Probleem met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:28

Ik heb een probleempje met springen. Ik rijd nu op Mirjam en die vind dat heel erg leuk. Maar als ik dan op de hindernis aanrijd, dan gaat ze nog op normaal tempo maar ongeveer 3/4 meter voor de hindernis gaat ze in één keer echt in volle galop erover. Ik probeer haar dan wel in te houden maar dat lukt niet echt, ze gaat er nog heel hard over. (ook al probeer ik haar uit álle macht in te houden).

Ik zou graag tips hebben over hoe ik haar wat zachter over de hindernis kan laten springen.

Laura

Somebitch

Re: Probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:29

Hoe doet ze het als je in draf op de sprong afgaat?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:35

Somebitch schreef:
Hoe doet ze het als je in draf op de sprong afgaat?

Ik ga altijd op draf op de hindernis af. Ik ga niet in galop bij een laag kruisje.

Ik ga eerst flink oefenen om haar langzamer te laten lopen bij kruisjes en dan ga ik pas stijltjes beginnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:36

Dus je gaat in draf op de hindernis en de laatste paar passen springt ze aan in galop en springt ze erover heen?

Misschien vanaf de volte naar de sprong rijden. Lachen

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:41

idd, nog ene volte rijden enzoverder...
Had ook zo een probleem met ene manegepony maar die heeft het nooit afgeleerd maar het is nu wel een goeie springpony ook al galoppeert hij altijd =)

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:16

Misschien een drafbalkje voor de sprong leggen, of haar gewoon op de volte zetten elke keer dat ze aanspringt, en dus gewoon niet springen als ze gallopeerd..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:39

Ik zal het vragen Knipoog

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:16

een drafbalkje misschien Knipoog
of wat korter aan komen rijden.. wat ook kan is met een lage hindernis het eerste (en grootste deel ) in stap te doen en dan een paar meter voor de hindernis aandrijven (naar draf)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:14

idd, zeker een drafbalkje ervoor (afstand ongeveer 2.20m) en zet haar maar een paar keer stil voor de hindernis. Dus dan moet je bij de drafbalk al bijna stil staan! En dan zelf ervoor weg sturen en opnieuw. Pas op het moment dat JIJ 100% het gevoel hebt dat ze zo weer zou gaan staan als jij dat zou vragen, en ze er dus niet overheen denkt te gaan denderen, dan kun je haar over de hindernis begeleiden. Maar doe dit het liefst wel onder begeleiding. Korter erop aan komen rijden kan wel werken, maar neemt de problemen niet weg. Het is een truukje, niet een oplossing voor het sneller gaan!

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:48

Anders komt ze niet uit is niks aan te doen..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:58

Mniquee schreef:
Anders komt ze niet uit is niks aan te doen..

Dit bericht snap ik niet echt. Bloos
Bedoel je misschien dat ze op de sprong dan niet uitkomt?

Ik zou ook zeggen: een drafbalk voor de sprong. En veel dubbeltjes, rijden met verschillende afstanden. Ook kan je er voor kiezen om een recht lijntje met verschillende sprongen achter elkaar te rijden.

Ook kan ik je het boekje ''springparcoursen'' van Rob Ehrens erg aanraden. Daar heb ik zelf erg veel aan gehad, en staan ook veel tips en soorten lijntjes in.

Succes!

Edit: Aanvulling op mijn tekst.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:03

als ze dat doet meteen afwenden. Is ze belazerd zij bepaald niet het tempo. Alleen springen als ze rustig blijft al doe je het honderd keer over dan is de lol er ook wel af maar niet toegeven

Super__Lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:53

pintogirl schreef:
Ik heb een probleempje met springen. Ik rijd nu op Mirjam en die vind dat heel erg leuk. Maar als ik dan op de hindernis aanrijd, dan gaat ze nog op normaal tempo maar ongeveer 3/4 meter voor de hindernis gaat ze in één keer echt in volle galop erover. Ik probeer haar dan wel in te houden maar dat lukt niet echt, ze gaat er nog heel hard over. (ook al probeer ik haar uit álle macht in te houden).

Ik zou graag tips hebben over hoe ik haar wat zachter over de hindernis kan laten springen.

Laura

mijn pony'tje was vroeger ook zo,lopen voor de sprong,springen en dan terug lopen.die kinders in de manege waren dan nog zo slim om haar met een zweep te rijden .. de eerste keer ik met haar sprong lag ik er bijna over ^^ omda'k da nie gewent was. ik heb gewoon blijven oefenen met geduld, mooi achteruit zitten, heel ontspannen, ze proberen te houden en dan 2 passen voor de hindernis laat ik haar los, en achter de hindernis vang ik haar weer op. da ga super goed, nu is ze gewoon zalig om te springen! soms durft ze nog wel eens te rap te gaan, maar gewoon geduld blijven hebben. nu spring ik niet meer omdat ik geen piste meer heb, maar in de zomer zal ik dit zeker weer doen! zalig gewoon! ze is de beste :d

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:57

Rij bijvoorbeeld in draf op de sprong af.
Wanneer ze 'wegsprint' draai dan direct een volte.
Rij in stap op de sprong af en ga 2/3 drafpassen van tevoren in draf.
Draai voltes voor en na de sprong.
Zet haar stil voor de sprong, draaf een volte en rij weer opnieuw aan.
Zet haar stil na de sprong.
Laat haar op je wachten. Lachen

Met lijntjes rijden zou ik nog niet beginnen.
Als ze ongecontroleerd op de sprong af sjeest moet ze teveel herstellen in het lijntje wat tot noodsprongen kan leiden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:09

idd een volte rijden voor de sprong. Je kunt ook af en toe langs de sprong rijden, dat werkt bij de mijne ook wel eens wanneer hij druk wordt tijdens het springen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:37

Ik zit nu met precies het zelfde probleem.
ik heb diverse dingen geprobeerd en begin het springen nu zelfs niet meer leuk te vinden,
maar dat houd mij verder niet tegen hoor Pling (stiekem blijft het leukk !)

Voltes rijden helpt niet veel bij mij en halt houden voor een sprong is ook geen oplossing bij mij
omdat mijn pony daarna dacht dat hij voor de sprong moest stilstaan wat dus tot enkele wijgeringen zorgte !
in houden na de sprong helpt ook niet omdat hij dan bij de volgende sprong net so hard weer gaat.
en een paar keer omheen rijden heeft een beetje nut maar als hij dan zeker weet dat je weer gaat springen is het als nog een vlucht sprong.
Nou is het zadel nagekeken en bleek het daarverder ook niet aan te liggen.

maar ik wou even vertellen dat sommige het uit vluchten doen.. dat ze bijvoorbeeld door de druk van het zadel weg vluchten waardor ze die snelheid maken.. Dit hoeft niet altijd het geval te wezen maar meschien kun je het eens Checkée Haha! Ach gut
Succes en ik zal het hier eens blijven volgen Bloos

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:31

Ik heb 1 keer een pony gereden die dit ook deed. Ik vind dat er al veel goeie tips zijn gegeven maar ik wil je er nog 1 mee geven die misschien bij de eerste keer oefenen al werkt.
De pony waar ik toen op reed was met geen mogelijkheid te houden hoe hard ik ook m'n best deed sturen lukte me ook niet meer, hij ging gewoon. Na een paar sprongetjes ben ik eerst weer rustig wat dressuurwerk gaan doen om hem weer rustig te maken, toen ik daarna weer een sprongetje probeerde te maken was hij verbazingwekkend rustig!! Dus misschien nog een tip voor de eerst volgende keer en de keren daarna dat je gaat springen, lekker lang inrijden. Gewoon net zolang wachten tot dat je pony echt rustig en ontspannen is en je voledige controle over haar hebt en dan pas gaan springen, ookal duurt het een uur, dan maak je gewoon maar een keer een paar sprongetjes..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:37

als je in galop naar het kruisje rijd gaat ze dan de laatste 2 galopsprongen ook harder of doet ze dat alleen als je er in draf naar toe rijd?

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:47

nou ik ken er ook zo 1,
een pony op de manege wordt helemaal heet als je met een balk in de bak komt,
ze kan niet eens normaal over balkjes draven nee daar springt ze overheen..
maar serieus daar krijg je het echt niet uit je kan dr stil zetten voor dr sprong dat lukt je, maar dan staat ze er 2 seconden nog niet eens voor en dan springt ze hem gewoon uit stilstand maakt niet uit hoe hoog die staat Bloos
voltes indraaien lukt je ook niet want ze pakt het bit vast en rent een end heen,
die pony wordt verhuurd, maar rijdt de laatste tijd de helft van de week in de lessen en de andere helft niet, omdat ze er te weinig tijd voor heb, zelf vind ik dat opzich wel leuk hoor, kan je weer de confrontatie aangaan, hoe dan ook ze zou echt niet winnen, uiteindelijk lukt het je dan wel, na 2 uur want dan is ze op Tong uitsteken
maar zolang ga ik nooit door, dat vind ik gewoon naja zielig is niet het goede woord, we gaan altijd eerst nog gewoon kwartier/half uur inrijden en daarna springen ik ben dr hoogstuit een keer anderhalf uur mee bezig geweest Bloos
maar het was me daarna dan ook wel gelukt!
Laatst bijgewerkt door Manonx op 22-03-08 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:47

de hindernis op een volte rijden; hindernis onderdeel van je volte maken.

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:46

Hoi Laura,

Om je pony een beetje langzamer te laten gaan kun je een paar meter voor de hindernis even gaan stil staan en dan vlak voor de hindernis in draf een volte maken. Misschien helpt dit.

Mvg.

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:49

Op het moment dat de pony aangallopeerd inderdaad op een volte zetten.. Of aan de hand een paar keer erover heen draven.
Of drafbalken er voor. Heel erg veel succes!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:18

Mijn paardje deed dit ook ,
Ik moest toen voltes rijden voor de hindernis , en elke keer een beetje meer richtin hindernis rijden ,
En pas als ze helemaal onder controle naar de hindernis gereden kon worden eroverheen gaan ,
Vraagt vaak wel veel tijd en inspanning , maar het helpt ,
Ook in stap gaan naar de hindernis en ze pas een pas of 10 op voorhand verzameld laten aandraven hielp bij mij !

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:03

Heb hetzelfde probleem met een paard hier op stal...
Telkens 3 galopsprongen voor de sprong trok hij mij uit het zadel en ging er als een gek vandoor (wel over de hindernis, maar veel te vlak).
Ik heb hem toen een paar keer op het moment voordat hij weg sprong, dus op galopsprong 4...stilgezet, beloont, hem gekalmeerd ( praten en door zijn manen gestreken) en toen rechtomkeerd en nogmaals geprobeerd.
Toen ik opnieuw aanreed deed hij wel weer hetzelfde maar wel minder erg.
Heb toen bijna dagelijks eraan gewerkt dat hij niet hoeft te vluchten naar de sprong toe...en moet zeggen dat hij het nu beter aanpakt dan voorheen.
Maar consequent zijn, en steeds weer corrigeren. Er hebben al heel wat uurtjes ingezeten, maar uiteindelijk is het het allemaal waard.
Het trekken en proberen hem te stoppen werkt alleen maar tegen hem, je stroot hem hierbij op de sprong in zijn mond en hieraan kan hij een nare herinnering aan overhouden.
Probeer niet tegen hem/haar te werken, maar met elkaar..... probeer wat jou het beste lijkt toe te passen, jij kent je paard immers beter dan wie ook.
Succes

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:43

Ik laat mijn pony dan eerst even lekker lopen en dan als ze een beetje moe is dan ga ik springen en wl ze er ook vandoor maar dan spring ik ff niet en dan gaat het wel over of ik laat haar ff uitrennen

Groetjes nijnthju