vreselijk hard in de mond en trekken aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

vreselijk hard in de mond en trekken aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:10

Ik rij recreatief met mijn pony, maar zowel buiten als in de binnebak maakt hij zich vreselijk sterk:
in draf en galop bijna niet meer terug te krijgen, ophoudingen aan de teugel komt geen reactie op.
Op mijn zit wordt ook niet gereageerd (vind het zelf ook wel moeilijk met de zit te werken maar ik probeer het wel)

Pony neemt probleemloos bit in de mond en sabbelt er dan wel op, bit is wel zeer dik (deze kreeg ik erbij bij de aankoop)

Ook trekt pony steeds de teugels uit mn hand door zijn hoofd met een ruk naar onderen te brengen, zodat ik naar voren vlieg.

Iemand oplossingen voor mij?

Alicia2u

Re: vreselijk hard in de mond en trekken aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:12

Is het gebit, de rug en het zadel nagekeken?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:23

gebit wordt nog nagekeken: de tandarts zou me vandaag terug bellen erover.

rug niet nagekeken

zadel ga ik een ander kopen want vindt deze niet fijn liggen.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:43

Kan het niet zijn dat ook jij je te sterk maakt ?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:46

ik probeer echt maar korte ophoudingen te geven en zachtjes druk te geven maar ik ga automatisch harder trekken als ik geen reactie krijg dus dat kan wel kloppen.
Daarom graag tips hoe dit op te lossen Lachen

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:49

Ik vind dit wel moeilijk te beoordelen , omdat ik in dit geval graag zou willen zien hoe je dit oplost.
Maar, als korte ophoudingen niet werken, en je pony ook niet meer luisterd op zithulpen, is er toch wel iets "dringents" aan de hand.

Wat AliciaU2 al zei, kan het dat je pony ergens last van heeft ?
Merk je ook nog andere dingen aan de pony, los gezien van het "weglopen"?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:51

Les nemen Lachen
Dat is het enige advies wat ik voor je heb nu.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:55

Marchador schreef:
Les nemen Lachen
Dat is het enige advies wat ik voor je heb nu.

Ik denk ook dat je daar gelijk in heb.
Klinkt niet echt als een goede tip misschien.
Maar je pony heeft duidelijk ergens last van, of echt te weinig respect voor je.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:56

Ik ken het probleem, toen ik nog bij de ponys reed had ik ook zown apparaat.
Gelukkig trok ze de teugels niet uit mijn hand. Maar was wel ongelofelijk sterk, ik ben toen uiteindelijk met een pessoabitje gaan rijden, natuurlijk dit is een ongelofelijk scherp bitje, maar ik heb toen alles uitgeprobeerd. En als ik buiten met haar ging rijden, wou ik niet de hele tijd galloperen (mijn pony namelijk wel). Misschien zou je een zwaarder bitje kunnen proberen (zou niet gelijk een pessoa aanschaffen!).

Dat hij de teugels uit je hand trekt lijkt me dat hij problemen heeft met zn rug. de hij er 'onderuit' wil komen. Misschien help een gelpad wat, deze verdeeld namelijk de druk, dan hoef je niet gelijk een nieuw zadel aan te schaffen.

Succes

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:56

ja die les komt er vanaf volgende week Haha!

pony maakt zich buiten ook overal onderuit door gewoon achteruit te lopen.
Ik heb dus meer het idee dat pony zijn eigen zin wil doordrijven.
Dat achteruit lopen los ik op door eens flink been te geven eventueel met zweep, dan is het vaak wel weer vijf passen vooruit en vier achteruit.
Zijn we ver genoeg van de stal verwijderd dan loopt pony zonder problemen verder, het is echt gewoon terug naar huis willen en eigen zin willen doordrijven hierin.

Vroeg me dus af of dat sterk maken te maken had met een rijtechnisch probleem (ik doe iets niet goed) of eigenwijs of iets met de pony zelf aan de hand.
Of kan het ook aan het bit liggen, voorheen lag er een dunner bitje in, nu een erg dik bit.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:57

oh dat tuegels uit de hand trekken doet pony ook op deze manier: hij trekt heel hard en gaat dan aan zn rechterbeen krabben . :S

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:59

Unique_ schreef:
Maar je pony heeft duidelijk ergens last van, of echt te weinig respect voor je.

dat idee heb ik soms wel eens, ja...
heb hem pas anderhalve week dus zal wel uitproberen zijn?
Op de grond is hij heel lief en aanhankelijk maar zodra we gaan rijden is het feest

dylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:59

je moet je niet te sterk maken eb ik ook gehad met mijn paard je moet een verbinding hebben net een elastiekje en als hij loopt ze schudden met zn hoofd been dr bij dat hij voorwaarts moet zijn want als hij voorwaarts is heeft hij geen rijd om na te denken.en als hij te sterk woord in de mond en niet wil luisteren naar jou hulpen dan laat je hem toch een keer door lopen en als hij uit zich zelf trug komt belonen en probeer je weer opnieuw hij word vnzelf wel een keertje moe en stopt hij dr wel mee.
veel succes!!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:02

ponyfee schreef:
ja die les komt er vanaf volgende week Haha!

Vroeg me dus af of dat sterk maken te maken had met een rijtechnisch probleem (ik doe iets niet goed) of eigenwijs of iets met de pony zelf aan de hand.
Of kan het ook aan het bit liggen, voorheen lag er een dunner bitje in, nu een erg dik bit.

Draaf je ook wel eens rond dat je pony kan halsstrekken? Hoe reageert ie dan, gaa ie steeds harder, of blijft ie braaf in het zelfde tempo. Gaat hij met de neus op de grond lopen of juist niet? Enz.

Een dik bit is minder scherp dan een dunner bitje, waarom ben je overgestapt naar een ander bit?

Edit je hebt m nogmaar een week, dan zou ik eventjes afwachten. gewoon goed door rijden. En als er wat gebeurd wat jij niet leuk vind bv met dat voorbeen, er gelijk met je benen erbij komen. laten weten wie de baas is. kans is heel groot dat hij je flink uitprobeerd

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:05

Het stukje over buitenrijden herken ik helemaal.
Zo wil mijn haflinger ook weleens reageren.

Gezien dat, denk ik dat je pony gewoon onder het werk uit probeer te komen.
Probeer, hoe lastig het ook is, zelf zo min mogelijk sterk te zijn.
Het effect is namelijk alleen maar dat je pony zich NOG sterker maakt.

Dat de pony de teugels zo uit je handen trekt, is voor mij een teken dat de pony absoluut geen respect voor je heeft.
Probeer je pony goed actief te houden, zodat hij/zij weinig tijd heeft voor dit "gedoe".

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:08

Oja, nog 1 ding. Weet jij waarom jou pony trekt?
Ben je met de teugel aan het spelen, gooit hij zijn hoofd omhoog enz.

Wat doet hij precies?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:21

he bedankt ik heb wel wat aan jullie tips, ik was er zelf ook al uit dat ik hem dagelijks aan het werk ga zetten (sinds dat ik hem heb kwam het er even niet van maar vanaf gisteren heb ik weer iedere dag tijd)

ik ben niet overgestapt op een dikker bit maar kreeg dat erbij, waarom weet ik ook niet en het viel me pas een paar dagen geleden in dat dit bit dikker is dan zijn vorige, ga dus straks even zijn oude maatje bit kopen.

weet niet waarom pony trekt aan teugel, meestal gebeurt dit als we stilstaan of rustig stappen. In galop lukt hem dat niet dan ligt hij op zn neus denk ik Lachen )

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:30

Ik denk dat als je het opvangt met je been, als je stilstaat of stapt en hij strekt je al een heel eind kan komen.

Heel veel succes! En laat je even weten als het beter gaat?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:42

tegen het uit je handen trekken kan je ook een brug in je teugel maken, dan laat je dus het uiteinde dat uit je linkerhand komt weer naar benenden lopen door je recherhand, en andersom. je krijgt dan dus een soort brugje boven de schoft,

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:17

Ik rijd ook een verschrikkelijk sterke pony.
Laat je pony steeds heel korte stukjes draven en neem hem dan terug naar stap. Wanneer je voelt dat je het tempo tijdens deze korte stukjes onder controle hebt kan je steeds wat langer draven.
Ik weet hoe moeilijk het is om niet terug te trekken wanneer je pony trekt maar daar moet je echt aan jezelf gaan werken.
Geef liever eens een goede duidelijk ophouding dan te blijven trekken. Dit werkt omgekeerd.

Rijd veel figuren, hou je pony bezig. Vooral voltes kunnen wonderen doen. Kleine voltes, slangevoltes, een gebroken lijn met op x een volte,...

Wat bij mij ook het probleem was was mijn zit. Ik botste nog teveel in het zadel en mijn benen lagen niet stil.
Wanneer ik hier op let vertraagt ze ook automatisch.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:25

Zeker niet terugtrekken als de pony gaat trekken, daar vererger je het probleem alleen maar mee. Zodra hij trekt, kom jij in met je been, maar blijft zelf je hand ten alle tijden ontspannen. Met terugtrekken los je echt niets op. Verder toch weer vele overgangen rijden zodat de reactie op jou zit en rustige hulpen beter worden....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:32

Het paard dat ik rij vindt het ook onwijs spannend! Deed ook aan staken, achteruit lopen, trappen op het been Boos! Dit is nu afgelopen maar nog steeds is alles spannend, het liefst loopt ze de hele weg in uitgestrekte draf (probeer dat maar eens uit te zitten) Ik probeer haar zo min mogelijk in dr mond te zitten..ik praat met dr, ze luisterd dan wel naar me (ene oortje gaat naar achter, zo van ik hoor je wel hoor) Ik probeer haar te vertrouwen, door haar lekker te laten galloperen..en dan gaan we dus ook stukjes in rengalop..na een tijdje probeer ik haar op te vangen dmv van een ophouding en met dr te praten 'hooo maar, braaf paard!' Ik merk dat we op deze manier goed met elkaar uit de voeten kunnen haha, ik ga een stukje met haar mee maar daarna is het ook weer gewoon een stuk mijn tempo *LOL* Probeer je pony dus niet iedere keer tegen te houden want dan bouw je alleen maar spanning op! Ik snap wel dat dat je eerst reactie is..maar probeer zelf ontspannen te blijven..probeer hem het vertrouwen te geven!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:33

Je zegt dat het zadel niet goed ligt en het bit erg dik is. Ik zou even aan de tandarts vragen als die er is of het bit wel geschikt is voor jouw pony. Zulke grote monden hebben ze namelijk niet.
Verder zou ik even wachten met rijden tot je een goed passend zadel hebt. Met een slecht passend zadel creeer je een paard wat gaat staken, pijn heeft en je kunt er ook flinke schade mee aanrichten aan de rug.

Volgende stap is les nemen, maar dat ga je al doen zag ik. Ik denk dat je pony ergens last van heeft, jouw leiderschap nog niet accepteert of gewoon altijd zo gereden is. Met goede les moet dat goedkomen.

In de tussentijd zou ik veel aan de hand met hem werken. Leer hem op kleine commando's te reageren. Stoppen als jij wilt dat hij stopt, lopen als jij wilt dat hij loopt. pasje zijwaart, pasje achterwaarts. En allemaal zonder te trekken.
Ik vind longeren (zonder bijzet oid) altijd een fijne manier om goed te communiceren met mijn pony. Als ik het goed doe reageert hij op kleine verschillen in houding.
Maar dit is natuurlijk ook een kwestie van je pony leren kennen. Als jij hem wat beter kent als je ernaast staat, zal het ook een stuk beter gaan als je gaat rijden.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:09

Als je zelf gespannen zit, zal je paard zich ook sterk maken.
Misschien eens een dunner bit proberen ?
En vooral niet toelaten om je uit het zadel te laten trekken !

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 22:46

heej ging echt veel beter vanavond.
Heb als eerste het bit wat lager in de mond gehangen, en hij pakte hem gelijk goed beet en begon ermee te spelen.
Verder veel overgangen gereden en figuren.
Moest alleen bij de galop mezelf nog af en toe sterker maken omdat ik hem echt niet meer terug kreeg maar stap en draf ging al super.
Kreeg hem zelfs vanuit stap op mn zit tot stilstand, was me nog niet eerder gelukt.
En vanuit draf op mn zit naar stap lukte ook al aardig, soms met behulp van een beetje druk, maar we gaan door met oefenen.