Onderbeen te ver naar achteren: hoe kom ik eraf??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Onderbeen te ver naar achteren: hoe kom ik eraf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:15

Argh...

Afgelopen maandag had ik dressuurles met mijn vijfjarige luchtkasteel Wurolieta. Het rijden gaat best wel goed: fijn gevoel en progressie en zo.
Maar er gaat ook iets niet goed en dat ben ik zelf!!! Ik zag op de video die gemaakt is van mijn rijden dat ik iets vreselijk irritants doe (nog wel meer..maar dit valt op!) en dat is:

ik leg mijn onderbeen veel te ver naar achteren!! Wat een afschuwelijk gezicht!

Heeft iemand tips hoe ik hier vanaf kom? Mijn instructrice zegt er nooit iets over maar ik kan het zelf niet aanzien dat ik zo zit.

Een foto kan ik vanavond later nog wel eens plaatsen als iemand wil zien hoe achterlijk ik op mijn paard zit.. Bloos

Oh ja, de oorzaak zou hem kunnen zitten in het feit dat ik altijd te kleine paardjes heb gereden waarbij het ook noodzakelijk was (vond ik..) om mijn been iets op te trekken om de hulpen te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Tong uitsteken Tong uitsteken

x_liesje_x

Re: Onderbeen te ver naar achteren: hoe kom ik eraf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:55

wat vaak helpt is je beugels langer maken

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:09

ik heb het zelfde probleem en je beugels langer maken werkt meestal averechts. ik moest mn beugels juist een gaatje korter doen zodat je goed druk voelt onder de bal van je voet en daardoor je benen meer naar voren drukt en je hakken goed uitdrukt. maar met foto's is het toch een duidelijk beeld want voor t zelfde geld zijn ze al aan de korte kant.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:12

Ik heb het ook, maar dan vooral omdat ik te lang ben voor mijn pony.. Ik probeer er wel op te letten, maar ik kan er toch niks aan doen.. Als ik mijn spoortje moet gebruiken, dan moet mijn been wel naar achter + omhoog.. Ik zou er dus gewoon goed op gaan letten en misschien een paar keer iemand aan de kant vragen om het vaak tegen je te zeggen.. Dan blijf je er namelijk aan denken.. Succes!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:41

Ik zal even twee fotootjes plaatsen waarop je het ziet. Ergens heb ik het idee dat ik mijn beugels langer zou kunnen doen maar ben inderdaad bang dat dat averechts gaat werken... Verdrietig

Ben er bekend mee dat dit niet de beste kwaliteit foto's zijn maar hier zie je het dus op. Heb ook nog een filmpje maar daar schaam ik me helemaal voor dus die zet ik hier maar niet neer.. Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:40

Oke... hoe ga ik dit netjes zeggen.....

euhm.....

Je zit naar wat ik op deze foto's, tis lasting om het van twee foto's te kunnen evalueren
iets te veel op je mutsie
Bloos

Probeer (in stap is dit het gemakkelijkst) je te focussen dat met iedere stap je zitbeenknobbels te voelen, het is vaak een teken van een kleine onbalans, en het teveel klemmen met de knie en /of boven benen, hierdoor komt je bovenlijf iets naar voren en je benen omdat ze niet los langs je paard hangen naar achter. (bij sommige naar voren dit hangt van het "klemmen" af en de spier groepen waarmee dit gebeurd)

Ga eens zonder beugel rijden niet een vol uur maar gewoon zo nu en dan tijdens het rijden.
Hier mee dwing je jezelf bij wijze van spreken o je been ontspannen naar beneden te late hangen. Ga je klemmen op dat moment, is het gevolg dat je naar voren kukelt.

Vraag anders iemand om je paard aan de longe te houden zodat jij je helemaal op je zelf kan concentreren. Dat help meestal erg goed

(ik moet wel zeggen dat ik het niet storend vind maar ik kan me wel voorstellen dat de inwerking van je hulpen minder goed doorkomt)

Ik wens je heel veel succes toe
Ja

DanielleR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:37

Hallo,
Ik zou zo ook zeggen beugels langer en op de bovenste foto zijn ze wat aan de korte kant maar de onderste lijken ze eerder te lang. Wat rana zegt is denk ik ook waar. Het is ook moeilijk, er zijn instructeuren die dit niet erg vinden en anderen wel. Het gaat er om dat je je paard goed aanvoelt en veel met hem kunt bereiken.
Misschien is het een idee om een keer een andere instructeur te nemen, die zegt misschien wel andere dingen. Groetjes Danielle

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:22

Ik zo in ieder geval je beugles wat langer doen. Op de foto vind ik hem wat kort lijken.. En vragen of je instructrice er ook op wil hameren!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:02

touwtje om je beugelriem en singel dan blijft je beugel op zijn plek en daardoor je been automatisch ook.Als het dan goed gaat kan je het touwtje er weer afhalen.

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:04

gigil schreef:
touwtje om je beugelriem en singel dan blijft je beugel op zijn plek en daardoor je been automatisch ook.Als het dan goed gaat kan je het touwtje er weer afhalen.

Ik wilde net hetzelfde zeggen...
zal je wel spierpijn van krijgen Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:06

gigil schreef:

Je hebt daar ook speciale (klittenband)riempjes voor. Ik heb ze ook een poos gebruikt en dat helpt echt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:18

@ Rana: hihi...wat heb je dat keurig gezegd! En helemaal begrepen. Misschien is dat wel zo hoor.. ik zal er straks eens even op gaan letten.
Ik vind het nog een beetje spannend om zonder beugels op mijn merrie te stappen want ze is nog jong en doet soms ineens een beetje gek...Stijgbeugeltjes bieden dan nog net wat meer zekerheid.
Mijn hulpen komen overigens wel goed door. Ik vind het er gewoon niet uit zien dat ik zo zit...Lachen

@DanielleR: grappig, de foto's zijn gemaakt tijdens een en dezelfde les..beugels zijn niet van lengte gewijzigd tijdens dat uurtje.

Verder heb ik mijn beugelriemen onder het zweetblad. Dit geeft ook al heel weinig beweging in de beugelriemen. Die riempjes heb ik wel eens gezien en ik heb het idee dat de werking ervan niet heel anders is dan de beugelriemen onder het zweetblad.

Ik zal zeker vragen of mijn instructrice er scherp op wil blijven letten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:25

ha!! ik heb dat probleem ook!!!

En mijn instructie.. (nou ja die 4 x die ik
sinds vorig jaar mei les heb gehad..)
zegt er nooit iets van.. Die vind het belangrijker
dat het paard eerst goed loopt..

Overigens paard en ik langdurig alleen maar aan
het stappen... wegens omstandigheden.
helpt ook goed!! Lekker ontspannen tijdens buitenritten
oefenen op je zit!!!
we stappen nu heel veel... al tijden en draven maar beetjes..
Ben toen maar bewust op mijn houding etc. gaan letten!
Oefenen we toch wat terwijl we niet oefenen!!!
(ook op mijn handen, knakpolsjes.. )
Kan mijn beentjes al veel netter houden..
Maar als paard niet luisterd, verval ik al snel in het
meer naar achteren leggen.. om te drijven..
(overigens rij ik met mijn beugels nu langer
dan bovenste foto in mijn profiel..
maar langer gaat echt niet.. dan kan ik meesteppen)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:07

te ver naar achterliggende benen gaat meestal ook gelijk met te veel naar voren zitten met bovenlichaam.
deze gewoonte kun ja alleen afleren met goede instructie en er zelf bewust mee bezig te zijn.
Denk bv bij elke keer dat je bij de C rijdt "onderbenen naar voren". als je dit consequent paar weken doet, ben je ervan af.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:10

ik heb hetzelfde probleem,

Vroeger & soms nu nog shetlanders gereden nu wat groter en een eigen belgje maar dat been verschrikkelijk lastig in stap houd ik er rekening mee (probeer ik) maar in draf gaan ze hun eigen weg (ik heb hierdoor ook na lang rijden last van mijn liezen Knipoog)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:20

Ik zou je beugels niet langer doen. Ben het wel eens met iemand in het begin van je topic. Je zit teveel op de voorkant van je zadel (netjes gezegt).

Het heeft er ook te veel mee te maken dat je te veel naar voren zit, daardoor kantel je naar voren en gaan je benen naar achteren. Je valt als het ware voorover.

Probeer eens je zitbeenknobbels te voelen en te zitten alsof je een touwtje aan je cap hebt zitten. Je rekt je dan uit en als het goed is ga je dan op je kont zitten ipv op je voorkant.

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:37

oefenen

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:12

Mniquee: wat een constructieve reactie! Knipoog

Ik ben er de afgelopen week erg bewust mee aan de gang gegaan. Als het een beetje mee zit heb ik vanavond weer dressuurles en ik wil mijn instructrice dan eens vragen er extra op te letten bij mij. En dan natuurlijk binnenkort weer iemand mee vragen om tijdens trainen te filmen. Dan kan ik zelf ook zien of het beter wordt of niet.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:51

ja kan je voeten vast binden aan de singel dat werd bij nij op de manege ook gedaan

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:59

Je moet je been in de buurt van de singel houden. Heb je geen spiegel in de bak hangen? denk regelmatig aan je zit, of laat iemand aan de kant staan, en als je dan je been weer naar achteren doet, dat diegene dat dan zegt en je er steeds aan herinnert. Als je dat een paar keer doet, hoor je vanzelf een stem in je hoofd als je het weer doet. Suc6

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:19

@nijntjuh: argh...dat is gevaarlijk!! Is dat serieus waar?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:59

Ik denk dat ze bedoeld dat de beugels aan de singel werd vastgemaakt, niet de voeten Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:10

ga maar eens vanuit verlichte zit lichtrijden. Begin dus staand. van daaruit eerst lichtrijden zonder het zadel te raken (ofwel zonder te gaan zitten. en dat uitbouwen tot je wel kan zitten. zorg ervoor dat het paard in een rustig tempo loopt dat jij kan uitzitten, sukkeldrafje. Als je het idee hebt dat je niet goed zit denk er dan aan dat je arroganter moet gaan zitten.
Als je aan het stappen bent doe dan je beugels even uit en zorg er voor dat je met je onderbeen ontspannen kan slingeren zowel links als rechts tegelijk en tegengesteld. ene been voor andere been achter. dit moet heel soepel gaan niet dat als ie voor zit een klein stopmomet heeft maar net als een slinger van de klok in een ritme door.

succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:13

dit is me zoo bekend. Ga dit ook absoluut bijhouden.
Ik doe het vooral als een paard niet door wil lopen of als ze klein zijn. Vaak zijn ze dan (over)gevoelig achter de normale drijfplek, en dan willen ze ineens wel lopen.
Heb ook een tijdje mijn beugels vastgezet, maar dit had totaal geen zin. Zodra de bandjes eraf waren, ging ik weer terug naar de oude plaats.
Het helpt veel om achterover te gaan zitten en je bekken te kantelen naar voren. Probeer bewust met je zit bezig te zijn.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:45

Inderdaad aan de foto's te zien wat meer op je kont gaan zitten, wat msischien helpt. Maak allebei je beugels met touwtjes vast aan je singel. Niet helemaal strak, maar dat er een klein beetje speling is..
Als je hieraan gewend bent haal je de touwtjes er weer af en taddaaaa Haha! je rijd met je benen op de plek waar ze eerst ook zaten mét de touwtjes..