Bang om mee te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Bang om mee te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:36

Mijn paard is nogal een heethoofdje en met springen word ik altijd zenuwachtig. Het is de bedoeling om je paard meer teugel te geven om hem ruimte in de hals te geven natuurlijk, maar mijn paard gaat áltijd aan de kletter na een hindernis. Hierdoor durf ik bijna niet meer mee te geven, omdat hij níet gaat rennen als ik m'n teugels aanhou, maar dan kan hij dus ook niet lekker springen.

Tips?

PercyLeen

Re: Bang om mee te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:39

Rij na de hindernis eens een volte..of leg er een balk achter dan kan ie niet wegrennen! En anders zet hem maar eens op de noodrem na de hindernis!

Succes

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:40

Jeanine84 schreef:
Rij na de hindernis eens een volte..of leg er een balk achter dan kan ie niet wegrennen! En anders zet hem maar eens op de noodrem na de hindernis!

Succes

Volte heeft geen zin, paard is zo sterk. Een balk erachter, dan kan hij niet rennen? Hoe bedoel je dat?

Noodrem? Absoluut niet te doen. En dat vind ik eigenlijk ook oneerlijk tegenover het paard, hij doet het vanwege plezier.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:46

Die van mij rent ook van plezier maar dan voor de hindernis Knipoog Maar ook al doet ie het uit plezier je mag dit niet van hem accepteren..hij moet op jou wachten! Met een balk erachter bedoel ik een in-uitje..evt. een drafbalk voor en na de hindernis! Dan moet ie dus wel terug komen aangezien er nog een balk achteraan komt!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:16

Probeer eens in stap op de hindernis af te rijden.
Zet hem voor de hindernis stil en stap weg op een volte.
Rij weer in stap op de hindernis aan en ga 2/3 drafpassen voor de sprong over in draf.
Draai na de sprong zo snel mogelijk een volte en ga zo snel mogelijk weer terug naar stap.

Het is overigens ook niet de bedoeling om de teugels helemaal los te gooien bij de sprong. Probeer nét voor de sprong genoeg vrijheid te geven (plaats je handen iets uit elkaar dat is vaak genoeg, er worden geen meters hals verlengt Knipoog ) en na de sprong het contact direct weer terug te nemen en een volte te draaien.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:20

Overigens over de noodrem.
Ik heb die van mij ook wel eens op de noodrem gezet na een sprong. Ongecontroleerd wegvliegen is gewoon gevaarlijk. Zet ze dan maar eens wat abrupter stil, belonen en wegstappen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:32

eehm je hoeft em natuurlijk niet helemaal vrije teugel te geven.. je moet wel contact houden, om te sturen naar de volgende hindernis

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:37

een volte voor de hindernis is heel goed. zorg dan dat je niet recht op de hindernis af gaat in het begin, maar schuin, en dan steeds rechter eropaf zonder te springen. de noodrem is inderdaad wel goed om te doen, hij mag niet als een gek ervandoor gaan, dat is gevaarlijk. zet hem desnoods in een hoek als je hem niet vanzelf stil krijgt. ook is het handig om te beginnen met hele lage sprongen, maar misschien doe je dit al.
sterkte!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:38

met de noodrem ben ik het niet eens :S
kan je hem beter in een volte gooien en die steeds kleiner maken... om hem nou in de mond te trekken (straffen) omdat hij over enthousiast wordt is oneerlijk

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:54

LovesGitana schreef:
een volte voor de hindernis is heel goed. zorg dan dat je niet recht op de hindernis af gaat in het begin, maar schuin, en dan steeds rechter eropaf zonder te springen. de noodrem is inderdaad wel goed om te doen, hij mag niet als een gek ervandoor gaan, dat is gevaarlijk. zet hem desnoods in een hoek als je hem niet vanzelf stil krijgt. ook is het handig om te beginnen met hele lage sprongen, maar misschien doe je dit al.
sterkte!

Mijn paard springt hele lage sprongen niet, dat weigert hij. Hij springt pas vanaf zo'n 90 cm. (Dat krijg je met een paard van 1.78m. dat los met gemak 1.60m. springt.)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:00

Runn_love_ schreef:
met de noodrem ben ik het niet eens :S
kan je hem beter in een volte gooien en die steeds kleiner maken... om hem nou in de mond te trekken (straffen) omdat hij over enthousiast wordt is oneerlijk

Ik ben inderdaad ook voor 'de volte' maar als een paard er ongecontroleerd vandoor vliegt dan is dat echt gevaarlijk en de volte is in dat geval vaak moeilijk in te zetten.
Dan pak ik hem liever even flink op de rem. Straks wordt het een gewoonte en is er geen houden meer aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:01

zo te lezen heb je wat dressuurwerk te doen. Hij weigert op lage sprongen (=ongehoorzaam) en hoger rent hij weg. Dus eerst zorgen dat hij met dressuur echt gehoorzaam in je tempo (kun je een sukkeldrafje rijden met een doorhangend teugeltje?) is en dat uitbouwen met springen.

romy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:26

idd, de basis voor het springen is je dressuur.
is je dressuur niet goed hoef je niet eens aan springen te beginnen.

zorg dat je paard gehoorzaamd, voordat je begint met springen. anders kan het nogal gevaarlijk worden..

als je je paard straks beter voor elkaar hebt, zou ik beginnen met in-uitjes en lage kruisjes

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:42

Mijn dressuur is prima, we zijn samen L2-niveau. Dan is hij ook heel goed te controleren. Het is een heel braaf, werklustig paard, maar soms dus te werklustig. Hij wordt vrolijk en enthousiast en neemt een sprintje na de hindernis. Nu gaat dit langzamerhand wel beter, maar in mijn gedrag dus niet. Mijn vraag is; hoe kan IK er voor zorgen dat ik mijn handen meer meegeef? Want dát is het eigenlijke probleem. Het zit tussen mijn oren, maar ik heb het mezelf aangeleerd en het is erg lastig om het mezelf weer af te leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:45

met alle respect, wedstrijdniveau zegt me niets in dit verband. En te werklustig is leuk, maar hij mag gewoon niet wegrennen als jij meegeeft en stoppen op een 'te lage' hindernis mag al helemaal niet. Dus toch maar eens terug naar je dressuurbasis. Want als hij niet wegrent als jij meegeeft, is het ook niet eng meer om mee te geven.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:50

Lielle schreef:
met alle respect, wedstrijdniveau zegt me niets in dit verband. En te werklustig is leuk, maar hij mag gewoon niet wegrennen als jij meegeeft en stoppen op een 'te lage' hindernis mag al helemaal niet. Dus toch maar eens terug naar je dressuurbasis. Want als hij niet wegrent als jij meegeeft, is het ook niet eng meer om mee te geven.

Zoals ik al zei, met onze dressuur is niets aan de hand. Dan kan ik wel terug naar de dressuurbasis, maar daar gaat het allemaal prima. Ook werklustig, maar braaf. Waarschijnlijk voelt hij mijn angst boven de hindernis, waardoor hij alsnog gaat rennen. Ik denk dat hij nu niet meer zal gaan rennen als ik meegeef, maar doordat hij dat vroeger wel deed, vind ik dat lastig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:55

Begin dan eens om in een sukkeldrafje aan een lang teugeltje naar een kruisje draven of in een sukkelgalopje over een balkje? Dan weet je meteen of je tempocontrole idd voor elkaar is *LOL* Mijn ervaring is dat je er met springen pas achter komt dat het toch wat minder goed is dan je zelf dacht.
Maar nogmaals, ik snap al helemaal niet dat je het acceptablel vindt dat hij te lage hindernissen niet springt. Dat is gewoon pure ongehoorzaamheid.

paar andere opties om te voorkomen dat hij gaat rennen is een lage hindernis op de Ac-lijn zetten, op D. Dan rijd je een schuine lijn van H naar D , springt de hindernis en draait dan meteen een halve volte halve baan naar rechts (dus een rechtsomkeert). De remmende werking van de bakrand en de volte zorgen dat hij niet makkelijk aan het rennen gaat zodat jij er ontspannen op kunt blijven zitten.

En wat zegt je instructeur ervan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:18

Saskiaatje schreef:
Lielle schreef:

Zoals ik al zei, met onze dressuur is niets aan de hand. Dan kan ik wel terug naar de dressuurbasis, maar daar gaat het allemaal prima. Ook werklustig, maar braaf. Waarschijnlijk voelt hij mijn angst boven de hindernis, waardoor hij alsnog gaat rennen. Ik denk dat hij nu niet meer zal gaan rennen als ik meegeef, maar doordat hij dat vroeger wel deed, vind ik dat lastig.

Herkenbaar! Die van mij is dressuurmatig ook goed te controleren, alle knopjes zitten er dan op: stap - galop en terug..maar met het springen..oef! Dan wordt je er druk mee! Ik lees hier nog even mee Pling

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:33

gewoon meegeven en als je terug gaat zitten neem je de teugels terug..
ik heb ook een heethoofd heb het ook zo opgelost
ook diep gaan zitten.
anders een martigaal of idd een balk
(volte raad ik niet aan mijn vriendin is goed op haar (bek) gegaan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:26

Als de tempocontrole dan echt goed voor elkaar is, galopperen over balkjes en gaan schakelen Ja

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:27

Philadelphia schreef:
gewoon meegeven en als je terug gaat zitten neem je de teugels terug..
ik heb ook een heethoofd heb het ook zo opgelost
ook diep gaan zitten.
anders een martigaal of idd een balk
(volte raad ik niet aan mijn vriendin is goed op haar (bek) gegaan

Nee, ik doe niet (meer) aan hulpteugels. Ik vind dat dit prima rijtechnisch op te lossen is. Sowieso weerhoudt een martingaal een paard er echt niet van om harder te gaan. Zoals er wordt gezegd: "De enige manier om een paard met het bit (in dit geval de martingaal) te laten stoppen, is als je hem om zijn benen bindt." En het gaat dus om dat 'gewoon meegeven'. Dat zit tussen mijn oren, dat dóe ik niet meer. Ik heb mezelf aangeleerd gigantisch vast te houden op de hindernis en het is er niet meer uit te krijgen en dáar wil ik tips voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:31

Die heb ik je ook al gegeven Knipoog en bovendien heb ik wat gevraagd.

Maar nog eentje dan maar:
Galopperen over balkjes en daar eerst eens het gevoel krijgen dat je je handen ontspant. Daarna een in/uitje neerzetten met drafbalkje en uit een sukkeldrafje inkomen met een lange teugel.
(o, en soms krijg je wel eens tips die je mss niet wil horen omdat bij het lezen de indruk ontstaat dat het probleem anders is dan je zelf denkt. Maar als je er niets mee wil doen, ook best).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:36

My sincere apologies. Meer tips zijn toch nooit weg?

Mijn instructeur zegt voor, tijdens en na de sprong dat ik mee moet geven en dat ik moet ontspannen, maar eigenlijk heeft dat geen nut.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:37

het zit hem in het vertrouwen dat moet herstellen (spreek uit ervaring) en dat heeft tijd en geduld nodig. het feit dat je het weet is al heel wat, nu op jezelf letten en iemand die het continu tegen je vertelt als je het fout doet helpt, dus spring voorlopig alleen onder begeleiding, anders kun je het probleem niet aanpakken.

Tense

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:45

Jeanine84 schreef:

Ik ben het er niet mee eens dat je er een balk achter wil leggen, want als een paard een beetje hard over een hindernis gaat, zou het kunnen dat hij over zo'n balk heel hard struikelt; en dat is natuurlijk niet de bedoeling! Zo'n balkje áchter de hindernis kan je gebruiken als je paard al heel goed springt, om te kijken of hij ook nog oplet ná de sprong.