Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou ik moeten gebruiken?

Matingaal
7 (3%)
Slofteugel
27 (15%)
Iets anders (stuur me even wat)
12 (6%)
Niets
132 (74%)

Totaal aantal stemmen: 178

xQuinta

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:05

Hee!,, Cool

Ik heb een probleempje op dressuurmatig gebied.

Ik heb een Haflinger merrie (15% arbier), het is een echte sportpony die erg veel houdt van springen.
Ook met dressuur hebben we erg veel plezier alleen ze wil niet naar beneden komen en al helemaal niet aan de teugel.
Eerst liep ze ook heel erg scheef, dat heb ik er al weer uit en daar heb ik bijna geen problemen meer mee.
Ik heb van alles geprobeert om haar aan de teugel te rijden maar het wil niet lukken.
Mijn instructrice heeft het ook geprobeert en haar lukte het een rondje en meer niet. Mijzelf lukt een zijde om haar aan de teugel te houden.
Trouwens mijn instructrice is heel erg goed dus aan haar ligt het niet.
Ook heeft de beste ruiter van de manege het geprobeert en een meisje die Overijssels kampioen dressuur is geweest. Ik persoonlijk denk niet dat het aan hun ligt.

Zou het helpen om een matingaal of een slofteugel te gebruiken? En wat raden jullie aan?

xx Anneloes

Ps. mijn pony is erg gevoelig op been en in de hand ook

Foto's zet ik er nog bij!

Winxz_Bas

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:09

is je pony goed voorwaarts?, en ook ontspannen van voor?, kun je anders een foto of filmpje plaatsen over hie je dat doet?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:42

HAR-->RT-P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:44

Een paard moet ontspannen zijn om 'aan de teugel' te lopen.

Is het echt jou doel om 'aan de teugel' te rijden, ben je vaak gespannen in je handen of je zit, waardoor jij niet ontspannen bent, en je paardje ook niet.

Een hulpteugel maakt jou sterker, waardoor jou kracht groter wordt. Ben jij niet ontspannen? Is de spanning groter Knipoog
Een hulp teugel is er dus niet echt voor om een paard aan de teugel te laten rijden.

Tip: andere instructeur naar laten kijken, en vooral je blik op wat anders richten. Ontspanning is belangrijker dan 'aan de teugel'. Rijd eerst naar de rust toe Knipoog
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 18-05-08 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:50

Als ik jouw verhaal lees, snap ik wel dat je paardje dat niet wil.

Je bent puur en alleen maar bezig met één ding.
En dat ding waar jij op focust (het zakken van je paardje) is het allerlaatste tijdens het rijden wat een doel op zich is.
Sterker nog, dit mag NOOIT een doel op zich zijn.

Zoiets moet voort komen uit pure ontspanning.
En als jullie daar zo overdreven op gefocused zijn, zal dit jullie nooit lukken.

Laat dit doel alsjeblieft varen en ga normaal paardrijden.
Zorg dat je gaat rijden op je zit en op je benen en blijf van je teugels af!!!
Gebruik deze enkel als ondersteuning.
Als je je paard goed van achter uit voorwaarts rijd, gaat ieder paard zich vanzelf ontspannen.
En vanuit die ontspanning gaat je paard vanzelf zakken.

Maar nogmaals, bij een paard wat zo extreem gefocused wordt op het omlaag komen, zal het nooit lukken.
Een slofteugel gebruiken zou ik dan ook erg laf vinden.
Het gaat hier om jouw/jullie eigen rijstijl.
Dat moet je niet gaan wegwerken met een slofteugel.
Zoiets verhelpt het probleem niet, dat zul je zelf moeten doen.
Zulke dingen vergroten jouw probleem alleen maar. Want jij krijgt er meer kracht voor en gaat dus nog meer inwerken omdat je je paard omlaag wilt krijgen. Met als gevolg, dat je paard even hard terug gaat trekken.
Zo kom je in een spiraal terecht, dat je straks nergens meer zonder kunt wat betreft hulpteugels en andere troep.
En als jouw instructrice dat omlaag komen ook persé nu al wil, dan zou ik als tip geven dat je een andere instructrice zoekt.
Mijn instructrice trekt me van m´n paard hoor, als ik daar zo mee bezig zou zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:57

met een hulpteugel krijg je je paard niet aan teugel, zo trek je hem in de krul
laat het paard eens voorwaards lopen, en ontspannen, zonder hulpteugels
zo ga je dat beetje bij beetje opbouwen, evt eens een lesje van iemand anders proberenje moet je niet focussen op het aan teugel lopen, veel belangrijker is ontspanning

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:27

Hee,

Opzich hebben jullie het een beetje verkeerd.
Mijn pony is best snel en tijdens het rijden consentreer ik me meer op andere dingen als aan de teugel lopen.
Ik ben zelf best wel ontspannen en ik rij ook regelmatig andere paarden die ik wel aan de teugel rijd. Ik zou een keertje een filmpje laten zien als ik rij. Ik krijg ook altijd wel hoge punten in de dressuur alleen ik mag niet naar de L2 van mijn opa (dat is de mede-baas van mijn pony) als ik haar niet aan de teugel heb. Het voorwaarts rijden is geen probleem want dat doe ik wel. Soms ga ik zelfs iets te snel.

Mijn instructrice geeft ook mensen op Z niveau les (en ze rijdt zelf ook Z springen) En ik rijdt al heel lang bij haar ... het ligt niet aan haar hoor. Ik vroeg haar namelijk waarom Quinta niet naar beneden kwam of dat ik het verkeerd deed. Toen ging zij erop zitten en haar lukte het ook niet. Ze heeft wel een uur gereden in stap draf en galop maar het wou niet goed lukken. Ik moet wel zeggen misschien was ze wel heel erg geconcentreerd op mijn pony en het naar beneden rijden maar goed.

@ Silence; ik word van de pony afgehaalt als ik haar naar beneden trek maar niet als ik rustig speel en been geef.

Ik hoop niet dat jullie zo over me denken dat mijn enige doel is om aan de teugel te rijden want dat is het niet. Ik heb mijn pony al 5 jaar en ik ben er ook al 5 jaar mee bezig. Ik wou weten of er misschien iets anders is om haar een beetje naar beneden te rijden. Ik zou voor jullie wel een keer een filmpje plaatsen van mijn les.

xQuinta

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:34

Lynn_Nikita schreef:
met een hulpteugel krijg je je paard niet aan teugel, zo trek je hem in de krul
laat het paard eens voorwaards lopen, en ontspannen, zonder hulpteugels
zo ga je dat beetje bij beetje opbouwen, evt eens een lesje van iemand anders proberenje moet je niet focussen op het aan teugel lopen, veel belangrijker is ontspanning

Dat doen wij ook in de les.
Ik zou even vertellen wat wij in de les allemaal doen want volgens denkt iedereen hier dat ons enige doel is om aan de teugel te rijden maar dat is niet zo.

Wij beginnen de les met instappen aan de lange teugel dat doen we voordat onze instructrice er is.
(ongeveer 10 tot 15 minuten)
Daarna pakken we de teugels langzaam aan op en gaan we rechtstellen, beetje spelen en ontspannen. (ook figuren rijden enzo)
Als dat goed gaat mag je op je beurt gaan draven (alleen als jij denkt dat je er klaar voor bent)
We gaan eerst bezig met het rechtstellen van de pony en een beetje spelen
Daarna gaan we op de ene zijde middendraf en de andere zijde halthouden (om ze nagevelijk te krijgen) dit lukt meestal wel goed bij mij
Hierna gaan we galoperen (vooral veel voltes of andere figuren, ook gaan we galopswissels doen en al die dingen)
Daarna gaan we even stappen aan de lange teugel en doen we de singel iets strakker en de beugels 2gaatjes korter. We doen daarna een soort mix van springen en dressuur.
Eerst beginnen we met balkjes uit galop en dan moet je tussen het eerste balkje en het laatste stappen en weer aangaloperen. Daarna doen we nog wat andere oefeningen met springen en daarna gaan we hoger springen.

We doen nog veel meer andere dingen maar dat is teveel om op te noemen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:39

Tip als je pony te snel is, probeer te verzamelen. Wordt samen een team.
Maak er geen wedstrijd van, om haar sneller te laten lopen, zodat jij haar op jou tempo hebt waar je dr hebben wil. Maar rijd haar terug, en vorm een team!

waarschijnlijk missen jullie dat.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:44

Je moet eigelijk niet spelen Nagelbijten / Gniffelen je moet stelling en voorwaarts neerwaarts rijden, niet met slofteugel aan de gang gaan, dat zou ik alleen doen als je het gevoel niet kent en je echt weet hoe je er mee moet rijden! en niet alleen omdat je paard dan mooi loopt. als ik jou was zou ik veel voltes rijden veel stelling vragen etc. middendraf rijden, terug rijden etc. goed je handen gesloten houden.
Succes verder Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:36

longeer je wel eens?
zoja ook met een hulpteugel? ( bijzet, touwtjes enz.)

Heb ooit een paard gereden die niet naar beneden wou lopen, verder alles voor elkaar, die heb ik een week lang gelongeerd dat die het leerde, daarna was het klaar. Hij snapte het toen dat die met wat druk zijn hoofd naar beneden moest brengen.
succes.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:07

@Ladyzwien; mijn pony kan ik niet longeren Knipoog
ze snapt niet dat je dan rondjes moet lopen XD
Ik heb het al heel vaak geprobeert en zelfs een week lang elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:15

Een pony die niet kan longeren lijkt me wel heel sterk, wel een ruiter die het niet kan of een pony die niet wil. Vraag hierbij hulp aan een professional. Zelfs paarden die net zadelmak worden gemaakt beginnen aan de lijn en snappen het, jou pony dus ook.

Ander ingangspunt, als je een haflinger hebt, hoe zien haar kaken er dan uit? Het kan zijn dat de speekselklier wat groot is en in de weg zit als ze wil inbuigen. Ze wil dan wel nageven, maar het past gewoon niet. Dat heb ik zelf ook ervaren bij een haflinger (best sportief type), dat de kaak en speekselklier echt in de weg kunnen zitten. Ga dus niet met een hulpteugel aan de gang.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:12

@ Brigitta1987: ik kan wel longeren Knipoog
Want zelfs mijn opa (nederlands kampioen 2 span) die heeft al heel wat jonge paarden gehad en allemaal gelongeert maar de mijne lukt hem zelfs niet. Maar ik zal er wel mee bezig gaan om het haar een beetje te leren.

Mijn pony is niet door mij ingereden dus dat weet ik niet (ik kreeg haar nl. toen ze 4 was)

Ik heb mijn instructrice gevraagt wat het nou was dat het niet lukte. Zij zei: ze vindt het allemaal een beetje moeilijk. Ze snapt niet dat ze haar hoofd beneden moet houden. Het komt vanzelf wel... maar misschien kun je ook een slofteugel gaan proberen zodat ze snapt dat ze haar hoofd daar moet houden.

Ik ga wel wat expirimenteren (voorzichtig natuurlijk)
xx

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:26

Hoi hoi,
Als je opa kampioen 2 span is geweest waarom vraag je dan niet of hij je paardje een keer met dubbele longe longeert....?! Dit kan misschien ook al een stuk helpen.
Groetjes

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:39

Heb je haar tanden al eens nagekeken. Of haar rug, eerst zeker weten of ze medisch in orde is.
Als je zegt dat jij ontspannen bent en niet alleen bezig bent met alleen aan de teugel rijden dan moet jouw pony zich op en duur toch ook beginnen ontspannen. Tenzij dat er iets lichamelijks is waardoor ze zich niet kan ontspannen.
Maar loopt ze echt met haar hoofd in de lucht of loopt ze toch ontspannen laag maar zit alleen "de krul" er niet in.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:28

focus je niet teveel op het nageeflijk rijden, maar rij in plaats daarvan lekker naar voren en lekker ontspannen. Rijd veel voltes en blijf niet de hele tijd rechtuit rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:30

Aan de teugel is niks meer of minder dan correct rijden.......... als het paard absoluut niet aan de teugel wil dan is er iets mis mee.........

zou het dier even na laten kijken, EN op zoek gaan naar een andere instructeur.........

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:34

Zou zeker geen hulpteugel gebruiken. Misschien ligt het eraan dat ze niet helemaal ontspannen is. aan de teugel lopen komt uit pure ontspanning.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:57

Wellicht staat haar atlas scheef en kan ze niet aan de teugel omdat atlas en kaakbeen elkaar raken. Zou er iemand naar laten kijken.

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:45

Het kan heel veel verschillende redenen hebben waarom ze niet naar beneden wil lopen..
Verkeerd rijden van de ruiter..
medische klachten van het paard zoals het gebit, de nek, de rug, de achterhand etc..
Heb je ook al eens aan je harnachement gedacht? Misschien zit je bit wel niet lekker bij je paard of heb je een verkeerd bit?
of misschien past je zadel wel helemaal niet waardoor je paard in een verkeerde houding loopt.
als ik jou was zou ik een pessoa teugel aanschaffen en deze teugel een keer omdoen bij het longeren.
Zonder zadel maar wel met een longeer singel natuurlijk. Ook zou ik dan een halster omdoen en geen bit indoen.
Op deze manier kan je kijken of het aan je harnachement ligt. Als ze namelijk dan wel naar beneden loopt kan het zijn dat je zadel of bit niet goed zit.
En ik zou inderdaad een andere instructeur nemen. Vooral een die kan zien waar het aan ligt....
groetjes cindy

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:57

Zal longeren met bijzet niet wat zijn?
Je moet dr niet dwingen aan de teugel te lopen.
Waarschijnlijk als je dr dan met slof gaat rijden, luisterd ze heel goed, maar zonder slof krijg je het alleen maar moeilijker. Geloof me, ik heb ook met slof gereden, dat had wel meer redenen, ook omdat hij te sterk voor me was anders, maar we zijn heel erg achteruit gegaan, nu doe ik af en toe nog met slof rijden om hem toch nog net dat ietsjes opgerichtere aan te laten wennen. Maar een slof is niet bedoeld om een paard in de krul te trekken.
Trouwens, een martingaal is voor paarden die het hoofd heel erg omhoog gooien of aanleiding geven naar steigeren (dus ook het hoofd omhoog) en helpt wel een paard zn hoofd niet in de lucht te krijgen, maar niet om hem aan de teugel te laten lopen.

Als ik jou was, zal ik gewoon geduld hebben.

Longeren met bijzet kan helpen om je paard te latyen voelen hoe het is om naar beneden te lopen.
Als je je paard goed aan je been rijd, en lekker ontspannen hebt lopen, gaat die hoogstwaarschijnlijk ook op zoek naar je hand. Met een goede instructeur word je dan geleerd hoe je dat op kan vangen en dus je paard aan de teugel te rijden.
Succes.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:45

als je al vijf jaar zo rijd zijn de spieren ook zodanig ontwikkeld dat het veel pijn doet om naar beneden te komen.
misschien is het wel een idee om met een slof te rijden zodat ze wel naar beneden moet, als je rustig opbouwt gaat je pony vanzelf het fijn vinden om ronder te lopen en wil dit later mss ook wel gewoon aan de teugel. ik zal dan persoonlijk beginnen met 10min stappen aan de slof en de rest van de tijd zonder slof.

en verder zijn er natuurlijk een heleboel redenen waarom je pony niet wil, medische klachten, harnachement, jouw gewicht of manier van zitten. mss is het een idee om es een keer een clinic te doen bij een goede trainer een andere kijk kan helpen met je probleem.

succes

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:25

Ik lees dat je paardje nogal gevoelig is in de mond en niet aan de teugel wil lopen. Sorry misschien heb ik er overheen gelezen maar doet ze haar hoofd de lucht in?
Als je de bovenstaande tips heb nagekeken kan je ook dit eens proberen.

Rij je paard gewoon, normale spanning op de teugel, als je paardje lekker los is zet ietskes meer druk op de teugel, dit verschild per dier maar begin met weinig kijk hoeveel ze nodig heeft zonder dat ze hoger met het hoofd gaat lopen.

Niet spelen, niet knijpen, geen halve/hele ophoudingen niets. Alleen iets meer druk op de teugel.

Blijf deze druk vasthouden. Kijk of je pony doordat je compleet stille handen heb wel bereid is om aan de teugel te komen of te willen zakken. Zodra ze zakt ietskes minder spanning. Teugels alleen nog maar gebruiken om eventeel bij te sturen in de richting die je wil.

Dit heeft even tijd nodig, paard moet doorkrijgen dat als ze hoger loopt jij wat druk geeft, en als ze zakt of aan de teugel komt ze geen gezeur of druk in haar mond heeft. Sommige dieren zijn zo gevoelig in de mond dat ze het gespeel met de hand al te veel vinden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 02:13

Als ik jou was zou ik gewoon lekker terug gaan naar de basis. Als je de pony nog niet kan longeren, dan klopt er iets niet namelijk. Misschien moet je wat meer geduld met haar hebben.

Heb je weleens gecheckt of ze wel rechtgericht is? Paarden die scheef zijn kunnen niet aan de teugel lopen namelijk. Op internet is veel informatie te vinden over rechtrichten.

Enne...je vraagt hier op bokt om hulp, dan moet je daar ook wel naar luisteren of in ieder geval de tips overwegen. Als je meteen zegt: Lukt niet, kan ze niet ben je niet goed bezig.

Dat jouw instructrice haar ook niet rond krijgt wil niet zeggen dat jouw instructrice niet kan rijden. Ze zal vast wel niveau hebben. Alleen niet iedereen heeft ook het niveau om paarden met een "probleem" goed aan het lopen te krijgen.

Hulpteugels zou ik niet aan beginnen, dat is alleen maar symptoombestrijding.