Opkrullen en achter de teugel willen kruipen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Opkrullen en achter de teugel willen kruipen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:44

sinds 22 februari heb ik mijn eigen paard, Valescus.
Een schat van een beest, met een behoorlijke krachtige achterhand en hele ruime gangen.
Ik kom van jarenlang ponies gereden te hebben, dus het is voor mij echt wennen!
En daarom soms bijzonder moeilijk om mij echt te concentreren op mijn zit. Mijn benen leiden momenteel echt een eigen leven (komt ook ik heb voor het eerst dressuurzadel) en de krachtige achterhand, jeetje! Ik krijg soms een acceleratie! Zo!

Maar goed, nu het probleem. Mijn paard loopt het liefst achter de loodlijn, krult het allerliefst. Rijtechnisch probeer ik het echt op te lossen, voorwaarts rijden, veel overgangen, goed op het been houden. Echt van achter oplossen.
Zelfs als hij krult, volledig druk eraf halen, maar hij hangt niet, dus bereik ik daar ook niks mee.
Ik breng mijn teugels wel eens verder naar voren of meer boven de schoft, dat wil ook nog weleens helpen.

Ikzelf rijd vaak met lichte druk. Ik houd niet van gesjor en een stevige hand. Nou merk ik, als ik wat strenger wordt (vooral in mijn buitenhand, maar ook de binnenhand wat meer opnemen maar wel toestaan (dus niet te streng)) dat hij hogerop begint te lopen.

Ik zal een paar foto's van de slechtste momenten neerzetten. Dus even voor de duidelijkheid hij loopt niet continue zo, maar dan kun je de momenten zien waar ik hem dus weer uit rijd.
Misschien is het ook nog wennen, of een ander bitje/hoofdstel proberen.

En misschien hebben jullie nog tips.
Dit zijn foto's van de eerste dag dat ik op hem reed bij ons op stal (toen ik hem echt net had). Dus ik moest wennen aan hem en aan mijn leenzadel, hij aan mij en de omgeving. Dus mijn houding laat te wensen over.. Haha!

Hier begint hij (en ja mijn handen naar voren en dragen Knipoog )
Afbeelding

Maar het kan nog erger!
Afbeelding

En het gekke is? Mijn beginnende vriend stapt erop, en hij krult niet!
Natuurlijk vraagt mijn vriend ook niks, maar misschien heeft hij ook meer druk?
Afbeelding

Valescus wordt gereden met een dubbel gebroken bitje. Speelt hier graag mee.

Kritiek mbt houding, dan graag opbouwend, ik krijg les van gediplomeerde instructrice voor haar betaal ik voor OPBOUWENDE kritiek!

Judje

Re: Opkrullen en achter de teugel willen kruipen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:50

Er is een duidelijk verschil tussen de 1e en de 2e foto.
Op de eerste foto lijk je je handen vast te zetten, waardoor het paard ook niet ontspant, daardoor zijn rug niet bolt, waardoor hij zijn achterhand nauwelijks gebruikt.
Op de 2e foto lijkt de teugeldruk een stuk minder en lijken jullie beide wat meer ontspannen en zie je ook wat meer achterhandgebruik.

Het is belangrijk om direct been te geven, wanneer het paard achter de teugel kruipt. Je rijdt het paard dan echt tegen je teugel aan.
Aangezien het paard waarschijnlijk een tijd op een andere wijze is gereden (er zijn ruiters, die hun paarden zonder enige aanleuning laten lopen) is het de bedoeling dat je het paard omschakelt en dus leert dat je juist wel lichte teugeldruk wenst wanneer het paard nageeft.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:44

ik ben het met judje eens over het verschil van de eerste en tweede foto je zegt zelf al dat je je handen naar voren moet dragen, maar paarden geven meestal twee reacties bij teveel teugeldruk en te weinig beenactie dat is of ze gaan achter de tegen lopen of ze gooien hun hoofd eruit. bij de jouwe gaat hij achter de teugel lopen. dus wat je moet doen is een mindere teugeldruk nemen en veel meer met je been gaan rijden! en als je dan een gediplomeerde instructrice hebt, dan zal die het waarschijnlijk al vast 100 keer tegen je gezegt hebben , anders zou ik niet weten waar die mee bezig is dan..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 07:55

Dank voor de reacties.
Inderdaad probeer ik het met mijn benen het op te lossen ipv aan de voorkant druk te nemen. En ik rijd het liefst zo als op de tweede foto! Ik moet er dus echt bijzeggen dat ik in dit zadel niet eens kon doorzitten Bloos zo hard was het zadel, vandaar dat ik soms echt een hele beroerde houding heb.
Dat vastzetten was echt iets van de eerste dag. Ik was natuurlijk gespannen, waardoor hij ook.. En dat verschil zie je ook op de 2e foto.
Maar het gekke is, ik denk dat hij wat in de krul gereden is.. Zodra je nl wat meer druk neemt (ik rijd dus met lichte hand) dan probeert hij ook om hoger op te lopen. Verward

Dus eigenlijk is mijn vraag hoe rijd ik hem dus weer uit die krul. Je ziet hogere dressuurruiters hun paarden ook weleens wat in de krul inrijden maar er ook weer zo uitrijden, en dat lukt mij dus niet.. (erg frustererend als je zo graag wil!)

En nog even over mijn instructrice, zei heeft ook een poos dit paard gereden. Ingereden geloof ik zelfs? Voor bepaalde dingen erg handig, ze kent het paard door en door..

En zo kan dit paard dus ook lopen: http://www.foto4u.nl/images/content/200 ... _0053.html
Ik kopieër de link maar even, er staat nl copyright op de foto, dus knippen en plakken mag helaas niet.. Haha!
Laatst bijgewerkt door Meloen op 01-04-08 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:59

Als een paard op een plek loopt waar ie niet moet lopen dan zul je meer druk kunnen geven. Ook als ie achter de teugel loopt. je moet alleen ontspannen op het moment dat het paard loopt op de plek waar jij wil dat ie loopt. Loslaten bij een paard dat achter de teugel loopt heeft daarom vaak ook geen enkel effect. Je moet dan met je been tegen de hand aan draven. Zodra ie achter de teugel komt (loodlijn) moet je een korte kuit/spoor/zweep hulp geven zodat ie er weer uit komt. Daar moet je heel concequent in zijn. liever hoofd naar voren en omhoog dan laag.
Neem maar eens iets extra druk van voren als ie opkrult en rijd hem dan enorm voorwaarts (middendraf) zodra ie terugvalt meteen beengeven. wat zegt je instructrise erover

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 08:08

Ik heb net nog een link in mijn andere post geplaatst, naar hoe het paardje lopen kan..

Mijn instructrice zegt ook heel erg voorwaarts rijden. Oplossen met been. Veel overgangen rijden. Geen reactie, spoortje/zweepje erbij.. Een paard wat achter de teugel loopt, wil ook nog weleens niet naar voren willen/kunnen nadat je gedrijft hebt, dus het voorwaarst houden is iets waar wij aan werken, het stilhouden van mijn benen (en geen kapstokjes) Bloos , en actie reactie systeem..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:25

lijkt me goed. Houd alleen dus wel in je hoofd dat het geen zin heeft je handen naar voren te steken als ie opkruld.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:27

Dagmar_k schreef:
Ik heb net nog een link in mijn andere post geplaatst, naar hoe het paardje lopen kan..

Mijn instructrice zegt ook heel erg voorwaarts rijden. Oplossen met been. Veel overgangen rijden. Geen reactie, spoortje/zweepje erbij.. Een paard wat achter de teugel loopt, wil ook nog weleens niet naar voren willen/kunnen nadat je gedrijft hebt, dus het voorwaarst houden is iets waar wij aan werken, het stilhouden van mijn benen (en geen kapstokjes) Bloos , en actie reactie systeem..

jaa zo zou ik het ook op lossen en als je het concequent ekle keer dag in dag uit blijft doen dan zal het vast wel lukken!!

Succes ! Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:06

Oké dank jullie wel!
Ik ga het even zo volhouden dus!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:08

Simpel gezegd: je remt meer dan dat je gas geeft.

Dus meer "lucht" op de teugels en meer been.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:17

@ Pensionnetje: Hoe bedoel je precies meer lucht op teugels? Meer toestaan? Ruimte/hand open?? Dat doe ik nl, zo heb ik jaren gereden!! En dit paard krult dan enorm! Maar zodra ik "strenger" wordt en wat meer oppak, loopt hij hogerop, beter van achter naar voren te rijden, en actiever???

Dus en als ik volkomen ontspan, dan loopt hij te klooien met z'n bit en heeft hij bijna kin op de borst! (kan zo een koprol doen.. Haha! )

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:55

Met lucht bedoel ik niet de aanleuning verliezen, maar ook niet te strak pakken.
Je moet dus zoeken naar het evenwicht tussen voldoende been en de juiste druk in de mond.
Zodra hij er achter kruipt meer been geven, maar de teugellengte moet voldoende zijn dat hij tegen de loodlijn kan aanlopen. Loopt hij daar dan is het goed. Vandaaruit kun je hem door je zit meer opgericht laten komen. Echter je handen mogen niet meer naar achteren worden gebracht.

Zoek een vast punt waaop je de handen "laat staan" been en zit regelen dan verder de mate van oprichting en aanleuning. De handen net boven de schoft is meestal een goed uitgangspunt. Sluit ze netjes naast elkaar. In rust moet het paard dan met zijn hoofd op de loodlijn staan. Vandaaruit "vertrekken" en het paard tegen de loodlijn drijven...met je benen dus. Handen doen zo goed als niets. Wordt de druk te sterk laat je de handen gewoon staan. Hij zal zelf de conclusie trekken dan minder druk prettiger is. Hij krult dan iets in maar niet teveel dat hij er achter zal kruipen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. Is altijd erg moeilijk op papier te zetten.
Los het op met been en zit en zo min mogelijk met je handen.

Succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:03

@ Pensionnetje, ik ga het eens flink proberen weer vanavond! Ik hoop dat het niet al te hard gaat waaien, dan kan ik tenminste nog even rijden!

Mocht het willen, dan maak ik misschien nog wel even foto's. Zelf heb ik niet zo'n super-de-luxe nog, waardoor ze misschien te donker zijn..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:05

oosterhoff schreef:
Als een paard op een plek loopt waar ie niet moet lopen dan zul je meer druk kunnen geven. Ook als ie achter de teugel loopt. je moet alleen ontspannen op het moment dat het paard loopt op de plek waar jij wil dat ie loopt. Loslaten bij een paard dat achter de teugel loopt heeft daarom vaak ook geen enkel effect. Je moet dan met je been tegen de hand aan draven. Zodra ie achter de teugel komt (loodlijn) moet je een korte kuit/spoor/zweep hulp geven zodat ie er weer uit komt. Daar moet je heel concequent in zijn. liever hoofd naar voren en omhoog dan laag.
Neem maar eens iets extra druk van voren als ie opkrult en rijd hem dan enorm voorwaarts (middendraf) zodra ie terugvalt meteen beengeven. wat zegt je instructrise erover

Sorry, maar het achter de teugel zijn en achter de loodlijn zijn van een paard is totaal wat anders.
Een paard is achter de teugel, wanneer hij het bit niet meer aanneemt. Een paard dat het bit dus wel aanneemt is dus aan de teugel.
Een paard is achter de loodlijn, wanneer hij in zijn nek (en ook hals) zo veel doorbuigt, dat het hoofd al niet meer verticaal loopt. Een paard dat achter de loodlijn loopt hoeft niet achter de teugel te lopen.

Wat betreft oprichting: het is belangrijk dat je niet meer oprichting vraagt aan het paard, dan hij qua zijn niveau aankan, anders kan het paard zijn achterhand en rug niet meer optimaal gebruiken.
Een paard, dat in hoge oprichting kan lopen qua niveau kan ook laag lopen, maar een paard in een lager niveau kan dat niet.
Oprichting ontstaat, doordat het paard zijn achterhand beter gaat gebruiken en daarbij zijn bekken meer kanteld. Hierdoor komt het paard in meer rijtechnisch evenwicht en krijgt hij meer ruimte van voren om zijn voorbenen verder neer te zetten. Dat is echte oprichting en niet alleen dat je een paard hoog instelt op een lager niveau, zoals we tegenwoordig helaas VEEL te vaak zien.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-04-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 13:08

Ooh, ik noem het zelf ook in de titel van dit topic, achter de teugel kruipen.. !!
Nou ja, jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel hè!

@ Judje, hoe merkje dat een paard het bit niet meer aanneemt achter de teugel? Loopt hij dan wel in de aanleuning?
Sorry hoor, maar vragen staat vrij toch?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:16

Ik weet wel wat achter de teugel lopen is hoor. Maar als je zelf heel veel moeite hebt met wanneer hij het doet kan je voor jezelf beter die loodlijngrens aanhouden. Das wat ik bedoelde te zeggen. Sorry als dat onduidelijk is. Zeker bij een paard dat achter de teugel kruipt en daarbij bijna vanzelfspreken ruim achter de loodlijn zit is het als uitgangspunt ideaal om het paard steeds met de neus ervoor te rijden. Visueel is dat de beste oplossing.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:47

Vaak is een paard dat achter de teugel gaat lopen ook niet aan het been. misschien wel voorwaarts, maar geeft te weinig reactie op je hulpen. Daar kun je aan werken door tempo wisselingen te rijden (voornamelijk op je zit en niet op je hand) en telkens te controleren of je paard weer op je been vertrekt.

Wat ook wil helpen om de achterhand er meer bij te krijgen en dus meer verbinding te krijgen is op een volte, en/of in de hoeken de achterhand iets weg te drukken zodat hij een pasje zijn achterhand opzij zet. Rijden met wisselende stelling wil ook wel helpen meer verbinding te krijgen, ook in combinatie met kontje naar buiten, schouder naar binnen etc. Een beetje spelen met je tempocontrole en aanleuning dus. Zacht in je hand blijven, maar wel verbinding proberen te houden ook al knikt hij weg. Contact houden en weer de hals op lengte proberen te rijden.
Het probleem zit vaak aan de achterkant...

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:30

Hoe ligt het zadel, ik zie vooral dat hij vastzet bij zijn schoft, dit kan verschillende oorzaken hebben, zadel, gebit, iets anders lichamelijk, zo niet dan dus de ruiter Haha! En dan moet je goed lesnemen en hard trainen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:16

@oosterhoff: dan had je dat waarschijnlijk even expres achter wegen gelaten, maar uit de tekst leek het alsof jij er hetzelfde onder verstond.

@Dagmar: tuurlijk staat vragen vrij! Anders had heel bokt niet verstaan. Haha!
Een paard dat achter de teugel loopt neemt het bit niet aan en dan heb je dus geen aanleuning. Voor de ruiter voelt het dan alsof je 'niks' in je handen hebt.
Stel: je rijdt je paard voorwaarts en hij geeft na, maar omdat hij nageeft heb je meteen helemaal niks meer in handen hebt.
Ik hoop dat je zo snapt wat ik bedoel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:19

Ja ik zou ook zeggen hoe ligt het zadel en/of is het niets lichamelijks,
Het lijkt op de foto dat hij wat stijf is in zijn achterhand en misschien een poosje zonder spoortjes rijden?
Want dat geeft misschien te veel inpuls, waardoor hij achter teveel spant en dat werkt van voor weer door.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:31

Ja in principe zou het ook door dit zadel kunnen komen, en ook het stijfheid kan ook zijn. Ik heb nu een zadel dat aangepast is aan zijn rug, dus misschien ziet dat er al beter dan op de foto. En ook over stijfheid valt iets te zeggen, hij heeft nl een poosje stilgestaan, en hier pak ik het dus net weer op!

Ik krijg niet heel veel impuls op de spoor. Het is trouwens een klein knopspoortje even voor de extra informatie.
Ik moet ook zeggen dat ik meer mijn kuit gebruik, en het spoortje voor de extra heb.
Nu vooral. Hier op de foto was hij nog helemaaaal niet voorwaarts!
Daar zijn wij al een heel stuk in verbeterd!
Ik rijd hem nu dan van achter naar voren en iets meer druk op de buitenteugel. Heel heel veel overgangen om maar die achterhand lekker mee te krijgen.
En helaas blijft de bak knudde op het moment, dus kan ik niet lekker wegdraven! Vermoeiend!!
Dus zodra die weer tamelijk droog (drogER) is, en ik lekker rijden kan, plaats ik nieuwere foto's die misschien alweer een ander beeld geven.

@ Judje, dat van achter de teugel lopen klinkt me dan wel heel bekend in de oren! BIj een bepaalde positie/druk van mijn hand krult hij dusdanig op dat hij helemaal licht is aan de voorkant. Niks meer in mijn handen...

Nog even een NB-tje: Bedankt allemaal voor jullie reacties, erg fijn!!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:43

van achteren naar voren rijden

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:33

joyce B schreef:
Vaak is een paard dat achter de teugel gaat lopen ook niet aan het been. misschien wel voorwaarts, maar geeft te weinig reactie op je hulpen. Daar kun je aan werken door tempo wisselingen te rijden (voornamelijk op je zit en niet op je hand) en telkens te controleren of je paard weer op je been vertrekt.

Wat ook wil helpen om de achterhand er meer bij te krijgen en dus meer verbinding te krijgen is op een volte, en/of in de hoeken de achterhand iets weg te drukken zodat hij een pasje zijn achterhand opzij zet. Rijden met wisselende stelling wil ook wel helpen meer verbinding te krijgen, ook in combinatie met kontje naar buiten, schouder naar binnen etc. Een beetje spelen met je tempocontrole en aanleuning dus. Zacht in je hand blijven, maar wel verbinding proberen te houden ook al knikt hij weg. Contact houden en weer de hals op lengte proberen te rijden.
Het probleem zit vaak aan de achterkant...

Hier heb je helemaal gelijk in Ja

Mijn paard heeft een beetje hetzelfde probleem. Erg lastig om op te lossen. Ik ga je tips in ieder geval proberen.

TS: Ik probeer altijd eerst vwnw die hals uit te leggen en daarin te schakelen. Zodat hij mijn hand op gaat zoeken. Daarna gaat hij bovenin ook met meer lengte lopen.

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:26

Misschien moet je gewoon eens niets vragen, zoals je vriend, en een andere techniek zoeken voor je paard aan de teugel te rijden....dit is bijna heropvoeden...:s

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:13

Mijn jonge paard kroop juist diep en achter de teugel om ergens de steun te zoeken die ik niet gaf. Hoe meer been ik gaf, hoe lager hij zakte. Op een gegeven moment zaten we letterlijk in een knoerharde draf door de bak waarbij mijn paard zijn neus vlak voor zijn voetjes door het zand ging.
Ik heb dus juist niet lichter moet worden maar zelf duidelijk de aanleuning aan moeten pakken. Pas vanaf dat moment kreeg ik een aanleuning voor de loodlijn en op een normale hoogte en kon ik kalmaan weer gaan werken aan het lichter worden in de hand.
Ik kan vanaf de foto natuurlijk niet zeggen of dit eenzelfde geval was, maar het feit dat meer druk niet altijd slecht is was wel een openbaring voor me.