Piafferen en pirouettes ipv voorwaarts draven en galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Piafferen en pirouettes ipv voorwaarts draven en galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:30

Hoi hoi,

Ik rijd sinds kort op,Erick, een Friese hengst die Z2 heeft gelopen. Hij loopt echt heel erg lekker alleen heeft hij de neiging om te gaan piafferen ipv draven en te galloperen op de plaats met daarbij af en toe pirouettes ipv vooruit. Nu zei een meisje waarmee ik een aantal keer per week in de bak rijdt, dat ik hem minder met mn zit moet rijden, terwijl ik niet eens het idee heb dat ik dit erg doe haha. 'Harder' aansporen helpt ook niet of ik moet alle druk van voren weg laten vallen. Heeft iemand tips om hier beter mee om te kunnen gaan? Alvast bedankt! (Ga aub niet beginnen over les nemen en dergelijke, dit gaat ook koman maar door bepaalde redenen gaat dit momenteel niet)

MamaMiesje

Re: Piafferen en pirouettes ipv voorwaarts draven en galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:34

Wellicht is het gewoon miscommunicatie? Jullie 'kennen' elkaar nog maar net, begrijp ik uit je onderschrift?
Misschien moet je eens gaan rijden als zijn eigenaar erbij is; dan kan hij/zij uitleggen hoe de hulpen te geven Knipoog
Veel rijplezier! Lachen

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:37

ik denk dat de eigenaar, en een lesgever (in de toekomst las ik dat die komt dus mooi)
je eruit kunnen helpen, hij heeft Z2 gelopen, en dat zijn hele secure ''knopjes'' die je dan waarschijnlijk aanraakt.
ik keek in jou profiel en mèn wát een nek Bloos! heerlijk dier Haha!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:38

ga zat ik ook aan te denken ja, alleen de dochter van de eigenaar reed hem akltijd en die zie ik niet zo vaak. ik rijd hem idd pas 2 maanden ofzo en hij diet het pas een weekje. hij heeft alle knoppen erop zitten dus ik denk dat het idd wat miscommunicatie is maar ik denk hier eens wat tips vragen kan geen kwaad hahaha

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:39

@fleur_laura: thnx, het is ook nog eens echt een schat, het mag dan een hengst zijn maar zo lief echt waar...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:41

Wij hadden op de manege op een gegeven moment ook twee pony's die Z hadden gelopen, als je je been een beetje te ver naar voren of naar achteren legde kwam er ook ineens een of ander 'kunstje'. Ik denk dat je dus heel precies je beenhulpen moet geven.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:43

ja klopt, heb ook geprobeerd wat lager en wat meer naar voren hulp te geven als je begrijpt wat ik bedoel maar hij gaat dan toch in piaffe... ik ga nu morgen weer rijden en ga toch proberen wat minder zit te gaan gebruiken, ookal vond ik het wel een leuk compliment na altijd een slechte zit te hebben gehad haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:44

Dit is afstemming. Idd heel stil zitten en heel bewust je hulpen geven. Heb ook al wel gehad met verder opgeleide paarden dat ik ineens in de series zat omdat ik niet stil zat Clown

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:48

ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben haha

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:06

ben ergens achter gekomen met rijdien... piafferen doetie nog steeds, maar ik merk als ik mn gewicht naar achteren verplaats bij de galop als ie in pirouette wil, hij vooruit gaat. dit is eigenlijk geen reactie die ik had verwacht, klinkt jullie dit bekend?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:20

Ik denk ook dat je de knopjes nog moet vinden , laat de eigenaar jou een paar lesjes geven zodat je weet waar ze zitten.
Ook zou ik geen spoortjes dragen als je nog niet weet hoe het werkt allemaal, gewoon op je gemak de knopjes zoeken, dat is bij elk paard weer net iets anders.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:10

probeer goed te voelen wat jij doet en hoe hij reageert en probeer dan eens iets anders uit. ik had mijn paard ook zo getraind dat ze alles kon, maar anderen hadden nog wel eens problemen met haar omdat ze zo gevoelig was en de ander niet doorhad dat ze iets met hun gewicht of benen deden en dan ging mijn paard ook plotseling appuyueren of spring ze aan in galop terwijl de ruiter daar niet bewust om had gevraagd. Was dus duidelijk ook een kwestie van fine tunen en een onafhankelijke zit hebben. en als je van voren de druk er eens af gooit, dan doe je dat gewoon. dus uitproberen en voelen en reageren. en heel veel plezier!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:52

Ik denk dat jij een heel goed leerpaard onder je kont hebt! Tong uitsteken Het paard kent een heleboel kunstjes, en is daardoor ook heel precies afgestemd. Heel veel kilometers maken en proberen, en dan komt het vast goed. Ten alle tijden niet afstraffen, maar dat snapte je zelf ook al wel.
Veel plezier, en ik denk dat met mij een heleboel mensen jaloers op je zijn Knipoog

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:19

Misschien in het begin niet leuk dat hij zoveel kan , maar tis een super leerpaard als ik het zo lees Haha! .

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:37

dank jullie wel voor alle reacties! zal er mee aan de slag gaan

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:39

vandaag toch lekker gereden! bijne geen piaffe, een enkele keer, toen terug genomen en opnieuw aangedraaft. in de galop wilde hij wel op de plaats komen maar kreeg hem toch weer naar voren! ben er echt heel erg tevreden over Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:41

Heb je les? Ik denk dat dat al veel gaat helpen. Dit zou ook goed zijn voor je houding, want aangelang de foto's uit je profiel moet hier nog het een en het ander aan gesleuteld worden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 18:44

lees eerst even eerste bericht aub.... foto's zijn gemaakt een van de eerste keren dat ik erop zat en houding is al flink verbeterd...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:35

Ik heb het eerste bericht gelezen, niks van de door jou nu gegeven informatie staat in dat eerste bericht. Knipoog

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:36

heb je les staat er bij jou in mijn bericht staat nee en ook waarom niet... dus...

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:17

Het klinkt zo leuk, een doorgereden paard met de knopjes erop. Weet uit eigen ervaring dat het niet altijd even makkelijk is om daar op weg te rijden. Probeer te experimenteren, zoals je boven al aangeeft, wat er op welke hulpen gebeurt, dan weet je straks vanzelf waar welk knopje zit! Succes ermee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:49

Joanne1987 schreef:
heb je les staat er bij jou in mijn bericht staat nee en ook waarom niet... dus...

Ik begrijp je zin niet echt? Knipoog

Een paard wat tot de Z2 is gereden heeft een heel scala aan hulpen voor zeer verscheidene oefeningen. Als je paard de hele tijd piaffeert of pirouettes maakt geef jij hulpen die veel te onzuiver zijn. Zitles (daar heb je enkel een longeur voor nodig) zou heel goed zijn en wat ik zou doen is de komende tijd heel erg, héél erg op de manier van je hulpen letten. Geef je wel zuivere hulpen? Dwz als je in de galop aanspringt, heb ja dan écht een been op de singel en het andere er achter en je handen wat doen die? Want bij de geringste overdaad aan stelling gaat zo een paard inderdaad een pirouette draaien. Knipoog

Kortom, ga de volgende tijd heel goed op je eigen rijden letten en maak je niet zo druk om het paard, die kent het allemaal wel, doe veel basisdingen tot dat je je eigen zit en hulpen perfect onder controle hebt.
Ik hoop dat het je lukt, want een hoog geschoold paard is als je eenmaal weet hoe het te rijden echt heb fijnste wat er is! Lachen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:22

heb gisteren echt heerlijk gereden, geen series en hij liep super, we komen er wel!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:18

Joanne1987 schreef:
heb gisteren echt heerlijk gereden, geen series en hij liep super, we komen er wel!

Dat is fijn om te 'horen'. Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning was.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:31

ja denk het ook...