Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lisaaaaaaa schreef:in een goed tempo op de sprong aanrijden, niet te hard en niet te zacht. een normaal tempo zeg maar.
voor de sprong benen geven voor de afzet. (niet te hard maar gewoon normaal)
heb je al vaker gesprongen? en doet je pony/paard het braaf?
*misschien weet je dit zelf al?!; wachten totdat je paard springt, en dan pas in de verlichte zit. niet van tevoren al.. als ie dan weigert, dan kan het nog wel eens een boem worden! :+
succes ermee!
En misschien is het een idee om eerst veel te oefenen, heel veel! dan gaat het veel meer 'vanzelf'! 
suus_Mette schreef:Lisaaaaaaa schreef:in een goed tempo op de sprong aanrijden, niet te hard en niet te zacht. een normaal tempo zeg maar.
voor de sprong benen geven voor de afzet. (niet te hard maar gewoon normaal)
heb je al vaker gesprongen? en doet je pony/paard het braaf?
*misschien weet je dit zelf al?!; wachten totdat je paard springt, en dan pas in de verlichte zit. niet van tevoren al.. als ie dan weigert, dan kan het nog wel eens een boem worden! :+
succes ermee!
Daar heb ik wel ervaring meeEn misschien is het een idee om eerst veel te oefenen, heel veel! dan gaat het veel meer 'vanzelf'!
Lielle schreef:waarom geven jullie allemaal been voor de hindernis?
Lielle schreef:Maar waarom geef je dan been? Mijn paarden zijn ook voorwaarts zonder dat ik steeds been geef. Ik geef pas been als er iets fout dreigt te gaan, niet als er nog niets mis is. Zo stomp je ze alleen maar af.
Ik geef wel eens extra been in de afzet, maar dat is als ik bv wil dat ze met wat meer afdruk springen.
/add
dit soort dingen moet je al in je dressuur voor elkaar hebben, dan zijn extra beenhulpen niet nodig.

Lielle schreef:Wat is het nut van je beenhulp in de afzet? Omdat ze anders niet springen? Dan hoop ik niet dat jij het ooit vergeet, ga je toch samen over de kop
Kortom, zo simpel mogelijk rijden. Een paard dat lekker voorwaarts is, alert is op de sprong en met voldoende ritme en overtuiging van de ruiter gereden wordt heeft echt geen beenhulp meer nodig om te springen.
)Lisaaaaaaa schreef:@Lielle.
nee niet bij iedere sprong. maar als het nodig is wel.
maar als je het gevoel hebt dat hij niet uit komt of niet wil, dan geef je toch been. en als hij niet voorwaarts is..
Lielle schreef:Lisaaaaaaa schreef:@Lielle.
nee niet bij iedere sprong. maar als het nodig is wel.
maar als je het gevoel hebt dat hij niet uit komt of niet wil, dan geef je toch been. en als hij niet voorwaarts is..
als hij niet uitkomt moet je alleen zorgen voor ritme en zelf zo stil mogelijk zitten. Als hij dreigt te stoppen idd een rotschop, maar als hij gewoon niet voorwaarts is moet je dat al veel eerder oplossen en niet pas in de afzet.
AronYve, helemaal mee eens! Maar ook dan geldt dat je dat al in de basis (is in de dressuur) moet aanpakken en niet pas in de afzet.
Wsl begint daar het verschil al. Overigens is er wel een verschil tussen een echte beenhulp en een wat verschuivend been (wat eigenlijk niet hoort).