Boos worden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jody_bobby

Boos worden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 15:19

Hallo allemaal,

Ik heb dus 'n probleem...

Onder het rijden, als het bijv. even niet wil word ik al snel boos & gefrustreert.
Ik vind het zelf heel vervelend, ik wil helemaal niet boos worden...
En ik vind het het poedersuiker voor mijn pony, zij kan er helemaal niks aan doen.
Ik wil hier heel graag vanaf.. maar hoe doe je dat?
Als ik zelf les heb dan gebeurt het helemaal niet.
Ik weet ook wel dat ik zelf meer gedult moet hebben... maar,...het is dan zo moeilijk.
Ik heb dan steeds het gevoel dat het niet goed gaat en ik weet dan niet goed ik het moet oplossen...
Het ligt er niet aan ofzo dat ik geen les krijg... want dat heb ik wel.

Ik zit er gewoon heel erg mee, en ik wil er graag wat aan doen...
Heeft iemand misschien tips? Of heeft iemand dit ook? of gehad?

Groetjes Reina Huilen

nikilover

Re: Boos worden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:29

das echt heel rot ja..ik word met een les ook minder snel gefrustreerd als wanneer ik zelf rijd.Maar het komt maar heel zelden voor dat ik boos op m wordt,dan moet hij echt achterelkaar bezig blijven.Voor de rest heb ik gewoon veel geduld met hem.Ik denk dat je gewoon wanneer iets niet leukt en je merkt dat je boos wordt even een rondje moet gaan stappen ofzo en het daarna gewoon weer opnieuw proberen,of een rondje wat anders rijden.En dat steeds herhalen.Het is idd niet eerlijk voor je pony als je om kleine dingen boos wordt waar ze nikx aan kan doen.Suc^!

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 15:49

Lachen dankje, 'k zal het gaan proberen Haha!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:52

Normaal heb ik engelengeduld, maar mijn pony is 1 van de weinigen die daar soms verandering in kan brengen. Wat wel wil helpen is even gaan stappen en tot 10 (of 50) tellen, worden sommige mensen rustig van. Of een vrolijk liedje (in je hoofd?) zingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:53

Iemand vragen om de pony vast te houden, en dan een rondje door de bak rennen. Lachen
Moest ons Ank vroeger ook altijd van d'r vader als ze boos op haar eerste paard was. Lachen

c_en_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:57

als ik merk dat het allemaal niet wil lukken ... stop ik met rijden en longeer ik hem nog even .

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:58

Ik heb dat ook wel Bloos
Niet zo leuk voor mn paard.. nu ben ik hem met minder dwang aan het rijden en dan wordt ik iig ook niet meer boos, maar eerder hielp het mij erg om bijv. beugels uit te doen, dan moet je iets meer op jezelf letten Lachen
Of even lekker hard en ongedwongen galopperen, is mn paard ook weer blij zodat we daarna weer aan het werk kunnen.

Ik kan trouwens niet stoppen met rijden als het slecht gaat; het MOET eerst goed gaan.. Bloos Ben het wel aan het veranderen, zodat ik niet weer steeds een uur hoef te rijden als het niet wil Bloos

Succes Lachen

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 16:13

Dankje Haha!
dat met die beugels ga ik ook even proberen Haha!

c_en_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:17

Ik kan dan wel stoppen omdat het anders toch maar slechter gaat ... mijn paard is daar zeer gevoelig voor en kan op die momenten precies niet meer nuchter nadenken

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:33

ik zou echt gewoon stoppen op zo'n moment... als je der gefrustreerd tot en met op zit gaat het alleen maar steil bergaf en daar leer je allebei niets van. meestal ligt het ook aan de ruiter helaas als een oefening niet wil lukken, als je dat goed in je achterhoofd houdt kan je stilaan gaan proberen van bewust te gaan zoeken of je nx fout doet ipv lastig te worden en die rotbok van alles de schuld te geven. Probeer het lastig worden voor te zijn door dus ofwel het rijden voor die dag te beeïndigen en uit te gaan stappen (desnoods ernaast als je je echt razend voelt) of over te gaan op een kalmere oefening en je goed met jezelf bezig te houden.

Ik heb dat ook moeten leren hoor... nu ik een aantal paarden heb en er ook verschillende beleerd heb, weet ik dat het allemaal wel goedkomt en weet ik bv ook dat mijn merrie om de zoveel weken gewoon een weekje lastig is, maar dat ze de week daarna weer gewoon super der best zal doen... dat helpt ook al veel om je er niet zo druk in te maken!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:18

ik heb dat ook weleens maar ik ga dan gewoon eerst even wat anders doen en later weer dat andere proberen.
wij hebben onze dag soms niet,maar de paarden hebben hun dag ook weleens niet ,zo denk ik dan althans.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:21

Precies de reden dat ik momenteel alleen maar rijd als mijn instructrice er bij is. Die houdt me wel rustig als mijn paard en ik elkaar niet begrijpen.
Heel erg oneerlijk tegenover je paard om gefrustreerd te raken, dus dan kan je idd even beter wat anders gaan doen ( desnoods even afstappen en een paar rondjes zelf lopen Haha! ).

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:25

Ik heb daar ook heel erg last van gehad, bij mij hielp het altijd als ik mezelf even goed in mijn hoofd toesprak van oke rustig blijven, even stappen tot 10 tellen goed diep ademhalen en als ik rustig was het rijden weer oppakken. Na een tijdje merkte ik dat zolang ik niet gefrustreerd raakte en als ik het aanvoelde komen even ging stappen mijn pony veeel fijner ging lopen..
Dus wat bij mij hielp: consequent zijn voor jezelf, even stappen en goed diep adem halen en je daarbij op je ademhaling consentreren..

D_Cartigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:28

Als ik boos word op het paard dan ga ik altijd even stappen aan een lange teugel. Even zelf tot rust komen.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:30

erleyne schreef:
Precies de reden dat ik momenteel alleen maar rijd als mijn instructrice er bij is. Die houdt me wel rustig als mijn paard en ik elkaar niet begrijpen.
Heel erg oneerlijk tegenover je paard om gefrustreerd te raken, dus dan kan je idd even beter wat anders gaan doen ( desnoods even afstappen en een paar rondjes zelf lopen Haha! ).

Precies!!
En ik heb ook weleens als tip gehoord dat als je boos bent, je het paard weer moet afzadelen en naar stal brengen...dan straf je jezelf dus eigenlijk ook, toch?
Succes he!

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:33

Ik heb het zelf ook wel eens. Niet als mijn oefening mislukt of iets anders maar als mijn paard er constant vandoor gaat en bokt enz. dan stap ik rustig af pak een longeer lijn ga even 5 minuutjes rustig longeren(gewoon draven langs de enge plekken) en dan stap ik weer op. Meestal gaat het dan heel goed omdat me paard ook even uit de circel van constant ervandoor gaan komt en ik kan even mijn woede door de grond laten vloeien en dan is alles weer koek en ei.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:29

Ik zet m'n paard halt, los teugeltje en ga eens ff een minuutje of wat aan iets totaal anders denken ... of juist ff rustig op een rijtje zetten wat nou precies het probleem is en hoe ik die kan op lossen. Daarna rijden we vrolijk verder Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:41

ik werd tot 5 dagen geleden eigelijk ook vrij snel boos op me paard, daardoor stapte ik er dus al met wat minder zelf vertrouwens op en kwam die frustatie al snel weer terug. maar mijn pony is nogal snel beleddigd dus dan doet ie ook echt niks meer voor je de rest van de dag, dus even stappen was geen optie en er af stappen was voor mij zelf geen optie, dus zo heb ik heel erg veel gevechten gehad met hem. Nu ben ik streng voor hem en laat ik duidelijk zien dat hij geen grapjas met me mag uithalen want dat was wat hij deed, en nu gaat het beter Lachen
dus miss helpt het voor jou ook wel om proberen de knop in je om te zetten naar dat je streng bent en vooral nie tlaat merken dat je gefrusteerd bent, want dan gaat het vaak mis.
een vriendin van mij stapte wel eens af en dan ging ze naast de bak staan tegen haar pony en, zo dra ze weer tot rust was gekomen ging ze er weer op en ging ze verder rijden Tong uitsteken

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:51

Als mijn knul dwars is, ga ik eerst iets doen wat wel altijd goed gaat en begin daarna overnieuw.
Vandaag nog, er stonden sprongen in de bak, dus ik dacht, yes, even een kruisje. Daar dacht hij dus heel anders over, desnoods dubbelgevouwen erlangs, maakte niet uit.
Toen ben ik eerst mooie slangenvoltes gaan rijden en zo, tot we elkaar weer begrepen. En ineens kwamen we daar dat kruisje tegen en toen ging het prima.

Ik heb ook altijd geleerd om de rit positief af te sluiten, dus met oefeningen die eigenlijk altijd lukken of bijvoorbeeld lekker met een lange teugel draven of galopperen.
Als je gefrustreerd bent ga je alleen maar knijpen met je benen of trekken met je handen en dan wordt alles alleen maar erger. Toch word ik ook wel eens boos hoor! Gelukkig is de mijne niet snel beledigd, dat scheelt dan wel weer.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 01:55

even stappen aan de lange teugel =)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 02:52

ja, klinkt stom, maar ouder worden helpt. Ik zie veel meiden die dat hebben van jouw leeftijd en betrap mezelf van vroeger er ook op. Beheersing is moeilijk. Als het goed is komt er vanzelf meer van.

Het gaat me nu wel goed af, maar ik ben best wel een softie geworden, sla mijn paard liever niet bv. Als ik merk dat me teveel (van andere dingen dan paarden) dwars zit en daarna boos wordt tijdens het rijden, stap ik meestal af en ga niet meer verder rijden.
Als je je maar realiseert dat het echt nooit aan je paard ligt, kom je al ver denk ik. Het ligt echt aan jou, het paard is je spiegel als het ware.

Ik raad je ook aan om af te stappen of een break te nemen. Vraag desnoods vriendinnen op stal om je te waarschuwen als ze je het zien doen. maak het bespreekbaar met je instructrice, misschien kan ze je meer uitleggen over hoe jouw pony reageert.f

Succes, en wat goed dat je er een topic over bent begonnen, want je bent een van de velen met dit probleem en een van de weinigen die dit willen bespreken!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 06:40

ik probeer door te rijden, die van mij draait om bij andere paarden en als ze dan rustig er langsaf is gegaan ga ik rustig stappen en stoppen. Ik wordt gefrustreerd maar op dat moment probeer ik consequent te zijn en geef haar niet haar zin en probeer rustig te blijven, als ik meteen zou stoppen zou ik heel erg opzien tegen de volgende keer rijden en denk ik angstig worden

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 06:55

Dit probleem is zooooo herkenbaar. Vroeger heel veel last van gehad hoor, wat mij geholpen heeft om mezelf hierover heen te zetten is het andere paard dat ik rij Haha! die is namelijk heel lachoniek en zijn oude baasje ging in dit soort gevallen even stilstaan tot het over was, dit paard heeft dit op mij overgebracht Haha! Mijn eigen paard is teveel hit hiervoor, voelt mij ook te goed aan, dus ik probeer echt heel rustig te blijven en terug te gaan naar het moment waar het nog wel goed ging en afhankelijk hoe dit voelt stop ik er mee zodra paard en ik weer vriendjes geworden zijn. Boos worden heeft gewoon helemaal geen zin maar het is soms zo frusti als het net even niet gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 07:53

Boos worden heeft echt geen zin, werkt alleen maar averechts Lachen

Ik heb het mezelf gelukkig af kunnen leren, maar ik had als jonge blom ook dit probleem wel Knipoog

Wat mij enorm geholpen heeft zijn paarden die het niet pikte Lachen maargoed ik had die mazzel.

Het is best moeilijk om je emoties (want dat is het gewoon) onder controle te houden.

succes

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:06

Hoe ouder je wordt, hoe minder last je er van zult hebben. Op ten duur leer je er mee om gaan als je zoals jij, je probleem herkent en het graag op wilt lossen. Ik denk dat veel ruiters dit in het begin hebben gehad.

Je moet echt op zoek gaan naar het probleem. Daar je leer je ook pas echt van rijden. Ga alles na, hoe loopt je paard/pony?
Is hij recht en op twee teugels, is hij over de rug en los in de nek, is hij vlug genoeg/komt hij van achteren mee? etc.?
Zit je zelf los en onafhankelijk? Ben je geen storende factor in het rijden voor je paard?

Als je er achter komt dat een van deze dingen niet is zoals het hoort te zijn, ga je hier een oplossing voor zoeken. Probeer je lessen terug te halen. Wanneer gaf hij je ook dit gevoel en hoe hebben jullie dat in de les opgelost?
Probeer verschillende dingen uit en kom dan tot de juiste oplossing.
Lukt het nog niet? Ga dan even helemaal terug naar de basis en zoek vanuit daar verder naar je blokkade.
Als je zo logisch aan het werk gaat en rustig blijft en niet boos wordt, kom je er uiteindelijk wel het snelste uit.
Op ten duur heb je dan helemaal geen tijd meer om boos te worden, bovendien wordt het er niet beter van.

Succes!