Wat wordt hier precies bedoelt en hoe kun je het trainen?? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wat wordt hier precies bedoelt en hoe kun je het trainen?? 
dasj_02 schreef:wel ik heb de zelfde vraag
zou niet weten hoe ik het uit moet leggen, doe het automatisch maar misschien meer op kont gaan zitten en je kruis aanspannen? (gebruik ik het weer, maar weet echt neit hoe dit uit te leggen is) Blue_girl schreef:kruis aanspannen? je bedoeld om betere overgangen te maken en beter door te kunnen zitten?
dan zal ik wel weer met een heel dom antwoord komen maar het is gewoon je kruis aanspannen eigelijkzou niet weten hoe ik het uit moet leggen, doe het automatisch maar misschien meer op kont gaan zitten en je kruis aanspannen? (gebruik ik het weer, maar weet echt neit hoe dit uit te leggen is)
Blue_girl schreef:kruis aanspannen? je bedoeld om betere overgangen te maken en beter door te kunnen zitten?
dan zal ik wel weer met een heel dom antwoord komen maar het is gewoon je kruis aanspannen eigelijkzou niet weten hoe ik het uit moet leggen, doe het automatisch maar misschien meer op kont gaan zitten en je kruis aanspannen? (gebruik ik het weer, maar weet echt neit hoe dit uit te leggen is)

ikowtje schreef:ik denk dat ze met kruis aanspannen, het kruis van het paard bedoelen en niet je eigen kruis (al moet je je kont ook aanspannen):p.
het kruis van het paard is in principe (volgens mij) het hoogste punt van de kont van het paard.
Als je dit wilt trainen (al noem ik het niet kruis aanspannen), kun je veel overgangen rijden en goed de achterhand eronder rijden.
Ik ken de term verder niet, maar ik gok hierop
ikowtje schreef:ik denk dat ze met kruis aanspannen, het kruis van het paard bedoelen en niet je eigen kruis (al moet je je kont ook aanspannen):p.
het kruis van het paard is in principe (volgens mij) het hoogste punt van de kont van het paard.
Als je dit wilt trainen (al noem ik het niet kruis aanspannen), kun je veel overgangen rijden en goed de achterhand eronder rijden.
Ik ken de term verder niet, maar ik gok hierop

texelse schreef:je eigen bekkenbodemspieren aanspannen volgens mij, of zeg ik nu iets heel doms????

,

Kafue schreef:Allereerst is het niet wenselijk om tijdens het kruis aanspannen ook je bovenbenen aan te spannen.
Een paard rijd je in principe met onafhankelijk zit waarbij de zit wel het grootste deel van de hulpgeving aan het paard geeft. Ik denk zon 80% mits je een paard hebt die dit geleerd heeft.
Het principe kent een paard wel, ieder paard dus ook het manegepaard maar aangezien de meeste ruiters niet heeft geleerd onafhankelijk te zitten zullen de meeste paarden afgestompt worden hierop.
Het kruis aanspannen is dus het meer of minder kantelen van je bekken en het aan of ontspannen van je bekkenbodumspieren.
En heel gemakkelijk ga maar op de schommel zitten dat wat je doet als de schommel naar voren gaat dat is het aanspannen van het kruis. Maar inderdaad ook als je heel nodig naar de wc moet en je trekt je kruis samen.
Makkelijker is het uit te leggen met een goed gereden paard zodat je het AHAA moment kunt beleven en voelen.