Jong paard, probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora

Jong paard, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 22:56

Heey.
Ik zet toch een berichtje want begin nu wanhopig te worden. Ik heb mijn 4jarige merrie nu 4 maanden, de eerste maand was ze super lief niks aan de hand, de laatste 3 maanden gaat ze met draven zo hard, dat ik haar terug probeer te nemen maar daarbij trekt ze zo keihard terug, komt ze verschrikkelijk tegen de hand, en ik heb gewoon geen rem meer, ik ga keihard dravend door de bak en weet gewoon niet meer waar de rem zit. Ik les wel, maar op les doet ze het niet, ik heb het wel verteld maar zij zegt ook nu doet ze het niet, dat snap ik wel, maar thuis of op wedstrijd is het een drama. het doet zo'n zeer aan m'n armen en word eigenlijk zo kwaad dat ik er maar af stap want we schieten zo niks op.
Het zadel is nagekeken en niks aan de hand.
Gebit is 2 weken geleden nagekeken.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt..? En misschien de gouden tip heeft, om mijn paard weer rustig te laten draven?

overigens zeg ik niet dat ik misschien niks fout doe, omdat ik er een paar x van ben afgevallen zit ik er wel wat gespanner op, maar niet heel erg anders.
Laatst bijgewerkt door Zanora op 10-05-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Spritz

Re: Jong paard, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:58

Heb je misschien een filmpje als ze dat doet? Dat geeft een duidelijker beeld denk ik. Ik denk dat je in het begin met het losrijden vooral veel op je zit moet gaan rijden, zodat ze later zachter in haar mond is. Maar ik ken je paard verder niet..

Iig succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:00

rij veel op je zit. veel overgangen
stap paar passen draf en meteen weer terug. krijg je haar niet terug rij je kleine volte en steeds kleiner zodat ze wel moet gaan stapen.

PercyLeen

Die 'van mij' heeft daar ook een handje van, probeer heel veel figuren en overgangen te rijden. Ik lees verder even mee wat er nog meer gezegd wordt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Als je wel een stuur hebt gelijk op de (kleine) volte zetten zodra ze versneld. Trekken aan een paard verlies je altijd. Als het tempo weer van jou is weer rechtuit enz. enz. Iets langzamer gaan lichtrijden wil ook nog weleens helpen.

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:01

Anne_GTI schreef:
Als je wel een stuur hebt gelijk op de (kleine) volte zetten zodra ze versneld. Trekken aan een paard verlies je altijd. Als het tempo weer van jou is weer rechtuit enz. enz. Iets langzamer gaan lichtrijden wil ook nog weleens helpen.

Ik snap wel wat je bedoelt, alleen als ik er op een kleine volte zet springt ze aan in galop.. En dan krijg ik er wel weer terug maar dat duurt echt wel even.

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:02

Filmpje zou handig zijn.
en als ze zo doet gelijk op de volte zetten?
als ik in deze situatie zat zou ik haar net zolang op
de volte zetten tot ze weer op een normaal tempo
loopt. trekken heeft geen zin en denk dat ze daar
alleen maar harder van zal gaan. zodra ze het tempo
weer gaat verhogen gelijk weer op de volte zetten

Succes Knipoog

xxxfpnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:02

niet zwaar worden in je hand, lichamelijke problemen zijn niet logisch aangezien ze het niet tijdens je les doet dus ik denk dat het puur een vorm van uitproberen is. Een keer goed streng doorkomen en dan weer ontspannen ook veel oefeningen als halthouden rijden zodat ze op jou gaat wachten en niet zelf gaat denken. Mocht dit allemaal niet werken en ze blijft een keer extreem aan het klieren zou ik haar gewoon een keer de muur in zetten als ze absoluut niet terug wilt, komt miss hard over maar wel effectief.

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:02

ikke20 schreef:
rij veel op je zit. veel overgangen
stap paar passen draf en meteen weer terug. krijg je haar niet terug rij je kleine volte en steeds kleiner zodat ze wel moet gaan stapen.

Als ik een paar passen aandrraaft gaat ze meteen zooo hard dat ze niet stopt..Dan zijn we 2 rondjes verder voordat ik er terug heb

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:04

Ja ik ga morgen wel even een filmpje maken dan kunnen jullie het zien.. maar 't probleem is als zij zo hard gaat is mijn reactie trekken, en ze gaat alleen maar harder, dat is dus mijn fout. Dus moet ik ghet oplossen.. Op de volte is wel een goed idee maar op de volte gaat ze ook erghard en gooit ze der hoofd in de lucht

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:09

Probeer ook langzamer licht te rijden..en probeer zelf rustig te blijven (ik weet het, heeeel moeilijk soms) En focus je niet teveel op je paard, blijf zelf ontspannen zitten en in jouw eigen tempo licht rijden..En beloon haar als ze rustig blijft! Praat met haar! Voor dat zij gaat lopen rennen ga jij alweer terug naar stappen en dan duidelijk zeggen 'goedzooo braaaaf paard' en dan ook weer aandraven, en dan eens een stukje vooruit en dan weer kijken of je ook weer terug kan! blijven schakelen! Hou haar bezig!

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:12

Ik ga het uitproberen hoor! Ben heel blij met de tips, zat er echt doorheen. Meer tips altijd welkom, ga proberen een filmpje te maken.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:19

Als ik je verhaal zo hoor, klinkt het alsof jij teveel druk neemt op de teugels. Je zegt bijvoorbeeld dat je iets gespannen op je paard zit omdat je er een aantal keer afgevallen bent. Dat is natuurlijk logisch en een logische reactie is dat je je paard bij je wilt houden en daardoor (onbewust) meer druk neemt. Dit kan bij jouw paard echter een vluchtreactie teweeg brengen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:20

Zanora schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, alleen als ik er op een kleine volte zet springt ze aan in galop.. En dan krijg ik er wel weer terug maar dat duurt echt wel even.

Maakt niet uit, gewoon toch op die volte zetten. Echt even consequent mee aan het werk gaan.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:37

Even een stapje terug doen. Veel longeren en op stemhulpen trainen.
Ho is ho en stap is stap, van daaruit doorwerken in het rijden.
Als je weet dat haar reactie op bv. de stemhulpen goed is,
haal je voor jezelf ook een deel van de spanning weg.
Veel figuren rijden, en tempo wisselingen.
Rustig stappen, voorwaarts stappen, dan weer rustig, daarna hetzelfde in draf.
Merk je dat ze iets versneld in draf, terugnemen en opnieuw aandraven, in jouw tempo.
Maak het jezelf niet te moeilijk en neem de tijd, wees consequent,
dat is beter dan nu gaan trekken en alleen maar meer problemen krijgen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:26

Ik ben het met de rest eens die al heel veel goede tips gegeven hebben Lachen
Verder weet ik precies wat je bedoelt ik heb het ook met 2 pony's van mij gehad. Wat ook een tip kan zijn maar waar jij je (waarschijnlijk) niet aan waagd haar gewoon laten lopen en wanneer ze uit zichzelf rustiger word haar dan juist harder laten gaan op jou hulpen, dus als ze er geen zin meer in heeft om harder te gaan zeg maar dan moet ze van jou harder. En zoals de rest al zegt zelf gaan ontspannen en veel overgangen rijden Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:07

Ben je zelf erg gespannen??
Ik zou ook echt helemaal terug gaan naar de basis en eerst heel veel grond/los werk gaan doen, lijkt erop dat het paardje wegrent voor jou hulpen die zo te lezen erg hard door moeten komen.
Wat ik zelf zou doen is even niet op een bitje rijden, want bedenk eens wat er in die mond gebeurd als jij steeds harder gaat trekken, daar gaan de meeste paarden op de vlucht, het bit is geen rem en waarschijnlijk ga je ook klemmen als hij er van door gaat??
Dus het paard word op de rem getrokken en ook blijft het gas erop, ja wat moet hij dan, vluchten is de enige oplossing voor een paard.
Het is een nog erg jong paard , hoe lang al onder het zadel en hoe is het getraint??
Denk dat je de grootste fout toch bij jezelf moet gaan zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:22

Niet op je hand terug willen nemen, juist hierdoor gaan ze harder gaan lopen.

Gewoon gaan lichtrijden, en dan net iets achter de beweging, niet zoveel dat je echt stoort, maar wel dat ze hierop terug gaan komen. En bij dat lichtrijden niet gaan staan in de beugels, alleen een beetje uit je zadel komen, niet teveel. Hierbij vraag je alleen met de hand om terug te komen in tempo, door alleen de hand te sluiten, meer niet!! En reageerd ze niet, vraag je gewoon opnieuw, net zolang tot ze uit zichzelf terug komt.

Hierbij kan het even duren, maar ze moet zelf uit zoeken dat ze ook rustig kan draven zonder dat er iets gebeurd.. zoek die ontspanning op. En vaak moeten jonge paarden dat zelf opzoeken, jij kan het alleen aangeven.

Verder zou ik wel kijken of er geen andere problemen zijn voor haar gedrag..
En de rug na laten kijken (jonge paarden groeien veel, en veranderen ook regelmatig van model).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:36

Op de volte zetten.
Hoe harder ze gaat, hoe KLEINER jij de volte maakt.
Hoe braver ze loopt, hoe GROTER jij de volte maakt (en natuurlijk dan heel goed belonen).

Niet gaan "afstraffen", daarmee bereik je alleen dat ze nog harder onder je uit wil lopen. Je kunt beter die volte doen en zodra ze het de eerste keer snapt uitgebreid belonen. Dat brengt er veel meer rust in.

Eerlijk gezegd vind ik wel dat als je dit soort probleempjes niet goed kunt oplossen, een 4 jarig groen paard wel een beetje teveel gevraagd is misschien. Ik denk wel dat het probleem bij jezelf ligt, dat zou ook verklaren waarom ze het NIET doet als je les hebt./

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:38

de volte verkleinen en vergroten. Meer bezig houden en idd rustig lichtrijden, diep blijven zitten en benen niet naar voren gooien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:41

Het op de volte zetten werkt niet bij alle paarden, ligt aan de reden dat hij weg rent..
Bij sommige wek je meer problemen op!!

Eigenlijk is er maar 1 oplossing.. iemand erbij halen die ervaring heeft met jonge paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:42

Ik hoor je het alleen maar hebben over remmen met de hand.
Ik denk dat daar het probleem ook zit...vluchten voor de hand

Verder staan de meeste tips er al
rustig lichtrijden en op de volte houden en overgangen gaan maken op je zit.
ook van stap naar halt

Verder tuig/rug na laten kijken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:43

gewoon blijven volhouden met het op de vole zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:50

idd op de volte en wil ze echt niet meer een normaal tempo gaan lopen. Dan volte weer iets vergroten en dan laat jij haar hard draven. op een manier van jij wil hard dus je zal hard gaan. en je rijd haar dan net zo lang vooruit tot dat ze zelf aangeeft terug te willen. dan laat je haar terug gaan naar een normaal tempo en gaat je pony weer versnellen en werkt de volte gewoon op gaan niet. doe je het weer gewoon vooruit. net zolang tot je pony gewoon in normaal tempo door de bak gaat. maar als je pony dan zelf terug gaat goed belonen ! (oeii ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen) maare ik weet niet hoelang jou pony ohz is als dit pas net is. dan moet je de techniek die ik hier net schreef niet toepassen

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:00

Als ze het tijdens de les niet doet, ben je misschien dan meer ontspannen? Is er als je geen les hebt iemand bij?