galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekkiej

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:50

hallo, ik heb even een vraag..mijn paard vind het heel moeilijk om op de linkerhand in de linkergalop te blijven..langs de bakrand gaat het nog wel,maar aan de andere kant zit geen bakrand..daar zit een open stuk richting de opening..ze blijft gewoon dan niet in de linker galop maar springt over. wat kan ik hier aan doen. zodat ze wel goed blijft.???iemand tips???please help me..heb 29 juni clubkampioenschappen op het gras tussen bordjes..ik ben zo bang dat het dan mis gaat..please

Rubi_

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:26

misschien goed stelling naar links houden...

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:43

ik denk dat je misschien iets neer moet zetten bij het open stuk van de bakrand. als de opening aan de rechterkant van haar is, kan het misschien zijn dat ze overspringt omdat ze er uit wilt. of gewoon inderdaag goed linker stelling houden Knipoog
en je moet niet bang zijn, maar gewoon proberen, misschien gaat het juist goed!
succes ermee!

ratsgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:15

ecjt heel goed voorwaarts houden zodat ze geen ruimte heeft om overtespringen!

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:05

Voldoende stelling vragen EN goed je binnenbeen erbij houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:34

Vooral voldoende stelling houden. Lachen
Het kan zijn dat jouw pony op dat moment de mogelijkheid ziet de bak uit te gaan, en voor zijn/haar eigen gemakt overspringt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:40

mag ik vragen hoe oud je pony is?

Mijn mening is vooral rechtrichten. Zorg dat de in hetzelfde spoor blijft lopen, zelf gewoon recht blijven zitten, voeldoende figuren rijden in de galop. volte tussen door etc.

Ik denk dat er iets neer zetten echt tijd verspilling is.. aangezien je daar het probleem niet mee oplost...
Je kan ook veel binnen hoefslag rijden, en als jij je pony voldoende aan het been heb, en voldoende aan het werk heb, kan je pony er niet eens aan denken om over te springen, tenzij jij er een aanleiding op geeft.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:44

Idd, zorgen dat beide kanten even 'open' zijn door niet langs de bakrand te rijden maar er een aantal meters naast.. oftewel binnenhoefslag.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:47

Ik weet niet hoe oud je paard of pony is en welk niveau hij/zij heeft gelopen, maar kan het ook zijn dat jij je buitenbeen er teveel indrukt omdat jij haar bij die opening weg wil hebben? Hierdoor geef je onbewust misschien de hulp voor een galopwissel. Maar ik weet niet of jou paard dit al kent of niet.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:38

heleen06 schreef:
Ik weet niet hoe oud je paard of pony is en welk niveau hij/zij heeft gelopen, maar kan het ook zijn dat jij je buitenbeen er teveel indrukt omdat jij haar bij die opening weg wil hebben? Hierdoor geef je onbewust misschien de hulp voor een galopwissel. Maar ik weet niet of jou paard dit al kent of niet.

het zou kunnen zijn, maar is erg vergezocht aangezien dit geen volledige hulp is voor een wissel..

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:07

nou het paard wat ik rijd is al 17 jaar. heeft zover ik weet vroeger geen hoge wedstrijden gelopen. af en toe een keer een B proefje..maar veel meer niet. de hulpen voor het overspringen heb ik wel eens geprobeert..omdat ze het wel kan..maar dat is al jaren geleden en die weigert ze.dan gaat ze heel erg in protest..dus ze doet het echt, omdat ze links gewoon heel moeilijk vind..volgens mijn SPRING instructeur ligt het aan mijn houding..maar toen de eigenaar er nog op reed waren die problemen er ook al bij haar. dus aan mij ligt het niet, want wij zijn 2 totaalverschillende ruiters. het is echt heel erg vreemd. ik ben nu heel erg bezig om haar de linkerstelling te vragen..dit doet ze heel goed..schouder binnenwaarts in galop..steeds voltes draaien..gaat super. maar zodra ik dan weer een stukje recht uitga is het bast boem..mis..9 juni heb ik al een oefenwedstrijd met haar..springe en dressuur. het zal me benieuwen hoe het dan gaat. 29 juni gaan we voor de echte punten..dan zijn de clubkampioenschappen..springen dressuur en een cross..over boomstammen enzo..echt heel erg leuk, en super snel dat ze dan is..terwijl ze al 17 is:P maar das echt niet te zien..je kan ook wel foto's van haar vinden..staan wel op bokt.nl

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:56

miekkiej schreef:
nou het paard wat ik rijd is al 17 jaar. heeft zover ik weet vroeger geen hoge wedstrijden gelopen. af en toe een keer een B proefje..maar veel meer niet. de hulpen voor het overspringen heb ik wel eens geprobeert..omdat ze het wel kan..maar dat is al jaren geleden en die weigert ze.dan gaat ze heel erg in protest..dus ze doet het echt, omdat ze links gewoon heel moeilijk vind..volgens mijn SPRING instructeur ligt het aan mijn houding..maar toen de eigenaar er nog op reed waren die problemen er ook al bij haar. dus aan mij ligt het niet, want wij zijn 2 totaalverschillende ruiters. het is echt heel erg vreemd. ik ben nu heel erg bezig om haar de linkerstelling te vragen..dit doet ze heel goed..schouder binnenwaarts in galop..steeds voltes draaien..gaat super. maar zodra ik dan weer een stukje recht uitga is het bast boem..mis..9 juni heb ik al een oefenwedstrijd met haar..springe en dressuur. het zal me benieuwen hoe het dan gaat. 29 juni gaan we voor de echte punten..dan zijn de clubkampioenschappen..springen dressuur en een cross..over boomstammen enzo..echt heel erg leuk, en super snel dat ze dan is..terwijl ze al 17 is:P maar das echt niet te zien..je kan ook wel foto's van haar vinden..staan wel op bokt.nl

Sorry maar als je de dressuur niet goed voor elkaar hebt, ga je toch geen parcours springen? Dressuur is de basis van alles, ook van het springen..

Dit is niet aanvallend bedoelt hoor, maar ik vind het gewoon een beetje vaag, en ben van mening van zorg eerst dat je de basis goed voorelkaar hebt voordat je verder gaat..

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:59

Navidad schreef:
heleen06 schreef:

het zou kunnen zijn, maar is erg vergezocht aangezien dit geen volledige hulp is voor een wissel..

Tja ik heb de ervaring met mijn eigen paard die deed het ook. Rechtuit galopperen was geen probleem tot we de volte opgingen, hij sprong bijna de wissels om de pas (wel met enorme bokken er tussendoor of hij sprong maar half om). Tot iemand zei haal je buitenbeen er eens af en hij heeft het nooit weer gedaan. Paard heeft m2 dressuur gelopen met genoeg winstpunten voor de Z en hij liep ook in het springen maar ik weet niet precies in welke klasse. Maar hij wist dus gewoon niet wat hij met de druk van mijn buitenbeen op de volte aan moest. Hij dacht dat het een wissel was.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:00

Tja ik heb de ervaring met mijn eigen paard die deed het ook. Rechtuit galopperen was geen probleem tot we de volte opgingen, hij sprong bijna de wissels om de pas (wel met enorme bokken er tussendoor of hij sprong maar half om). Tot iemand zei haal je buitenbeen er eens af en hij heeft het nooit weer gedaan. Paard heeft m2 dressuur gelopen met genoeg winstpunten voor de Z en hij liep ook in het springen maar ik weet niet precies in welke klasse. Maar hij wist dus gewoon niet wat hij met de druk van mijn buitenbeen op de volte aan moest. Hij dacht dat het een wissel was.[/quote]

nou deze doet het dus niet op de volte maar als ik recht uit ga..zodra ik een volte maak gaat het goed..steeds een volte blijf maken gaat het goed,maar ga ik dan rechtuit gaat het mis..vanavond had ik springles(:@wat heel goed gaat ze is gewoon wat moeilijker met dressuur..vrij sterk, en dat ben ik niet dus houd je kommentaar daarover voor je A.U.B.:@dankjewel.. )en toen gingen we in de springpiste tussen de hindernissen dressuur rijden..het ging super..ze was ontspannen nagevelijk. vond alleen het juryhok nogal doodeng..ze was volgensmij bang dat die achter dr aan kwam renne:Pze wou hem niet achter zich laten..ging helemaal in galop wijkend er langs..echt een debiel gezicht.. uiteindelijk ging het goed..ze liep zo onstpannen, dat ik er versteld van stond..ze liep nagevelijk(ZELFS IN GALOP)tis een wonder..dat heb ze nog nooit gedaan in dat jaar dak haar nu rijd..echt appart..maar het gekke is dus..ze sprong NIET over..terwijl er GEEN bakrand naast haar was:S ra ra ra hoe kan dat??:Sik heb echt geen idee:S

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:08

Hoi, Mijn verzorgpony wil niet in de rechtergalop. Hij gaat een een stap of 2 in de galop en dan valt hij terug. Probeer ik het nog een keer springt hij in de andere galop aan. Ook als ik het op een volte doe of een nog kleiner volte ze doet het niet. Wat kan ik doen?!?!

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:11

xmaddyx schreef:
Hoi, Mijn verzorgpony wil niet in de rechtergalop. Hij gaat een een stap of 2 in de galop en dan valt hij terug. Probeer ik het nog een keer springt hij in de andere galop aan. Ook als ik het op een volte doe of een nog kleiner volte ze doet het niet. Wat kan ik doen?!?!

ik zou het aan de longeerlijn proberen..zonder iemand er op..dan aan de longeerlijn MET iemand er op..pak er eens een zweepje bij..word een keer wat bozer..kan ze het wel???deed ze het eerder wel?of is ze nog heel jong..en moet ze het nog leren???want dan moet je haar al belonen met die 2 stapjes..

R_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:02

Ik denk dat je paardje wat stijf is, zodra hij de omheining mist is hij de steun kwijt. en pakt de andere galop om zijn schouder te ontlasen.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:05

R_H schreef:
Ik denk dat je paardje wat stijf is, zodra hij de omheining mist is hij de steun kwijt. en pakt de andere galop om zijn schouder te ontlasen.

ja dat kan..maar het zo raar, want als ik les heb op de manege rijd ik door de grote springpiste heen. lang niet lans de bakrand..altijd kris kras er doorheen. en dan heb ik er ook geen last van. dat blijft ze netjes galoperen..ik moet zeggen afgelopen woensdag was ze super ontspannen. wel heel druk..zeer voorwaarts maar ze liep super nagevelijk..voelde mezelf echt trots. had er de hele week voor geoefend..

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:58

onze pony had het ook -wij zijn vaker de binnenhoefslag gaan gebruiken.dus eerst rechtrichten ,probeer wel stelling te vragen ,en wij deden gewoon eerst op de lange zijde aangalopperen, veel oefenen en onspannenn blijven -suc6 ermee

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:45

xViav schreef:
ik denk dat je misschien iets neer moet zetten bij het open stuk van de bakrand. als de opening aan de rechterkant van haar is, kan het misschien zijn dat ze overspringt omdat ze er uit wilt. of gewoon inderdaag goed linker stelling houden Knipoog
en je moet niet bang zijn, maar gewoon proberen, misschien gaat het juist goed!
succes ermee!

als je dit doet ontloop je het probleem, en dat moet je niet doen.
dat is helemaal niet goed.

en je zij dat ze het bij springen niet doet, ik denk dat dat is omdat ze dan bezig is en ze kan dan niet aan andere dingen denken.
misschien meer figuren rijden??? of probeer in die hoek aan te springen of zo...
succes ermee!

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:44

Misschie moet je veel stelling houden Knipoog en voltes rijden enzo

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:53

Ik krijg helemaal de kriebels al ik lees veel stellen houden.

Een paard heeft altijd een moeilijke en makkelijke kant. Door goed te oefenen kun je beide kanten even makkelijk krijgen (door fout te oefenen beide moeilijk Haha!).

Eigenlijk kunnen we er zonder filmpje niets van zeggen maar ...
Ik denk dat jouw paard over de buitenschouder wegloopt en dus uitzwaait. (Wat gebeurt er als je een volte rijdt?)
Langs een bakrand merk je dit niet maar bij het open stuk wel. Om hem dan toch de bocht om te krijgen, ga jij waarschijnlijk corrigeren en raakt paard uit balans en springt om naar makkelijke kant.
Probeer de bocht eens met contrastelling te nemen. Eigenlijk richt je hem dan recht, blijft in balans en dan kun je langzaam weer naar gewone stelling toe werken.

Probeer het een, ik ben benieuwd, hoor wel graag van je of het dit is en dan ook lukt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:38

jury schreef:

Een paard heeft altijd een moeilijke en makkelijke kant. Door goed te oefenen kun je beide kanten even makkelijk krijgen (door fout te oefenen beide moeilijk Haha!).

Ik denk dat jouw paard over de buitenschouder wegloopt en dus uitzwaait. (Wat gebeurt er als je een volte rijdt?)
Langs een bakrand merk je dit niet maar bij het open stuk wel. Om hem dan toch de bocht om te krijgen, ga jij waarschijnlijk corrigeren en raakt paard uit balans en springt om naar makkelijke kant.
Probeer de bocht eens met contrastelling te nemen. Eigenlijk richt je hem dan recht, blijft in balans en dan kun je langzaam weer naar gewone stelling toe werken.

Probeer het een, ik ben benieuwd, hoor wel graag van je of het dit is en dan ook lukt.

Dit is inderdaad ook wat ik bedoel.... maar dan net iets beter verwoord zeker wat het rechrichten betreft Knipoog probeer onder het rechtrichten ook een fijne sprong te behouden..

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:59

jury schreef:

het is zo raar, want als ik in de springwei rijd.. daar rijden we tussen de hindernissen door. gewoon aan het dressuurmatig galoperen ben..heel rustig rechtdoor dan doet ze het niet. ze vind linksinderdaad erg moeilijk. maar ik heb dus eigenlijk alleen maar springles. en die man mag ik niet zo dus wil hem liever niet vragen om te helpen. ik rijd het paard tijdelijk. nu bijna 1 jaar..de eigenaar heeft haar rug gebroken door eenval van een ander paard. vroeger washet een manege paard(dat is er echt helemaal uit) ze is zo mega veranderd(positief) ze is echt een schat. maar ik weet gwoon niet wat ik er mee aan moet.. en als ik haar op de volte draai blijft ze gwoon ontspannen lopen. krij in galop ook alleen maar voltes op links.. en dan kleine stukjes rechtuit. het is met een dressuur proef elke keer maar hopen. in de proef B5 moet je aanspringe op de volte bij b-e-b en dan een volte bij A galopere en terug. gelukkig geen rechte stukken. over het algemeen gaat dat stuk goed. ook niet altijd. dan glipt ze er nog net tussendoor en zit ze in de rechter galop. ze weet dan wel dat ze verkeerd zit, want gaat dan vanzelf terug naar draf. ze merkt dus wel dat ze iets fout doet. dat is duidelijk

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:48

Rubi_ schreef:
misschien goed stelling naar links houden...

idd. dacht ik ook! en dan goed je binnen been erin...