3-jarige blijft niet stilstaan met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita87ruud

3-jarige blijft niet stilstaan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:02

Hallo,

Wij hebben onze 3 jarige 2 weken weggebracht voor het zadelmak maken. Hij hoefde voor ons niet super beleerd te zijn maar als we er maar op konden stappen.

Nu staat hij weer thuis en zijn we er elke dag mee bezig. Zo ook eergisteren, mijn vriend hield hem vast en ik probeerde erop te komen maar hij blijft absoluut niet stil staan, hij schiet dan weg. Waardoor ik dus 2 keer gevallen ben. Uiteindelijk er wel opgestapt (heel snel je been er over gooien) Zodra je erop zit is het geen probleem.

Dus alleen met opstijgen is het een drama, gisteren is mijn zus daardoor er ook vanaf gevallen. Maar wij zetten wel door want anders heeft hij gewonnen want hij is niet bang want daarna staat hij gewoon op rust als hij ons eraf gesodemieterd heeft.

Hebben jullie tips zodat niet wegschiet als je erop probeert te komen.

Trieske_

Re: 3-jarige blijft niet stilstaan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:04

in een hoek zetten en vast laten houden en heel rustig opstappen...dus eerst hangen...staat ie braaf stil dan pas je been erover..
als je valt kan het zijn dat hij nog meer angst heeft gekregen voor het opstappen en daarom nog vervelender word..

geduld hebben dus..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:05

Ik kan je helaas niet helpen, want ik heb een beetje hetzelfde probleem (maar ik ben er niet afgevallen)
In de hoek zetten heb ik ook wel vaker gehoord, maar hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment alleen gaat rijden en niemand kan hem vasthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:06

En niet van de grond af opstijgen, de meeste jonge paarden hebben er een bloedhekel aan als je aan het zadel gaat hangen. Voor de rug van een jong paard is het beter om even een opstapje te pakken, desnoods een baal stro, en voor je zadel ook nog eens.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:08

Mijn paard is ook zo'n moeilijke opstijger door verkeerd zadelmak maken blijft hij angst houden kan zeggen dat het niet makkelijk is (geldt niet voor jou). Hij zet een bolle rug en bij verkeerde beweging springt hij weg. Heb nu gelukkig geen last meer maar andere wel.

Ik zou in de hoek opstijgen en dan een iemand voor vast houden die hem tegen kan houden. Dan degene die vasthoud pas loslaten als je even gestapt hebt.
Soms schrikken ze daar toch van de vrijheid opeens en schieten weg.
Vooral goed de hoek inhouden zodat hij niet wegkan met opstijgen.

Verder toch iets van blijven doen. En ook na een kwartier rijden weer even doen en dan aan het einde weer. Net zolang dat het gewoonte is.

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:09

Maar het rare is in die 2 weken dat die weg is geweest, hebben wij er ook wel op gezeten. Uiteraard stond die ook niet helemaal stil, maar we kwamen er wel op!

En in een hoek zetten helpt niet echt bij hem, want dan kan hij geen kant op en gaat die dus omhoog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:13

in dit geval heeft het niets met 'zijn zin krijgen' te maken. Dit paard is gewoon bang geworden door slechte ervaringen en dat betekent dus dat je een stap terug moet doen en weer rust moet gaan zoeken. Het feit dat het daar wel 'goed' ging (hij stond toch ook al niet stil), zegt nog niet dat het nu uitproberen is.

Opnieuw beginnen dus, zoals Deschels al beschrijft. En 2 mensen erbij, eentje die het paard vast houdt en gerust stelt, 1tje die jou helpt met een beentje om te hangen etc. En heel veel brokjes en zoete woordjes, die doen wonderen. Ik krijg de indruk dat het paard door alle druk (in de hoek zetten, hij moet maar luisteren) letterlijk en figuurlijk geen kant op kan.

En wat Prisca zegt, 20 keer herhalen als je een kwartiertje hebt gereden.

Ik heb er nu ook zo een op stal staan, dat was met een week helemaal opgelost, mits je maar rustig blijft zelf. Inmiddels kan ik alleen opstappen, met krukje en hij blijft als een standbeeld staan, de 1e keer waren we met zijn 3-en en heb ik aan de longe 20 rondjes als een gek rondgevlogen met hem.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:14

Claudia__ schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, want ik heb een beetje hetzelfde probleem (maar ik ben er niet afgevallen)
In de hoek zetten heb ik ook wel vaker gehoord, maar hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment alleen gaat rijden en niemand kan hem vasthouden?

Voorlopig niet gaan rijden als je geen hulp hebt. Helaas heb ik dat ook een tijd moeten doen. Het is veeeeel te gevaarlijk stel je valt en er is niemand??.

suleilitha schreef:
En niet van de grond af opstijgen, de meeste jonge paarden hebben er een bloedhekel aan als je aan het zadel gaat hangen. Voor de rug van een jong paard is het beter om even een opstapje te pakken, desnoods een baal stro, en voor je zadel ook nog eens.

Al jaren wordt er normaal opgestegen als je paard er gevoelig voor is kan ik zeggen oke. Maar leer ze vanaf begin af aan de gewoonte aan. De meeste hebben juist moeite met het neerkomen in het zadel dan even dat hangen (hangen oefen je ook vaak wat meer en dus is het dan gewoonte). En met een jong nog niet stilstaand paard is iets ernaast gevaarlijk wat als ze opzij stappen en erop stappen of vallen. Pootje geven wordt normaal gedaan.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:18

Heel veel geduld hebben, idd eerst hangen en belonen als hij stilstaat. Pas na een aantal keer gaan zitten. Als je dit niet goed aanpakt kan het heeeeel lang duren voordat die angst weg is!

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:21

We zijn er ook elke dag minstens met zijn 2 a 3en mee bezig.
Zodra we erop zitten hoeft niemand hem meer vast te houden, dan is hij zo braaf, uiteraard zit er nog niet helemaal een stuur op. En afstappen is ook geen enkel probleem, dan hoeft zelfs niemand hem vast te houden.
Het is puur het opstijgen.

En als we er aan hangen dan wil die al wegrennen. Maar het lijkt er sterk op dat die met ons zit te sollen. Want hij straalt absoluut geen angst uit. Want anders gaat een paard niet gelijk lekker relaxed op rust staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:28

Het klinkt alsof je het over 'mijn' paard hebt (rijd ik voor iemand anders), en dat was toch echt absoluut angst. Neem nou eens gewoon rust en tijd ervoor, en ga eens uit van het goede.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:29

Prisca schreef:
Claudia__ schreef:

Voorlopig niet gaan rijden als je geen hulp hebt. Helaas heb ik dat ook een tijd moeten doen. Het is veeeeel te gevaarlijk stel je valt en er is niemand??.

Nee, doe ik ook niet vind ik zelf ook te gevaarlijk. Ik longeer 'm 2x doordeweeks met zadel en hoofdstel en in het weekend ga ik rijden want dan is mijn vader erbij, maar het zou wel fijn zijn als ik op een gegeven moment gewoon lekker zelf aan de slag kan gaan met 'm.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:31

Laatst was ik bij een klant, het paard was ook ingereden. Een week of vier vijf weggebracht naar een stal waar ze dat doen.

Ze lieten zien dat het paard ingereden was, maar het paard moest wel met twee man worden vastgehouden Rolleyes

Dan is het paard dus niet op een fijne manier ingereden. Een paard moet eerst kunnen stilstaan bij het opstijgen voor je er écht op gaat zitten. Zij zijn groot en ik is klein!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:31

en daar ben ik het volkomen mee eens.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:32

Paard heeft het nog nooit gekunnen dus dit moet je gewoon aanleren. Kent hij het commando stil verder wel goed aan de hand? Das een eerste vereiste. Hij moet het vb. ook kunnen vanop afstand, zo weet je dat het echt goed bevestigd is op stem. Verder gewoon even consequent mee doorzetten, neem alle tijd. Eventueel paard gewoon rondjes om jou heen laten draaien zodat hij leert dat hij enkel zichzelf staat moet te maken. Of anders: elke keer hij een pas vooruit gaat hem weer achteruit zetten en herbeginnen. Verlies niet je geduld.

Normaal krijg je dit heel snel opgelost mits rustig en consequent aangepakjt Ja

2 weken om te beleren vind ik wel erg kort, wat had je daarvoor al met hem gedaan?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:35

Zelf ben ik een half jaar terug bezig geweest met een jonge fries.
Die vond het eng dat er iets aan zijn zijkant gebeurde en er iets boven hem hing(wegsprinten),zodra je echt in het zadel zat was het over.
Gewoon rustig oefenen met altijd iemand erbij,niet te veel hangen maar hem laten gewennen door bijvoorbeeld op en af een afstapje te stappen naast hem,en constant belonen en het vertrouwen geven.Als je opstapt zonder problemen herhaal dit dan en stop,morgen is er weer een dag.
Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:37

ik heb niet alle reacties gelezen..maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

wat ik er aan gedaan heb. laat iemand je helpen. die geeft het paard een snoepje.. dan is hij even bezig. stap ik snel op.
werkte bij mij wel.

ook al een keer gedaan (maar dan moet je snel) dan geef ik hem zelf snel een snoepje en dan stap ik op.

persoonlijk ben ik tegen omkoperij.. maar soms is het beter dan ruzie maken.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

jolentinus schreef:
ik heb niet alle reacties gelezen..maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

wat ik er aan gedaan heb. laat iemand je helpen. die geeft het paard een snoepje.. dan is hij even bezig. stap ik snel op.
werkte bij mij wel.

ook al een keer gedaan (maar dan moet je snel) dan geef ik hem zelf snel een snoepje en dan stap ik op.

persoonlijk ben ik tegen omkoperij.. maar soms is het beter dan ruzie maken.

Werkt bij mij op zich denk ik ook wel (als iemand anders een snoepje geeft), maar mijn zadel schuift nogal met opstappen (komt door het bontje dat er onder ligt) dus ik kan het beste vanaf een opstapje opstappen anders wordt ie misschien bang als het zadel schuift. Ik ga 'm is laten wennen om naast een balk stil te staan, dit werkte bij mijn vorige pony super (op een gegeven moment kon ik bij haar gewoon vanaf de grond opstappen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

Gewoon héél veel geduld hebben met een jong paard.
Er zal ongetwijfeld een reden zijn voor zijn gedrag, paarden zijn niet vervelend om je te pesten, er is altijd een reden Knipoog

Past het zadel nog wel goed? Jonge paarden groeien snel, en zadels groeien natuurlijk niet mee...
En idd, wat er al gezegd wordt: stap niet op vanaf de grond, maar áltijd vanaf een opstapje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:41

Claudia__ schreef:

consequent blijven oefenen en de persoon die je helpt steeds een stukje verder weg laten staan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:41

Ik ben mijn vierjarige aan het beleren en die doet precies hetzelfde.
Ik ga gewoon iedere keer eerst hangen voordat ik erop ga. Als ik hang, stappen we eerst een paar pasjes, dan weer halt, en zet ik mijn voet in de beugel, en vervolgens gewoon rustig mijn been eroverheen. Zodra ze dan wegschiet, eerst stil zetten even wachten en er weer af en opnieuw opstappen. Als je lang genoeg volhoudt stoppen ze er zelf mee. Ik hou er zelf niet zo van om ze in een hoek te zetten. mochten ze dan weg schieten en je valt, hang je straks in het hek.

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:43

Voor die tijd kon die al longeren met zadel en aan de hand kent hij alle comando's.
K'heb hem weggebracht omdat we er zelf ook al mee bezig waren om erop te stappen en overheen hangen maar toen schoot hij dus ook weg, en wisten we nog niet wat hij daadwerkelijk zal doen als we erop zaten. En aangezien ik voor een half jaar geleden geopereerd ben aan een hernia hebben we besloten om hem weg te brengen.

Maar als ik er eenmaal opzit rijd hij heerlijk,zoekt het bit al lekker op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:44

En hebben jullie daar dan ook begeleiding gehad voor het probleem van het niet stilstaan? Want dat lijkt me dan wel cruciaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:46

Citaat:
Al jaren wordt er normaal opgestegen als je paard er gevoelig voor is kan ik zeggen oke. Maar leer ze vanaf begin af aan de gewoonte aan. De meeste hebben juist moeite met het neerkomen in het zadel dan even dat hangen (hangen oefen je ook vaak wat meer en dus is het dan gewoonte). En met een jong nog niet stilstaand paard is iets ernaast gevaarlijk wat als ze opzij stappen en erop stappen of vallen. Pootje geven wordt normaal gedaan.

als iemand het paard vasthoud en je zet er een krukje naast is er niks gevaarlijks aan. Bovendien is wat jij normaal opstijgen noemt in paardenland nummer 1 Engeland niet normaal bevonden, ze noemen het niet voor niks "the Dutch way".

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:46

Vanavond gaan we er weer mee bezig. We stoppen er ook niet eerder mee voordat wij gewonnen hebben en er op zitten.

Als ik erop zit dan rijd ik hem even en dan stap ik er weer af en vervolgens weer opnieuw proberen erop te stappen