drukke fjord!:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

girlxx93

drukke fjord!:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 14:36

hoi, ik rij een fjord. ze is heel druk, want als ik op wil stappen dan is ze al weg..
ze is echt heel erg stug \in de mond en reageert haast niet op het bit.. ik heb ook wel eens met een stang gereden maar dat wil ik eigenlijk niet.. daar word ze alleen maar moeilijker door.. :S

ik rij wel heel veel overgangen: stap, halt, stap draf enzo..
ik rij ook wel heel veel figuren..
hebben jullie tips??
HELP ME DAN!
xxx

Babbelzz

Re: drukke fjord!:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:08

Heey ik ben bang dat je het zo niet in je eentje gaat redden , wat je ook doet .
Je kunt het beste een instructrise regelen en die ook op je fjord laten rijden , dan kan zij verder vertellen wat helpt

veel sterkte xx

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:10

Citaat:
HELP ME DAN!

Ik denk dat jouw enige en beste hulp is, om les te nemen.
Zelf red je dit niet en verpest er alleen maar je paardje mee als je hier op langere termijn mee doorgaat.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:36

Ik denk dat je een instructeur moet gaan zoeken die hier veel vanaf weet... Je kunt diegene om hulp vragen en als hij dan eenmaal goed loopt kun je het zelf gaan proberen. Je moet ook proberen op rustige locaties (bijvoorbeeld binnen) te rijden... Anders word hij te veel afgeleid.
Ik weet ook niet hoe oud hij/zij is maar als hij nog jong is is dit probleem niet heel moeilijk op te lossen. Hoe ouder ze worden hoe moeilijker het word om ze iets 'nieuws' of anders te leren...

Succes!

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:02

Ik zou idd als ik jou was op zoek gaan naar een instructrice.
Die kan je beter begeleiden bij het oplossen van dit probleem dan wij.
Zij kan je ook vertellen waar het precies mis gaat en hoe je dit moet oplossen.

Je moet ook zorgen dat ze leert niet weg te lopen bij het opstappen.
Je zet haar ergens neer en dan ga je opstijgen.
Als ze 1 stap verzet moet je haar weer terugzetten en dan weer proberen.
Dit net zolang totdat ze stil blijft staan.

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:05

ja je hebt begeleiding nodig
laat iemand hem vast houden als je opstijgt
en gaat hij te snel in draf? ga dan langzamer lichtrijden

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:29

ik zou ook op zoek gaan naar een goede instructrice en misschien kanje van te voren voordat je opstapt een longeren

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:48

inderdaad ik zou les nemen Knipoog
en ik heb zelf een fjord, ik weet hoe sterk ze kunnen zijn. en ik heb zelf
de neiging om dan ook sterk te worden. Maar DIT MOET JE NIET DOEN!!
daar worden de fjorden alleen maar drukker van Knipoog
ik zou gewoon rustig blijven, wil jou fjord draven dan ga jij stappen. en andersom natuurlijk Bloos
en heel veel geduld hebben Tong uitsteken

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:04

ik krijg ook prive les!! maar het werkt gewoon niet.. ik rij al echt hel erg lang.. maarja ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:15

Dan zijn er een aantal dingen die je je af zou kunnen vragen:

* Is dit paard misschien gewoon niet geschikt voor mij als ruiter?
* Is mijn instructie misschien voor verbetering vatbaar?
* Heb ik hier nog wel voldoende lol in om ermee verder te gaan?

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:22

op den duur denk ik echt van rij ik nou eigenlijk wel zo goed als met zegt?? bijna iedereen (eigenlijk iedereen) zegt dat ik goed rij,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:23

Misschien rij je inderdaad wel leuk, maar is dit niet het juiste paard voor je. Of rij je leuk, maar op een goed doorgereden paard waar de knopjes al op zitten. Africhten is een vak apart.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:15

Ik rijd ook zo een oersterke en drukke fjord. Aloehwel, ze is heel rustig in stap. Wanneer ik aandraaf is het echter racen.
Ik probeer haar nu duidelijk te maken dat draven niet racen betekent maar dat het ook rustig kan. Ik draaf aan en na een paar drafpassen neem ik haar terug in stap. Na een paar passen in stap draaf ik weer aan. Dan ga ik opnieuw stappen. Enzovoort.

Zo wordt ze meestal wel wat rustiger.
Het zijn geen makkelijke paarden fjorden. Niet de schattige kinderpony's zoals velen denken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:18

hoe harder jij trekt hoe harder die gaat. ( doet mijn fjord ook)
geef fijne kneepjes.. als de fjord te hard gaat span je je hand. wanneer ze braaf loopt ontspan je je hand. zo werkte het bij mij ook en het gaat nu eigenlijk heel erg goed

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:24

Jolandaa_ schreef:
hoe harder jij trekt hoe harder die gaat. ( doet mijn fjord ook)
geef fijne kneepjes.. als de fjord te hard gaat span je je hand. wanneer ze braaf loopt ontspan je je hand. zo werkte het bij mij ook en het gaat nu eigenlijk heel erg goed

Ja, dat is waar. Ik had ook de neiging om terug te trekken en dat werkt niet. (Soms doe ik het nog hoor, maar ik werk eraan)

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:33

ik zou eerst eens beginnen met grondwerk, zorg ervoor dat hij op de grond de hulpen goed begrijpt en weer "respect" voor jou krijgt, als hij dat eenmaal heeft geloof ik niet dat hij nog snel onder je vandoor zou gaan.
ook zou ik GOED les nemen, want ik geloof vauit je verhaal dat dit via een ontspannen ruiter, met ene goeie lesgever goed op te lossen is, zal wel tijd en veel geduld kosten.
maar dan gaat het je echt lukken!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:09

meestal rij ik op heele drukke paarden.. als ik haar wil longeren dan sleurt ze me de hele bak door:S
soms heb ik het idee dat het vor mij niet meer hoeft maar aan de andere kant is het een enorme uitdaging en heb ik er togh nog wel plezier in:D

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:15

Aangezien ze je de hele bak doorsleurt, kun je ook vaker grondwerk proberen?
En zoals de rest al zegt: zorg dat je GOED lesneemt. Het hoeft niet te zijn dat je huidige instructrice slecht is, maar het kan zijn dat een andere instructeur het op een andere manier op weet te lossen die wel helpt Lachen

Verder ga ik met Jolandaa_ mee.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:30

ik krijg ook prive les van een hele goede .. zij rijd zelf ook op zulke paarden... ik krijg bijna elke dag les van haar...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:33

maar, je schiet er niks mee op blijkbaar...

Ga eerst eens op de grond aan de gang, met longeren e.d. Het paard moet jou zien als de baas. Als je hem hebt gelongeerd, ga je er dan op, zo is hij zijn ergste frisheid een beetje kwijt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:44

fjordlover93 schreef:
ik krijg ook prive les van een hele goede .. zij rijd zelf ook op zulke paarden... ik krijg bijna elke dag les van haar...

En toch kan ze je blijkbaar niet helpen...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:15

waarom longeer je haar niet? longeer een half uur en ga dan een half uur rijden. dan is ze al aardig moe. heb je een leegstaand en gebruikbaar maisveld in de buurt? vraag of je haar daarop mag laten lopen. is extra zwaar, misshien dat ze dan iets eerder moe is en dat ze dan makkelijker is te rijden. misschien heeft ze last van haar mondhoeken. is er iets waar ze bang van kan zijn? ligt het zadel goed? heeft ze tandproblemen? allemaal punten waar je op kan kijken..

verder is het meestal bij een fjord zo : hoe harder jij trekt hoe harder hij gaat!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:13

ik heb haar ens helemaal onderzocht maar niets.. longeren nee dank je:P ze sleur t me de hele balk rond..:S:S:S:S

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:45

fjordlover93 schreef:
ik heb haar ens helemaal onderzocht maar niets.. longeren nee dank je:P ze sleur t me de hele balk rond..:S:S:S:S

dan zet je toch een stuk af?

Al met al vind ik het klinken alsof je paard 0,0 aan respect voor je heeft, en ik zou daar eerst aan gaan werken voor je er weer opstapt. En nee het is niet erg om 2 of 3 maanden niet te rijden. Ja het is balen, maar aan een paard wat je niet respecteerd heb ik ook niets.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:52

verbaast mij dat niemand zich afvraagt wat je voert Verward kan het daar mss mee te maken hebben? als je bv bix voert zou ik eens over gaan op aura- of summerfitkoeken heb zelf een haf en die sobere rassen kunnen gewoon heel druk worden van bix zelfs van een handje. en de koeken zit alles in wat ze nodig hebben behalve de energie om te gaan racen Haha! je kunt op de pavo site kijken voor info. enne op een maisveld longeren ?!?!?!? niet doen hoor! ten eerste is zwaar absoluut niet positief ( denk aan je pezen! ) en ten tweede steken de onderkantjes van gemaaid mais nog in de grond en die zijn echt keihard, net paaltjes. succes!