Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
heb je niet zien rijden, maar omdat hij zo heet wordt, dat je hem best veel moet gaan tegenhouden, waardoor je de takt verliest.. en omdat je hem dan ook veel moet tegenhouden ook zijn souplesse en ontspanning verliest.. dus ik zou thuis veel oefenen met gewoon lang en laag.. en zorgen dat hij constant bij je is.. en dan niet 'onder je vandaan wil lopen'.. gewoon even weekje helemaal terug naar basis.. geen oefeningen.. alleen rust en ontspanning..
. In ieder geval geen lange stukken rechtuit, daar wordt hij waarschijnlijk alleen maar onrustiger van. Als hij eenmaal ontspannen is, komt de takt en de souplesse vanzelf, denk ik toch
. Knollol schreef:Souplesse is volgens mij soepelheid. Ik krijg een beetje de indruk dat je paard wat korte nerveuze passen maakt omdat hij misschien weg zou willen spurten. Op gevoel zou ik zeggen veel voltes en slangenvoltes rijden, om de achterbenen aan het werk te zetten. Of wijken vanuit de volte. En eventueel balkjes stappen en draven zodat hij ook weer weet waar al zijn benen zitten. In ieder geval geen lange stukken rechtuit, daar wordt hij waarschijnlijk alleen maar onrustiger van. Als hij eenmaal ontspannen is, komt de takt en de souplesse vanzelf, denk ik toch
.
Philadelphia schreef:zijn hier ook oefeningen voor?
en souplesse dan?
MyWishMax schreef:@ hierboven Tact is juist regelmaat
Je moet gewoon 1 2 1 2 1 2 1 2 tellen of 1 2 3 4 1 2 3 4 maakt niet uit, het tellen is puur om de regelmaat en het ritme te controleren. Maar wel goed om te horen dat het beter ging vandaag
Urielle schreef:Stap hem maar eens over de stenen, zeker als hij ijzers heeft hoor je elke voet duidelijk neerkomen
Citaat:De takt in stap is vrij makkelijk te controleren. Stap is een viertaktgang. Dat wil zeggen dat je gewoon kunt zitten en voelen en tellen: 1-2-3-4 1-2-3-4 waarbij je steeds evensnel zou moeten tellen.
Door spanning kan je paard idd snel takt verliezen in stap, ze worden dan vaak dribbelig of gaan te overhaast stappen.
Philadelphia schreef:ja maar dan loopt hij gewoon goed maar als hij bijvoorbeeld een keertwending moet doen gaat hij daarna
zijn pas niet afmaken enz. Ook doet hij dit soms na galop naar stap
Urielle schreef:Philadelphia schreef:ja maar dan loopt hij gewoon goed maar als hij bijvoorbeeld een keertwending moet doen gaat hij daarna
zijn pas niet afmaken enz. Ook doet hij dit soms na galop naar stap
Is het probleem dat hij zo druk wordt van het doorsluiten in de keertwending en de galop-stap overgang of is het probleem dat hij achteraan niet door blijft gaan door het spilbeen te laten staan en op de voorhand te vallen in de overgang?
Urielle schreef:Probeer hem dan zo ver te krijgen dat je in de galop-stapovergang meer ruimte kunt geven in je hand zonder dat hij op de voorhand/uit elkaar valt. Dan moet je dus wellicht ook iets meer ondersteunen met je been. En zodra hij terug is, zsm weer een open aanleuning aanbieden.
Ik denk dat dit probleem komt omdat je paard nog wat moeite heeft om zich te blijven dragen, jij wilt hem ondersteunen met je hand en houdt hem wat te lang vast/opgesloten daarin. Als hij sterker wordt kan hij het op eigen kracht en gaat dat probleem dan ook wel weg. Dus probeer het hem steeds meer zelf te laten doen en voor zover je hem ondersteunt: zodra hij terug is, snel je hand openen dat hij vloeiend weg kan stappen.
(als ik het goed interpreteer vanaf deze kant)
wat goed