Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fides schreef:@Lianne: er zit meer overeenkomst dan je denkt, een belangrijk deel van de opleiding tot fysiotherapeut bestaat uit massage, en je ziet dan ook veel studenten werken als sportmasseur/sportverzorger.

Fides schreef:Een veelgehoord argument van fysiotherapeuten is dat een sportmasseur geen diagnose kan stellen. Een fysiotherapeut stelt echter ook geen medische diagnose, dat kan en mag alleen een veearts.
Fides schreef:Je moet overigens ook oppassen om de fysio's en ostheopaten in 1 adem te noemen, dat zijn twee totaal verschillende benaderingen,
Fides schreef:Wel is het zo dat er geen goed register is voor sportmasseurs, en je zult zelf wat meer moeite moeten doen om "het kaf van het koren" te scheiden.
Een veelgehoord argument van fysiotherapeuten is dat een sportmasseur geen diagnose kan stellen. Een fysiotherapeut stelt echter ook geen medische diagnose, dat kan en mag alleen een veearts.
Wat mij wel opvalt bij de meeste masseurs, maar ook bij fysiotherapeuten is dat men vaak uitgaat van een fysiek probleem dat leidt tot een rijtechnisch probleem en uiteindelijk een blessure. M.i. heb je dan maar het halve verhaal te pakken, ervaring leert toch dat de meeste fysieke problemen in de eerste plaats door slechte training ontstaan. Het jammere is dat de meeste fysiotherapeuten zelf te weinig kennis van het rijden hebben om die slag te kunnen maken.
Borg schreef:Zoooo, dat is netjes! Dat zag ik niet gebeuren met de manegedieren waar ik eerst stond met mijn paard.
Goede zaak

am13 schreef:Wat niet wil zeggen dat ik als osteopaat geen 'fysiotherapeutische' interventies kan toepassen, zoals bijvoorbeeld rijtechnisch advies. Imo een belangrijke combinatie, net zoals het vaak van groot belang is de diagnostiek aan vee-artsen over te laten om tot een gegronde diagnose te kunnen komen.