pony knarst op z'n tanden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

pony knarst op z'n tanden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 01:56

hoi,
mijn pony knarst nu al een tijdje op d'r tanden,ik heb niet an bit verandert ofzo!
t's echt irritand om aan te horen Clown
moet ik een ander bit nemen ofzo?een rubbere ?
iemand tips?
alvast bedankt Tong uitsteken

Maysie

Re: pony knarst op z'n tanden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 02:17

Dit zie je vaak bij stress of spanning. Doet ze het alleen bij het rijden of ook in de box of aan de hand? En zoja bij het rijden doet ze het dan de hele tijd of soms momenten. Ligt het zadel goed?

Probeer ontspanning te houden in het rijden dat is het belangrijkste. En tsjah sommige paarden hebben het erin zo'n irritant trekje.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 03:42

ik ken het, die van mij doet het ook, alleen niet tijdens het rijden of aan de hand lopen, die van mij doet het als er een paard staat en ze is in een chagerijnige bui loopt ze knarstandig naar dat paard toe oren ook naar achter, maar wel haar nek houding ontspannen
ze wilt het ook nog wel eens doen, als ze eten krijgen en ze zijn even bij een ander paard van joehoe ik sta hier ik wil eten
voorderest doet ze het niet, ze is er nu een half jaar meebezig, gelukkig is het bijna over ( ze is er zomaar mee begonnen?? )
maar hoe het komt? geen idee

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 06:52

hmm,men zadel ligt goed!
t'is zowieso al een heethoofd,maar het kan idd stress zijn..
ik ben altijd erg rustig met haar voor de rest!
ze doet af en toe eens !

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:14

Ik ken het ook mijn pony die doet het alleen tijdens het rijden...
zijn zadel ligt ook goed.... maar het zou idd ook de stress
kunnen zijn hij maakt zich soms nogal druk:P

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:26

Mijn pony heeft hetzelfde probleem, en het zou indd aan het zadel of aan het bit kunnen liggen. Maar t zou ook kunnen dat je misschien te streng in de hand bent dat ze zich hieraan ergert omdat het haar pijn doet, dit had ik in een boek gelezen.
Mijn pony deed het vooral omdat het zadel niet goed meer was maar ook omdat ze oefeningen moest doen die ze niet leuk vond Tong uitsteken
Succes ermee!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:29

Zand geven, dan doen ze het een tijdje tijdens het rijden niet, bijvoorbeeld als je net in een dressuurproef moet rijden, want ziet er niet echt super uit als je paard de hele tijd ligt te knarstanden tijdens je proef.
Klinkt misschien niet echt fijn, maar heb het van mijn springleraar gehoord Tong uitsteken werkt wel!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:43

Zand geven??? sorry, maar het lijkt mij niet bepaald gezond, straks krijgt je paard zandkoliek :S

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:49

De mijne heeft het ook erg gedaan, vooral als ze veel stress/spanning had...
heb ook de tandarts laten komen die heeft alles netjes bijgevijlt en daarna veel op ontspanning proberen te werken...nu doet ze het al een tijd niet meer...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:50

3lsk3 schreef:
Zand geven??? sorry, maar het lijkt mij niet bepaald gezond, straks krijgt je paard zandkoliek :S

ik zeg ook niet dat je het elke dag moet doen he
Maar gewoon afentoe als je je dressuurproef moet rijden
Maar zandkoliek is erg overdreven weer vind je niet?

bijoekimmieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:55

Die van mij doet het ook, al heel haar leven en dan vooral als ze gefrusteerd of boos is.
Doe je niks aan, is nou eenmaal het aard van het beestje, tenminste bij mij dan.

Gister nog gedaan, ze ging naar de wei, wordt ongeduldig en gaat knarsen, tja ik kan nou eenmaal niet in rengalop het weiland in Haha! Haha! , ze was zo ongeduldig dat ze zelfs van de pont af wilde lopen en naar het weiland wilde zwemmen Haha!
Of met wandelen aan de hand en ze is fris, wil ze alleen maar harder, tja ook dat gaat niet.
Nou zo kan ik nog wel heel veel opnoemen hihihihihi, ik negeer het gewoon en eigenlijk zie ik het al niet meer.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:59

Mellanii schreef:
3lsk3 schreef:

ik zeg ook niet dat je het elke dag moet doen he
Maar gewoon afentoe als je je dressuurproef moet rijden
Maar zandkoliek is erg overdreven weer vind je niet?

Tja, mischien is dat wat overdreven, maar het blijft slecht voor je paard als ie zand binnen krijgt. en ik neem toch wel aan de je de kans op koliek niet wilt vergroten..

Ik denk zelf ook dat bij dit probleem je de oorzaak en niet het symptoom moet bestrijden. (al weet ik niet wat de oorzaak is, gewoon het symptoom verbergen lijkt me niet de oplossing...)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:00

Ja is ook zo, heb het alleen een keer gezien dat ze het deden, en het werkte wel.
Maar goed de een is wat voorzichtiger dan de ander.. Lachen

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:45

twee weken geleden zijn haar tanden geweest geveild (altijd 1keer in het jaar Lachen ) en ik ben errug rustig in de mond en heel los en soepel, nou ja het stoort me niet datze het doet alleen het geluid is k*t !maarja ik wou weten of het m'n pony geen kwaad kan ! x

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:10

Nah volgens mij kan het heel weinig kwaat tenzij het in heeeel ernstige mate is i.v.m. slijting tanden.

als lichamelijk en harachament alles 100% is dan gewoon proberen zoveel mogelijk proberen te ontspannen. En evntueel belonen als ze even niet knarsetand Knipoog.

@ Mellanii : Dat vind ik al snel te ver gaan zand in het paard zijn mond doen zodat het ophoud met knarsetanden het blijkt te helpen ja. Maar wil juist dat een paard minimaal zand binnenkrijgt .. Nee ik vind het zo'n domme actie van mensen als ze dit doen.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:41

Denk dat dit is ivm spanning of "stress".
Mijn eigen pony's hebben hier (Gelukkig) geen last van.
Maar ken het probleem nog wel, van de manege waar ik reed.
Denk dat dit vooral een kwestie is van aan de ontspanning werken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:00

Bij het paard wat ik toen getraind heb kwam het voort uit stress, die was vanaf het moment dat ik begon met opzadelen, tot het moment dat hij losliet en ontspande alleen maar aan het knarsen. Als we eenmaal samen de on tspanning opgezocht hadden en hij echt lekker los en relaxt was, stopte het knarsen ook spontaan. Ik heb het gewoon opgelost door dus de ontspanning in het rijden terug te vinden, zowel bij mij, als het paard. Was ook een ontzettend heet paard, wat direct als je opstapte, na een rondje stappen echt aan het werk moest, omdat ie anders explodeerde.

Oplossingen zoals zand geven enz ..Daarmee los je toch de oorzaak van het probleem niet op? Je moet aan de ontspanning werken, en je paard lekker aan het lopen krijgen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:25

Even over dat zand. Mijne eet zelf af en toe een hapje zand, vind ze lekker denk ik. Maar mijne knarst in stal ook met der tanden idd een rot geluid! Maar zelf heb ik het idee dat je er weinig aan kan doen hoor!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:27

Vandaag heb ik eens chill gereden met haar met tamelijk losse teugel, en niet geknarst Vork
Daarna wat aan de teugel ging goed! Pling
toen verschoot ze van een vogel werd ze heet en begon dus te knarsen.. Verdrietig Clown

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:51

Mijn pony heeft hetzelfde.
Vind ze iets eng of ben ik boos op der (dit voelt ze heel erg goed!) dan gaat ze knarsen,
Het is pure angst en stress volgens mij... Pling
Wat vaak helpt tegen het knarsen!
is; KOPEREN BITJE ERIN. Knipoog (heb ik zelf helpt super)
Als het paard/pony knarst voelt zij/hij een ligt vonkje doet absoluut geen pijn anders had ik het nooit gedaan!
Ik heb ook een dubbelgebroken koperen bitje ik weet niet of dit ook helpt..
Maar heb ook een normaal bitje die doe ik meestal als ze een tijd niet meer knarst op het koperen bitje erin helpt vaak ook wissel ik vaak af met bit.
Koperen bitje is wel erg duur!
Mijne was rond de 110,- euro!
Het kan zijn dat ze er niet op reageerd.
heb ik de eerste tijd ook gehad!
De laatste tijd knarst mijn pony niet meer.
Toen we mijn pony net hadden was ze alleen maar aan het knarsen omdat ze het allemaal super spannend vond.
Dus probeer zelf ontspannen te rijden.
En ligt in de hand te zijn!
succes.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:52

MissDonna schreef:
Even over dat zand. Mijne eet zelf af en toe een hapje zand, vind ze lekker denk ik. Maar mijne knarst in stal ook met der tanden idd een rot geluid! Maar zelf heb ik het idee dat je er weinig aan kan doen hoor!

Pas op dat ze niet teveel eet van dat zand!
Straks krijgt ze Koliek!
Hiermee vergroot je de kans namelijk.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:34

Dat deed zon haflinger waar ik best vaak op rij ook, ( nu nog ttrouwens ) iemand zei dat het bij hem betekende dat hij ontspannen was. Miss bij jou ook ?

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:02

het zou aan het bit kunnen liggen

rivamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:07

ik zal de tandarts maar een laten kijken dat kan heel wat helpen.

succes ermee

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:20

Ik zou een ander bid nemen als dat niet helpt. Bel dan ef met de paardentandarts.