Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Heb je les?
Lijkt mij belangrijker dan een elastiek er aan binden. Dit ligt meer aan jou eigen rijkunsten dan aan het onvermogen van het dier, denk ik. Of ze moet ergens pijn hebben of vast zitten oid, maar dan is een stiek ook geen goed idee
Citaat:Heb je les? Ik denk dat je het beste een paardje kan leren om in de aanleuning te lopen onder goede begeleiding. En dan kun je eventueel, als je instructrice het ook wil, onder begeleiding een hulp teugel gaan gebruiken, maar ik raad je af om er zelf mee aan de slag te gaan.

BrittKitt schreef:Dan zou ik eerder longeren met pessoa dan met stiek.
Halsverlenger werkt alleen in aan de voorkant en met longeren is het juist wel handig als je dan meteen de achterkant kan meenemen.
Citaat:MAAR weet jijzelf wel hoe je een paard naar beneden rijdt? (absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar als je nog nooit een paard naar beneden/aan de teugel hebt laten lopen, lukt je dat zeker niet op een 'jong' paard)
Citaat:MAAR weet jijzelf wel hoe je een paard naar beneden rijdt? (absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar als je nog nooit een paard naar beneden/aan de teugel hebt laten lopen, lukt je dat zeker niet op een 'jong' paard)
Citaat:ook omdat je met een passoa het paard beter in kan stellen
BrittKitt schreef:Klopt, maar het gebruik van de pessoa bij het longeren heeft maar mijn idee een betere en langdurigere inwerking dan de halsverlenger bij het longeren én het rijden..

Citaat:Onderwerp bericht: Re: Halsverlenger of niet?
ik heb die elstieken een tijdje gebruikt bij mijn paard maar werd afgeraden door mijn instructrice.
reden: je maakt alleen de nek een stuk sterker.
je kan zoiets wel gebruiken tijdens longeren zoals al eerder is aangegeven.
je moet er eerst voor zorgen dat je paard tijdens het rijden lekker ontstpannen is. zoveel mogelijk losse teugel geven. dan gaat het hoofd vanzelf naar beneden. als je je paard zover krijgt kan je beginnen met oppakken.
zijn de tanden al eens nagekeken en is je bit wel goed?