pony gaat stil staan als die moet poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Racheltjuh13

pony gaat stil staan als die moet poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:55

hey iedereen
ik heb een probleempje mijn pony gaat stil staan als hij moet poepen onder het rijden.
Hij is al 17 en vroeger manege pony geweest dus daar zou die het wel van hebben maar ik vind het heel iritant en ik rij ook wedstrijden met hem en heb er binnenkort een en ik hoop niet dat die het flikt onder mn proefje!
Maar mijn vraag is dus wat moet ik er tegen doen ?
vooruit slaan en schoppen helpt amper hij reageert soms niet eens op mn zweep!
meneer moet perse poepen en perse stil staan.

knooopje

Re: pony gaat stil staan als die moet poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:00

ik snap dat dat lastig is,maar als hij al 17 is en dat ze leven lang zo geleert heeft,had ik hem op zijn oude dag lekker laten stilstaan met poepen.als je moet dan moet je.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:03

knooopje schreef:
ik snap dat dat lastig is,maar als hij al 17 is en dat ze leven lang zo geleert heeft,had ik hem op zijn oude dag lekker laten stilstaan met poepen.als je moet dan moet je.

ja dat begrijp ik ook wel maarja wat moet ik dan in mn proefje ?

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:04

Hoe ging dit tijdens eerdere wedstrijden dan? Begrijp ik dat de pony hier pas net mee begonnen is? Of het altijd al zo doet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:05

Dan krijg je wat minpunten, maar gewoon blijven lachen en als hij klaar is verder rijden. Jammer dan, zo'n oude gewoonte krijg je er nou eenmaal niet makkelijk meer uit.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:06

Precies, gewoon blijven lachen en als je vaker gaat starten is het ook minder spannend voor je pony en zal hij minder snel poepen.

Die van mij gaat altijd precies voor de start van de proef staan mesten Haha!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:09

Mijn 17-jarige verzorg Fries heeft nu ook geleerd dat ze lopend moet poepen.
Dat heb ik gedaan met hulp van longeren.
Zodra ze ging poepen, door laten stappen/draven/galopperen.
En ik heb dit niet gedaan met slaan met de zweep, maar bijv. de zweep op de grond slaan, of de zweep omhoog houden.
Zo met rijden stond ze soms stil, maar toen dreef ik door, nu doet ze het aardig.
Soms gaat ze wat langzamer, maar dat neem ik haar niet kwalijk.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:12

Natasjaa schreef:
Hoe ging dit tijdens eerdere wedstrijden dan? Begrijp ik dat de pony hier pas net mee begonnen is? Of het altijd al zo doet?

ik heb nu 2 wedstrijden gehad geen last van gehad en de laatste 2 maanden is het wat nieuws van hem ofzo maar wel erg iritant

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:14

Elke keer afstraffen. D.m.v. je stem/been of zweep elke keer als hij gaat poepen. Dan gaat het als het goed is wel over.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:34

Ik ken ook zo'n pony, die is wrs al zeker 20 jaar. Als kinderen erop rijden in de manege stopt die ook. Maar als er iets betere ruiters opzitten durft hij niet meer. Misschien gewoon laten zien dat het bij jou dus echt niet kan, en hem elke keer straffen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:50

Dat is aangeleerd gedrag en een paard voelt direct aan bij wie dat wel of niet kan. Gebeurt dat tijdens een proefje pech, gewoon blijven lachen. Probeer thuis aan een oplossing te werken. Stilstaan is stilstaan, voorwaarts is voorwaarts, reageren op been is reageren op been. Niets anders..... Als het paard een gaatje vindt, dan gebruikt een paard dat, zeker een paard waarop veel beginners hebben gereden of een paard dat verkeerd is afgericht en verkeerd is gereden.....

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:52

Ik vind dat een paard onder het rijden best even mag mesten. Jij gaat toch ook niet je behoefte doen tijdens het hardlopen Knipoog Nee, ik reed ook op een manege en daar heb ik altijd geleerd sat het paard best stil mag staan, wij moesten zelfs iets staan in de beugels en een beetje naar voren leunen. Als het eenmaal is aangeleerd dan is het niet of moeilijk af te leren lijkt me, maar ik snap dat het vervelend is. Gewoon maar accepteren denk ik Knipoog

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 01:57

in eerste instantie zou ik het ook toelaten maar dmv afstrappen met stem/been lukt het metdertijd waarschijnlijk wel

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:22

ik ken het probleem,
Pony waar ik op rijd doet het ook.
Voordat hij moet poepen gaat hij heel krampachtig lopen met zijn achterbenen, is niet voorwaarts en in 1 keer staat hij stil.
Hij is niet vooruit te krijgen.
Lastig is het wel, maar zolang ik geen wedstrijden start met hem (en dit gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren) vind ik het geen groot probleem.

Bij ons op stal staat trouwens een pony die er misbruik van maakt.
Die staat wel 4 a 5 keer per les stil om te poepen

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:47

Hij is al redelijk oud... Ik denk niet dat je er nog veel tegen kunt doen!

Gewoon heel erg boos worden en zorgen dat iedere keer als hij het doet je hetzelfde reageerd. Als hij het vervelend vind stopt hij vanzelf weer!

Succes Pling

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:55

Mijn pony heeft dit ook gedaan, en ook een keer gehad tijdens een proefje, onderling, dat ze terugviel in stap omdat ze net midden in een gebroken lijn echt tien sec voor het einde moest poepen. Was echt heel irritant.
Met rijden ben ik er nu heel consequent op en nu loopt ze gewoon in hetzelfde tempo door, alleen vliegt ze de hoek heel erg in en plet je tegen de bakrand. En ze is niet meer van de hoefslag te krijgen als je niet net een zweep in je buitenhand hebt. Maar gaat steeds wel beter. Maar als zij stil ging staan was het wel verschrikkelijk, want ze poept ongeveer 5x per uur.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:19

Misschien helpt het om te klikken met je tong of draf zeggen zoals je ook doet tijdens longeren. En geef dan gelijk een tik tegen zijn kont.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:02

de pony die ik rij deed het in het begin ook. Ze ging ook gewoon stilstaan en gaf je dan hulpen terwijl ze stil stond zoals benen dan schoot ze er nadien extra hard vandoor, precies of ze had zoiets van: ik heb het wel begrepen, momentje Lachen

Vanaf dat ik voelde dat ze ging vertragen, of dat ze haar staart ophief gaf ik al benen bij en ventueel een tikje zodat ze bleef vooruit gaan. Nu stopt ze nooit meer en gaat zelfs niet meer vertragen, cdit gaat echter wel om een pony van 5 jaar die de gewoonte dus nog niet vele jaren had Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:07

Ja al die proefjes zijn ook zo belangrijk Haha!

Waarom zou je je paard door laten lopen als hij het stilstaand veel prettiger vind? anders zou hij wel doorlopen.

Als jij moet poepen ga je toch op de wc zitten ofzo? Jij loopt dan toch ook niet door? Als een dier iets doet heeft hij daar een reden voor, en hiermee bedoel ik niet dat jou paard zo anders is dan dat van alle anderen. Maar dat het voor paarden kennelijk redelijk onprettig is om lopend te moeten poepen. En de mate van hoe onprettig ze dat vinden verschilt per paard.

Daarnaast zijn er ook nog paarden die het vreselijk vinden om spetters pies of poep tegen hun benen te krijgen, ja dan gaan ze stilstaan tijdens het poepen zodat ze schoon blijven.

Maar we hebben alles over voor een proefje! Blijf maar slaan!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:57

heiditjj schreef:
Ja al die proefjes zijn ook zo belangrijk Haha!

Waarom zou je je paard door laten lopen als hij het stilstaand veel prettiger vind? anders zou hij wel doorlopen.

Als jij moet poepen ga je toch op de wc zitten ofzo? Jij loopt dan toch ook niet door? Als een dier iets doet heeft hij daar een reden voor, en hiermee bedoel ik niet dat jou paard zo anders is dan dat van alle anderen. Maar dat het voor paarden kennelijk redelijk onprettig is om lopend te moeten poepen. En de mate van hoe onprettig ze dat vinden verschilt per paard.

Daarnaast zijn er ook nog paarden die het vreselijk vinden om spetters pies of poep tegen hun benen te krijgen, ja dan gaan ze stilstaan tijdens het poepen zodat ze schoon blijven.

Maar we hebben alles over voor een proefje! Blijf maar slaan!

Dit vind ik een beetje kort door de bocht.
Als mijn pony moet plassen mag ze stilstaan, doet ze nooit onder het rijden, maar zou wel mogen. Als ze in de diarree is mag ze ook stilstaan, als het anders echt niet gaat.
Maar als je pony 5x in het uur moet poepen soms, dan werkt het toch niet om ze steeds stil te laten staan. Is niet alleen voor de proefjes is toch ook fijner te rijden? En je hoeft het niet op te lossen door alleen maar te slaan. Je moet het aanvoelen en voor zijn, en dan mag je best een keer streng zijn, maar je moet gewoon consequent zijn en dan zullen ze het wel leren. En zo niet jammer dan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:57

jillie1994 schreef:
Mijn 17-jarige verzorg Fries heeft nu ook geleerd dat ze lopend moet poepen.
Dat heb ik gedaan met hulp van longeren.
Zodra ze ging poepen, door laten stappen/draven/galopperen.
En ik heb dit niet gedaan met slaan met de zweep, maar bijv. de zweep op de grond slaan, of de zweep omhoog houden.
Zo met rijden stond ze soms stil, maar toen dreef ik door, nu doet ze het aardig.
Soms gaat ze wat langzamer, maar dat neem ik haar niet kwalijk.

Ik begrijp niet zo goed, dat paarden altijd móeten doorlopen als ze poepen.

Een paard kán poepen terwijl hij loopt, dat is ingebouwd om te zorgen dat op het moment dat ze vluchten ze toch ontlasting kwijt kunnen.

Maar het is niet normaal om een paard te vragen of hij doorloopt en ik vind het niet kunnen om dit af te dwingen met een zweep.

Wij kunnen vast ook wel lopen poepen, maar je doet het liever niet.

Stel dat je paard poept tijdens een proefje krijg je misschien een 5 voor dat ene onderdeeltje. So be it.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:00

Die van mij mag gewoon stilstaan als hij moet poepen. Dit doet hij alleen als we aan het stappen zijn, in draf en galop én op buitenrit loopt hij gewoon door. Ik zie het probleem niet zo van stilstaand poepen. Nagelbijten / Gniffelen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:03

Citaat:
vooruit slaan en schoppen helpt amper hij reageert soms niet eens op mn zweep

Laat dat oude beestje die nu eenmaal die gewoonte heeft toch gewoon poepen.
En idd, gewoon lachen en verder rijden.
Ben je nu zo ambitieus ingesteld dat hij koste wat kost door moet lopen en anders de zweep erover? Boos! Boos!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:09

Vijf keer in een uur mesten vind ik niet normaal.
Laat dat beest toch lekker poepen, het zal heus niet zo gauw gebeuren in een proefje van vijf minuten als je hem daarvoor goed hebt losgereden. En natuurlijk goed bezighouden met rijden.
En als het toch een keer gebeurt is dat gewoon 'oliebol'. Clown

58Jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:13

Henrieke schreef:
Elke keer afstraffen. D.m.v. je stem/been of zweep elke keer als hij gaat poepen. Dan gaat het als het goed is wel over.

Dit begrijp ik dus nooit, Paardenliefhebbers en dan zeggen AFSTRAFFEN !!!!

En, ik heb jou nu gequoot, maar het hadden ook veel anderen hier kunnen zijn.
Niks persoonlijks.