''Huppelen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

''Huppelen''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:53

Mijn paard heeft wat nieuws ontdekt..
galoperen is veeeel makkelijker dan draven.
Dus als ik rustig draaf en dan iets sneller wil gaan dan gaat ze meteen galoperen.
Het is erg vervelend dat ze dat aldoor doet.

iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?

Judje

Re: ''Huppelen''

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:54

Voor goed begrensen, dus je teugels goed aanhouden, zodat je haar niet de ruimte geeft om aan te galoperen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:56

tja, maar ik wil er ook geen gewoonte van maken om met strakke teugels te rijden.. dat is ook niet bepaald ontspannend voor mijn paard..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:58

Je hoeft ook niet met strakke teugels te blijven rijden, maar het is de bedoeling dat je hem voor niet te veel ruimte geeft bij het verruimen gaan in draf.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:59

ik zou niet niet met strakke teugels rijden maar enkel kort terugnemen op het moment dat hij in de fout gaat en daarna meteen weer ontspannen... ookal moet je dat om de 3 stappen doen; hij zal het wel snappen na een tijdje

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:59

Terugnemen en gaan stappen, blijft ze drammen dan halthouden. Juist doen wat zij niet wilt. En dit net zolang volhouden tot ze snapt: galop mag nu niet.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:02

goed aan het werk zetten, wil ze in galop? dan ga je wel in galop, maar dan ook goed doorgalopperen. niet zon langzaam tempo. daarna neem je hem terug en probeer je het opnieuw gewoon in draf

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:02

Okee, maar het helpt meestal ook wel een beetje als ik haar dan wat harder laat werken, zoals heel veel voltes en wendingen. Alleen het is gewoon vervelend dat het moet..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:02

Mijn paard heeft dit truckje net weer afgeleerd.
Meteen terugnemen naar draf en weer verder gaan met hetgeen waar je mee bezig was. Wat kynshiri zegt, ook al is het om de 3 passen
Niet gaan stappen, dan leert ie ervan dat ie door een huppeltje onder zn werk uitkomt.
Met een beetje geduld was het bij mij na ca 6x rijden weg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:03

Jimbo schreef:
goed aan het werk zetten, wil ze in galop? dan ga je wel in galop, maar dan ook goed doorgalopperen. niet zon langzaam tempo. daarna neem je hem terug en probeer je het opnieuw gewoon in draf

Ja dat zei mijn instructeur ook, dat heb ik gedaan maar dat helpt niet zo goed bij haar, ik scheur dan echt een paar rondjes keihard door de bak maar ze blijf het doen. Maar ik blijf doorzetten en uiteindelijk lukt het ook wel

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:04

Nibbit: okee dankjewel, ik zal het proberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:05

Hoe oud of jong is je paard?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:06

bijna 4 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:10

O dan is er niks vreemds aan, veel jonge paarden vinden aanspringen in galop veel gemakkelijker dan verruimen in draf. Ik heb dit zelf op twee manieren aangepakt: als hij aan sprong, flink doorrijden naar een pittige galop, maar dan wel goed de achterhand laten gebruiken en afwisselend terug nemen en meteen weer iets losser laten. Verder je paard goed "opsluiten".

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:11

Nou die van mij toch niet hoor. Vindt galop nog erg moeilijk qua balans

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:12

Ik heb het ook nog nooit eerder gezien dat een paard dit deed.. maar ik doe mijn best om het te verleren Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:13

Alleen ze is zo'n volhoudertje, echt de kleinste voltetjes die ik dan maak, blijft ze galoperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:14

Is ze wel nageeflijk of loopt ze met de neus in de lucht?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:15

Ze is wel nageeflijk, alleen niet de hele tijd door, ze ziet wel eens wat enzo, maar ze loopt wel voornaamlijk nageeflijk Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:15

nou, ze moet gewoon luisteren wat jij zegt, daarom: niet van galop naar draf? dan maar van draf naar stap. ze moet doen wat JIJ wilt op het moment dat JIJ het wilt. stappen is dan niet onder het werk uitkomen, maar luisteren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:16

Ja klopt, je hebt gelijk.
Ik neem haar ook altijd gelijk terug naar draf, zolang totdat ze normaal blijft draven.
Alleen het zou toch wel zo fijn zijn als het huppelen er helemaal uit gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:17

Nou ja ok, Maanling, maar voor een paard van een jaar of vier valt het allemaal nog niet mee. En verruimen in draf is eerst erg moeilijk, omdat ze daar eerst genoeg kracht voor moeten krijgen. Wat jouw paard doet, is voor een vierjarige geen vreemd gedrag. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met jonge paarden doorrijden, maar je zult vast zien, dat zodra het paard over een tijdje sterk genoeg in de achterhand is en beter in balans loopt, dat het dan wel lukt om te verruimen, zonder dat ie steeds wil aanspringen. Voltes galopperen, en erop letten dat het paard dan ook goed nageeflijk blijft (let op, voltes eerst beslist niet te klein maken) en vooral de achterhand er goed onder rijden, daar kom je het verst mee, en let erop dat je vooral veel overgangen blijft oefenen, schakelen, schakelen en schakelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:18

Ben bang dat je je beessie een beetje strenger mag aanpakken.
Duidelijk zijn in wat je wilt: merk je dat ie in galop aan wil springen, dan een ophouding aan de buitenteugel Houdt 'm lekker aan het werk Vork . Paarden kunnen niet lang hun aandacht bij je houden, dus je moet ze blijven stimuleren anders gaan ze je uitproberen. Les es een balkje op de hoefslag, zet een paar pionnen in de bak, dus wat ik al zei: houdt 'm lekker aan het werk!

Succes!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:20

Mijn paard deed dit ook. Vaak is dit omdat je iets van je paard vraagt, wat het paard moelijk vind en daardoor probeert te "ontwijken" door aan te springen in Galop. Blijf vooral rijden. Elke keer als ze aanspringt corrigeren en terugnemen in draf en weer opnieuw proberen. Ga vooral niet elke keer stilstaan, omdat ze dan ook onder haar werk uitkomt. Blijven rijden en wanneer je wilt verruimen kun je dit bijvoorbeeld in een volte of wending doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:20

Mirjam: Dankjewel, ik zal dat met het balkje eens proberen (haha maar ze neemt altijd megajumps over balkjes heen Clown )