Inzet travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Inzet travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:32

Mijn paard BLIJFT aangaloperen als ik travers in zet..

Nu zet ik hem direct op volte en rij hem terug naar gevraagde gang(in ons geval de stap) en zet hem vanuit de volte weer in op travers,,

Hij blijft steeds aangaloperen zodra ik mn buitenbeen iets verleg,,

Is dit dan toch kwestie van even doorzetten?? of wat is het beste wat ik nu kan doen

Met voltes openen en verkleinen pak ik ook travers mee en dat gaat goed,, Pling

Met les stuiter ik ook op dit probleem(2x per week 30minuten priveles) travers krijg ik meestal pas gevraagd laatste 10 minuten Huilen

Hebben jullie een tip voor mij??

Elisa2

Re: Inzet travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:51

Probeer eens een ophouding te maken met je buitenhand,buitenhand hoort tempocontrole te zijn.En dan inderdaad even doorzetten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:54

Eventueel iets meer stelling vragen. Als dit niet werkt, eerst travers in stap rijden en als hij helemaal goed doorlaat, dan rustig aan laten dribbelen in draf.

Dit een aantal keer doen tot het kwartje valt dat hij ook in draf een buitenbeen tegen de buik kan voelen. Probeer de hulpen ook duidelijk uit elkaar te houden, geef bv bij het aangaloperen een duidelijke hulp op het buitenbeen en voor de travers een rustig naar achteren schuivend buitenbeen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:57

Annemeik schreef:
geef bv bij het aangaloperen een duidelijke hulp op het buitenbeen en voor de travers een rustig naar achteren schuivend buitenbeen.

Ik spring juist aan op mijn binnenbeen... en met travers leg ik dus wel mijn been (verder) naar achter.
En zoals jij al zegt, iets meer stelling vragen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:01

Meerdere wegen die naar rome leiden. Ik houd mijn binnenbeen op de singel en druk mijn buitenbeen aan voor de galop. Is mij zo geleerd dat je die galophulp nodig hebt als je hoger in de dressuur komt, om juist de verwarring te voorkomen.

En ik neem aan dat jij wel je buitenbeen naar achteren legt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:05

ik spring ook aan op het buitenbeen, net als annemeik.

TS, idd gewoon doorgaan met travers vragen, dan maar in draf.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:07

Annemeik schreef:
Meerdere wegen die naar rome leiden. Ik houd mijn binnenbeen op de singel en druk mijn buitenbeen aan voor de galop. Is mij zo geleerd dat je die galophulp nodig hebt als je hoger in de dressuur komt, om juist de verwarring te voorkomen.

En ik neem aan dat jij wel je buitenbeen naar achteren legt

Ik leg mijn buitenbeen minimaal naar achter...
En die verwarring waar je het over hebt, ik heb er (nog?) geen last van Clown

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:24

Als een paard in galop springt is de eerst pas die hij neemt met het buitenachterbeen. De beenzetting van de galop is: buitenachterbeen, binnenachterbeen en buitenvoorbeen, binnenvoorbeen. Als je elk been afzonderlijk aan wilt sturen moet je dus beginnen met het been dat als eerste in galop aanspringt. Dus met het buitenachterbeen, en dat geef je aan door je buitenbeen naar achteren te leggen.

Overgens maakt het niet veel uit hoor, je kunt een paard leren aan te galoperen door aan zijn linkeroor te trekken en te stoppen door aan zijn rechteroor te trekken, als je maar duidelijk en consequent bent.

Als je hoger in de dressuur komt heb je de duidelijkheid nodig bij het aanspringen in de contragalop en bij het wisselen. Vandaar dat ze in de hogere dressuur in principe op het buitenbeen aanspringen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:43

Je hoeft mij niet te vertellen hoe de beenzetting in galop is hoor Knipoog

En met contragalop en wissels heb ik nog nooit verwarring / problemen gehad, met geen enkel paard Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:44

Ik ook niet, en ik spring wel aan op het buitenbeen. Maar volgens mij was dat niet de vraag van TS Haha!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:48

Denk dat je inderdaad even moet doorzetten en wat meer stelling vragen..
Ik heb dit probleem ook gehad.. en ik neem nu iets meer stelling aan en ga op mn binnenbil zitten en met aangalopperen op mn buitenbil zeg maar Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:07

_10_ schreef:
Je hoeft mij niet te vertellen hoe de beenzetting in galop is hoor Knipoog

En met contragalop en wissels heb ik nog nooit verwarring / problemen gehad, met geen enkel paard Knipoog

Okee, is mij zo geleerd Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:08

Dat was me al duidelijk Knipoog
Doen we het beide anders met hetzelfde resultaat Clown

Maar zullen we nu weer ON-topic gaan Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:10

Okee Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:13

Misschien begrens je nèt niet voldoende met je buitenhand? Wil bij mij ook nog wel eens gebeuren, en dan is dit meestal het euvel. Wanneer ik er dan op let, komt het niet meer voor dat ie aanspringt. Het proberen waard?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:06

Ik heb dit voorgehad met een paard die in eerste instantie gewoon verkeerd begreep en het later uitspeelde omdat travers natuurlijk zwaarder is dan galop. Ik gaf hulp voor travers, hij sprong aan, ik pakte terug en paard had zijn zin. Heel lang mee lopen frutten tot iemand simpel stelde: gewoon doorvragen, dan moet ie die travers maar doen in galop. En dat hielp, hij kende de hulp best Clown

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:11

Urielle schreef:
Ik heb dit voorgehad met een paard die in eerste instantie gewoon verkeerd begreep en het later uitspeelde omdat travers natuurlijk zwaarder is dan galop. Ik gaf hulp voor travers, hij sprong aan, ik pakte terug en paard had zijn zin. Heel lang mee lopen frutten tot iemand simpel stelde: gewoon doorvragen, dan moet ie die travers maar doen in galop. En dat hielp, hij kende de hulp best Clown

Ik ben pas net aan het oefenen,, dus als hij aangalopeerd gewoon doorvragen en blijven inzetten is niet TE veel voor een beginneling??

Ik heb vandaag geprobeerd zoals bovenstaande berichten mij probeerde uit te leggen Vork

Echter krijg ik dan een staak actie,, en tja,, ik vraag morgen in mn les gewoon of we er direct mee kunnen beginnen IPV op einde van de les Cool
Ik wil niets verkeerd doen,, ik weet heel goed hoe het allemaal moet MAAR met mn huidige paard(die alles nog moet leren) doe ik het liever maar even onder 4 ogen,, die zien meer als 2 Tong uitsteken

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:16

Ik rij B en mijn paard doet soms hetzelfde als ik sb inzet, dat is gewoon onder het werk uit proberen te komen, aangalopperen is dan gemakkelijker. Ik moet van mijn instructrice dan vooral voorwaarts rijden en idd dan maar in galop doorgaan, in ieder geval niet 'belonen' door terug te nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:40

zazoeyou schreef:
Urielle schreef:

Ik ben pas net aan het oefenen,, dus als hij aangalopeerd gewoon doorvragen en blijven inzetten is niet TE veel voor een beginneling??

Nee hoor, travers is travers, of het nu in draf is of in galop. Best kans dat hij het misschien zelfs wel gemakkelijker doet in galop omdat hij wellicht de galop makkelijker vindt dan de draf. Het hoeft ook geen hele ronde te duren, als ie maar een paar pasjes doet om die visieuze cirkel te doorbreken. Of hij het nu doet omdat aangalopperen gewoon veel gemakkelijker is, of omdat hij de bedoeling niet snapt, hij moet wel weten wat dan WEL de bedoeling is.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:24

Hier heb ik de laatste tijd ook last van! Volgens mij is het bij mijn pony een trucje om er onderuit te komen, want ze deed het eerder niet en heeft ook wel wat moeite met travers. Ik neem haar altijd direct weer terug en rijdt gewoon door alsof ze nooit een galop sprong gesprongen heeft. Na een stuk of 2keer springt ze niet meer aan in galop.
Ik heb de laatste tijd nu altijd dat ze haar hoofd de lucht in gooit.. iemand daar tips voor?

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:16

probeer hem goed naar de bakrand te laten kyken zodat die niet naar voren kan schieten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:22

xpasalx schreef:
probeer hem goed naar de bakrand te laten kyken zodat die niet naar voren kan schieten.

Dan raak je toch je lengtebuiging kwijt?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:55

xpasalx schreef:

penny!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:00

Bij mij helpt het om mijn binnenhand opzij te zetten in combinatie met binnenbeen druk. Ik spring namelijk ook aan in galop op enkel mijn buitenbeen. Het binnenbeen kent ze voor buiging, maar gaf de eerste keer toch nog verwarring. Met het naar binnen plaatsen van mijn hand is de verwarring opgelost. Dat doe ik namelijk verder nergens anders.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:27

Whaha bij mij is het juist andersom als ik in de bocht wil aangalloperen gaat hij juist travers doen nu gaat het wel beter omdat ik mijn been minder ver naar achteren doe maar soms toch iets te ver en voila travers :p