Verkeerd Aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margot_

Verkeerd Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:28

Hallo mede-bokkers,

Ik rijdt op Prins, een manege pony, new forest, zie mijn profiel.
Ik heb een probleem, hij wil niet goed aanspringen op één hand,
je linkerkant is dan aan de binnenkant, kan nooit onthouden
welke hand dat is Clown
Maar dan springt hij steeds verkeerd aan, ik wordt wel geholpen,
maar toch lukt het soms echt niet, heeft iemand tips, advies,
nouja, zoiets dan? Een balk op de grond leggen is geen optie

Bvd,
Margot Niezen

Anoniem

Re: Verkeerd Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:46

Hoi Margot,
Als jouw linkerhand de hand is die het dichtst bij de X is, dan rij je op de linkerhand.
Prins wil dus niet fijn in de linkergalop aanspringen. Dat kan meerdere redenen hebben. Elk paard is net als een mens links of rechts. Misschien is Prins' zijn favoriete kant rechts, en komt hij er vaak mee weg om gewoon rechts aan te galopperen. Dat wordt dan een gewoonte voor zo'n paard. Links is wat moeilijker en met rechts kom je ook weg, dus waarom zou je links aanspringen? Prins is immers wel lief maar niet gek Haha!

Wat ook kan, is dat Prins een beetje stijf is in zijn lijf aan de rechterkant, en dat hij dus niet graag naar links buigt. Dat zou je dan bijvoorbeeld ook kunnen merken op voltes, als hij niet fijn stelling naar links wil geven, of bijvoorbeeld steeds af gaat snijden en niet goed naar jouw binnen(linker)been wil luisteren. Dat is een probleempje dat erg lastig op te lossen is, omdat er heel veel verschillende ruiters op een manegepaard rijden. Maar daar zou je het wel eens met je instructeur over kunnen hebben.
Het paard is zoals dat dan heet "niet recht". Oftewel niet aan allebei de kanten even soepel, even sterk en even nagefelijk voor je hulpen.

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:53

dat probleem heb ik dus ook met een pony
en wij doen een gebroken lijn rijden en nét voor dat je weer terug komt op de hoefslag dan moet je je galop hulpen geven na een paar keer lukte het bij mij en nu doet die het meestal ook zonder gebrokenlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:59

Kunstje zit 'm niet in de gebroken lijn Knipoog maar in het feit dat je dan een iets extremere buiging naar binnen in de eerste bocht van de korte zijde hebt.
Je kunt bv ook een volte halve baan rijden en dan nét voor je weer op de hoefslag komt aangalopperen. Dan is het paard als het goed is (zo niet, voltetje opnieuw rijden) goed naar binnen gebogen en geef je dus het binnenachterbeen maximale kans om stabiel onder zijn lijf te staan voor de eerste aansprong.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:02

Bedankt voor de tips. Het is voornamelijk gewoon gemakszucht, als ik hem "onverwachts" laat aanspringen, springt hij 9 van de 10 keer goed aan, op de volte zetten helpt niet echt, maar als ik hem in de goede heb, dan kijk hij alsnog stelling naar buiten, dit krijg ik meestal wel weg, door hem naar binnen te laten kijken, maar hij kijkt vaak stelling naar buiten, dus daar ben ik al druk mee aan de gang.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:03

owja, ik laat hem niet door galloperen, ik neem hem net zolang terug, totdat die in de goede galop zit.

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:07

Nou daar heb ik toch een lijstje paarden van gereden, die niet in de goede galop wilde aanapringen, mijn manier van handelen:
- rustig draven
- doorzitten
- stelling naar binnen vragen, en dat het liefst overdreven veel!
- buitenbeen naar achter
- binnenbeen op de singel
- dan in een wending (hoek.volte, enz)
- kuiten d'r aan, en meestal werkt dit erg goed.
------------------------------------------------
Veel succes ermee, en ik hoop dat je er wat aan hebt!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:09

dankje, ik zal het allemaal proberen!

hopen dat het gaat lukken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:48

laatst had mijn paard ook het probleem dat hij niet goed wilde aanspringen. Ik deed het op dezelfde manier als Esly, maar dan met wat stelling naar buiten, zodat het binnenvoorbeen meer ruimte kreeg. Dit op advies van mijn instructeur. Nu paard weer goed aanspringt, hoeft de stelling naar buiten ook niet meer perse. Ze weet nu weer hoe het hoort. Als ze zelf te snel in galop wil, doet ze het op de lange zijde en dan springt ze nog wel verkeerd aan. Ze denkt graag vooruit en handelt daar ook naar: ze springt zelf wel aan.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:03

Mijn pony vond het ook een poos heel moeilijk alleen dan op de rechterhand. Ik heb ongeveer alle tips geprobeerd die de meeste mensen konden bedenken als het gaat over voltes enz. Maar ze sprong toch nog steeds verkeerd aan. Moest 20 keer aanspringen en dan nog sprong ze verkeerd, maar ze kon het wel.
Uiteindelijk werkt het bij haar om te zorgen dat je echt rechtop zit en niet naar binnen hangt (wat ik snel doe), buiten been goed naar achter leggen en dan gewoon in een hoek met normale stelling (niet overdreven, want dan springt ze bijna nog sneller verkeerd) en dan met je binnenbeen aanlaten springen, maar ze moest direct reageren anders kreeg ze een tik, want als het namelijk even duurt voor ze reageerd kreeg zij de tijd om zich snel 'recht' te draaien en sprong ze nog verkeerd aan.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:11

Dankje Hyper!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:32

Mijn pony heeft het ook op de linkerhand. Ik heb toen als tip gekregen om hem in de hoek met stelling naar binnen heel klein beetje soort van naar buiten te wijken hem aan laten springen. Het ging toen al een stuk beter. Bij de wedstrijd die ik daarna had sprong die verkeerd aan, maar wisselde hij al uit zichzelf (hij snapte het toen dus wel) Haha!

succes!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:46

ik zal het allemaal proberen!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:44

jong paard van me zus deed het ook, zij kreeg de tip om om het verkeerde been licht te rijden en vanuit het lichtrijden op het verkeerde been aanspringen. Na een paar keer doet die het wel.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:55

Het hoeft niet per se aan je pony te liggen. Misschien zit je zelf wel perongeluk iets te veel op één kant waardoor een bepaalde galop steeds verkeerd of moeizamer gaat.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:44

daar vraag ik ook tips over, over my, en de pony

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:36

Ook een trucje: Op het moment dat je aanspringt (dus exact op dat moment, niet eerder niet later, perfect timen) je binnenhand iets naar voor. Echt alleen op het aanspringen, zodat je geen stelling verliest. Op die manier krijgt de binnenschouder ook de ruimte om naar voor te gaan, en hoef je geen buitenstelling aan te nemen. (Wat ik rijtechnisch gezien dus echt een onzinmethode vind.)

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:37

oke, ik probeer het morgen, ik zeg wwel wat helpt en niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:38

Ok is goed, sucses ermee!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:39

dankje Lachen

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:47

een vriendin van mij had datzelfde probleem,
haar werd verteld dat ze dan de hulpen voor de rechtergalop moest geven, ikzelf keek er heel gek tegenaand en dacht dat 't niet zou werken, maar bij haar werkte het wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:11

Sonja legt het heel mooi uit. Wat je ook nog kunt proberen is Prins een klein beetje naar buiten laten kijken, zodat hij wat ruimte heeft om het binnenvoorbeen naar voren te zetten.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 18:00

oke Hyper!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:10

ik zit nou op een andere pony Bloos

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:25

_Esly schreef:
Nou daar heb ik toch een lijstje paarden van gereden, die niet in de goede galop wilde aanapringen, mijn manier van handelen:
- rustig draven
- doorzitten
- stelling naar binnen vragen, en dat het liefst overdreven veel!
- buitenbeen naar achter
- binnenbeen op de singel
- dan in een wending (hoek.volte, enz)
- kuiten d'r aan, en meestal werkt dit erg goed.
------------------------------------------------
Veel succes ermee, en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Inderdaad... vooral overdreven veel stelling vragen! Mijn pony vertikte het eerst gewoon... maar er zijn ook pony's die gewoon wat stijver zijn aan een kant.