3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sfietje

3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:01

Hallo,

Ik weet niet of het hier juist staat en anders mag het wel verplaatst worden.
Mijn probleem:

Ik heb dus 2 weken geleden een 3jaarse haflingerruin gekocht.
Eerst was hij hengst maar ik heb hem laten castreren.
Hij staat nu ongeveer 2 weken bij mij op stal maar ik heb het gevoel dat hij zichzelf niet kan zijn.
Normaal zou een 3jaarse moeten spelen met een bal en egt jong zijn en zich kunnen uitleven.
Maar dit doet hij allemaal niet.
Ook in de omgang al wat je met hem doet het kan hem al niet schelen.

De veearts is al een paar keer geweest en hij heeft geen medische problemen.

Ik weet ik heb hem nog maar 2 weken dus hij moet zich nog aanpassen enzo, maar mijn vriendin die ook een 3jaarse heeft haar paardje speelde van de eerste dag met de bal enzo.

Ook in het rijden wil hij niet voorruit, hij is zeer traag en op tikken van de zweep reageert hij bijna niet.

Het is net of hij verlegen is en niet zichzelf durft te zijn.
Als ik hem loslaat in de piste rolt hij hem en dan komt hij bij mij staan.
Hij volgt mij wel al, als ik stop stopt hij ook, vraag ik om achteruit te gaan doet hij dit ook maar er zit niets van speelsheid in.

Misschien ligt het aan mij, heb 3weken geleden een erg temperament vol paard verkocht en misschien ben ik geen braaf paard meer gewend en denk ik daarom dat er iets is met hem.

Maar zou iemand tips weten of spelletjes weten dat ik met hem kan doen zodat hij toch een eigen persoonlijkheid kweekt en hij leert om te spelen enzo.
Ook tijdens het rijden, misschien doe ik niet genoeg leuke dingen met hem.

Sorry dat mijn verhaal wat lang is uitgevallen.
Alle tips zijn welkom Lachen

PercyLeen

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:02

Geef je pony eens de tijd! Je hebt hem net 2 weken en hij is nog maar 3! Laat hem lekker op de wei lopen en ga hem alleen poetsen en begin over een maand eens te denken aan rijden..beestje weet niet wat hem overkomt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:04

Staat hij op stal of staat hij ook buiten?

Als hij enkel op stal staat dan zou ik hem zsm meer naar buiten laten. Lekker in de wei met wat vriendjes Lachen .

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:05

Hij is het rijden gewoon.
Ze hebben hem geleerd om aan de teugel te lopen enzo en dit doet hij perfect.

Eigenlijk zou ik blij moeten zijn met zo een paardje, hij is egt een droom.
Maar ergens denk ik dat hij zichzelf niet kan zijn.

En ik plaats dit topic vooral omdat ik tips wil voor spelletjes met hem te doen, grondwerk enzo.

@apple: Hij staat elke dag 4u buiten, niet meer om te verkomen dat hij super dik zou worden.
Snachts komt hij binnen. Hij staat ook met een friese ruin op de wei

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:08

Ik zou zo'n jong beestje de gehele dag buiten laten staan. Als je bang wordt dat hij te dik wordt kun je hem altijd nog op een kale wei zetten. Hij heeft nu dus maar 4 uurtjes op een dag om paard te zijn, vind ik persoonlijk voor zo'n jong beestje echt veel te weinig!!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:11

@welsh_lover: Er is waar ik sta geen kale wei.
Mijn vriendin staat er ook met haar haflingermerrie en die merrie is net 6maanden drachtig. Zo dik is ze. Zo wil ik mijn ruin egt niet hebben hoor.
Als hij buiten staat speelt hij ook niet met zijn vriendje, hij doet net alsof die fries er niet staat.
Hij eet gewoon, passeert er iets dan kijkt hij zelf niet op.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:11

Heb geduld. Hij heeft grote veranderingen doorgemaakt en moet dat verwerken. Elk paard doet dat anders, de één wordt er druk van, de ander sluit zich af. Ook met rijden kun je in mijn beleving nog niet al te veel vragen, want hij is pas drie.
Mijn tip is dus: zit hem niet te hard achter de vodden. Als ik het goed begrijp is hij de afgelopen twee weken geopereerd? Verder lijkt het me belangrijker dat 'ie de hele dag en nacht door met soortgenootjes kan spelen, dan met een bal.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:13

Ik zou me er niet zo druk over maken. Het ene paard is de andere niet.
Gewoon je ding doen met beleid (rijden bedoel ik...is nog jong) en hem verder een beetje met rust laten.
Onze Fries is ook altijd de kalmte zelf geweest....
In tegenstelling tot andere paarden die we hebben (gehad).
Soms zijn paarden gewoon zo.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:16

@sientje: voorlopig kan hij nog niet met de merrie op de wei.
Hij denkt in de eerste plaats nog beetje teveel dat hij hengst is en ook de boer waar ik bij sta wil de koppels niet uit elkaar halen.
Dus hij blijft wss bij de fries staan.
Ook de fries gaat maar 4u buiten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:17

Een paard MOET helemaal niet met een bal spelen... de 1 is speelser aangelegd dan de ander, en hij moet nog wennen. Gewoon veel op de wei met de rest en aan de hand gaan wandelen en leuke dingen doen Ja Bij grondwerk kun je een paard wél leren om meer initiatief te nemen.

De traagheid op je been is trouwens JOUW fout en niet de zijne Knipoog

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:21

poes schreef:
Een paard MOET helemaal niet met een bal spelen... de 1 is speelser aangelegd dan de ander, en hij moet nog wennen. Gewoon veel op de wei met de rest en aan de hand gaan wandelen en leuke dingen doen Ja Bij grondwerk kun je een paard wél leren om meer initiatief te nemen.

De traagheid op je been is trouwens JOUW fout en niet de zijne Knipoog

Dan heb ik 2 vraagjes voor je:
Je zegt leuke dingen doen, en ik wil wel eens concreet weten wat je bedoelt? Lachen (wat dit is ook de essentie van dit topic).

En ook je zegt dat het mijn fout is, dat zou ik wel eens willen weten hoe ik dit kan verbeteren?
Welke oefeningen/tips hiervoor bestaan? Lachen
(Ook de essentie van dit topic.)

Ik rij veel overgangen met hem, en ook sneller en trager.
Ik wil niet met sporen rijden, vind hem te jong.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:38

Wel ik ben zelf aan de slag gegaan met het boek Grondwerk van I. Teblick, daar staan echt leuke dingen in en goed uitgelegd Ja Om hier enkele dingen op te sommen vind ik te gevaarlijk omdat het dan niet genoeg uitgelegd wordt. Maar ook met die oefeningen leer je heel goed om een paard snel te laten reageren op je, wat dan weer helpt bij het rijden Ja

Spoortje hoeft niet, maar zonder zweepje vind ik het zelf wel erg moeilijk dan. Gewoon heel veel overgangen rijden, en dan ook echt reactie verwachten! Dus altijd:

1. lichte been hulp
2. goede beenhulp + tikje zweep

Wees er zelf consequent in! Als je wilt verruimen op de lange zijde en hij doet het niet, ga dan door ook in de bochten en op de korte zijde.
Als je wilt aandraven bij B, zorg dan ook dat je effectief bij B weg bent. Geen pas toegeven!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:43

Onze paarden zi jn ook zo jong ( 1 en 3 )
en ze zijn ook altijd lekker rustig, en af en toe denderen ze lekker de wei door met zijn twee,
maar verder ook zeer rustig, en dit ligt aan het `niet in orde zijn `of `zich niet thuis voelen `want als bijvoorbeeld onze paarden even weg zijn geweest vinden ze het heerlijk weer thuis

en met rijden, zo`n driejarige hoeft het nog niet altijd te snappen ! mijne leert het nu ook beetje bij beetje, weet niet hoe lang de jouwe onder het zadel is ?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:54

lalunamyo schreef:
en ze zijn ook altijd lekker rustig, en af en toe denderen ze lekker de wei door met zijn twee,
maar verder ook zeer rustig, en dit ligt aan het `niet in orde zijn `of `zich niet thuis voelen `want als bijvoorbeeld onze paarden even weg zijn geweest vinden ze het heerlijk weer thuis

en met rijden, zo`n driejarige hoeft het nog niet altijd te snappen ! mijne leert het nu ook beetje bij beetje, weet niet hoe lang de jouwe onder het zadel is ?

Dat weet ik ook niet precies.
Ik weet dat hij geboren is in Oostenrijk, maar zijn papieren zijn afgestempeld in Duitsland.
Hij is in Oostenrijk met allemaal jonge halfingers in de vrije natuur opgegegroeid.
Dan via Duitsland naar Nederland gekomen, daar zijn ook zijn papieren afgestempeld.
Hij is dan naar Nederland gekomen, daar is hij 5 weken gereden door een meisje.
Dan is hij naar België gekomen, en in die stal heb ik heb gekocht.
Daar heeft hij 3weken gestaan en toen had ik hem.
Dus in totaal is hij toen ik hem kocht 8weken onder het zadel.
Nu is hij al 3weken van mij dus al 11weken, zo een 2,5maand.
Maar ze hebben hem wel in Nederland goed geleerd voor aan de teugel te lopen, klein beetje vragen met je handen en hij is daar.

Ik weet dat het wat verwarrend is omdat ik zeg dat hij al 3weken van mij is, en dan in mijn eerste tekstje zeg ik dat hij al 2weken bij mij op stal staat.
Dat komt doordat waar ik hem gekocht heb, daar hebben ze hem geruind.
Hij heeft dan nog 1week daar gestaan. En nu staat hij al 2 weken op de boerderij.
Laatst bijgewerkt door Sfietje op 09-06-08 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:56

Ik dacht er ook aan om hem misschien wat vrijheidsdressuur aan te leren.
Is dit een goed idee of wacht ik daar nog even mee?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:00

Zolang je daar met verstand van zaken mee begint, zie ik daar geen problemen in. Maar bedenk: het is net zoals iets aanleren tijdens het rijden, als je niet genoeg ervaren bent, zoek je beter iemand erbij die je kan helpen Ja

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:04

Sfietje schreef:
lalunamyo schreef:

Dat weet ik ook niet precies.
Ik weet dat hij geboren is in Oostenrijk, maar zijn papieren zijn afgestempeld in Duitsland.
Hij is in Oostenrijk met allemaal jonge halfingers in de vrije natuur opgegegroeid.
Dan via Duitsland naar Nederland gekomen, daar zijn ook zijn papieren afgestempeld.
Hij is dan naar Nederland gekomen, daar is hij 5 weken gereden door een meisje.
Dan is hij naar België gekomen, en in die stal heb ik heb gekocht.
Daar heeft hij 3weken gestaan en toen had ik hem.
Dus in totaal is hij toen ik hem kocht 8weken onder het zadel.
Nu is hij al 3weken van mij dus al 11weken, zo een 2,5maand.
Maar ze hebben hem wel in Nederland goed geleerd voor aan de teugel te lopen, klein beetje vragen met je handen en hij is daar.

Ik weet dat het wat verwarrend is omdat ik zeg dat hij al 3weken van mij is, en dan in mijn eerste tekstje zeg ik dat hij al 2weken bij mij op stal staat.
Dat komt doordat waar ik hem gekocht heb, daar hebben ze hem geruind.
Hij heeft dan nog 1week daar gestaan. En nu staat hij al 2 weken op de boerderij.

Als ik dit zo lees heeft hij nogal wat beleefd in zijn nog maar korte leventje. Geef hem de rust en tijd om te wennen. Dan word hij vanzelf hoe hij is. Misschien is hij niet zo druk maar juist rustig. En misschien niet dominant maar volgzaam.

Grondwerk is altijd goed voor de band tussen jou en je paard.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:05

poes schreef:
Zolang je daar met verstand van zaken mee begint, zie ik daar geen problemen in. Maar bedenk: het is net zoals iets aanleren tijdens het rijden, als je niet genoeg ervaren bent, zoek je beter iemand erbij die je kan helpen Ja

Ik rij van mijn 7jaar, heb al 2jonge paarden opgeleerd.
Maar ik heb nu juist egt een paardje verkocht waar het egt niet meer mee klikte.
Dat was egt een krapul van een beestje, steigeren,bokken,bijten,stampen,...

Daarom heb ik nu een braafje gekocht maar doordat ik zo een agressief paardje heb gehad ben ik een braafje niet meer gewoon.

Ze hebben mij verteld dat ze hem in Nederland waarschijnelijk met een spoortje hebben gereden.
En ik begin het te ondervinden want op het gewone been is hij lam.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:07

Dat kan het zijn Sfietje, maar het kan ook gewoon zijn dat hij weinig reactie geeft op je been. Dit probleem heb ik ook bij mijn haf gehad toen hij die leeftijd had. En nu als hij langer stil staat en je pakt hem weer op is hij ook wat minder goed voor het been. Dus daarvoor vooral veel overgangen rijden en veel figuren.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:10

Yvonniej schreef:
Dat kan het zijn Sfietje, maar het kan ook gewoon zijn dat hij weinig reactie geeft op je been. Dit probleem heb ik ook bij mijn haf gehad toen hij die leeftijd had. En nu als hij langer stil staat en je pakt hem weer op is hij ook wat minder goed voor het been. Dus daarvoor vooral veel overgangen rijden en veel figuren.

Bedankt Lachen

Blij om te horen dat mijn haf niet uitzonderlijk is Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:11

Ik vind het allemaal erg snel gaan. 3 jaar, verhuisd, geopereerd, al een tijd onder het zadel, aan de teugel, niet aan het been, maar 4 uur per dag buiten...

Het is een hartstikke jong paard. Waarom laat je em niet gewoon rustig wennen aan zijn omgeving. 4 uur op de wei is in mijn ogen echt veel te weinig. Ook zou ik hem het liefst in een kudde hebben, misschien vind hij deze fries wel gewoon niets aan.

Waarom gun je em niet gewoon de tijd om lekker paard te zijn op zijn nieuwe plek. Aan de teugel waarom? Hij is niet eens aan het been...
Ga lekker met em wandelen, beetje grondwerk doen, knuffelen, poetsen, beetje longeren en als je dan rijdt, niet teveel doen.
Ga uitzoeken wat hij leuk vind om te doen, zet eens een schrikparcourtje uit in de bak, leer em goed kennen.

En natuurlijk kan het zo zijn dat dit gewoon zijn karakter is. Maar goed, daar kom je dan wel achter met de tijd!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:17

@def: In een kudde kan hij niet, waar ik sta gaan de paarden per 2 naar buiten.
Als ik wil gaan wandelen moet ik eerst een stuk over baan, en ik weet niet hoe hij gaat reageren en nu met de examens ben ik altijd alleen op de boerderij.
Kan natuurlijk altijd eens proberen aan de hand maar als hij zich lostrekt zit hij op de baan...
Tip?

Ik heb hem gisteren met losse teugel gereden en alleen maar voorwaarts maar na 3 toeren kon hij niet meer.
Zat hij te puffen.

Schrikparkoertje hebben wij niet. Juist wat hindernissen maar geen zeilen ofzo...

Zou ik eens langs de baan wandelen aan de hand?
Het is wel een drukke baan en het fietspad is niet zo breed...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:22

Schrikparkoertje hebben wij niet. Juist wat hindernissen maar geen zeilen ofzo...

Hebben wij ook niet standaard staan hoor, ik trek altijd vanalles uit de schuur, vlaggetjes van een verjaardag, een ton waar voer in zat, springbalken leg ik neer, een zeiltje voor over de tuinstoelen, een paraplu van mn moeder enz enz. Beetje creativiteit he Haha!

Zoals je em omschrijft, lijkt het me geen zenuwpees, dus dat wandelen zal wel goed komen. Misschien kun je in het weekend een eerste keer samen met iemand (of nog n ander paard) gaan.

Kun je onderweg ook n beetje grondwerken.

Wat dacht je van droogmennen, of iets slepen (trekkerband of wat dan ook)? Dubbele longeerlijn, vd?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:24

Nee dat wil ik niet, het is een sporthaf en als je hen vanalles laat slepen enzo dan krijgt hij een enorme borstkas.

En daarvoor is hij niet gekweekt.
Hij is voor de sport gekweekt voornamelijk dressuur maar zijn vader liz.Aufwind sprong 1.30m

Ik zal eens kijken voor dat schrikparkoertje.
Maar wij hebben niet egt een schuur waar vanalles instaat.
Misschien verder op de boerderij maar daar mag je niet komen, dat is prive.
Laatst bijgewerkt door Sfietje op 09-06-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:25

Het is misschien de meest afgezaagde suggestie van Bokt, maar nu ik de rest van je posts lees vraag ik me toch af of het geen goed idee is les te nemen.
Je zegt namelijk dat de pony aan de teugel loopt, maar niet aan het been is. Die combinatie is in mijn beleving niet mogelijk. Hij zal waarschijnlijk zijn hoofdhouding hebben aangeleerd, maar kan niet ontspannen over de rug lopen en van daaruit nageven, als hij intussen niet op je beenhulpen reageert. Drie jaar is voor een paard ook wel erg jong om voorwaarts-neerwaarts te zijn.
Ga lekker terug naar de basis. Rem, stuur, gaspedaal, en van daaruit verder. Met goede begeleiding.