Bij het springen achterover vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Bij het springen achterover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:23

Hi,

Ben begonnen met springen sinds een maand. En vandaag was het zover. Er vanaf gevallen tijdens galop toen ik sprong.

Ik val altijd naar achter als ik spring.Gevolg is dat ik teveel trek aan mijn teugels en het paard hoger springt inplaats van verder.

Mijn leraar zegt dat ik mijn gewicht naar voren moet plaasten.Het lukt me maar niet.

Ik krijg dit niet voor elkaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee met tips

gr.

Fralex

Sodeletuut

Re: Bij het springen achterover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:25

Misschien kan je dan beter eerst gaan oefenen met je verlichte zit, dus eerst over de balen in verlichte zit en dan zorgen dat je dan goed blijft zitten.
en dan een heel klein kruisje neerzetten en dan vanuit draf aankomen in de verlichte zit alvast, en dan tijdens de sprong proberen zo te blijven zitten, en als je naar achteren valt moet je desnoods de manen vastpakken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:27

Beugels wellicht iets korter, steunen op je knieen en beugels.

Wellicht ook gewoon verlichte zit oefenen Lachen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:27

Hi Sodeletuut

Ja, ik denk ook dat dit het beste is maar mijn leraar wil gelijk dat ik 80 cm spring. Heb hem ook dit advies al gegeven door het op te bouwen.

Laatst zei iemand tegen mij dat ik misschien een extra teugel om de hals van het paard kan doen en die vasthouden.

Heb jij daar ervaring mee

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:28

Hi apple,

Ja, moet je zeggen vandaag was mijn beugel iets langer dan normaal.

Maandag krijg ik een nieuw zadel dus dan hoop voor zegen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:30

Dan heb jij dus gewoon een domme leraar.
Ik heb geen ervaring met extra teugels om de hals doen, maar het lijkt me niet zo'n gek idee.
Maar ik vind het gewoon dom van je leraar dat je zomaar 80 cm moet springen, want daar leer je dus niks van, je moet het opbouwen, en gewoon goed oefenen met de verlichte zit en eerst heel laag springen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:31

het kan er trouwens ook wel aan liggen of je een dressuur/spring of vzhzadel hebt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:33

touw om de hals om vast te pakken kan helpen. Oefenen op verlichte zit over een serie kruisjes lijkt me een nog beter plan. En dan zonder handen zodat je goed je balans leert houden.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:34

Hi sodeletuut,

Heb vanaf het begin gereden in een Stubbe biomex

Een fijn zadel om te rijden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:35

is dat een dressuur zadel of een springzadel of een vzhzadel?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:35

dan heb je niet zo'n beste leraar Haha!
Het lijkt mij dat als je niet mee kan zitten op 80 cm je dat nog niet moet springen want daar maak je alleen je paard maar bang mee.
Inderdaad alvast in verlichte zit over balkjes en dan een kruisje, en zo opbouwen zodat je het gevoel beter krijgt.
Ik zou ook een beugelriem of iets dergelijks om z'n hals doen zodat je daar steun kan krijgen en niet aan de teugels.
Blijven oefenen en je niet op laten jutten, denk aan je paard, als die elke x een snok in z'n mond krijgt zal hij iets zoeken om daar onderuit te komen, dus weigeren of er naast rennen of hij gaat slecht springen.
Succes ermee.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:37

Hi Anne-GTI

ik denk dat dit het beste is om te doen.

Als jullie in galop aan komen rijden tellen julllie dan zelf mee wanneer hij zijn achterhand bij de laatste sprong onder zijn lichaam zet?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:39

Ander vraagje:

Voordat jullie springen, blijven jullie dan doorzitten en de laatste sprong van het paard ga je in verlichte zit.

Of een aantal passen voordat het paard springt ga je al in verlichte zit?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:41

ho se7entje,

Ik merk na vandaag dat het paard erg geirriteerd was. Vandaag was ook een grote catastrofe.

Moet lager beginnen en het gevoel krijgen. Dat gevoel is er nu nog niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:11

francescalex schreef:
Ander vraagje:

Voordat jullie springen, blijven jullie dan doorzitten en de laatste sprong van het paard ga je in verlichte zit.

Of een aantal passen voordat het paard springt ga je al in verlichte zit?

Ligt aan het paard. Bij een paard wat de neiging heeft om te hard naar de sprong toe te lopen blijf ik terugzitten. Bij een paard wat mooi in een tempo een parcours loopt zit ik vaak wat verlicht in het hele parcours en ga alleen zitten als er afstanden terug gereden moeten worden op bv. een combinatie die kort staat.

Maar daarvoor zul je wel eerst zelf je balans moeten vinden tijdens het springen dus eigenlijk moet je dat eerst onder de knie krijgen. Tot die tijd kan je beter iets verlicht zitten. Dan kom je ook niet zo snel achter en hinder je het paard minder.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:12

Kan me voorstellen dat ie grirriteerd was, ik zou niet meer met die leraar rijden en iemand anders zoeken die er meer verstand van heeft.
Begin gewoon rustig met balkjes, en inderdaad wat ik al hoorde zeggen, in verlichte zit en met je handen los, desnoods aan de longe.
Het zou erg jammer zijn dat je paard straks niet meer wil springen.
Heeft het paard al wel ervaring ?
Anders kan je haar misschien alvast wat los laten springen zodat ze het zelf eerst leert.
Take your time, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:22

Hi Anne_GTI,

Het paard loopt niet hard naar de sprong toe. Vandaag overigens voor de eerste keer verlichte zit gedaan een aantal passen voordat hij ging springen.

Normaal doe ik de verlichte zit bij de laatste sprong. Misschien is het toch beter om me bij mijn oude manier te houden. Bij mijn oude manier viel ik ook naar achter maar een stuk minder.

Wat doe jij overigens bij de sprong. Zet jij heel je gewicht op je beugels en dan je lichaam naar voren.

Hou jij je beugels onder je of doe je je beugels iets naar achter wanneer het paard springt.

Bedankt normaals voor je hulp

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:26

hi Se7entje,

Het paard heeft ervaring. Heeft ook parcour gereden tot 1.10

Heb het paard sinds 4 weken. De vorige eigenaar vondt het paard te groot worden vandaar dat het verkocht is.

Ik laat het paard ( Willem) 2x per week iemand anders rijden die wel veel ervaring heeft met springen.

Ik geloof dat dat het beste is voor het paard.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:34

Dat is heel verstandig dat je dat doet en door naar hem te kijken kan je ook veel leren.
Gelukkig heeft het paard al ervaring en kan je mooi van hem leren, hij zal je dan ook wel kunnen 'redden' als je zelf fout zit, dat is met een jong paard natuurlijk moeilijker.
Maar kan diegene jou ook niet helpen met rijden, dan is het voor het paard ook allemaal een beetje dezelfde techniek ?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:42

Wij hebben dezelfde leraar. De leraar die ik heb heeft zelf vroeger 20 jaar geleden, grand prix gereden en rijdt niet meer. Hij was echt heel goed en is bekend in Italie.

Op zich is hij wel goed maar hij wil te snel. Dit paard heb ik ook op zijn advies gekocht. Hij heeft echt wel verstand van paarden.

Ik moet me niet gek laten maken en mijn eigen plan trekken en rustig opbouwen. Meerdere bokkers zeggen dit ook. Een gevoel eerst ontwikkelen en dan stapje voor stapje hoger gaan.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:45

Zal best dat hij er veel verstand van heeft maar ik snap niet dat hij jou dan zo hoog laat springen terwijl je daar nog niet aan toe bent.
Als je zelf het gevoel hebt om mee te gaan op de sprong geloof ik best dat hij je heel goed kan helpen maar op dit moment kennelijk nog niet.
Vind het heel goed van je dat je ondanks dat hij goed en bekend is, je zelf ziet dat dit te snel is en nee durft te zeggen tegen hem.
Als je dit onder de knie hebt kunnen jullie weer samen verder.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:52

Jij zegt, je laat er 2x per week door iemand die veel ervaring met springen heeft op rijden.
Waarom vraag je neit aan haar of zij je af en toe wilt helpen?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:54

Het beste dat bij mij heeft geholpen is zonder handen springen, zie mijn onderschrift voor foto's Ja

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:01

hi se7entje,

We zien wel hoe het gaat, Back to basic en oefenen en oefenen.

Bedankt voor je adviezen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:03

hi mnOnniiej,

Degene die Willem rijdt is zelf ook curcist bij deze leraar.

Kan ik niet maken om haar te vragen.