Bij schrikken; enorm bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Bij schrikken; enorm bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:21

Wat zouden jullie doen bij een 3 jarig paard wat ingereden wordt maar enorm gaat bokken als het van iets schrikt in de omgeving?

lienlien

Re: Bij schrikken; enorm bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:23

een stalgenoot van mij heeft hetzelfde probleempje, dus ben benieuwd naar de antwoorden....

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:24

gaan staan in de beugels en doorrijden geen teugeldruk geven(niet extra dan), en zelf ontspannen blijven. evt les nemen als je dat nog niet hads:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:24

Gaan staan in de beugels?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Denk dat ik er dan af zou vallen.... Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:27

Het bokken is van dien aard dat staan in de beugels niet echt veel zin heeft. Het is met 4 benen de lucht in en bolle rug, etc.
Knappe die daar op blijft zitten Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:27

Anthea schreef:
Gaan staan in de beugels?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Denk dat ik er dan af zou vallen.... Clown

Dat heb ik geleerd van mijn instructrice. Je kan dan je eigen rug onbelast laten. Je zal namelijk niet de eerste zijn die een klap in zijn rug lkreeg als hij terug kwam in het zadel na een bok;).

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:28

Vera schreef:
Het bokken is van dien aard dat staan in de beugels niet echt veel zin heeft. Het is met 4 benen de lucht in en bolle rug, etc.
Knappe die daar op blijft zitten Knipoog

Je kan er ook voor kiezen achterover te gaan zitten mara dna is een knas op rugblessure voor de ruiter groter;).

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:28

Vera schreef:
Wat zouden jullie doen bij een 3 jarig paard wat ingereden wordt maar enorm gaat bokken als het van iets schrikt in de omgeving?

verkopen:)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:29

Nevernooitniet Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:30

Yommie schreef:
Vera schreef:

verkopen:)

Alleen maar omdat hij schrikt?:O Dan ben ik benieuwd hoe jij met kinderen om ozu gaan als je die hebt ! Als ze dus niet lief zijn maar weg? Je werkt met levende beesten!!!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:31

kijken of alles wel lekker op de rug ligt, kan ook uit angst/pijn zijn..
weet je zeker dat je zadel goed ligt??

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:32

wat je ook evt nog kan doe is hoofdomhoog houden!:) een paard kan heel moeilijk bokken met het hoofd omhoog:).

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:33

Naar een proffecional brengen. Knipoog
Een 3 jarige hoort in de handen van een kundig persoon.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:40

Citaat:
Alleen maar omdat hij schrikt?:O Dan ben ik benieuwd hoe jij met kinderen om ozu gaan als je die hebt ! Als ze dus niet lief zijn maar weg? Je werkt met levende beesten!!!

ik ga een paard niet vergelijken met een kind Cool
en als een paard gaat bokken en je breek je nek? leuk paard Clown leuke hobby Clown
Dan koop ik liever een paard die braaf is Haha!

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:43

verkopen...., haha!

even oefenen met het hoofd omhoog houden etc. en het moet wel goedkomen denk ik zo.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:26

hoofdomhoog houden en vooruit houden dan kan ie niet meer bokken, vooruit houden altijd de oplossing, en zelf terug gaan zitten.

bij iedere bok krijg je een klap in je rug das nu eenmaal zo, loopt niet voor niet bij een osteopaat haha,

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:45

Vooral gewoon blijven zitten, het hoofd omhoog houden en voorwaarts rijden.
Eventueel schriktraining gaan doen aan de hand met je paard.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:12

lienlien schreef:
verkopen...., haha!

even oefenen met het hoofd omhoog houden etc. en het moet wel goedkomen denk ik zo.

ga jij dat dan even doen voor dat meisje
Clown

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:00

gewoon doorrijden en doen alsof je neus bloedt. Benen erbij en voorwaarts blijven gaan. Bok opvangen, de ene bok is de andere niet. Staan in de beugels kan soms helpen. Een lesgeefmens er naast om te zien wat er precies gebeurd en aanwijzingen te geven. Als je het zelf niet meer ziet zitten even een ander ervaren ruiter laten rijden en zelf observeren. Zadel voor de zekerheid checken en de rugspieren nagaan na het rijden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:03

Die van ging als hij schrok harder lopen en begon bij het terugnemen gigantisch te bokken. Nu laat ik hem gewoon naar voren gaan en laat hem op die manier zijn frisheid kwijt. Vervolgens heel rustig terugnemen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:04

moos2 schreef:
gewoon doorrijden en doen alsof je neus bloedt. Benen erbij en voorwaarts blijven gaan. Bok opvangen, de ene bok is de andere niet. Staan in de beugels kan soms helpen. Een lesgeefmens er naast om te zien wat er precies gebeurd en aanwijzingen te geven. Als je het zelf niet meer ziet zitten even een ander ervaren ruiter laten rijden en zelf observeren. Zadel voor de zekerheid checken en de rugspieren nagaan na het rijden.

klinkt wel erg makkelijk hoor!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:11

Ik heb ook zo een gereden, was in een weilandje opgegroeid en niks gewend. Besloten dat die eerst zelf maar eens uit mocht zoeken en een maandje in de bergen losgelaten tussen de coyotes en de beren (in de kudde natuurlijk, niet alleen Knipoog ). Daarna was ze super Tong uitsteken

Maar goed, dat kan in NL niet zo goed. Ik zou proberen de schrikacties te voorkomen. Aan de hand 'enge' dingen opzoeken zodat ze wat zelfverzekerder word waardoor de schrikreacties hopelijk verminderen.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:08

silfie35 schreef:
moos2 schreef:

klinkt wel erg makkelijk hoor!

Nou ja, t'is toch een probleem om opgelost te worden?? Het paard terug in wei zetten kan ook, dat is nog makkelijker. Of eerst weer gaan grondwerken/longeren/a.d. hand werken, maar dat is moeilijk te bepalen, dat kan alleen degene zelf inschatten. Het zou wel "over" moeten gaan lijkt me en niet tot een chronisch probleem moeten leiden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:17

Beetje zien inderdaad wat de beste remedie is. Ik geef de voorkeur aan achterover zitten, hoofd hoog zien te houden en gas geven om de bokkensprongen om te zetten in flink doorlopen.
Bij angst of twijfel zeker even een handige ruiter zoeken die er wel daadkrachtig mee om weet te gaan.

Misschien zijn de bokpartijen wel een gevolg van een eerdere schrikreactie waarbij het paard nog eens extra 'schrok' van de ruiter.. op zo'n moment ben je vaak niet helemaal meer in balans natuurlijk.

Stem gebruiken, consequent alle goede reactie belonen en wie weet is hij wel tot lopen te brengen met een brul.
Lukt het vanuit het zadel niet echt hem aan het lopen te krijgen eventueel iemand in het midden laten helpen met een longeerzweep.

En misschien wel het belangrijkst, je paardje moediger proberen te maken, zowel vanaf de grond als met jou in het zadel. Vaak een kwestie van veel gekke dingen doen en daarbij je paard met de aandacht bij jou houden dmv opdrachtjes/oefeningen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:21

Doet ie het alleen onder het zadel of ook in andere situaties?