Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Niisj schreef:Maar ik raad je niet aan dat ze opzij moet voor jouw handdruk. Want dan leert ze van jou weg te stappen.
Heb je je wel eens verdiept in grondwerk? Het is niet alleen je hand uitsteken en je paard wegduwen zodat hij altijd van je weg zal lopen. Je moet er een spelletje van maken, aanraken is blijven staan, zo gauw je druk geeft (met je volle hand duwen) moet je paard daarvoor wijken, hou je op met druk geven, hoort je paard ook weer stil te gaan staan. Je kan het zelfs zo ver uitbouwen dat je je paard als het ware naar je 'toe kan trekken' door je hand los te laten en met je lichaam mee achteruit te bewegen, zodat je paard je hand volgt.
Uiteraard wordt alles wat goed gaat beloond, ikzelf gebruik de clickertraining met snoepjes. Het negatieve wordt genegeerd, dus niet slaan of weet ik veel, gewoon opnieuw vragen en oefenen oefenen oefenen.Niisj schreef:Ja ik vond het ook raar. Ik deed het eerst ook met m'n hand maar in een artikel in de bit stond dat je je paard zo leert van jou weg te stappen ...
En toen dacht ik, is misschien wel waar ...
Niets aanvallend bedoeld tegenover jou ...
Tinkerloos schreef:Ook is het om je paard lichter te maken,gevoeliger,beter op jou gefocust.
Het is de bedoeling dat je paard niet dwars door je heen denderd in de wei,je niet omver loopt,maar netjes om je heen gaat,en zich door jou aan de kant laat zetten als dat moet.
Met rijden heb je er een groot voordeel van,je zit, je benen en je handen kunnen heel veel doen met heel weinig druk.
Als je het echt goed voor elkaar hebt hoef je maar te wijzen of te kijken naar een bepaald deel van je paard,en dat zal dan wijken voor de druk van het oogcontact.
(snap je het nog een beetje?)
Ze is lief enzo maar durft je soms gewoon omver lopen.
Op dat gebied is ze dus wel attent. aerdenhout1 schreef:Wijken voor druk is iets anders dan wijken.Volgens mij was de vraag wijken, en niet achterwaarts.
Duwen tegen de boeg, die aan de voorkant zit, zal het paard niet opzij laten gaan.

Senzafine schreef:Mijn paard is zo'n dik bespekt peerd.Wanneer ik duw met men hand durft ze soms gewoon terugduwen, als ik wat 'por' met mijn vingers gaat ze wel opzij.
Ik kan me nu wel voorstellen dat een arabiertje met gevoelig huidje dit vlugger gaat doen dan een fjord met een goede speklaag.

(heeft idd. wel even wat tijd gekost,maar dan heb je ook wat)Senzafine schreef:Als je op de grond oefend,zal je daar zeker onder het zadel ook voordeel van hebben.En wanneer ik er nu op oefen op de grond, gaat ze het dan onder het zadel ook makkelijker aannemen? Want dat is wel het hoofddoel, dat ze beter luistert onder het zadel wanneer ik haar begrens met mijn benen en of wanneer ik haar zijwaarts drijf. Zijn er oefeningen die ik onder het zadel kan doen om haar te leren wijken voor druk?
Ze is wel heel goed aan de benen wanneer ik wil dat ze voorwaarts gaat. Ik hoef mijn kuit maar aan te drukken en we zitten al in een hogere versnellingOp dat gebied is ze dus wel attent.
Tinkerloos schreef:Mijn paard is zo'n dik bespekt peerd.
Ik heb een dikke Tinker,een koudbloed van 700 kilo,maar ze is zeer licht aan de hulpen,en wijkt als ik een streng wijzend vingertje naar haar zwaai.(heeft idd. wel even wat tijd gekost,maar dan heb je ook wat)
Lynnlovesyou schreef:je moet eig goed leren voelen wanneer het paard zijn achterbeen opheft , zodat als je wil gaan wijken voor bv het rechterbeen dan moet jij je rechterbeen aanleggen als het rechterachterbeen van je paard omhoog gaat,
Niisj schreef:Ja ik vond het ook raar. Ik deed het eerst ook met m'n hand maar in een artikel in de bit stond dat je je paard zo leert van jou weg te stappen ...En toen dacht ik, is misschien wel waar ...
Niets aanvallend bedoeld tegenover jou ...