:13

Ik vind een bodyprotector ook niet overdreven hoor.
Ze eten geen brood, dus je al zou je hem nu 1 keer gebruiken, en daarna opbergen, misschien dat ie later weer handig is.
Ik ben nu mijn 4 jarige aan het beleren en nadat ik er twee keer afgevallen was heb ik ook maar een bodyprotector aangeschaft. En ik moet zeggen dat het mij alles meevalt hoe het zit en de prijs viel ok mee. Ik heb die van Harry's horse.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:27

InekeH87 schreef:
@danneke80 ik heb zelf een airbagvest en dat is een superding. Hij heeft nu al 2 keer voorkomen dat ik mijn rug of nek heb gebroken. Een keer klapte ik met mijn nek tegen de paal van de bak aan en toen was hij al volledig opgeblazen gevolg flink gekneusde nek en een aantal mensen in paniek die echt dachten dat ik alles gebroken had maar ik kon gewoon nog doorrijden. De andere keer ben ik met mijn rug tegen dezelfde paal aangevlogen en weer iedereen in paniek ambulance was al gebelt maar toen had ik door het airbagvest niets. Een gwone bodyprotector had mij in beide gevallen niet geholpen.

hoe weet je dat? Ik heb hetzelfde meegemaakt met bp, en liep ook zo weg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:33

Ik zou er ook zeker 1 aanschaffen, je rijdt waarschijnlijk in de toekomst nog wel meer dan alleen deze pony.

Zelf ben ik ruim 5 jaar terug in de bak van mijn vorige verzorgpaard afgevallen. Ik kwam nogal beroerd terecht: rug op een stroompaaltje en toen met mijn borst op de grond geklapt. Toen waren de BP's nog niet zo bekend en ik reed dus ook zonder. Gevolg: nu nog heb ik een slechte rug. Ik moet sindsdien veel meer oppassen.
Dat is ook iets wat je vaak hoort, mensen rijden in de bak zonder cap en BP en dan buiten met, terwijl de kans dat je buiten op iets ongelijks valt vaak kleiner is, dan de kans dat je op de bakrand terecht komt...

Zelf heb ik de Air-o-wear Zippa gekocht bij http://www.canter-equipment.nl./ in Bussum. Deze kostte 170 euro (afhankelijk v.d. maat)
Veel ruitersportzaken hebben er te weinig ervaring mee en verkopen daardoor een verkeerde maat (vaak te groot), wanneer een BP niet goed past gaat deze schuiven en daardoor kunnen de mogelijke verwondingen alleen maar erger worden.
Net zoals met zadels: beter rijden zonder zadel, dan met een slechtpassende.

Ohja: kijk niet te veel naar de maten, die ze aangeven bij leeftijden. Er staan op de site van Canter voor iedere protector een schema met de maten, die je moet hebben voor een bepaalde maat. Met 1.80 meter zou je verwachten dat ik een volwassen maat moest hebben, maar ik heb nog de Junior2.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:35

Ik heb zelf een bp, maar rijd er alleen mee in de cross(training) + als ik problemen verwacht (vreemd paard, jonkie). Ik vind het dus een prima investering, maar ik draag hem zeker niet altijd en daar zie ik ook de noodzaak niet van in. Kwestie van risico inschatting.