Hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 00:40

Dakota rijd ik nu al meer dan 2 jaar. Ze is altijd al een moeilijk paardje geweest (het is echter ook de reden waarom ik haar ben gaan rijden). Ze heeft het me al heel vaak moeilijk gemaakt, maar een paar weken geleden liep het echt uit de hand.

Het was slecht weer en Dakota was erg druk met longeren. Ze was aan het bokken aan het rennen etc. Ik dacht laat haar zich maar even lekker uitleven. Maar opeens draaide ze zich om, en met dat ze omdraait bokt ze. Ze is op de een of andere manier kort bij mij in de buurt gekomen, want ze raakte me met der achterhoeven. Een enorme klap natuurlijk en heb der laten gaan. Ze was helemaal opgefokt en ik heb met moeite de lijn afgekregen... Maar goed, mijn borstkas, sleutelbeen en bij de keel was het allemaal heel zwaar gekneusd. Toen heeft ze dus een tijd stil gestaan.

Toen ik alles weer op wou gaan pakken ging het compleet mis. Ik ging buiten met der wandelen, maar zodra ik buiten kwam begon ze te bokken (aan de hand) op straat en ze ging stukjes omhoog. Ze was echt onhandelbaar. Normaal is ze heel verkeersmak en is wandelen nooit een probleem, zelfs na een vakantie niet. Nu was het echt niet te doen, zo gevaarlijk! Daarna ben ik begonnen met longeren, maar ze was zo druk en opgefokt dat ik ontzettend bang werd. Toen is een vriendin gekomen en die heeft me geholpen met longeren. Daarna heb ik het weer zelf overgenomen. Nog steeds vrij bang maar het ging. Ik heb toen nog 1 of 2 keer even kort op der gezeten, maar omdat ik zo bang ben geworden was dat niet lang. Ook was de wei te glad om er te rijden.

Uiteindelijk ging het longeren goed en durfde ik het weer aan om lekker het bos in te gaan. Dit deed ik vroeger bijna altijd en het ging altijd goed. Dat ging zelfs na een vakantie goed. Maar nu.. het was weer een ramp!

Bij alles wat ik met der doe (buiten het poetsen e.d. om, dus longeren, de weg op etc.) gaat het mis. Ik weet niet meer wat ik ermee moet. Naar een manege gaan is geen optie, ik moet dan een half uur over de weg en ik mag er geen les nemen met haar omdat ik van buitenaf kom.

Ze staat overigens iedere dag lekker op de wei, van 's morgens ongeveer half 9 tot het donker wordt. Ik longeer haar nog steeds zo vaak mogelijk en ik stap er wel nog op om der uit te stappen. Maar serieus aan het werk gaan of lekker het bos in gaan zit er totaal niet meer in. Ze is een paardje die heel snel door heeft wat ze moet doen om je eraf te krijgen. Zo is ze altijd geweest, maar ik was haar altijd te slim af en kende haar door en door, waardoor ik wist hoe en wat. Alleen nu... ze is totaal omgeslagen.

Wat moet ik hiermee? Hoe kan ik dit oplossen? Elke tip is welkom. En als dit verkeerd staat, mijn excuses.

Udella

Re: Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:44

Wat voor voer krijgt dit paard? dat kan namelijk ook weleens een belangrijke rol hebben.

Is ze verder ook nagekeken door de dierenarts?

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 00:46

Al 2 jaar gaat het prima, dit is echt na dat ongelukje gekomen. Er is een keer een ongeluk geweest met de pulp die ze kreeg, iemand had het haar droog gevoerd. Sindsdien heeft ze dat niet meer gehad. Ze krijgt veel hooi en 2x per dag muslie (?) geloof ik. Ze is overigens niet van mij, maar van mensen die niet naar der omkijken. Ik doe alles voor en met haar iedere dag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:48

zo te lezen ben je door die nare klap zelf erg geschrokken (begrijpelijk) en toch wat voorzichtiger/banger geworden. Ik denk dat je daardoor toch wat onzekerder optreedt en dat zal ze haarfijn aanvoelen. Heb je iemand die je een paar weken dagelijks kan helpen?

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 00:49

Nee helaas niet, er is niemand die me echt iedere dag kan helpen. Natuurlijk is mijn angst een groot probleem, maar ze geeft me de kans niet om er overheen te komen. Dat komt pas als ik weet dat ik der weer kan vertrouwen. Maar ik weet precies wat ze doet iedere keer en dan vertrouw ik haar niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:51

en dat is dus de vicieuze cirkel waar je uit moet zien te komen. Lastig. Vaak helpt het goed als er iemand bij is, die zodra jij onzeker wordt, jou zegt wat je moet doen of desnoods alleen maar zegt "optreden"!. Evt iemand die weinig van paarden af weet maar wel jou goed kent?

Wat voor mij heel goed zou werken is "wat denkt die <censuur> knol wel? Mij bang maken, daggutnie!" Niet omdat je paard er iets aan kan doen (die maakt gebruik van de ruimte die jij op dit moment geeft) maar omdat ik dan zo boos word op mezelf dat ik geen tijd meer heb om bang te zijn. En dan dus ook al vanaf het moment dat je er bent, ontzettend duidelijk en consequent zijn, en dus ook geen cm afwijkend gedrag accepteren.

/add
overigens moet je niet van je paard verwachten dat zij je de kans geeft om over je schrik heen te komen. Zo'n type paard is het zo te lezen niet, dat zul je echt zelf moeten doen. Wsl zal ze het ook bij iemand anders niet (of veel minder) doen.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 01:07

Ja ze is wat dat betreft echt geen gemakkelijk paard. Het was zo erg dat ik op een gegeven moment de enige was die haar kon rijden.
Het probleem is dat ik niet durf op te treden, want zodra ik dat doe wordt ze zo ontzettend opgefokt, of gaat ze zo ontzettend bokken dat het niet meer te doen is. Toen ik der op straat probeerde aan te pakken werd ze alleen maar erger, ze sprong echt letterlijk voor de auto's. En in het bos gaat ze er dan na een hevige bokpartij van door. Het loopt gewoon zo uit de hand, het wordt zo gevaarlijk, dat ik gewoon echt aan mijn eigen moet gaan denken. Ik wil der absoluut niet opgeven, maar mijn ouders vinden het nu werkelijk te ver gaan.

Een keer toen ze bezig was heb ik wel half tegen der staan schreeuwe, ik was zooo kwaad, en heb der ontzettend hard laten rennen totdat ze op gaf (aan de longe). Maar net als ik dacht oke ze heeft ervan geleerd begon het wéér opnieuw. Ze accepteert niks meer, ze loopt echt over me heen. Ze ziet of hoort me niet meer. Ze heeft gewoon geen respect meer voor me heb ik het idee. Maar tijdens het rijden e.d. uit dit zich tot een ontzettend gevaarlijk probleem.

Er is wel iemand bij geweest die zelf veel groter is. Zij heeft der aangepakt en haar erna aan mij over gegeven. Toen ging alles goed, maar ben ik alleen.. begint het weer opnieuw.
Ik snap wel dat het probleem nu ook bij mij ligt, maar ik zal toch iets moeten doen om dit te verhelpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:00

lastig hoor. Je zou echt he meeste hebben aan iemand die jou steeds kan helpen om op te treden, want daar ontbreekt het nu aan. Jouw angst en onzekerheid proeft ze en daar maakt ze misbruik van. Kwaad worden (op haar) helpt dan eigenlijk ook niet, maar wel heel begrijpelijk. Die 'grotere' iemand, kan die ipv haar aan te pakken niet jou een paar dagen helpen om haar aan te pakken? Dan kun je er zelf mee verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:19

denk dat je eerst medische zaken moet gaan uitsluiten,past het zadel wel goed?
heeft ze misschien last van eventuele hengstigheid?
staat ze alleen of met andere paarden?
hoe reageerd ze op borstelen,vind ze dat fijn of draait ze steeds weg?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:04

ben het met lielle eens maar denk ook dat je echt even iemand erbij moet hebben die er verstand van heeft zodat je zeker weet dat het geen onmacht is van de pony en die je duidelijk aangeeft wat de stappen zullen zijn die je volgen moet om het weer voor elkaar te krijgen.
Kan je geen les nemen? Desnoods maar een paar keer? En dan kort achter elkaar? Als je ouders bezorgt zijn dan willen ze je misschien ook wel helpen met het betalen van een instructeur.
Als je er toch weer opgaat zonder begeleiding zorg er dan voor dat je altijd het neusje naar binnen steld en voorlopig geen rechte lijnen rijd. Zorg dat ze zich niet recht maakt. Zorg er ook voor dat ze niet harder gaat dan dat jij wil en dat je niets doet wat jij eng vind. Als je alleen stapt is dat ook geen enkel probleem. Ga er niet op als je het niet vertrouwd. en als je niet durft te longeren moet je dat ook niet doen. Doe dat soort dingen alleen als er iemand bij je is die je gerust kan stellen.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:22

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Lachen

@ ellepel: Ze is niet van mij, dus het is niet aan mij om een dierenarts te laten komen. De eigenaren interesseren zich daar totaal niet voor en vinden het maar overbodig. Wel wordt ze 1x in de zoveel tijd nagekeken en tot nu toe heeft ze nooit ergens last van gehad. Het zadel is niet ideaal kwa zit en het schuift naar voren, maar ze lijkt er zo geen last van te hebben. Ze bokt ook heel erg zonder zadel.
Zo in de omgang met poetsen etc. is ze ontzettend lief, maar zodra ik buiten de poort kom (om naar buiten, de wei enzo te gaan) is het mis.

@ oosterhoff: ik heb hetzelfde meisje weer gevraagd, maar ze kan helaas maar 1x per week. Ze heeft zelf op het moment medische problemen en ook zelf nog een paard waarvoor ze moet zorgen. Zij is echter wel mijn enige vriendin die in de buurt van Dakota woont.
Les.. zoals ik al zei, ik mag op mijn manege geen les met haar nemen omdat ik van buitenaf kom. Ik heb al eens een advertentie geplaatst voor les, maar dat was geen succes. Ook omdat ik alleen maar de beschikking heb tot een stukje op de wei waar ik kan rijden. Er is nog wel een veld, maar dat is in deze situatie al helemaal niet ideaal. Het longeren durf ik wel weer, maar het gedrag blijft ze vertonen.
Als ik er toch op ga om te stappen loop ik alleen op de volte, en binnen de volte wissel ik regelmatig van hand. Als ik ga draven blijf ik op die volte, maar ze blijft nerveus. Ik kan haar niet fatsoenlijk aan het werk zetten, want ze zet haar rug ontzettend vast, is kijkerig en nerveus e.d.

Daar komt bij dat mijn ouders, naar mijn inzien, totaal niet snappen waarom ik dit door wil zetten. Ze vinden het maar gevaarlijk allemaal en onzin. Ze zien me liever stoppen. Daarom hoef ik ook niet aan te komen voor les bij hen, dat moet ik allemaal zelf betalen.

edit: Zou ik anders nog eens een keertje een advertentie proberen te plaatsen voor les?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:24

waar zit je? Want ik denk idd dat les nu het allerbelangrijkste is, dit is bijna onmogelijk om alleen op te lossen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:28

Jeetje wat vervelend, logisch dat jij het vertrouwen ook aardig bent kwijtgeraakt... Als je verder geen hulp kan krijgen van anderen, probeer dan eerst zelf met grondwerk te beginnen, bouw het vertrouwen tussen jullie beiden weer op, zolang jij het niet vertrouwd merkt je paard dit. Het belangrijkste is dat je gewoon rustig aan moet doen, neem de tijd

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:11

Probeer de eigenaar ervan te overtuigen dat het beter is iemand erbij te halen. Kijk daarvoor eens op 2moons.nl. Daar heeft een vriendin van mij heel goede ervaring mee. Als de eigenaar niet mee wil werken kun je overwegen het zelf te betalen. Dit is goed te doen en daarna heb jij weer veel plezier van je paardje!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:18

Ik denk indd dat je de eigenaar er van moet overtuigen dat het paard medich nagekeken moet worden en dat er naar het zadel gekeken moet worden en zijn tanden moeten nagekeken worden.
en je hebt zeer zeker les nodig prive. Want een profesioneel kan kan kijken of jij wel concequent en goed bezig bent met het paard als jij fouten maakt met alles kan een paard ook gaan blokkeren en gaan staken en gek doen, hun kunnen dat samen met jouw oplossen. En als de eigenaar hier niet in mee wil zou ik stoppen met het paard want als het paard medich wat heeft maak jij het alleen nog maar erger. en als jij de gene bent die niet goed weet of je alles wel goed doet gaat het ook tenkoste van het paard.

Het is niet onaardig bedoeld ik vind het heel erg voor je allemaal maar denk er goed over na wat je wilt want het gaat altijd ten koste van het paard en het paard is niet jou jij wil niet op je geweten hebben als het paard echt wat heeft en jij bent doorgegaan met het paard dan is de eigenaar ook niet blij met je.

Sterkte en praat met de eigenaar dat is beter dan zo'n probleem op bokt te zetten ik zou er als eigenaar niet blij mee zijn. Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:53

Lielle schreef:
waar zit je? Want ik denk idd dat les nu het allerbelangrijkste is, dit is bijna onmogelijk om alleen op te lossen.

ben ook benieuwd waar je zit. Ik heb nog wel wat tijd om les te geven

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:10

Ik zit in maastricht. De eigenaars zijn werkelijk onbereikbaar. Het is een heel lang verhaal.
Sowieso zie ik ze maar 1x per maand ofzo en ik heb het al 4x uitgelegd, maar iedere keer word ik gewoon uitgelachen of ze zeggen ja ja das niks. Vorig jaar in mei zou al voor een nieuw zadel worden gekeken. Dat is nu nog niet gebeurd. Ik heb het geld voor een nieuw zadel zelf simpelweg gewoon niet.

Privéles.. ik ben er al meer als een jaar mee bezig, maar ik vind maar niemand. Ik weet ook echt dat ik dat nodig heb.

En wat voor grondwerk zou ik zoal kunnen doen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:22

hmmm tja das wel erg ver van Utrecht.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:23

haha ja helaas wel.. ik heb op bokt al eens een oproep geplaatst, maar kreeg toen geen reactie. Verder heb ik op marktplaats een advertentie gezet waar ik toen een reactie op kreeg, maar de les beviel me toen totaal niet. Ik moest toen dmv trekken haar naar beneden krijgen, volgens de instructrice. En dat is niet wat ik wil.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:24

lijkt me ook niet de goede methode

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:29

Ik ben het absoluut eens met de reactie's van oosterhoff en Lielle. Even iemand naast je om dat vertrouwen weer terug te krijgen. Plaats gewoon een noodkreet op bokt en kijk wie daar op reageerd. Een tip is, om bij elke reactie even in het profiel te kijken of je niet te maken hebt met een ...sorrie ....pennie.
Er zijn vast wel ervaren paardenmensen bij jou in de buurt die je willen helpen.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:31

Is goed, dan is dat alvast wat ik ga doen. En aerdenhout1 bedankt voor de tip, want die komen inderdaad nog wel eens voor op bokt Tong uitsteken

Maar heeft iemand tips voor eventueel grondwerk dat ik wel al zou kunnen doen ofzo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:33

Lielle schreef:
En dan dus ook al vanaf het moment dat je er bent, ontzettend duidelijk en consequent zijn, en dus ook geen cm afwijkend gedrag accepteren.

en dat dus ook aan de hand, met poetsen etc.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:33

Het lijkt mij als de eigenaar niet mee wil werken dat je toch een ander verzorpaardje moet gaan zoeken. Althans dat zou ik doen want het gaat wel om het paard en als jij er mee stopt is het hun probleem misschien gaan ze dan inzien dat het zo niet werkt. Want jij weet zelf ook niet of je wel goed bezig bent met het paard in deze situatie blijft het paard de dupe.

Ik vind het erg rot voor je maar er zijn nog honderden verzorg paarden op de wereld. je maakt het voor je zelf ook alleen maar vervelender en het geeft je veel verdriet dat de eigenaar niet mee wil werken. Dus ik zou een ander paardje gaan zoeken.

sterkte meid Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:38

als je met haar aan de hand loopt moet je er voor zorgen dat ze methe oog voor je loopt en ze dus net als bij hondendtraining "naast" loopt. Neem een stoje in je linker hand en zorg ervoor dat als ze achter je wil lopen je haar daarmee voorzichtig aandrijft tot ze naast je loopt. Dit moet uiteindelijk aan een los lijntje op die plek kan je ook aandraven in een rustig tempo. Blijf in dezefde positie. als je terug wil naar stap maak je jezelf lang brengt je gewicht terug en gaat terug naar wandeltempo. als je de juiste lichaamstaal gebruikt zal ze er meteen op reageren door terug te gaan naar stap.
Wat je ook kan doen is haar met lichte druk naar beneden vragen met haar hoofd. Zodat ze bijna met haar neus aan de grond staan. in die positie moet ze dan blijven staan tot ze van jou weer omhoog mag. dit kan wel even duren voor ze het door hebben. Als ze braaf is geef je haar een snoepje en kan je de oefening nog een keer proberen. Daarna kan je aan de lijn in stap op de volte. houd haar actief en vraag het neusje iets naar binnen in die houding moet ze ook zonder druk kunnen blijven lopen. maakt ze zich recht vraag jij steeds opnieuw haar hoofd naar binnen tot ze daar op nageeft. ze mag niet te hard maar ook niet te zacht lopen.
Je moet er gewoon mee aan de slag dat ze echt gehoorzaam wordt. Niet iets toestaan wat je eigenlijk niet leuk vind. wees vooral duidelijk in wat je van haar wil.