Dominante 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Dominante 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:49

Na de eerste vier keer heel makkelijk hem 'gereden' te hebben begint
mijn 3jarige nu echt kuren te krijgen. Hij is vreselijk dominant en
reageert overal ontzettend fel op. Hij kan zo tien rondjes superbraaf
stappen en dan gooit ie in een keer de kont tegen de krib.

Hij heeft me er deze week al twee keer afgegooid, vanmiddag weer.
Ik ben er daarna gelijk weer opgegaan en toen was ie wel weer redelijk
braaf, maar probeerde nog wel een paar keer omhoog te komen.
Wat hij doet is stijgeren en dan dan zo hoog dat ie zelf uit balans komt,
vanmiddag ging hij echt op z'n achterhand zitten.

Het is niks medisch en hij doet dit pas sinds een week, daarvoor ging
alles prima. Ik zit zelf te denken dat ik hem op het moment dat hij begint
gewoon een keer goed door moet rijden en dat consequent vast houden,
maar misschien zijn er mensen met tips?

karinsd

Re: Dominante 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:55

hai,

ik heb momenteel hetzelfde en wat mij aangeraden is om hem van voren
niet te veel in de mond te zitten en heel erg voorwaarts rijden en hem niet
zijn zin te geven wat bij de mijne is steigeren rondje draaien en in zijn geval de makkelijke
kant op te gaan, dus ik rijd hem dan weer terug de andere kant op en houd hem bezig zodat hij niet kan bedenken(in hoeverre ze dat doen natuurlijk) om zulke dingen te doen.

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes Karin

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:58

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken, gewoon goed vooruit rijden. Het lastige met dat omdraaien is dat er echt totaal nog geen stuur op zit (alleen als het hem uitkomt) en dat ie heel fel aan mijn been is, ik ben dus al gauw bang dat ik te veel doe bij hem.

edit offtopic: die van mij heet ook James Clown

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:02

haha cool, misschien ligt het wel aan de naam Haha!

Ja dat is lastig, maar ik zou hem toch proberen voorwaarts te houden
en toch proberen balans te vinden in wat voor jullie goed werkt.
bij mij is het vanavond super goed gegaan hij heeft het 2 keer geprobeert
dus doorzetten, en hulp inschakelen werkte voor mij ook goed.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:04

en even nog een vraagje met wat voor een bit rijd jij hem??

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:04

Ja mijn broer helpt me, en die is groot en sterk Haha! , dus zoveel heeft paard niet te vertellen zolang hij er naast loopt, maar daarna moet ik het wel zelf oplossen. Ik heb nog nooit geprobeerd hem eens goed naar voren te rijden, dus weet niet hoe hij reageert, maar wat ik nu doe (hem stilzetten zodra hij zich aanspant) werkt ook voor geen meter.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:04

Met een enkelgebroken aurigan watertrens.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:13

ik reed ook eerst met een enkelgebroken trens en hij nam deze niet aan
dus werd mij geadviseerd om een dubbelgebroken watertrens te nemen deze kan hij niet vastpakken
en vervolgens te doen wat hij wil en ik moet je zeggen dat het bij de mijne goed werkt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:16

voorwaarts rijden en niet aan de teugels zitten
die van mij was in het begin poepie lief en braaf totdat ik er zelf mee aan de slag moest
ik heb het geweten en hem al bijna 3 x te koop gezet
toch doorgezet en het is er bijna zo goed als uit
ze accepteren de druk niet wat op de mond komt en daarom dan die reactie
maar ook het dominante speelt een erg probeleem
hoe is die aan de longe ?

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:20

Hij accepteert wel druk van het bit, dat is totaal het probleem niet. Been accepteert ie ook, maar hij kan zo vanuit het niets in een keer op z'n achterbenen gaan. Aan de longe is ie braaf, wel heel voorwaarts maar het is ook een abnormaal energiek paard.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:55

met 'aan de longe' bedoel je daarmee dat je er dan zelf ook op zit? anders zou dat misschien een idee zijn? verder kijk ik soms mee als de eigenaresse van de manege waar ik rij een paard voor het eerst berijd. dan loopt er altijd iemand met een longeerzweep in het midden zodat die eerst de hulpen kan geven. dan kan je dat steeds een beetje afbouwen, zodat de ruiter steeds meer hulpen zelf geeft. en als je paard gaat steigeren heeft de persoon die ernaast loopt met de zweep toch net iets meer te vertellen, omdat deze het paard echt van achter kan 'opdrijven'. of aan de lange lijnen werken? dan komt er misschien al wat beter een stuur op en als je paard omhoog komt kan je er niet afvallen, omdat je er niet op zit Vork .anders zou ik het ook niet weten. suc6!

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:07

Voorwaarts is de grootste oplossing voor dit probleem. Eigenlijk meer niet de kans geven dat ie tijd heeft om op zijn achterbenen te gaan staan. Als jij hem stil zet heeft ie natuurlijk alle kans. Als je hem zelf nog niet goed voorwaarts hebt gereden doe dit dan eerst even een keer aan de longeerlijn om te kijken hoe hij reageerd. Alle jonge paarden krijgen zo'n periode dat ze dingen uit gaan proberen. Sommige erg en ook gemeen zoals dit steigeren andere gaan gewoon een andere kant op of je raakt je stuur kwijt. Je zult hier door heen moeten en inderdaad wat er al gezegd werd zoek goede hulp die ook veel verstand heeft van jonge paarden berijden.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:53

Ten eerste; zeker weten dat het zadel goed ligt, dit kan opeens voor een bepaalde druk in de rug zorgen. Als dit het geval is ervoor proberen te zorgen dat hij niet kan bokken.

Zelf goed achterover blijven zitten en voorwaarts houden. De oortjes van je pony zijn ook een goede "meter", probeer hem dusdanig voorwaarts te rijden dat zn oren goed naar voren staan. Dan is de kans ook al veel minder. Dus voorwaarts voorwaarts en nogeens voorwaarts. Merk je dat hij terugvalt in tempo: been erbij. Ook bij de overgangen, eerst voorwaarts dan overgang, en direct weer voorwaarts. Niet terug laten vallen in tempo. Zo ontneem je hem de gelegenheid te stijgeren. Mocht het toch onverhoopt nog gebeuren, als het je lukt en je durft; direct flink been en doorrijden en dan ECHT doorrijden, kleine voltes etc... zodat hij weet dat er geen leuke consequentie voor staat, lukt dit niet, dan zou ik m eens goed tikken met de zweep!

Ook belangrijk; momenten die WEL goed gaan, uiteraard ook enorm belonen zodat hij hier ook het plezier in gaat vinden en dus ook geen behoefte meer heeft te bokken!

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:57

wat zegt je instructeur hiervan???

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:15

Je hebt een berichtje..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:24

Misschien eerder stoppen en geen 10 rondjes rijden maar gewoon maar 7 of zo,
Het is nog een heel jomg dier en waarschijnlijk moeite heeft zich te concentreren, dus hou het kort en simpel en ga geen grensen opzoeken.
Misschien van te voren even wat grondwerk doen, zodat er wat meer respect en vertrouwen is van beide kanten.
Ook kun je b.v een kaptoom onder je hoofdstel doen en als ze er vandoor zou gaan dat je niet in de mond hoeft te hangen, want vaak rennen ze daar ook voor weg,

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:36

eigenlijk vooral niet gaan stilstaan.. zo kan hij veel makkelijker omhoog komen, vooral veel voorwaards hierdoor kan hij (eigenlijk) niet omhoog komen. succes ermee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:45

Idd, alles voorwaarts oplossen.. gewoon niet de kans geven..
Niet boos worden, gewoon naar voren..
Let erop dat je hem niet teveel door pakt.. gezien zijn bloed zal hij het niet accepteren als je oneerlijk tegen hem bent..

Tenminste, als je het over de placido hebt..

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:42

femmefatale1 schreef:
Let erop dat je hem niet teveel door pakt.. gezien zijn bloed zal hij het niet accepteren als je oneerlijk tegen hem bent..

Tenminste, als je het over de placido hebt..

Hihi, dat doet me aan die van mij denken.
Weet niet of dat jullie op 'n verhaaltje zitten te wachten, hoe dan ook, hier komt ie toch Bloos

Ik rijd altijd zo eerlijk mogelijk en erg consequent zodat voor m'n pony ook geen onduidelijkheden ontstaan. Ze zal nooit zomaar weigeren, ongehoorzaam zijn of wat dan ook. Als ze ooit niet mee loopt aan het halster bijvoorbeeld is dat voor mij al rede genoeg om te denken dat ze bv een blessure heeft of dergelijke (is eigenlijk ook altijd zo geweest als dat het geval was), kortom, luistert eigenlijk altijd tenzij ze een echt serieuze rede heeft dit niet te doen.

Toen ik een keer aan het rijden was had ik een zweep van iemand geleend welke langer was dan ik gewend was. M'n pony was (ik zat toen op de linkerhand) continue naar buiten aan het vallen en drammen, en reageerde niet echt op mijn buitenbeen, waarop ik haar een tik gaf. Hierop kreeg ik een flinke bok terug, wat ze normaal nooit doet. Wat bleek; omdat de zweep langer was tikte deze steeds aan de binnenkant tegen haar kont, als reactie hierop liep ze wat naar buiten toe, en vond mijn tik dus onterecht... (en gelijk had ze!). Grappig dat een pony hier zo op kan reageren.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:11

Haha inderdaad, maar dat verschilt per paard. Mijn 5jarige reageert bijna nergens op, tenzij het nodig is. Begrijp me niet verkeerd, ze staat heel goed aan de hulpen, maar wanneer je er een tikje met de zweep bijgeeft wanneer het eigenlijk niet nodig is, zal ze er ook vast niks op uit doen.

@ femmefatale; ik heb het inderdaad over mijn beruchte placido ruin, haha Haha! je hebt gelijk, hij komt gelijk in opstand wanneer je iets doet wat in zijn ogen onterecht is, maar niet alleen met werken, ook bijv. tijdens wandelen of op de wasplaats.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:43

De schimmel heeft waarschijnlijk het fijne van Kingston geërft Haha!
Dat is zo'n fijn paard om mee bezig te zijn..

Die beruchte Placido... tja.. ik weet wat mij straks te wachten staat Clown ..
Dat is het typische Animo bloed... voor de meeste echt een 'rotbok', maar als je er wel mee overweg kunt, gaat ie voor je door het vuur.. en doet ie echt alles voor je..

Dus geniet van zijn moeilijkere karakter.. als jullie een team gaan vormen, kan iedereen zijn borst nat maken!!! Sukses!!!!

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:14

ik denk dat je de training heel kort moet houden en hem belonen voor wat ie goed doet.
dus niet wachten tot het fout gaat, maar na een kwartiertje stoppen.
net zolang tot je het uit kunt bouwen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:04

Is het dier in het longewerk en/of in de omgang ook zo'n draak van een beest geworden? Hoe is zijn karakter? Ik begrijp dat het een heel fel sensibel paard is maar over het algemeen zijn paarden met een groot rechtvaardigheidsgevoel zelf ook juist heel eerlijk. Daar passen 'smerige streken' niet bij, want dat doen ze (het type paard) met een reden (paard heeft pijn, voelt zich overnomen, er zit iets niet lekker... noem maar op)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:11

Als dominantie (zoals topictitel zegt) echt het probleem is zou ik teruggaan naar het grondwerk. Zorgen dat ie aan de hand helemaal ondergeschikt is aan jou. Koop een boek van emiel voest of klaus ferdinant hemfling o.i.d. en ga daarmee aan de slag.

Voordat je er weer op gaat zou ik wel nog checken of hij medisch 100% in orde is en of zijn tuig wel goed zit. (Kan bij jonge paarden snel veranderen.)

En natuurlijk gewoon goede instructie erbij halen! Succes! Lachen

melissa111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:18

ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op. Tong uitsteken