hard tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

hard tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:01

ik heb dus een probleem met springen
hij gaat dus super hard voor de sprong en dan vliegen al de balken mee of hij weigert zo dat je gelijk zelf over de sprong ligt
ik probeer zelf altijd in stap aan te komen en dan net voor de sprong aandraven maar meestal springt die dan gelijk in de galop aan en na de sprong rent die ook keihard weg en pas na 1 á 2 rondjes kan ik weer normaal stappen
ik ga misschien binnekort ook mee doen aan de onderlinge wedstrijd met springen maar als die al een parcours ziet word die al super heet en ik wil toch in galop door het parcours alleen het nadeel is dan of de balken vliegen eraf of hij weigert of hij gaat zo snel dat je hem niet meer kan sturen
sorry voor het lange verhaal maar wie heeft er tips
en ik krijg geen les met hem omdat ik al met nog een paard les

moislief

Re: hard tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:05

Als je merkt dat je paard te hard gaat voor de sprong, kun je het beste meteen een volte rijden. Pas als je merkt dat hij op een normaal tempo op de sprong afdraaft of galoppeert op de sprong aanrijden. Verder gewoon veel oefenen en consequent
zijn. Succes! Knipoog

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:07

dat probeer ik ook maar hij word gewoon zo sterk voor en na de sprong dat je niks over hem te zeggen hebt

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:09

Ik weet niet of dit de juiste manier is maar ik heb ook zo'n paardje gereden, en van mijn instructeur moest het zo. Ik mocht dus geen lange lijnen rijden. Hiermee bedoel ik dat als de hindernis op X staat dat je niet al bij A mag afwenden. Ik moest dus dan bijv tussen F en B afwenden en dan opnieuw wenden richting X en dan met wat meten kom je vlak voor de hinderis uit zodat hij weinig kans heeft om te gaan rennen. Wel lijkt het me bij deze manier handig om dus niet elke keer ook de hindernis te springen. Zo denkt hij niet gelijk als je afwend van ik moet springen, en begint dus al bij de wending te rennen. Succes er verder mee!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:12

ik zou inderdaad geen lange lijnen rijden maar zoals TessxSchatje beschreef rijden, ook zou ik op les gaan, of gewoon niet springen als het echt niet gaat.
Ik zou ook absoluut niet zo een oefenparcours ingaan

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:29

nee als het ook niet verbetert doe ik dat parcours ook niet
ik ga morgen gelijk proberen alvast bedankt:D

Liekedepieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:34

ik zou er juist niet in stap op af gaan want zo leert hij dat hij het laatste stuk hard kan/moet/mag als je in draf of galop (misschien draf het best) aan komt heb je nog mogelijkheid om te versnellen of te vertragen. ik denk dat het belangrijkste is dat je hem dressuurmatig goed op de achterbenen rijd en voor de sprong hem/haar ook goed er bij rijd. probeer hem niet uitelkaar te laten vallen en probeer zelf zo rustig mogelijk te zitten, niet wiebelen met je bovenlichaam, benen op de singel en licht achterover zitten. probeer je paard ook niet vast te houden 600 kilo tegen +-60? ga je niet winnen. als dit bij een enkele sprong lukt maar niet in het parcour zou ik haar gewoon een aantal keren stil zetten en dan weer rustig verder rijden alsof er niets is gebeurd. ik weet niet of je er wat aan hebt maar iig heel veel succ6 en je bent niet de enige die dit overkomt. groetjes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:50

Idd niet in stap er op af en het laatste moment aanzetten!! NIET DOEN..

Juist gewoon enkele balken op de grond leggen of cavaletties.. en dressuurmatig gaan rijden.. gaat dat eenmaal goed en gecontroleerd, kan je af en toe een balk of sprongetje mee nemen.. maar wel tot de 'afzet', en gelijk erna weer dressuurmatig rijden..

Verder niet teveel verlicht gaan zitten (ook niet als hij een sprongetje maakt), niet teveel vrij geven, dat is op zulke lage sprongetjes absoluut niet nodig! Sterker nog... een heet paard maak je zo alleen maar heter!
Ook niet teveel terug willen rijden, maar dressuurmatig een mooi rustig basistempo..

Sukses

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:03

Heb je de rug van je paard al laten nakijken? Sommige paarden die bij het springen last van de rug hebben, en bijvoorbeeld niet goed kunnen basculeren, stormen op de sprong af, zijn dan niet meer te houden net als wanneer ze ergens voor vluchten (is in weze ook zo, ze hebben immers pijn)

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 06:28

nee hij heeft niks aan zijn rug dat is uitgesloten
en nog bedankt voor de tips

twickls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:42

Instructie Ja
En probeer gecontroleerder voor de sprong te komen (Voltes oid)

Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:39

en dressuurwerk, zorgen dat je tempocontrole hebt.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:56

Ik zou het dressuurmatig oplossen, als dat eenmaal goed gaat en gecontroleerd in het tempo, kan je een sprongetje mee nemen, zoals 'femmefatale1' ook al zegt. Je moet hem ook niet wegsturen vlak voor de hindernis of vlak voor de hindernis een volte inzetten, als hij hard gaat. Hierdoor leer je hem als het ware weigeren voor de sprong. Laat hem eens paar meter voor de hindernis halthouden en ga vanuit daar de sprong nemen en laat hem na de sprong weer halthouden. Probeer hem ook zoveel mogelijk met je been en zit terug te rijden. Vooral niet extreem met je handen hem terugrijden/trekken (weet natuurlijk niet of je dat doet), want dan gaan ze vaak alleen maar harder en worden ze nog vlakker boven de sprong.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:51

dressuurmatig gaat het ook goed dan rij ik veel tempowisselingen en krijg ik hem makkelijk op me zit terug maar zodra ik ga springen lijkt het opeens een andere pony

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:52

dan is je tempocontrole dus niet goed genoeg, anders luisterde hij ook met springen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:56

Ik had hetzelfde probleem als jij (ik ben er nog niet trouwens) Maar heel veel overgangen rijden..zet een hindernis op met de gedachte 'die ga ik niet springen' Leer aan te voelen wat je paard doet..en hoe jij daar op reageerd..en in stap op de hindernis af en dan aandraven is slecht!! Je leert hem hierdoor dat ie moet versnellen zodra er een hindernis in beeld komt! Rij eens aan op de hindernis en zet hem stil, zet hem een pasje terug en rij er langs! Doe dit een paar keer en zodra jij voelt dat ie ontspannen is en bij je blijft laat je hem dat sprongetje een keer nemen..daarna rij je gewoon dressuurmatig verder..probeer hem dressuurmatig te controleren, kun je vanuit stap weg in galop? En weer terug? Reageerd ie dan op zowel je zit als op je been? Iedere pas moet van jou zijn!

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:25

ik ken het probleem. reed een pony die het super leuk vind om te springen, toen we hier net mee begonnen ging die ook pijlsnel levenslink omdat die telkens bijna uitgleed.
wij zijn begonnen met gewoon dressuurmatig te rijden zonder te springen terwijl er wel allemaal hindernissen in de bak stonden, aanhet begin trok die wel naar die hindernissen, maar we dwongen hem om te luisteren, toen die niet meer zo opgefokt was gingen we sporadisch tussen het dressuurrijden door een hindernisje meenemen (op een volte oid) ging die rennen sprongen we de rest van de tijd niet meer.
verder reden we parcoursen in draf of in stap, inderdaad gaat ie dan versnellen wat volgens mij niet heel erg is zolang die maar niet te veel versnelt.
ondertussen loopt 't beestje rustig door een parcour en kunnen zelfs beginners veilig een wedstrijd lopen met hem.
belangrijkste is gewoon dat jij je paard in de hand houdt en als dat betekend dat je in stap aanrijd omdat je hem dan na de hindernis makkelijker terugneemt lijkt mij dat niet verkeerd.
aanrijden en vlak voor de hindernis afwenden leert idd weigeren aan doe dat dus ook niet, maar laat hem ook niet springen als ie loopt te racen.

hoop dat je hier wat aan hebt, succes en mss is af en toe les nemen wel verstandig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:34

marie08 schreef:
ik ken het probleem. reed een pony die het super leuk vind om te springen, toen we hier net mee begonnen ging die ook pijlsnel levenslink omdat die telkens bijna uitgleed.
wij zijn begonnen met gewoon dressuurmatig te rijden zonder te springen terwijl er wel allemaal hindernissen in de bak stonden, aanhet begin trok die wel naar die hindernissen, maar we dwongen hem om te luisteren, toen die niet meer zo opgefokt was gingen we sporadisch tussen het dressuurrijden door een hindernisje meenemen (op een volte oid) ging die rennen sprongen we de rest van de tijd niet meer.
verder reden we parcoursen in draf of in stap, inderdaad gaat ie dan versnellen wat volgens mij niet heel erg is zolang die maar niet te veel versnelt.
ondertussen loopt 't beestje rustig door een parcour en kunnen zelfs beginners veilig een wedstrijd lopen met hem.
belangrijkste is gewoon dat jij je paard in de hand houdt en als dat betekend dat je in stap aanrijd omdat je hem dan na de hindernis makkelijker terugneemt lijkt mij dat niet verkeerd.
aanrijden en vlak voor de hindernis afwenden leert idd weigeren aan doe dat dus ook niet, maar laat hem ook niet springen als ie loopt te racen.

hoop dat je hier wat aan hebt, succes en mss is af en toe les nemen wel verstandig.

Kan er wel inkomen wat je zegt maar zodra jouw paard uit zichzelf versneld en jij dit toelaat bepaald hij dus alsnog het tempo! En dat is een stukje consequent zijn..nee is nee! Dus ook niet iets harder, jij bepaald het tempo! En dan niet smokkelen door te zeggen 'och iets harder mag wel' Jij bepaald ten alle tijden het tempo!

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:43

dat doe je dan dus ook als jij zelf vlak voor de hindernis bijdrijft, sorry had ik erbij moeten zeggen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:46

marie08 schreef:
dat doe je dan dus ook als jij zelf vlak voor de hindernis bijdrijft, sorry had ik erbij moeten zeggen

Drijf jij nog een keer extra bij dan voor de sprong? Ik zorg dat ik een constant tempo heb en hou gewoon mijn been eraan, maar ik geef niet extra druk voor de sprong

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:00

ik geef aan wanneer het paard moet afzetten voor de sprong en dat doe ik (zo heb ik 't geleerd iig) door been te geven.
bij de moeilijke paarden (zoals deze)voor het springen doe je precies het zelfde maar geef je met je handen wat ruimte om te versnellen. zo leren ze dat ze pas mogen als jij druk geeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:07

waarom geef je been als hij moet afzetten? Ik heb graag dat mijn paard dat zelf bedenkt.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:14

ik heb altijd geleerd dat ze dat goed zelf kunnen bedenken zolang de hindernissen laag zijn maar niet als ze hoog worden. daarnaast kun je als je been geeft ook al aangeven welke kant het paard op moet na de hindernis
zeg niet dat dit dè manier is en zo heb ik 't geleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:15

Ik spring en cross M en geef nooit been voor de afzet. Zo slim moeten ze zelf maar zijn Haha! Richting na de sprong doe ik met hand en zit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:25

Lielle schreef:
waarom geef je been als hij moet afzetten? Ik heb graag dat mijn paard dat zelf bedenkt.

Idd, niet extra been geven, alleen je been eraan houden (begrenzen).
Op lage hindernissen moeten ze het van mij helemaal zelf uitzoeken.. en als de hindernissen hoger worden als 80 cm, ga ik ze langzaam een klein beetje helpen door wat te regelen.. en soms laat ik ze ook juist de fout maken.. hier worden ze vaak alleen maar slimmer van.

Pas als ik een hindernis heb van 110, ga ik echt afstanden rijden.. niet eens zozeer voor het paard, want die red het vaak toch wel, maar puur voor mezelf.