Paard niet te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Paard niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:23

Sinds kort verzorg ik de twee friezen van een vriendin.
Echter met een van de friezen heb ik een best wel groot probleem. De fries is nu 9 jaar oud en er is al 2x geprobeerd om haar in te rijden toen ze 3,5 en 5 jaar was. De eerste keer is dit gebeurd door de zonen van de eigenaar (beide erg veel rijervaring), de tweede keer is ze naar een stal gegaan om haar in te laten rijden.
Ik heb geen idee wat ze in die stal hebben gedaan met haar, maar ze is echt bang sinds die tijd. Die vriendin van mij vertelde dat ze haar met geweld hebben geprobeerd te rijden. (trappen in buik bij niet stilstaan e.d.) En op haar rijden is helemaal niet te doen.
Ook opzadelen is een drama, ze is heel erg bang. Ook als je onverwachts bij haar hoofd komt schrikt ze heel erg. Het hoofdstel om doen gaat opzich nog wel, ze gooit dan alleen haar hoofd heel hoog in de lucht. Het zadel is een drama, ze gaat lopen draaien en springen omdat ze erg bang is als het op haar rug gaat. Als het eenmaal ligt is er niet aan de hand. Ook de singel geeft vele problemen, ze trapt ernaar en draait constant. Het is toch enkele malen gelukt om haar op te zadelen en langzaam te gaan hangen. Ze vindt dit erg eng, vooral zodra je opstapt. Als je dan eenmaal zit en iemand houdt haar vast dan vindt ze het ook niet eng meer. Je moet wel stil zitten en niet bewegen, anders wordt ze onrustig.
Ik heb een keer op haar gereden, dat is al 2 jaar geleden, toen ben ik eraf gevallen omdat ze ervandoor ging en een hele rodeoshow gaf.
Longeren lukt ook niet, want dan wordt het een grote racepartij. Als ze dichtbij komt trapt ze naar je en loopt ze je gewoon om ver. Ook met iemand ernaast die rondjes mee loopt heeft het niet gewerkt. Het is een erg sterk paard en ze trekt zich gewoon los en gaat dan rennen.

Met poetsen en knuffelen is het een schat van een beest. Ze wil graag kroelen en is gek op aandacht. Ook als ik het andere paard aan het borstelen ben, komt ze erbij staan om te kroelen.
Het is zo jammer dat ze van zo lief in een keer omschakeld.

Heeft iemand tips, van hoe we met haar te werk kunnen gaan?

Alvast bedankt.

creative

Re: Paard niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:50

Ik denk dat je al op de goede weg bent; namelijk haar vertrouwen te winnen met lekker poetsen en knuffelen.

Je schrijft dat je deze twee paarden nog maar kort verzorgt en dit soort angsten van een paard minder of zelfs te laten verdwijnen kost geduld, heel veel geduld. Dus volhouden met haar verwennen, zolang je maar de baas blijft! Ik denk dat het erg belangrijk is dat ze (of is het een hij?) weet waar ze aan toe is. Consequent zijn!!

Veel plezier en succes!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:50

ik zou is gewoon helemaal van voren beginnen.

gewoon is veel poetsen enz. en als ze je vertrouwd ga je proberen te longeren zonder zadel als dat goed gaat met zadel... enz verder en gewoon veel tijd ervoor nemen en niks overhaast doen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:52

is haar rug wel nagekeken dat het niks medisch kan zijn?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:56

Waarom denk je dat je op dit paard kan rijden? of zelfs maar opstappen/hangen als ze met zadelen al zo vervelend doet?

Verdiep je eens in grondwerk en Natural horsemanship. Ik denk dat je erg veel zult hebben aan het level 1 van Parelli.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:58

mystery1980 schreef:
is haar rug wel nagekeken dat het niks medisch kan zijn?

Ze is helemaal nagekeken en daar is alles goed mee! het zadel past ook goed, dus daar ligt het ook niet aan.

@EL4a1990
Ik ga zeker volhouden om haar vertrouwen te winnen. Bedankt voor het advies

@creative
Ik verzorg ze nu een maandje, dat is inderdaad nog kort. Het is een merrie Knipoog
Maar de baas blijven is soms wel erg moeilijk, ze is supersterk. Als ik haar soms vast wil zetten om te gaan poetsen, dan trekt ze me zo nog 1,5 meter mee. Ik ga zo weer lekker poetsen en knuffelen dan, om haar lekker vertrouwd te laten worden! Bedankt voor de tips.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:59

Alicia2u schreef:
Waarom denk je dat je op dit paard kan rijden? of zelfs maar opstappen/hangen als ze met zadelen al zo vervelend doet?

Verdiep je eens in grondwerk en Natural horsemanship. Ik denk dat je erg veel zult hebben aan het level 1 van Parelli.

Het gaat me niet alleen om het rijden, meer om de beweging die ze nu dus niet krijgt. Ze staat op een uitloopstal met een uitloop van 3 bij 8 meter. Hier krijgt ze dus niet voldoende beweging, er is geen bak en de wei is te nat.
Maar ik zal me eens verdiepen in het grondwerk. Bedankt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:11

Ik zou met een paard wat zo bang is ook van voor af aan beginnen. Ga eerst lekker op de grond met haar aan het werk.
Grondwerk doet zoveel voor zowel jezelf als het paard! Wanneer je dit goed oppakt en daar rustig mee aan de slag gaat kun je hier heel erg veel mee bereiken. Heb het nu al en aantal keer in de praktijk heel snel problemen op zien lossen. Je paard wordt er zekerder van (mits op de juiste manier uitgevoerd) en je krijgt een duidelijke onderlinge machtsverhouding.

Op bokt is een heleboel informatie over grondwerk te vinden. Ik ben met mijn verzorgcriollo ook grondwerk gaan doen omdat ik het gewoon heel erg leuk en nuttig vind. Ben echt gewoon heel simpel begonnen. Gewoon meelopen aan en halster door de bak waarbij hij schuin achter mij moest blijven. Op het moment dat ik stopte met lopen, moest hij ook stoppen (Mede in stem aangegeven door een duidelijk HO) Dat heb ik gewoon stapje voor stapje uitgebreid met wijken op lichte druk, achteruit lopen etc etc.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:00

Hoe reageert ze op aan de hand lekker buiten stappen? Natuurlijk wel met een hoofdstelletje in of een kettinkje aan het halster...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:31

barbaras schreef:
Hoe reageert ze op aan de hand lekker buiten stappen? Natuurlijk wel met een hoofdstelletje in of een kettinkje aan het halster...

dan wil ze terug naar stil met als gevolg dat ze drie man gerust meesleurt. Ze is echt niet te houden & schrikt dan van alles.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:53

zelfs met een ander paardje er bij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:56

Ik denk dat het dier een loopje met je neemt Lachen aan de hand niet te hanteren en ohz niet te hanteren...... denk dat het dier het gewoonweg niet fijn vind dat het wat anders moet doen dan het zelf in gedachte had Lachen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:57

barbaras schreef:
zelfs met een ander paardje er bij?

Dan ook ja, ze is erg schrikkerig en erg sterk.
maar ben vandaag al begonnen met grondwerk, stappen aan de hand en halthouden. Maar zelfs in de wei word ik soms nog 4 meter meegesleurd omdat ze niet wil stilstaan.

@ KiWoKo; Daar hebben wij ook al aan zitten te denken, maar als dat zo is dan valt er dus weinig mee te beginnen. Ze is voor mij gewoon te sterk. Misschien dat er met grondwerk wel enige verbetering in komt, laten we het hopen!

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:11

een flinke uitdaging zo te horen, als ze echt mishandeld is bij die 2e stal wordt het moeilijk denk ik.
ik zal ook beginnen met grondwerk en zorg ervoor dat je niet boos wordt, dit kan nare ervaringen bij haar terugbrengen en het tegengestelde effect hebben.
natural horsemanship is mss wel wat, de angst die ze heeft opgedaan moet slijten en dat gebeurd alleen maar door vertrouwen en geen nare ervaringen.
moet natuurlijk niet alles toestaan, probeer een concequente manier te vinden om haar te corrigeren als ze je meesleurt.
probeer te bedenken wat die mensen hebben gedaan en doe dat juist niet.

succes iig

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:03

Heel veel geduld en beweeg je rustig als je met haar bezig bent. Ze moet leren je te vertrouwen. Zal niet in een week klaar zijn.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:50

ben wel benieuwd hoe het nu gaat of dat je al iets merkt dat anders is ofzo? en hoe ben je nu met haar aan de slag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:53

ik zou pas gaan proberen te rijden als het opzadelen etc en longeren 100% goed gaat.

kost misschien wat tijd maarja

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:08

engelina schreef:
ik zou pas gaan proberen te rijden als het opzadelen etc en longeren 100% goed gaat.

kost misschien wat tijd maarja

ik zou ook met grond werk beginnen, wel zo dat hij leert naast je te lopen en blijven, en niet iets anders als hij dat niet doet of wil, hij schrikt vaak als je vlak bij hem bent/komt kan hij wel uit beide ogen goed zien, kan je een beetje zie als je vlak bij zijn oog met je vingers beweegt, dan gaat hij knipperen met zijn ooglid, zoniet dan ziet hij uit dat oog minder of niets.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:30

EL4a1990 schreef:
ben wel benieuwd hoe het nu gaat of dat je al iets merkt dat anders is ofzo? en hoe ben je nu met haar aan de slag?

Ik ben vooral bezig met stappen aan de hand en halthouden en zorgen dat ze dan bij me blijft lopen. Dit vooral op stem. Het gaat steeds beter moet ik zeggen. Ze luistert al goed naar je stem. Alleen wil ze nog niet op de terug weg stil staan, dan wil ze zo snel mogelijk naar het hek lopen waar het andere paard staat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:12

_Chantal89 schreef:
EL4a1990 schreef:

Ik ben vooral bezig met stappen aan de hand en halthouden en zorgen dat ze dan bij me blijft lopen. Dit vooral op stem. Het gaat steeds beter moet ik zeggen. Ze luistert al goed naar je stem. Alleen wil ze nog niet op de terug weg stil staan, dan wil ze zo snel mogelijk naar het hek lopen waar het andere paard staat.

aandacht vragen, hem afleiden van dat andere paard, naar links naar rechts, stoppen, terug, aandraven, weer stoppen, soort spelen, en een beetje gek, Knipoog vrolijk doen, ene uitbundig belonen. Haha!

maris_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:30

Hooii, wil je iedere x laten weten hoe het gaat enzo met je verzorgpaard?
Groetjess en ik hoop dat het lukt ! Haha!

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:04

Je doet er goed aan om veel te poetsen en ze te verwennen. Je kan er misschien ook mee aan de hand stappen als dat lukt en steeds een langer touw nemen, zodat je ze na een tijdje kan longeren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:38

Nieuws over Ynske! Na 3 weken van grondwerk, veel poetsen, knuffelen gaat het al een stuk beter. We lieten haar ook al regelmatig aan 2 halstertouwen lopen, dit gaf ook geen moeilijkheden!
Vanaf deze week zijn we begonnen met longeren. Dit ging erg goed. Ze liep uit zichzelf rondjes, kwam niet naar je toe en trok je ook niet om ver. Ze luistert nu erg goed op stemcommando's!
We hebben haar vanaf het begin ook laten wennen aan het tuig, steeds laten snuffelen aan het zadel, shabrakje en hoofdstel. Regelmatig kreeg alles een grote wasbeurt van d'r.
We zijn woensdag begonnen met voorzichtig aan proberen of ze het shabrakje op haar rug toe liet. Dit gaf ook geen enkel probleem. We hebben toen geprobeerd het zadel erop te leggen. Ze was helemaal nergens bang voor! We hebben haar een tijdje opgezadeld laten staan en veel geknuffeld. Ze was hartstikke ontspannen.
Afgelopen donderdag (gisteren) hebben we er voor het eerst opgezeten in het weiland. Normaal begon ze gelijk omhoog te komen, maar deze keer was heel erg braaf. We hebben haar meegenomen naar de bak, samen met Sanne (het andere paard wat bij haar staat) We hebben daar eerst Sanne gereden en Ynske laten kijken. Hier hebben we haar weer opgezadeld en een paar rondjes met haar gelopen. Mijn vriendin (van wie de paarden beide zijn) wilde er toch graag op proberen te rijden. En wonder boven wonder was er niets aan de hand. Het is een heel fijn rijpaard en ze is echt niet bang meer!
We blijven nu vooral bezig met grondwerk en zijn van plan om haar maandag nog een keer mee te nemen naar de bak. De overige 3 dagen gaan we haar lekker poetsen en met haar wandelen. Ik zal op HAW een filmpje en een paar foto's plaatsen van het rijden!
Bedankt iedereen voor de goede tips!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:04

Wat leuk zeg dat het zo goed gaat! Zo zie je maar weer dat je met veel geduld ook veel bereikt! Super meiden, ga zo door!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:21