scheef achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:18

Wat kan ik daar aan doen? Zodra ik de hulpen voor achterwaarts geef gaat hij helemaal scheef de hoefslag af.

Iemand tips of ideen of wat ik wel eens fout kan doen?

Anoniem

Re: scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:19

recht voorwaarts rijden Lachen

Een paard dat scheef achterwaarts gaat is meestal ook scheef voorwaarts.
Goed leren rechtrichten dus Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:21

Achterwaarts gaan kan ook bijdragen bij het rechtrichten. Handige truuk is om te sturen naar de kant waar de kont naartoe gaat.
En zorgen dat je goed recht halthoudt ander niet achterwaarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:22

Maar richt je dan recht of "smokkel" je in het achterwaarts gaan? Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:24

Paard hoeft niet altijd scheef achterwaarts te gaan als het scheef is.. Mijn pony gaat ook scheef achterwaarts en ik dacht dus ook dat hij scheef was. Iemand erbij gehaald en die vertelde me dat hij niet scheef was..

Maar ook ik krijg het niet voor elkaar om hem recht achteruit te laten lopen als ik erop zit. Knipoog

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:24

Pas achterwaarts gaan als hij recht staat en hem goed opsluiten met je been en teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:27

somebitch... een paard is bijna altijd van nature scheef, zonder dat het daarbij ongezond is. Dus een DA oid zal daar dan geen opmerking over maken.
Dat moet je met rijden verbeteren... en nu wil ik niet gemeen zijn..maar gezien de topics die van jou voorbij komen denk ik niet dat jij je pony rechtgericht onder het zadel hebt lopen.
Niet erg, kun je leren, maar om dan te zeggen hij is rechtgericht...vind ik wat kort door de bocht Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-08 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:28

Ik weet dat ieder paard scheef is.. Maar ik had het over een andere scheefheid. Knipoog

Nou RK ik heb er pas geleden toch echt iemand bij gehad die erg gericht is op het rechtrichten en zij vertelde me dat mijn pony niet scheef was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:29

Dan gaat hij recht achterwaarts bij de jusite hulpen Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:30

runningkawa schreef:
recht voorwaarts rijden Lachen

Een paard dat scheef achterwaarts gaat is meestal ook scheef voorwaarts.
Goed leren rechtrichten dus Lachen

Helemaal mee eens!

somebitch, in principe is ieder paard scheef, met rechtrichten blijf je eigelijk altijd wel bezig. Als jij met links schrijft is het best mogelijk om jezelf aan te leren met rechts te schrijven. Maar voordat je zowel links als rechts helemaal gelijk bent ben je wel een hele tijd verder.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:31

runningkawa schreef:
In het achterwaarts wordt het bekken gekanteld en daardoor komt er meer druk op de spieren en willen een scheef paard dit graag ontlopen.
Door ze juist in het achterwaarts rechtuit te laten gaan rek je de spieren voorzichtig op en knappen ze vaak heel erg op.
Ik gebruik het achterwaarts gaan graag als een gymnastische oefening mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:31

Tja kijk ik heb heel lang getwijfeld of hij nu echt scheef was of niet. Vandaar dat ik er iemand bij gehaald had maar als zij mij vertelt dat hij dat niet is.. Scheve mond

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:32

Daar zijn we de laatste weken aan het werk mee geweest. Hij is nu los op beide kanten en op beide kanten kan ik stelling vragen. Bij het halthouden staat hij wel gewoon recht? Het is we lastig om m'n paard vierkant te krijgen, maar ook gaat dat steeds beter.. Heeft dat ermee te maken?

runningkawa schreef:

Hoe bedoel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:33

Ah oke, bedankt voor je uitleg Katja.
Dat van de bekken kantelen wist ik, maar op die manier de spieren trainen heb ik nooit zo bedacht.
Ik heb het zelf alltijd als smokkelen gezien, maar deze uitleg kan ik me zeker ook in vinden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:35

Ook het niet makkelijk vierkant staan is ook vaak een teken van nog niet recht zijn Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:37

Interessant topic! bij mij gaat het achterwaarts gaan ook niet helemaal vlekkeloos maar wel steeds beter. Ik zal het weer wat vaker gaan vragen nav de uitleg van je katja. Lachen
klinkt op zich heel logisch maar heb het nog niet eerder gehoord Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:37

Ik ga straks weer rijden wie heeft er dan tips om mijn pony recht achteruit te laten lopen?

edit: Zou het ook door de snelheid kunnen komen dat hij scheef gaat? Mijn pony loopt altijd redelijk snel achteruit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:41

Snel en scheef achterwaarts is vaak het gevolg van weinig balans of spanning.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:43

Hm... Maar hoe kan een pony van 10 jaar dan weinig balans hebben? Of zou het dan duiden op spanning?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:47

Somebitch schreef:
Hm... Maar hoe kan een pony van 10 jaar dan weinig balans hebben? Of zou het dan duiden op spanning?

Dit heeft niets met de leeftijd te maken, maar meer met het niveau van africhting. Een pony van 10 kan heel goed nog een slechte balans hebben. Spannin kan voorkomen omdat je pony bepaalde spieren voelt. Het kan dus beide.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:48

Ikzelf rijdt altijd op de binnen hoefslag zodat ze geen steun hebben aan de bakrand. Daarmee leren ze meer op eigen benen te lopen. Veel door s van hand veranderen ed helpt ook om meer ballans te krijgen en recht te richten. Slangenvoltes, tempowisselingen, schijnovergangen. noem maar op Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:49

Bij iets scheefgaan plaats ik altijd mijn beide handen een tikje naar de kant waar hij scheef op gaat.
Goed tussen je benen houden en tijdig opvangen aan de kant waar hij wegvalt.

Ik oefen achterwaarts meestal los in de baan, niet op de hoefslag.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:53

Esperanza schreef:
Somebitch schreef:

Dit heeft niets met de leeftijd te maken, maar meer met het niveau van africhting. Een pony van 10 kan heel goed nog een slechte balans hebben. Spannin kan voorkomen omdat je pony bepaalde spieren voelt. Het kan dus beide.

Nouja mijn pony heeft Z gesprongen en L dressuur gelopen.. Scheve mond

Als het spanning is hoe krijg je dat dan weg?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:00

Nou, al is hij 10 x geweest, dan nog kan hij scheef zijn. Rechtrichten blijf je doen totaan je het hoekie omgaat. van B tot de GP om het zo maar te zeggen. Dus Z geweest is leuk, maar dat zegt niet dat hij recht is geweest. En dan nog trekt hij als het ware vanzelf weer krom als je er niets aan doet. Je moet het onderhouden.

Die spanning ontstaat omdat de hij de spieren voelt, en dus zijn ze niet genoeg meer getraind. Het komt allemaal op het zelfde neer.

Er is een boek van Horst Becker dat mooi aangeeft wat voor dingen je tegenkomt bij het rechtrichten. Wat voor probleempjes enzo. Kijk, het niet recht achteruit gaan is maar 1 dingetje waaraan je het kunt zien. Naar binnen vallen, naar de hoefslag dweilen of plakken, uitzwaaien op de volte, geen gelijke druk op 2 teugels, oeffening gaat aan de ene kant beter als aan de andere kant, je paard versnelt in een oeffening, enz enz. Er zijn zo veel dingen die ik op kan noemen. Rechtrichten is eingelijk het ademhalen van het paardrijden, je kan niet zonder!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:03

Ja dat weet ik heb toendertijd veel gelezen en ook over hoe je dus kon zien of je paard scheef was of niet (en dan bedoel ik niet de nature scheefheid).

Waarom vraag je eerst dan naar het niveau en zeg je daarna dat dat er niet toe doet. Verward