Paard kreupelt om onder het werk uit te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Paard kreupelt om onder het werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 13:21

Vraagje.

Sinds een dikke maand lease ik een Haflinger ruintje genaamd Mike. Als ik er niet ben, loopt hij mee in de manegelessen. Dan rijden er voornamelijk mensen op met de instelling 'Mike kan niks', of het zijn beginners (hij is erg braaf) dus die hobbelen maar een beetje hun rondjes.
Ik ben hem aan het werk gaan zetten, want ik denk dat hij wel iets kan. Hij is inderdaad liever lui dan moe, maar niet dom. En vanaf het moment dat hij doorhad dat hij bij mij wel moet werken, loopt hij kreupel zo gauw we aandraven. Alleen bij mij of als er eens iemand anders op zit die hem echt aan het werk zet, en alleen op de rechterhand. Stom genoeg loopt hij dan linksvoor kreupel.
Drijf ik hem erdoorheen, of tik ik hem een keer met de zweep op zijn kont, dan is het even over. In de hoek van de bak is het dan meteen weer terug.

Wie heeft hier een oplossing voor, en zou het inderdaad een manier zijn om onder het werk uit te komen?

Jeannine

Re: Paard kreupelt om onder het werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:24

Misschien komt dat omdat hij dan zijn lichaam voelt doordat je hem dwingt anders te lopen. Dat doet misschien pijn bij hem. Als hij niets doet of gewoon met een lang teugeltje loopt dat voelt hij het niet.
Een paard doet dit niet om onder zijn werk uit te komen imo!
Bij de hoeken laat je hem buigen en dit voelt hij waarschijnlijk. Rechtdoor heeft hij geen last en voelt hij het niet. Kinderen die er normaal oprijden, laten hem over zijn binnenschouder vallen en daardoor voelt hij het minder!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:27

ik denk niet dat het is om onder het werk uit te komen.
heeft ie daardoor wel is ze zin gehad dan dat je stopte? volgens mij niet want je tikt hem erdoorheen,
ik denk dat het beter is als ie een keer word nagekeken door DA, wel moeilijk als het niet je eigen paard is.

een paar dloopt niet zomaar kreupel, dan heeft ie echt wel pijn. want zodra ze duidelijk kreupel lopen, zijn ze in de natuur de klos en worden ze opgevreten. en zeker een haflinger is erg hard voor zichzelf.

jeannine@ ben het met je eens

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:28

Ik denk dat een paard dat erg moeilijk kan verzinnen om te kreupelen met het idee dat hij dan onder het werk uit kan. Om een paard dat te "leren" moet hij dus al een aantal keren kreupel gelopen hebben en dat men dan ook direct afstapte bijvoorbeeld. Je zou kunnen navragen of dat inderdaad gebeurd is, dan weet je of de kans bestaat. Het lijkt mij een relatie die een paard weliswaar kan leggen maar de kans dat dat voorkomt lijkt me klein.

Ik denk dat het eerder komt door het anders rijden en meer doorvragen. Als hij kreupel loopt als je hem aan de teugel vraagt kan het een schouder-, rug- of bekkenprobleempje zijn . Dus ik zou er dan een osteopaat bijhalen.

Mijn eigen paard heeft dat trouwens ook gehad, als je rommelig reed en niets vroeg liep hij niet onregelmatig, ging je hem aan de teugel vragen wel, hij struikelde dan en liep onregelmatig in de bochten. Dat bleek uiteindelijk aan een blokkade in het heiligbeen te liggen. Dat is opgelost met osteopathie en nu loopt hij weer helemaal soepel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:29

Ik denk dat het wel eens teugelkreupeljeid kan zijn. Dan reageren ze door te gaan kreupelen/onregelmatig worden en dan vaak op 1 kant. Paard kan scheef zijn en daardoor de druk die je geeft van voren niet goed opvangen en daardoor kunnen ze dus onregelmatig gaan lopen. Vaak lijkt het probleem zoals je al aangaf weg te zijn bij meer druk (je rijdt het paard er dan als het ware doorheen) Ga eerst goed rechtrichten en het paard goed los zien te krijgen op beide handen. Dan moet dit vanzelf overgaan. Probeer het niet met geweld op te lossen, het paard kan er niets aan doen. Er kan natuurlijk ook iets ernstigers aan de hand zijn, maar dan zul je er een DA naar moeten laten kijken... Goede instructie is trouwens heel belangrijk bij zo'n probleem, vooral als jer er nog geen ervaring mee hebt...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:30

Een paard kan en zal nooit iets voorwenden. Als het paard dus kreupel gaat lopen is er iets mis, oorzaken kunnen er vele zijn. Misschien een slecht passend zadel, pijn in de rug/ hals, last van tanden, etc. Het feit dat hij alleen kreupel loopt als hij moet werken kan natuurlijk best kloppen. Als hij niet echt hoeft te werken kan het natuurlijk zijn dat hij geen pijn voelt, als hij daarentegen aan het werk gezet wordt en bijv. last van rug heeft kunnen zijn spieren o.d. op gaan spelen.

Een paard bezit nou eenmaal niet het vermogen om te denken: "ik moet gaan werken, dus dan ga ik lekker kreupel lopen, dan zetten ze me wel weer op stal". Dat zijn dingen die mensen denken en doen.

Het dier zal dus nagekeken moeten worden, en het zadel, enz. Zit jij bijvoorbeeld goed recht, kan ook een oorzaak zijn. Ga er gewoon vanuit dat vrijwel elk paard "the will to please" heeft, als het dier iets anders toont is er vrijwel altijd iets mis.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:38

nee dit is niet onder het werk uit komen mogelijk zit er iets niet lekker in zijn lijf als er meer gevraagd gaat worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:45

Het is jammer dat er anderen nog op rijden. Ik zou hem anders namelijk even helemaal door een kraker laten bekijken en rechtzetten. Kreupel lopen omdat er wat meer gevraagd wordt dan anders, kan zeer zeker lichamelijke redenen hebben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:53

Dit klinkt zeker als een lichamelijk probleem
Laat je paard eens nakijken in een goede paardenkliniek.
Als het paard klinisch goed blijkt te zijn, is een osteopaath/manueel therapeut en masseur geen overbodige luxe.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:21

Het lijkt mij geen lichamelijk probleem als hij/zij alleen bij jou kreupel loopt.
Het lijkt me eerder teugelkreupelheid, zeker als hij/zij aan de luie kant is. Is het ook vooral als je probeert aan de teugel te rijden?
Hou je paard vooral lekker voorwaarts en rechtgericht. Eerst maar niet teveel aan de voorkant komen, maar veel oefeningen doen om je paard aan het been te rijden. Schakelen in de gangen. Voorwaarts en terugrijden.

Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:22

uhm teugelkreupel lopen betekend ook dat er lichamelijk iets niet lekker in zijn lijf zit of er wordt wat van hem gevraagd op de verkeerde manier

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:18

Klopt spalsh1999, maar iemand die dit herkend en goed kan rijden kan het met rijden oplossen. heb dit (helaas) zelf ook al bij meerdere paarden gedaan. Zonder tussenkomst van DA...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 17:25

Bedankt, ik heb vanavond weer les. Ik ga vragen of mijn instructrice er eens mee op wil letten!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:20

Ik snap er geen bal meer van... gisteravond heeft hij echt geen stap kreupel gelopen! We houden het in de gaten.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:37

ik vind het altijd knap dat mensen denken dat paarden kunnen denken, van he ik heb geen zin in het werk, laten we maar doen alsof.
Kortom laat er een dierenarts naar kijken. Er zijn genoeg aandoeningen die niet meer te zien zijn als je je paard voorwaartser laat lopen en meer op het achterbeen zet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:39

Wist je dat paarden niet kunnen liegen en nep doen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:52

Cynthiaaapje schreef:

Wist je dat daar nogal verschillend over gedacht wordt?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:47

Barco schreef:
ik vind het altijd knap dat mensen denken dat paarden kunnen denken, van he ik heb geen zin in het werk, laten we maar doen alsof.
Kortom laat er een dierenarts naar kijken. Er zijn genoeg aandoeningen die niet meer te zien zijn als je je paard voorwaartser laat lopen en meer op het achterbeen zet.

Het is niet altijd alleen maar ff een DA laten kijken, soms is het wel degelijk op te lossen met GOED rijden...En dat is echt wel wat meer als voorwaarts en op het achterbeen laten lopen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:49

Blue_Eyes schreef:
Cynthiaaapje schreef:

Wist je dat daar nogal verschillend over gedacht wordt?

bovenste is een feit, de reactie is wat wij er van maken.
Paarden reageren echt, ze hebben er geen belang bij om het anders te doen, mensen zitten anders in elkaar vandaar dat we er dan ook anders over kunnen denken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:51

zo te lezen denk ik dat dat rondhobbelen voor Mike nog wel te doen is en weinig problemen voor hem oplevert, jij daarin tegen wil lekker met hem aan de gang en zet hem aan het werk en dat zal zeer waarschijnlijk lichamelijke problemen bij hem opleveren en dat uit zich in kreupelen. Ook serieus na laten kijken zou ik ook doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:52

Ben er inmiddels wel achter dat het onlogische wat ik zag, niet zo onlogisch is... hij loopt rechtsvoor kreupel Bloos Maar afgelopen vrijdag dus weer totaal niet, terwijl we toch aardig hard gewerkt hebben.
Teugelkreupelheid lijkt me onlogisch, omdat ik mezelf er eerder aan moet herinneren om de teugels niet te lang te laten dan andersom. Hij kan in feite met losse teugel zijn rondjes wel lopen. Ik doe ook niet erg mijn best om hem aan de teugel te krijgen, omdat mijn ervaring is dat als hij een beetje voorwaarts gaat, hij na een poosje vanzelf wel netjes naar beneden komt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:18

Teugelkreupel lopen heeft niets met de teugels te maken, maar met het feit dat een paard scheef is en daarom de druk die door o.a. benen en teugeldruk kan gaan lijden tot een kreupelheid/onregelmatigheid...
Als je paard de ene dag wel en de andere dag niet onregelmatig loopt zou ik er sowieso een DA naar laten kijken... HKO geeft ook een wisselend beeld (ik noem maar wat hoor, wil je niet laten schrikken)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:40

De mijne deed het ook en ook met buien.
Later bleek het HKO te zijn...
Daar al eens aan gedacht. Ik dacht altijd teugelkreupel of ook onder het werk uit willen komen etc. Hij deed het ook niet in het bos of met springen dus ik zocht er verder niks achter. Maarja toen bleek het dus toch HKO te zijn

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:27

wat is hko ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:28

garny95 schreef:
wat is hko ?

Hoefkratrolontsteking.