Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dorienn schreef:gaat het niet om hem te longeren zonder zweep? met een touw of de stem ? ik doe dit ook zo.
ik denk dat die gewoon bang is in galop, dus als je hem in galop zet, rustig blijven babbelen tegen hem en aaien enzo..
_Cathalijne schreef:Gewoon je handen rustig houden, teugels niet te kort en gerust stellen. Zoals jij het zegt, lijkt hij inderdaad een beetje te vluchten als je wil aangalopperen. Probee hem te laten zien dat het niet eng is, en blijf zelf zo ontspannen mogelijk. Desnoods laat je hem een stukje aan de wat langere teugel, zodat hij zich niet al te opgesloten voelt.
jillie1994 schreef:_Cathalijne schreef:Gewoon je handen rustig houden, teugels niet te kort en gerust stellen. Zoals jij het zegt, lijkt hij inderdaad een beetje te vluchten als je wil aangalopperen. Probee hem te laten zien dat het niet eng is, en blijf zelf zo ontspannen mogelijk. Desnoods laat je hem een stukje aan de wat langere teugel, zodat hij zich niet al te opgesloten voelt.
Een zachte hand heb ik zoiezo al bij hem.
Hij is heel erg zacht in de mond.
Ik rijd hem nu met een enkelgebroken bitje met leer erom heen, want een ijzeren was zelfs te sterk.
Ik ben nu al een halfjaar bezig met de basis, omdat hij eerst niets meer dan vluchten wou.
Zodra je een te harde hand had, flipte hij, schudde met zijn hoofd.
Teveel been, ja dan lag je er snel af.
Nu heb ik dus bijna de basis klaar.
Alleen de galop.
De lange teugel zal ik proberen, want in een buitenrit aan de lange teugel galoppeerd hij ook aardig rustig.
Dus het zal niet aan een gevoelige mond of een harde hand liggen, want hij heeft het zachste bit wat daar ligt, en mijn handen heb ik nu gewoon geleerd ontspannen te dragen, en stil te houden.
_Cathalijne schreef:_Cathalijne schreef:Gewoon je handen rustig houden, teugels niet te kort en gerust stellen. Zoals jij het zegt, lijkt hij inderdaad een beetje te vluchten als je wil aangalopperen. Probee hem te laten zien dat het niet eng is, en blijf zelf zo ontspannen mogelijk. Desnoods laat je hem een stukje aan de wat langere teugel, zodat hij zich niet al te opgesloten voelt.
Een zachte hand heb ik zoiezo al bij hem.
Hij is heel erg zacht in de mond.
Ik rijd hem nu met een enkelgebroken bitje met leer erom heen, want een ijzeren was zelfs te sterk.
Ik ben nu al een halfjaar bezig met de basis, omdat hij eerst niets meer dan vluchten wou.
Zodra je een te harde hand had, flipte hij, schudde met zijn hoofd.
Teveel been, ja dan lag je er snel af.
Nu heb ik dus bijna de basis klaar.
Alleen de galop.
De lange teugel zal ik proberen, want in een buitenrit aan de lange teugel galoppeerd hij ook aardig rustig.
Dus het zal niet aan een gevoelige mond of een harde hand liggen, want hij heeft het zachste bit wat daar ligt, en mijn handen heb ik nu gewoon geleerd ontspannen te dragen, en stil te houden.
_Cathalijne schreef:Hoelang galoppeer je nu meestal achter elkaar? Bij ons is een paardje op de manege dat ook altijd heel gestrest in de galop aanspringt. Als je daar de teugels dan aanneemt gooit hij alleen zijn hoofd in de lucht en gaat hij steeds maar harder. Als je een stuk of 10 voltes aan een half lange teugel hebt gegaloppeerd dan gaat het meestal al beter.
Kaka schreef:Ik vraag me af of het geen balansprobleem is. Je zegt dat je paard onder je vandaan rent als gaat galopperen. Ik begrijp dat hij dat alleen in de bak doet. Wat gebeurt er als je een bocht galoppeert als je buiten rijdt/
Houdt er rekening mee dat voor een paard wanden best eng kunnen zijn. Zo groot is een bak niet, dus een paard moet veel draaien. Een bocht galopperen met een ruiter op je rug vergt heel wat balans.
Probeer voorlopig eens alleen korte stukjes op de lange zijdes te galopperen. Een paar sprongen en weer terug. En dat bouw je uit totdat je zonder probleem die hele lange zijde kunt galopperen. Pas daarna ga je eens een hele wijde bocht draaien. Het zou zomaar eens een oplossing kunnen zijn.

sasave schreef:ben het met hierboven eens,probeer ook wat vaker de binnenhoefslag te nemen,
Pecco_Myrthe schreef:Klinkt een beetje zoals mijn paardje. Ik heb een fries die het moeilijk vind om op der eigen benen te lopen. Ik heb het nu in de draf en de stap voor elkaar dat ze nageeft en mij het vertrouwen geeft dat het goed is. In de galop is dit een ander verhaal.. Ze wil wel heel graag in de galop maar zodra ze erin zit is het enige wat ze wil terug vallen in de draf. De lange zeides in de bak gaan super maar ze wil gewoon kosten wat het kost niet de hoeken in. Wat het probleem bij haar is is dat ze heel onstabiel is in de galop daardoor valt haar achterhand onder haar uit in de bochten en lijkt het af en toe alsof we gaan omvallen.. Dit vind ze gewoon super eng en opzich wel logisch.. Aan de lange teugel galopperen helpt niet bij de want ook in de draf zodra ik lange teugel geef valt ze terug in de draf. Ben er wel veel mee bezig maar gaat gewoon tijd in zitten![]()
Wat mij is aangeraden is om in de hoeken een beetje tegen te hangen dus zeg maar naar de schotten toe leunen. Hierdoor moet mijn paardje wel mee gaan en komt ze steeds stabieler op der benen te staan.. Ook gewoon heel veel buiten blijven galoperen! Das t beste wat er is en probeer niet teveel in 1x te vragen.. Het laatste wat ik kan zeggen is dat je heel veel moet belonen! Mijn paardje is daar erg gevoelig voor dus als ik haar aanmoedig in de galop en haar vervolgens heel goed beloon als ze weer een stukje dichter bij de bocht is geweest dan gaat het de volgende keer al een stuk beter..
Neem ook is genoegen met een kleine verbetering ipv door blijven gaan, die van mij kan dan echt onuitstaanbaar worden
Hoe gaat het trouwens als je achter iemand aan galloppeerd??
joyce B schreef:Een paard moet leren balans te houden in galop. Bij het ene paard gaat dat heel snel, een ander paard heeft er meer moeite mee. Maar ze leren het alleen door het te doen.
Je zou dus gewoon door kunnen galoperen, een aantal keren de bak rond en niet te ver de hoeken in rijden. Gewoon ontspannen zitten en meegaan met je hand en dan wachten tot hij ontspant. Dan weer terug naar draf, even wat anders doen tot hij weer ontspannen loopt en na een tijdje opnieuw proberen. Pas als hij ontspannen en in balans op eigen benen kan galoperen hoef je te gaan denken aan nagevelijkheid. Het kan wel helpen je paard te ondersteunen door hem wat op te sluiten tussen je benen en handen als je merkt dat hij wat wiebelig is.
Succes!

joyce B schreef:met opsluiten tussen handen en enbedoel ik meer ondersteunen als je paard slingert naar links of rechts tijdens het galoperen langs de kant of op een recht stuk. Niet zozeer voorwaarts drijven en van voor tegenhouden, want dat geeft juist extra druk, die je niet wilt als je een gespannen paard hebt die fel reageert
jessica_rock schreef:Misschien een keertje les nemen?