Misselijk worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Misselijk worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:37

Ik had het vandaag dus weer... Ik zat op een druk paard die bleef plakken achter 1 andere merrie. Ik kreeg hem niet weg, wende dat paard af, ging mijne er achteraan. In draf was dat al vervelend, maar toen we gingen galopperen bleef hij er keihard achteraan gaan, en ik maar blijven proberen hem erachter weg te krijgen, maar meneer ging steeds weer terug, en steeds harder. Hij had het bit denk ik tussen z'n tanden want reageerde nergens op. Ik werd op een gegeven moment kotsmisselijk en heb het meisje op die merrie gevraagt te stoppen zodat m'n lesgeefster m'n paard vast kon houden omdat ik anders echt over m'n nek ging. Kreeg ook idd kotsnijgingen toen ik stil stond, maar gelukkig kwam er niks uit. Clown Even op adem gekomen en toen weer doorgereden. Toen luisterde paard ineens wel wat beter en ik lette heel erg op m'n ademhaling en kon ik gewoon rijden de rest van de les zonder misselijk te worden.

Maar ik heb dit nu al 5 keer eerder gehad. 2 keer op strandrit in rengalop kotsmisselijk geworden, 2 keer op een pony die maar bleef rennen en bokken en niet meer terug kwam, en 1 keer echt gekotst op een pony die maar bleef rennen (toen ie stil stond welliswaar gelukkig Clown). Ik denk zelf dat het een combinatie van inspanning (verkeerd ademhalen misschien ook) en het hobbelen van het paard is waardoor ik misselijk word. Want het is niet van angst, dat zeker niet. Baal er van als ik niet gewoon door kan rijden en laten zien dat ik de baas ben omdat ik anders ga kotsen... Nagelbijten / Gniffelen

Meer mensen die hier last van hebben?

intral

Re: Misselijk worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:51

nee, lijkt me niet echt goed. Misschien even de HA laten kieken, voor de zekerheid gewoon Lachen .

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:55

Het kan inderdaadt komen door verkeerd ademhalen en insapnning heb je er ook wel is last van als je een andere sport doe want ik herken het misselijk worden wel maar niet tijdens het paardrijden. Maar tijdens hardlopen dus ik zou er gewoon even op letten en ook goed op je ademhaling blijven letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:55

Hardlopen en fietsen (met tegenwind bijv.) soms zelfs ook ja. Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:58

Waarschijnlijk hou je je adem te veel in als het "spannend " wordt. Je vind het best eng als ik het zo lees en gaat ook nog eens verstijven.Dat helpt allemaal mee om misselijk te worden.
Wat kan je er aan doen?...Tja minder hard galoperen, maar dat overkomt je. Blijven ademhalen en niet verkrampen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:03

Ik vind het zeker niet eng, dat staat ook in m'n OP. Als ik het ook met hardlopen en fietsen heb.. dat vind ik ook niet eng volgens mij. Clown

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:23

ik heb er ook last van, maar ik kan nu eenmaal niet veel hebben aan men maag, ik word echt van het minste misselijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:27

als je denkt dat het van je ademhaling komt dan moet je gaan zingen...
als je zingt is je ademhaling namelijk vaak een heel stuk beter..

neuriën kan ook hoor,maakt niet wat wat voor liedje,maar het helpt heel goed te ademhaling goed onder controle te houden.

dus gaat je paard er vandoor in galop?
maak er een leuk liedje van...jij zingen,en paard word vaak ook weer rustiger omdat je ademhaling dan ook beter is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:29

Hmm apart. Huilen van het lachen Kan je ook in je hoofd zingen zegmaar? Wat ik nu doe ik heel bewust neus in - mond uit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:42

het is de bedoeling van zingen dat je ademhaling dan op de goede manier gaat...ga jij in je hoofd zingen dan zal dat voor je ademhaling niet zoveel doen vrees ik.

doe jij dat dan altijd zo bewust dat in en uitademen?
ik kan me dan wel een beetje bedenken dat je misschien juist daarvan wel misselijk word?
beetje teveel zuurstof en dan krijg je misselijkheid?

probeer het anders een keertje, niet keihard of heel snel gaan zingen hoor,maar een liedje wat in een normaal tempo gaat.

ik heb het moeten leren omdat ik bij stress dus mijn adem inhield,en zo licht werd in mijn hoofd.
van de huisarts moest ik dan dus gaan zingen en dat werkt bij mij supergoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:45

Nee als ik misselijk word ga ik dat in en uitademen doen, dat helpt wel. Ja Doe dat nu ook met rengalop op 't strand en dan gaat het wel goed. Maar meestal ben ik daar te laat mee als een paard zo gaat lopen klieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:51

ohw ja duhh sorry,niet goed gelezen.staat er ook wel ja dat je dat nu doet Bloos
je zegt zelf dat je net te laat bent met die ademhaling als ze gaan klieren?

tja,dan er goed opletten?
paard kliert,hup adem in...adem uit.

ik begin dan dus meteen te zingen,maak een compleet liedje van hoe vervelend dat paard wel niet is ..en dat werkt Haha!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:59

Ik heb het ook heel vaak. Volgens mij komt dat bij mezelf doordat ik niet zo'n goede conditie heb. Want je hebt ook soms mensen die gaan hardlopen, en dan hebben ze ook na een tijd het gevoel dat ze moeten overgeven..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:46

Als je iets spannend vind, dan hoef je het nog niet gelijk eng te vinden. Een wedstrijd rijden is ook spannend, maar niet eng. Dat hoeft dus niet altijd gepaard te gaan. Sommige dingen zijn nou gewoon spannend, maar niet eng. Maar bij 'spannende' gebeurtenissen ga je vaak verkeerd ademhalen, waardoor je inderdaad misselijk wordt.

Voorbeeld. Een jongen uit mijn klas moest laatst een boekbespreking voor de klas houden. Hij was er helemaal niet zenuwachtig voor ofzo en het ging ook hartstikke goed. Halverwege echter werd hij duizelig en toen hij ging zitten moest hij overgeven. Hij heeft er inderdaad ook vaker last van, zei hij toen, dat wanneer hij iets spannend vind, hij verkeerd gaat ademhalen. Maar of hij zenuwachtig was of het eng vond? Nee, helemaal niet. Er werd hem aangeraden om logopedie te volgen of op zangles te gaan.

Ik zelf heb het overigens ook heel sterk dat wanneer er iets spannends gebeurt, ik niet meer (goed) adem haal. Ik heb gelukkig nog nooit gehad dat ik er misselijk van werd, maar vaak maak ik het voor mezelf alleen maar erger als ik niet ademhaal. Want een gecontroleerde ademhaling maakt jou zelf ook weer rustig. Zo ben ik een week geleden van een pony afgevallen, omdat ze keihard (en dan ook echt kéíhard) rondjes begon te rennen en niet meer wilde stoppen (ze schrok ergens van). Ik ben toen heel schokkerig gaan adem halen en toen spande mijn hele lijf, ik raakte nog meer in paniek en ben er uiteindelijk afgevallen. Nu begin ik het langzaamaan weer op te bouwen om weer op haar te rijden, maar ik merk aan mijzelf dat mijn hele lichaam wil spannen als ik op haar zit. Vooral mijn ademhaling gaat helemaal verkeerd en dat zorgt er voor dat mijn lichaam nog meer gaat spannen. Dus ga ik hele verhalen tegen die pony lopen vertellen. Dat ze heel braaf is, en heel mooi loopt, en lekker naar mij moet luisteren, en nog meer onzin. Dan merk ik ook dat mijn ademhaling gecontroleerder gaat en daar word ik zelf dan ook weer rustig van. Iemand zei nog tegen me, "Volgens mij zeg je dat 'braaf braaf' alleen maar tegen jezelf en niet tegen haar," waarop ik antwoordde dat dat inderdaad klopt. Ik word er zelf rustiger van dan de pony Tong uitsteken Maar het helpt voor mij wel echt om mijn ademhaling onder controle te houden en hierdoor 'vloeit' mijn spanning ook weg.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:28

Anne_26 schreef:
Ik heb het ook heel vaak. Volgens mij komt dat bij mezelf doordat ik niet zo'n goede conditie heb. Want je hebt ook soms mensen die gaan hardlopen, en dan hebben ze ook na een tijd het gevoel dat ze moeten overgeven..

maar als je dan constand stopt ompdat je je slecht voelt, hoe betert je conditie dan.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:30

Hihihi grappig van dat zingen.... ik deed dat op buitenrit... was best een beetje nerveus, moet nog aan mijn nieuwe paardje wennen, en heb erg last van mijn rug nu, waardoor ik bang ben dat hij er vandoor gaat of schrikt en ik weer door mijn rug ga (is 2 keer gebeurd).
Dus ik was ook aan het zingen... "i'm a poor lonesome cowgirl, a long long way from homeeeeee" hahaha Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:33

kan dat niet van de spanning komen? dat je gespannen wordt omdat je geen controle hebt?

btw... een paard rijd je niet op bit, maar op zit, dus bit tussen de tanden is geen excuus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:34

Nou geloof me, een paard dat overal voor wegloopt is niet meer op zit te rijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:53

maar ook niet met bit Knipoog en in eerste instantie is bit niet om terug te halen of te sturen. dus excuus dat ie t vastpakt is er gewoon niet. dat ie niet reageert op je hulpen is n ander verhaal...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:13

ik weet dat het heel slecht is, maar ik trek spontaan aan de teugels. NIET MET OPZET !!!!!!!!!!!!!!! Het is een reactie van mij en vergeet men zit te gebruiken. Heeft iemadn hier nog een tip voor, ik vind het absoluut erg voor het paard. Voor mijn domme schrikreactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:15

Is moeilijk om daar af te komen. Mijn eerste reactie is altijd achterover en paard op volte zetten als hij ervandoor schiet ineens geweest. Je eerste reactie afleren is nogal moeilijk. Of je moet heel vaak op een paard gaan rijden die constant aan de kletter gaat en er dan goed op letten. Clown Je hebt ook mensen die als eerste reactie zadel vastpakken en teugels losgooien hebben. Ja die vallen er dus altijd af, maar leren het ook moeilijk af..

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:19

ja inderdaad, net zoals een slechte houding. Als je altijd je bene mocht optrekken en niemand zei er iets van en plots 'mag' je het niet meer. Even een voorbeeldje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:04

Paniekaanval?? Kan ook he Lachen Misschien kun je er idd het beste mee naar de HA gaan. Die zal je dan misschien doorverwijzen naar iemand die kan helpen om op je ademhaling etc te blijven letten.

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:38

Ik heb dit zelf een keer gehad, ik ben toen gestopt en van mijn paard afgestapt. Ik denk dat het door mijn ademhaling kwam, ik was heel geconcentreerd bezig en het was een vrij zware les. En op een gegeven moment was ik 'op'. Ik weet niet, na die ene keer heb ik het nooit meer gehad.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:49

Of zwanger .... Had vriendinnetje bij mij ook als ze ging galloperen werd ze dood misselijk met kostneigingen enzo bleek zwanger te zijn