Paard vindt rijden té leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarloes

Paard vindt rijden té leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:27

Ik zit hier nu al wel een tijdje mee, en heb het wel eventjes aangekeken maar heb toch maar besloten een topic te openen.

Het paard waar ik op rijd is nu 4 jaar.
Hij staat momenteel niet op weide maar komt wel geregeld buiten.
Als ik hem ga rijden moet ik eerst een stuk over de weg om bij de bak te komen.
Dit ging voorheen allemaal perfect, hij stapte rustig op de weg, lekker stukjes draven etc.
Maar dit is veranderd. Sinds we wel eens een buitenritje met hem hebben gemaakt,
en ook galloperen in de berm is hij niet meer te houden.
Hij wilt alleen maar hard hard hard. Als op de weg stap is dit nog wel te houden,
draven doen we niet meer op de weg, zijn hoeven zijn eigenlijk al te kort en hoefijzers moeten er nog aankomen.
Dus zoveel mogelijk in de berm rijden. Alleen hier ligt het probleem,
als ik hem in de berm rijd wordt hij helemaal druk en wilt alleen maar hard. Hij zet zijn nek erop (tuiger)
En let ik heel eventjes niet op, dus heel even geen constante druk op de teugels om hem terug te houden,
zit hij in galop. En niet een rustig galopje zoals vroeger, nee zo hard maar kan.
Hij heeft absoluut geen kwaad in zich, het is een heerlijk paard, en super eerlijk.
Hij vind het rijden en zeker buiten helemaal geweldig. In de bak is dit nu ook aan de gang, dat hij alleen maar
hard hard hard wilt. Maar hier heb ik meer lef om hem te rijden. Ik heb angst hem buiten goed terug te rijden,
omdat ik er nu 2x afgevallen ben.
Ik moet mezelf er nu toe dwingen om te gaan rijden, en verzin voor mezelf allemaal smoesjes.
Nee het regent, het waait te hard, ik heb geen tijd, ik heb geen zin, hij is te druk etc.

Ik ga er zometeen weer heen, en moet dan weer over de weg. Ik hoop dat het dan wat beter gaat maar in ieder geval
hoop ik ook dat jullie misschien wat tips hebben.

Love_4ever

Re: Paard vindt rijden té leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:32

je zou kunnen proberen om eerst te gaan longeren voor het rijden en dan der op gaan rijden.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:33

Bedankt voor zo'n snelle reactie.

Ik longeer hem eigenlijk altijd al wel voor het rijden,
alleen is hij hier wel rustiger. Hij loopt wel maar het pit zit er niet in wat hij wel heeft als ik hem gewoon rijd.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:35

Oke, ik heb je verhaal gelezen... Jammer dat het nu een stuk minder gaat altijd vervelend, ik zou gewoon doorgaan waa rje mee bezig bent, veel overgangen rijden, stap draf stap draf,, dan zal hij wel druk worden maar hou hem bezig niet dat hij ze aandacht kwijt raakt bij jou... en in de bak rij hem eerst helemaal terug en als hij dan ontspant ontspan jij ook, geef je hem wat ruimte als hij weer wat harder wil gaan of gewoon heeel hard gaat, ga dan weer ontspannen terug rijden en weer overnieuw, probeer ook zoveel mogelijk figuren te rijden dus veel voltes vanhandveranderen maar niet de hele bak rond rijden mischien heb je er wat aan, je moet gewoon wel bij je zelf denken, het gaat vandaag lukken en hij is braaf.. als je al ga denken van oo jeee wat zal die zometeen weer gaan doen, zal ik erop blijven ect.. als je dat gaat denken heb je een negatieve instelling suc6.. en blijf rustig, en vraag veel aandacht van hem!!!!

En longeren is mischien ook wel een optie, ik spring er vaak liever gelijk op maar sommige hebben dat liever niet..!

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:36

@ Knolle_krack: Heel erg bedankt, ik ga het wel proberen.. ga er nú namelijk weer heen. Ik zal alles proberen en zometeen wel even vertellen hoe het is gegaan!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:39

of loop met hem aan de hand langs de weg of zoek een stal met bak aan huis Haha!
en probeer eens een beetje parreli,dat kan nooit geen kwaad maar hij leert wel wie de baas is.
succes OK dan!

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:39

Heb je niet een ander (ouder,rustig) paard in de buurt die met jullie mee kan gaan dat stuk(je) langs de weg, of met buitenrit? Misschien wordt hij dan wat rustiger.Proberen dan achter die ander te blijven,eerst alleen stapritjes e.d.? Succes!

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:42

Als het niet gaat stap ik inderdaad af en loop ik met hem aan de hand. Het is mijn verzorgpaard dus ik kan hem niet verplaatsen Knipoog Het ligt een beetje anders als bij andere met het verzorgpaard hij heeft geen eigenaar die hem rijdt, eigenaar is namelijk 75 jaar Knipoog

Ik weet zelf niks over Parreli maar daar kan ik misschien wel is wat over gaan kijken.. of het wat is.

@blondegod19: Nee die is er niet, ben wel 1x met andere naar buiten geweest dat ging goed alleen dan ook stap/draf/galop en dit is niet altijd mogelijk.

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:46

Jammer! Plan B; misschien kan er dan iemand anders (mens) meegaan, die jullie zeg maar lopend begeleid, daar heeft hij dan misschien toch wat steun/rust aan. Ik ben weleens met een vriendin zo meegegaan de duinen in, zij reed haar (jonge,ik denk 6 toen) arabiertje en ik liep ervoor/naast,net hoe het kon op de ruiterpaden en wandelpaden. n.b.;Wel iemand met conditie, ik had meteen twee d agen spierpijn! Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:48

Marl0ewSz schreef:
Als het niet gaat stap ik inderdaad af en loop ik met hem aan de hand.

Ik zou zeggen, wees hem juist voor! Ga voorlopig gewoon even aan de hand naar de bak toe.. daar stap je op en rijd je gewoon. HOe gaat het eigenlijk met de terugweg? Hetzelfde?

Gaat dit goed dan stap je gewoon aan de hand naar de bak en stap je de laatste 10 meter erop en stap je verder naar de bak. Dit rustig aan uitbreiden, wellicht dat het dan goedgaat?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:49

Ik zou ook uitkijken met het longeren. Even de druk eraf voordat je erop gaat is niks mis mee, maar paarden krijgen ook een enorme conditie van longeren. Ik heb zelf ook een periode gehad waarbij ik niet zo goed heb durven rijden (alleen onder zeer ideale omstandigheden) Toen ben ik heb veel gaan longeren. Met het gevolg dat hij een hele goede conditie kreeg en tijdens het rijden echt aan het werk gezet moest worden om zijn energie kwijt te kunnen.

Ik ben toen veel nieuwe dingen met hem gaan doen. (wij zijn bijvoorbeeld begonnen met schriktraining, balkjes lopen en spelletjes in de bak) Hierdoor raakte hij zijn energie kwijt met leren zonder dat het zijn conditie opbouwde. Dit heeft mij erg geholpen want met rijden werdt hij echt een stuk rustiger.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:30

Misschien een idee om andere paarden mee de weg op te neme die lekker rustig zijn?
En opzon manier neerzetten dat hij niet weg kán gaan? Bij het begin misschien iritant maar wel een goede manier om het ana te leren, dan neemt hij het vanzelf wel over van de andere paarden.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:33

Allemaal heel erg bedankt.
Ik heb me er vandaag wéér niet toe kunnen zetten om er weer op te stappen. Was hem even aan het longeren van te voren:
begon hij te bokken springen etc en echt te showen. Ik heb me er dus toen niet toe kunnen zetten met angst dat hij het ook doet als ik erop zit. Ik ben hier nogal bang voor omdat de keren dat ik eraf ben gevallen dit door steigeren/bokken is gekomen Knipoog
Ik ga er nog eens goed overna denken en hoop eigenlijk dat hij zo snel mogelijk weer op wei kan. Ik weet (bijna) zeker dat het dan vele malen beter gaat.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:34

@ Orangiste: Dit klinkt heel erg logisch en ik merk eigenlijk ook wel dat hij een veel betere conditie heeft dan vroeger. Ik longeer hem dan ook vaak. Maar van bijvoorbeeld schriktraining of iets raakt hij toch niet echt zijn energie kwijt? Of ligt dit nu aan mij Bloos

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:38

Ik weet niet of je het wilt, maar met de level 1 van Parelli ben ik een stuk zekerder geworden. Ik was namelijk op den duur zo bang dat ik er niet meer op durfde en hem wou verkopen. Ik ben nog steeds geen held, maar het is wel een stuk beter geworden...

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:47

Ja dat werd mij net nog verteld, ik kan er altijd even wat informatie over opzoeken.Als iemand mij hier meer informatie over kan geven, graag via pb

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:18

Hoi,

Misschien helpt het om wat meer kneepjes in de teugel te geven je zit losmaken en te ontspannen.

Mvg.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:20

@ deniseeeee: Ik probeer hem ook door halve ophoudingen terug te rijden, het ontspannen daar ligt denk ik vooral het probleem dat ík dat niet kan. In de bak ontspant hij in stap heerlijk als hij even 'moe' is gereden. Maar de rest nog niet..

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:55

Hallo,

Ik heb dit ook gehad met mijn paardje, alleen die bokte en/of stijgerde niet echt onder het rijden.. (een beetje springerig wel)
Ik heb dus gehad dat hij vanuit een rustige draf niet terug te krijgen was en steeds sneller ging dat ik hem op een gegeven moment ergens tegenop moest zetten en ik ben daardoor al mijn vertrouwen verloren met het buitenrijden.
Ik ben begonnen om met een groep een klein blokje om te gaan en daarbij waren 2 die mij super hebben geholpen toen we halverwege terug reden.. één heeft ook bokt (shull), ze zeiden o.a. dat je de ene teugel niet constant korter moest houden om hem 'in te houden'.. Ik weet niet of jij dat ook doet.. maargoed.. Je moet echt op je kont gaan zitten en druk opbouwen met de teugels net zolang tot hij stilstaat (en je moet je cker ontspannen), zodra hij stilstaat moet hij net zolang stilstaan totdat hij ontspant en dan mag je rustig verder rijden.. Eenmaal thuis aangekomen gewoon nog even doorrijden in de bak totdat het goed gaat en dan heeeel goed belonen..
Als hij in de bak versneld zou je o.a. een volte kunnen rijden, net zolang totdat hij rustiger word.. Niet aan de teugels trekken, je wilt immers dat je paard zo licht mogelijk in de mond word..
Ook hebben we de 7 spelletjes van parelli gedaan, dit is aan te raden door iemand die ervaring heeft.. hierover zou je 'shull' misschien ook wel iets over kunnen vragen.. Lachen
Veel succes en ik hoop dat het goed komt! Knipoog

Gr. Helen (wiifke @ bokt)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:01

je moet ten alle tijden de controle over je paard kunnen hebben, nu nog buiten rijden is vragen om problemen. Eerst in de rijbak.
Je haalt net een heel belangrijk punt aan: je kan zelf nog niet ontspannen, daar draait alles om. Weet je de reden dat je daar moeite mee hebt ?

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:51

@ fladdelover: Het klinkt heel erg bekend, ik houd wel de teugels constant erg kort omdat als hij zich spant hij zijn hoofd in de lucht steekt, met als gevolg dat mijn teugels in een boogje gaan hangen en hij dus harder gaat. Dus ik houd hem kort. Het volte rijden doe ik inderdaad in de bak. Ik heb alleen geen andere mensen die met mij de weg op kunnen en het kunnen opbouwen.

@ garny95: Op het begin heb ik echt genoten van het rijden, lekker rustig heen en terug stappen en rustig rijden, niks ging nog perfect maar we hadden lol en hij was rustig. Tot ik er een keer opstapte en hij ineens begon te bokken&steigeren. Het was puur omdat hij er zin in had maar ik ben er toen wel afgevallen. Een andere keer was ik in de bak aan het rijden, de galop ging nog niet perfect en hij wilde nog wel eens een bokje geven aan 1 hand. Ik was er wel telkens van geschrokken maar mezelf er toch toe gezet hem aan te laten springen, en weer een bok. En wat voor een. Toen ben ik er weer afgevallen. De galop zat er voor mij niet meer in en ik gallopeerde ook steeds minder, wel soms nog op de andere hand maar ik verloor het vertrouwen. Hij werd buiten ook steeds drukker omdat we buiten wel een galopje, en veel draafden.
Hij veranderde en vond alles leuk, ik vond het ook leuk alleen was nog steeds bang voor de galop en was telkens bang dat hij ging bokken. Echter ging het nog wel een tijdje goed en werd ik minder bang, tot een tijdje geleden en hij weer druk werd. Ik ben dus nu daar telkens bang voor dat hij te druk wordt, gaat bokken en rennen. Daarom kan ik niet ontspannen
Sorry voor het lange verhaal Bloos

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:12

probeer hem te buigen en bezig te houden.

Groetjes nijnthju

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:16

Ik moet ook altijd stuk over weg en dan is de bak er. Mijn pony heeft het ook. Dag niet gereden merk je gelijk aan hem. Ik probeer hem bezig te houden op de weg als het echt niet gaat stap ik af, maar probeer hem eerst altijd bezig te houden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:20

jee lastig voor je, volgens mij kom je dan in zo'n neerwaarse spiraal en dat is jammer want het is wel goed gegaan in het begin. Zoek goede instructie die bij je past en kijk samen naar mogelijkheden zodat je straks weer met plezier op je paard springt en hij zich netjes gedraagt. Succes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:21

Heb je ook les met hem, want dat helpt toch het beste. Iemand die regelmatig vanaf de grond meekijkt en ziet wat er gebeurd met jouw en je paard en je daarop aanwijzingen geeft.