springpaard over de rug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

springpaard over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:32

Ik heb U2 nu een jaar, hij heeft voordat ik hem kocht flink wat klappen gehad en is in Duitsland op een springstal getraind (als ie maar hard en hoog over de hindernis gaat, hoe maakt niet uit), dus je snapt hij ontspant niet zo gauw. Hij houd zijn rug enorm vast, hoofd hoog en draagt zijn staart en heeft er een flink tempo in, galop was de enige gang dat ik hem kocht, draf deed ie niet en stappen alleen als ie na een uur moe was, toch vond ik hem leuk Tong uitsteken ). We zijn begonnen met longeren, eerst met pessoa, alleen steekt ie zijn hoofd dan alleen naar voren omdat ie achter er makkelijk onderkomt, hij maakt zich dus niet rond. Hierna zijn we met slof gaan longeren omdat je hem dan wat beter rond kan zetten, 1/2 uur is ie dan heel boos en gaat knalhard en daarna gaat ie wat meer loslaten. Hierna zijn we te paard met slof gaan rijden zodat hij gemotiveerd blijft om rond te lopen ipv knetterhard met een weggedrukte rug en hij had nogal een handje om omhoog te komen als ie het even niet meer wist.

Sinds januari zijn we begonnen met het afbouwen met de slof, die is er nu af maar ik heb nu het probleem dat ie de eerste 20 minuten nog steeds zijn kracht tegen me gebruikt om langer te worden, harder te gaan, loopt onder me vandaan en niet rond te hoeven lopen, na 20 minuten met veel been tegen mijn hand aan te blijven rijden geeft ie dan toe en word het een stuk fijner rijden, maar nog niet licht. Hij is 1.80 dus dat vergt redelijk wat kracht.
Wie heeft tips wat ik nog meer kan doen om meer ontspanning te krijgen, ik rijd zonder zweep en sporen omdat ie daar helemaal de zenuwen van krijgt.
Ik heb 2 keer in de week les dus goede begeleiding maar ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Oh ja even ter info, hij is rontgenologisch en klinish 100%, heeft een goed passend zadel en word geregeld gemasseerd door de fysio waar hij ook veel baat bij heeft ivm het stressen. Dus lichamelijk mankeert ie niets. Hij is nogal dominant dus hem even overbluffen lukt niet zo gauw.

Graag alleen tips van dressuurmensen, geen NH of naturals.

TessxSchatje

Re: springpaard over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:37

Miss als hij probeert te gaan rennen, gelijk weer terug zetten naar stap, en weer opnieuw beginnen als hij weer ontspannen is?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:40

rij hem met lange teugel en grote en kleine voltes slangen voltes en veel figuren.

proberen maar.

Groetjes Mijnthju

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:45

TessxSchatje schreef:
Miss als hij probeert te gaan rennen, gelijk weer terug zetten naar stap, en weer opnieuw beginnen als hij weer ontspannen is?

Ik rij zelf een dravermerrie die het goed gedaan heeft op de baan, maar zich ook bijzonder moeilijk ontspant. Bij mij wekt de voorgaande tip eigenlijk alleen maar meer frustratie op omdat ze wil gaan maar niet mag.

Wat het bij haar goed doet is draven op de volte en deze vergroten en verkleinen, van hand veranderen, weer hetzelfde, net zolang tot ze denkt van 'o ja, tijdens dit werk mag ik me ontspannen'. Ik probeer haar zo min mogelijk in de mond te zitten (dat valt niet mee, want ze heeft geleerd te steunen op het bit in de koers) en haar dus zoveel mogelijk op eigen benen te laten lopen. Met benen en zit probeer ik de voltes te rijden. Ik hoef het steeds minder lang te doen voordat ze denkt 'o ja'. Dan geeft ze me weer haar vertrouwen, en dat is zo'n geweldig compliment!

Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:56

TessxSchatje schreef:

dit werkt helaas tegengesteld, hij word dan juist boos en steeds heftiger, daarom proberen we alles juist voorwaarts op te lossen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:58

nijnthju schreef:
rij hem met lange teugel en grote en kleine voltes slangen voltes en veel figuren.

proberen maar.

Groetjes Mijnthju

dit hebben we heel in het begin geprobeerd, maar lange teugel zegt bij hem alleen steek je hoofd naar voren en niet omlaag en rond, na anderhalf uur rondsturen is het dan nog steeds Stevie Wonder helaas

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:08

@RoyalMemory , volte verkleinen en verruimen ben ik mee bezig, rechtsom rijd ik vooral rechtuit omdat hij dan erg graag op mijn binnenhand wil lopen en ik rijd dan wat meer met stelling naar buiten en veel schakelen, maar linksom idd op de volte en dan vergroten en verkleinen , alsof je wilt wijken zogezegd. Na een half uur heb ik heb dan wel goed voorwaarts neerwaarts en dan loopt ie meteen ook stukken beter op zijn eigen benen maar dan is mijn energie inmiddels ook op aan het raken.

Hoe kan ik hem hier sneller door krijgen.
De stap is zijn minst goede gang dus hier houd ik me alleen vooral bezig met voorwaarts stappen en ben ik niet zo zeer met het hoofd bezig. Draf word steeds beter/ruimer en de galop is zijn top gang, hij kan sluiten op een dubbeltje zogezegd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:08

sjorsie schreef:
Graag alleen tips van dressuurmensen, geen NH of naturals.

Mag ik wel reageren als ik bitloos rij? Blijkbaar stop je mensen in 1 hokje.

Je zegt dat medische oorzaken en een slecht passend zadel niet aan de orde zijn. Hoe is het met zijn voerschema? Je zegt niets over zijn gebit, kan het zijn dat hij last heeft van zijn gebit / het bit?

Mijn paard is ook vrij heet en heeft veel energie, voor haar is het belangrijk dat ze soms even zonder mij lekker gek kan doen, heb je de mogelijkheid je paard in een paddock of i.d. los te zetten?

Mijn paard word er heel onrustig van als iemand op haar zit die niet goed met de beweging mee is, dat maakt haar heel erg gespannen. kan het aan jou houding liggen omdat je bijvoorbeeld gespannen zit?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:12

@Daan_Ordeal
voerschema is prima en hij gaat elk jaar naar de tandarts, hij heeft echt niets, los komt ie ook elke dag, bij anderen doet ie exact hetzelfde dus dit heeft niets met mijn zit te maken

deze vragen verwachte ik al vandaar mijn opmerking over NH

een springpaard word geleerd naar de hindernis te kijken en hij is ook nog eens flink hard behandeld, ik heb hier geen invloed op gehad maar probeer de ontspanning nu wel te bereiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:13

Spring je nog steeds met hem, of rij je alleen dressuur?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:18

aerdenhout1 schreef:
Spring je nog steeds met hem, of rij je alleen dressuur?

Ik heb 2 keer gesprongen met hem dat ik hem net had, maar dat was niet zo'n succes, hij word helemaal gek naar mijn idee als er hindernissen staan, haast paniekerig, hij springt wel alles, toen er de 3de week geen springen was merkte ik dat hij een stuk fijner te rijden was de rest van de week dus ben ik met het springen gestopt, we doen nu alleen nog dressuur en af en toe een buitenritje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:21

En wat moet je in je les doen om ontspanning te krijgen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:34

aerdenhout1 schreef:
En wat moet je in je les doen om ontspanning te krijgen?

vooral mijn hand stil houden en dan tegen mijn been aan blijven rijden omdat ie heel slecht tegen gerommel in z'n mond kan en dan schakelen en overgangen rijden en wat ik dan net aangaf proberen hem rechter te krijgen zodat hij ook makkelijker kan zakken. Verder probeer ik hem door zwaarder te zitten onder me te houden ipv dat ie onder me vandaan crosst en weer langer word. Alleen word ie hier in het begin vaak eerst heel boos om en dan na een tijdje geeft ie toe en laat wat meer los en gaat dan ruimer lopen en zakken.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:39

voltes verkleinen (mag ook travers) en vergroten (wijken), oneindig veel overgangen; zoals je zelf al zei niet steeds terugnemen naar stap tot meneer ontploft, maar constant schakelen in de gangen en overgangen. Daar heel consequent in zijn; als de mijne daar in doordramt zette ik 'm wel een wat brutaler terug; daar wilde mijn meneer dan ook op omhoog komen als ie zich druk maakte; dan maar weer naar voren, maar toch weer (schijn) overgangen. (maar bij mij gaat het inmiddels al een stuk beter Knipoog ). Consequent zijn in de overgangen terug, maar neit vast blijven houden/ je hand vast zetten (hihi, maar warschijnlijk weet je dat al, want als ik 'm een beetje in kan schatten straft ie je daar meteen op af....). Veel figuren, voltes, schouder binnenwaarts, travers (ook op de middellijn), op tijd ontspanning, slangevoltes (laat 'm in de figuren niet van tempo veranderen; ook daarin moet ie z'n takt houden en niet onder werk uit door versnellen of vertragen) etc etc etc en overgangen, overgangen en nog eens overgangen met soepele hand...... (en recht richten!)
Wat voor mij belangrijk was; heel consequent zijn; dan wilde ie wel een nijdig worden, maar proberen ontspanning te geven als een paar keer goed gereageerd had, en voordat ie nijdig wordt. Langzaam zul je alles uit kunnen bouwen... succes en volhouden he?! begrijp uit je verhaal dat het al beter gaat dan eerder, dit kost nou eenmaal veel energie en vastberadenheid van jezelf.
Laat je niet uit het veld slaan; consequent en actief blijven rijden (zonder boos te worden), dan worden die 20 - 30 minuten tot ie zich erbij neerlegt steeds korter.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:44

PS; ik snap dat springen nog niet zo bevorderlijk is, maar afwisseling is denk ik wel heel belangrijk (balkjes draven, buitenritjes?, longeren (deed je al zei je) etc.)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:46

Eigenlijk denk ik dat dit paard daar alleen maar drukker van gaat worden Jolo, omdat een springpaard ook veel moet schakelen.
Ik zou terug gaan naar de basis en eerst eens longeren ( zonder iets eraan) tot het paard weer een beetje vertrouwen gaat krijgen in de mens. Loopt hij daar weer ontspannen dan de volgende stap. Met rijden in elk geval vw nw proberen te rijden want dat is ten alle tijde toch de manier om je paard weer zijn rug te laten gebruiken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:48

@Jolo : haha net of je hem kent, zijgangen is idd een goede manier om zijn aandacht er wat meer bij te houden en hem wat meer op te rekken zogezegd en idd ik kan geen moment mijn aandacht laten verslappen met hem, ik weet dat we op de goede weg zijn vandaag was ie in de les na 20 minuten waar ik hem graag wil hebben, maar af en toe, pffff, ik ga het morgen meteen uitproberen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:53

Is er echt geen winst te halen uit anders voeren?
Ik vind 3x per dag 2 kilo brok en een halve kilo haver eerlijk gezegd niet normaal voor een paard in basistraining.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:57

@ aerdenhout1; ik snap je redenatie, maar een dressuurpaard moet dat ook (bij mij tenminste). Het gaat om de controle van tempo (terug) te krijgen, zolang je 'm niet op een hindernis af stuurt zal het denk ik wel meevallen Knipoog
dat weet ik uit ervaring; rij zelf M1-dressuur met een springpaard dat zich erg sterk kan maken en wij hebben hiermee tenminste erg veel verbetering geboekt. Heel veel gewerkt aan concentratie het feit dat ik elke pas het tempo controleer en daarnaast losheid in z'n lijf (over de rug en goed in rechtrichten en de lengtebuiging)
(Ik kan nu ook gecontroleerd sprongetjes met 'm maken terwijl hij vorig jaar totaal het tempo controleerde als ik met 'm ging springen; nu bepaal ik het tempo...)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:02

Sonja schreef:
Is er echt geen winst te halen uit anders voeren?
Ik vind 3x per dag 2 kilo brok en een halve kilo haver eerlijk gezegd niet normaal voor een paard in basistraining.

hij is 1.80m en valt snel in, hij krijgt enorm veel hooi maar daar word ie niet dikker van helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:08

Andere dikmakers, zoals bv maismeel?
De hoeveelheid energie die je er nu inpompt MOET haast wel tegen je gaan werken.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:20

De hoeveelheid voer zegt niet alles, maar hoe is de samenstelling?
Van teveel brok kreeg de mijne alleen een bolle buik. Op 2x 1kilo geplette granen en 1x 1kilo sportbrok doet hij het uistekend, net als alle andere (spring)paarden hier op stal.

Laat je eens door iemand van Pavo of zo adviseren...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:22

Och hemel, het lijkt wel of je dit over mijn paard schrijft.
Ook een springpaard met een snelheid die een flitser niet kan bijhouden en blik op oneindig met weinig ontspanning en moeilijk lekker over de rug lopend.
Ik zit met hetzelfde probleem dus troost je,je bent niet de enige die ermee zit Knipoog
Ik heb als tip meegekregen ( heb priveles) hem inderdaad veel voltes te laten lopen en heel af en toe onder zn snelheid te rijden.
Continue onder zn snelheid rijden kan mijn paard erg kwaad maken en dan is het helemaal een bom.
Zodra hij een hindernis ziet gaat ie knalhard erop af.
Ook kan ie niet normaal dressuurmatig lopen als er een hindernis in een bak staat.
Zn volle concentratie ligt bij die hindernis,het lijkt wel een verslaving.
Nu doe ik het dus anders,zodra ik op een hindernis af ga en hij weer keihard wil laat ik hem een volte voor de hindernis lopen.
Net zolang tot meneer zich kan inhouden.
Het is af en toe slopend maar er komt bij mij wel schot in de zaak.
Hij loopt al een stuk lager,heeft meer zelfvertrouwen,kan zich zo nu en dan inhouden Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:26

Borg schreef:
De hoeveelheid voer zegt niet alles, maar hoe is de samenstelling?
Van teveel brok kreeg de mijne alleen een bolle buik. Op 2x 1kilo geplette granen en 1x 1kilo sportbrok doet hij het uistekend, net als alle andere (spring)paarden hier op stal.

Laat je eens door iemand van Pavo of zo adviseren...

het is basisbrok van Pavo idd dus die energie valt wel mee, maar ik ga het eens vragen aan Pavo, misschien dat het met een andere verhouding ook beter gaat Lachen

Maismeel heb ik geen ervaring mee.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:30

Maismeel is vooral een dikmaker en geeft verder een energie.