Moeilijk om te zadelen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roobinn

Moeilijk om te zadelen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:39

Hallo,

ik heb soms wat problemen met me paardje
dan probeer ik haar op te zadelen maar dan vind ze dat niet leuk of fijn of eng ofzo:S

Want dan gaat ze gek heen en weer lopen haar achterbenen optillen enzo.

Het licht niet aan het zadel dat is allemaal aan na gekeken.

Weet iemand mischien tips hoe ik haar wat rustiger kan krijgen??
Bedankt ! Haha!

Thats_Me

Re: Moeilijk om te zadelen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:42

Heb je ook iets lichamelijks laten uitsluiten? Misschien dat ze rugpijn oid heeft.

Anders is mijn tip veel geduld hebben en alles langzaam doen. Dus niet hup dekje, zadel aansingelen en rijden maar, maar daar echt de tijd voor nemen. Tussendoor gerust stellen en natuurlijk belonen als ze braaf blijft staan. Blijft alleen wel een lastig probleem.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:43

Hoi,
Zet haar in de hoek van de bak en doet dat elke keer bij opzadelen, negeer haar gewoon en als ze rustig is krijgt ze haar aandacht pas weer. Belangrijkste is zelf rustig blijven!! Heb het zelfde meegemaakt met mijn paardje en nu gaat het een stuk beter!!

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:45

Ja de veearts is geweest, en heeft alles gechevkt niks aan de hand. Als ze ook eenmaal het zadel opheeft doet ze ook niet raar ofzo, je hebt soms paarden die het er dan af willen schudden bijvb maar zij niet dan kan je gewoon gaan rijden, ik neem idd al de tijd dan singel ik rechts 1 gaatje en dan links zo gaat dat al een tijdje:) maar als je dat zadel erop legt of het dekje al vind ze het al niet prettig.. en dan het aansingelen vind ze het eerste gaatje het minst prettig daarna doet ze wel wat rustiger.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:46

mirjamvdkamp schreef:
Hoi,
Zet haar in de hoek van de bak en doet dat elke keer bij opzadelen, negeer haar gewoon en als ze rustig is krijgt ze haar aandacht pas weer. Belangrijkste is zelf rustig blijven!! Heb het zelfde meegemaakt met mijn paardje en nu gaat het een stuk beter!!

Maar het is helaas bij ons in de hoek van de bak wat lastiger kan haar dan niet vastzetten ofzo, en anders loppt ze er zo vandoor ? tip? Bloos

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:48

Mijn jonge paard had ook behoorlijke singeldwang. Wat helpt is voor het aansingelen eerst zachtjes met je vingers over de plek waar de singel komt rondjes wrijven. Ik singel zachtjes aan als m'n paard ontspant. Het probleem is al nagenoeg over.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:21

Mijn vz-paardje vind opzadelen ook vreselijk.
Het is echt een super paardje, echt heel lief, maar met opzadelen een draak.
Inderdaad alles heel rustig doen. Paar keer gewoon met je paardje praten.
Eens even wat anders doen. En gaatje voor gaatje
Opzadelen duurt bij mij ook altijd vet lang (als ik samen ben met anderen ben ik altijd de laatste Tong uitsteken )
En tijdens het draken negeer ik haar gewoon. Ze schraapt ook met haar voorbeen, gewoon drakerij en aandacht vragen.
Ik reageerde daar eerst op, maar nu niet meer. En nu doet ze dat niet meer! (nu probeert ze de knoop los te maken, haha)
Laatst bijgewerkt door Nessa op 28-05-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:23

gewoon negeren, en zo vast zetten dat je je iig niet kan happen.. en als ze wilt trappen, dan trapt ze toch? zorg dat je er zo voor staat dat ze je niet kan raken.. En als het echt te eerg wordt mag je dr best eens op dr plek zetten, maar probeer t eerts een tijdje gewoon te negeren..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:27

Elma_ schreef:
gewoon negeren, en zo vast zetten dat je je iig niet kan happen.. en als ze wilt trappen, dan trapt ze toch? zorg dat je er zo voor staat dat ze je niet kan raken.. En als het echt te eerg wordt mag je dr best eens op dr plek zetten, maar probeer t eerts een tijdje gewoon te negeren..

Ja inderdaad, gewoon negeren dat je paard probeert je iets duidelijk te maken. Ros 'm maar af, het is namelijk toch maar een stom beest dat geen pijngevoel en geen angst kent Boos!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:33

hestejente schreef:
Elma_ schreef:

Ja inderdaad, gewoon negeren dat je paard probeert je iets duidelijk te maken. Ros 'm maar af, het is namelijk toch maar een stom beest dat geen pijngevoel en geen angst kent Boos!

haha, raar dat je dat zo opvat..
De Da is al geweest, niets te zien, dus wat het paardje haar waarschijnlijk duidelijk probeert te maken, is dat die geen zin in een zadel op zn rug heeft, Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:34

mijn merrie is ook gevoelig met opzadelen, het is wel al stukken minder. veel gedrag negeer ik, of gewoon een streng nee!. zelf ben ik rustig een 20 min bezig om op te zadelen. rustig dekje erop leggen, meestal dan ook wel aaitje, dan heel rustig zadel opleggen. mijn singel gaat altijd helemaal van het zadel af dus eerst aan rechterkant op eerste gaatje vastmaken, dan loop ik om en pak rustig de singel onder de buik door,strijk de haren glad en maak de singel op het eerste gaatje. zo singel ik rechts/links steeds gaatje aan, tussendoor doe ik de beenbescherming om, beugels checken etc

het paard geeft in mijn ogen aan dat ze misschien een vervelende ervaring heeft met opzadelen, te hard met aansingelen etc, door van te voren al te mopperen probeert het paard duidelijke te maken dat je rustig aan meot doen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:35

Inderdaad, als er gewoon niets aan de hand is kun je wel toegeven aan de drakerij, maar schiet je niets mee op.
Er is ook niks mis met mijn vz-paardje, zadel past prima. En toch blijft ze draken.
Ze vind het gewoon niet leuk dat er een singel om haar buik wordt strak getrokken, en dat kan ik best begrijpen.
Dus ik doe het lekker langzaam aan, en het gaat steeds beter. Als ik maar gewoon de tijd neem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:46

@ elma: de da, goh, applaus. Heeft er al een osteopaat of een fysiotherapeut naar gekeken?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:56

hestejente schreef:
@ elma: de da, goh, applaus. Heeft er al een osteopaat of een fysiotherapeut naar gekeken?

Ik neem aan dat je nare ervaringen heb hiermee, aangezien je me nogal aanvliegt?
( 8 van de 10 keer is het 'draken' mijn pony deed het namelijk ook, en die is van top tot teen nagekeken en het was gewoon singelnijd.. wat heel veel paarden hebben.. Dus je mag best even wat rustiger doen Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:05

Een paard krijgt niet zomaar zadeldwang. Als de eerste ervaringen met het zadel niet goed waren onthoudt een paard dat. Als het zadel niet past en pijn veroorzaakt is het logisch dat het paard in verzet komt. Als het rijden niet goed gaat associeert het paard het zadelen daar misschien mee. Ik vind het een beetje kort door de bocht om het meteen op het karakter van het paard te gooien.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:11

laat ze eens masseren door een sportmassagetherapeut voor paarden. voor meer info kun je me pb-en

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:05

hestejente schreef:
Een paard krijgt niet zomaar zadeldwang. Als de eerste ervaringen met het zadel niet goed waren onthoudt een paard dat. Als het zadel niet past en pijn veroorzaakt is het logisch dat het paard in verzet komt. Als het rijden niet goed gaat associeert het paard het zadelen daar misschien mee. Ik vind het een beetje kort door de bocht om het meteen op het karakter van het paard te gooien.

Sterker nog er is al een Veearts geweest, en een paarden fysiotherapheut die alles heeft negekeken en alles heeft gemasseerd, dus er is niks aan de hand denk idd dat het gewoon een draakje is:), x

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:12

Het paardje van mijn stalgenote, die ik op het moment tijdelijk rijd omdat ze zwanger is, heeft
dit probleem ook. Bij haar gaat het om een trauma uit het verleden vermoeden wij aangezien de
schoft helemaal vol met witte plekken zit en ook een plek waar zelfs geen haar meer op zit.
Wij zetten haar vast in stal en doen dan heel rustig eerst het dekje op, dan voorzichtig het
zadel, dan singel laten zakken en dan pas aansingelen, gaatje voor gaatje. Tussen elk stapje
door belonen we haar. Als het eerste gaatje vast zit is het probleem ook eigenlijk over. Ook het
opstappen verloopt niet helemaal zoals normaal, maar ook dit gaat steeds beter.

Ook bij deze merrie zijn rugproblemen uitgesloten, ze heeft meerdere malen sportmassage gehad en
een behandeling door de osteopaat, maar in haar rug zit niks vast of scheef. Zelfs al een professioneel
iemand erbij gehad op gebied van problemen oplossen (Petra Vlasblom van 2moons). Ook zij vertelde dat
het om een trauma vanuit het verleden kwam en aan ons dus de taak om te zorgen dat het paardje nu te
weten komt dat het ook anders kan zijn met een wel fijn passend zadel en alles op het gemakkie zo.

Pfoe wilde even snel antwoorden maar is toch nog een heel verhaal geworden Bloos

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:20

Misschien eens je paard borstelen of andere aandacht geven zonder dat er gereden (en dus gezadeld) gaat worden. Anders associeren ze 'aandacht' meteen met 'werken', terwijl alleen een beetje tutten ook leuk is - voor jullie allebei. Weet niet of dit echt aansluit bij jouw probleem, maar kan nooit kwaad denk ik Knipoog, beetje 'quality time'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:26

Ik neem aan dat het de pony in je profiel is? Dan zou ik proberen haar veel meer over de rug te gaan rijden. Ze drukt haar rug n.l op een vreselijke manier weg en dat doet dus pijn.
Heb je wel les?? Want in dit geval denk ik dat je een heel stuk vooruit komt als je paard zijn rug beter gaat gebruiken.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:41

mijn merrie heeft/had het ook. Duidelijk slechte ervaring. Paardje heeft zo'n 9 jaar op een manege gelopen en ook littekentjes (plekjes waar nooit meer haar op komt) ter hoogte van de singel.
Inmiddels heb ik haar zadel op maat laten maken, een anatomische singel met bont aangeschaft en mezelf een zeer rustige manier van zadelen aangeleerd.
Ik leg eerst het zadel erop met de singel los. Is ze redelijk braaf dan beloon ik haar uitgebreid en krijgt ze wat lekkers. Daarna maak ik de singel aan beide kanten op het loste gaatje vast. Bij goed gedrag wederom uitgebreid belonen. Doet ze vervelend dan roep ik heel hard : UHHH! en als ze bijt een tikje op dr hals.
Zo doe ik dit gaatje voor gaatje en tussendoor doe ik de bescherming etc om.
De snoepjes bouw ik af (intussen nog maar 2 per keer zadelen) maar het uitgebreid belonen blijf ik doen.
Het is intussen al erg verbeterd. Echt happen doet ze niet meer. Alleen af en toe wat gooien met dr hoofd.

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:48

Danneke80: mooi verhaal. Hoe lang heeft dat geduurd, om te bereiken wat je nu hebt bereikt ?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:18

Dank je Crocus. Ben ook blij dat het hielp, want daar zag het in het begin niet naar uit.
Denk dat ik een klein jaar bezig ben geweest, maar de verbetering komt natuurlijk geleidelijk. Grootste verandering was al binnen zo'n 2 maanden te zien. Ik rijd overigens niet zo vaak (1 a 2 keer per week)

edit: het grappige is dus dat ze nu weet dat ze een beloning krijgt, dus zodra het zadel erop ligt draait ze dr hoofd al naar me toe.

x_wonder_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:29

Ik heb geen tips. Koe

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:50

Crocus schreef:
Misschien eens je paard borstelen of andere aandacht geven zonder dat er gereden (en dus gezadeld) gaat worden. Anders associeren ze 'aandacht' meteen met 'werken', terwijl alleen een beetje tutten ook leuk is - voor jullie allebei. Weet niet of dit echt aansluit bij jouw probleem, maar kan nooit kwaad denk ik Knipoog, beetje 'quality time'.

Nee idd alleen ik rij haar ook maar 1 keer per week, dus borstelen en etc doe ik wel vaak genoeg:)

X