Hoe voorhand sterker krijgen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Hoe voorhand sterker krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:41

Als het niet goed staat, willen jullie mods het dan even verplaatsen?
Ik wist even niet waar ik het neer moet zetten.

Ik zou graag jullie denkwijze en ervaringen willen weten..
Ik heb dus een 3 jarige, die erg slap is aan de voorkant, hij is dus ook nog niet beleerd.
Zijn achterhand is vrij goed ontwikkeld, zijn rug ook, maar van voren blijft hij slap.
Doordat hij zo slap is, loopt hij dus ook op de voorhand.
Hij gaat onregelmatig lopen doordat hij niet op tijd weg is met het voorbeen.

Zijn er manieren om die voorhand te trainen en sterker te maken?
Of zou een ijzertje wellicht een optie zijn?
Sommige jonge paarden gaan juist aan de voorkant beter lopen door een ijzertje.. (en ik wil geen NB ers die zeggen dat het slecht is voor de voeten, dat weten we inmiddels wel, het gaat nu om zijn beweging)..

Graag jullie meningen...

PBA_

Re: Hoe voorhand sterker krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:11

als hij van achter sterkt genoeg is zou hij minder op de voorhand moeten lopen dus ergens klopt er iets niet. Als hij veel op de voorhand zou lopen is de achterhand niet goed genoeg ontwikkeld. Wat je kan doen om hem meer naar achter te laten gaan is overgangen, halve overgangen en in outjes willen ook wel eens helpen. maar dit hoort hier idd niet zal even temmen

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:14

Wanneer een paard vanachter sterk is loopt hij idd niet op de voorhand. Ben benieuwd naar de bouw van dit paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:16

ik neem aan dat hij nog niet bereden is,
dus lekker trainen en dan komt het vanzelf,
maar ik denk niet dat je hem van voren sterk moet maken maar denk toch echt dat dit aan de achterhand ligt.

dus net als hierboven al wordt gezet vooral van achteren trainen, overgangen rijden. blijkbaar heeft hij zijn achterhand er dus niet goed onder waardoor hij op de voorhand valt en lijkt het alsof hij voor minder is omdat het onregelmatig is,

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:17

heb je er een foto van hoe het paard loopt en stand is

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:19

als je zegt dat de voorhand slap is, de achterhand sterk zou hij juist op de achterhand gaan lopen omdat dat makkelijker voor hem is, dus ik denk dat je je vergist. misschien lijkt het zo dat de voorhand slap is omdat je paard nog in de groei is en daarom slungelig?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:35

splash1999 schreef:
heb je er een foto van hoe het paard loopt en stand is

In mijn profiel staan 2 foto's..
Hij is qua lopen nog een echte slungel..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:37

ikenindi schreef:
als je zegt dat de voorhand slap is, de achterhand sterk zou hij juist op de achterhand gaan lopen omdat dat makkelijker voor hem is, dus ik denk dat je je vergist. misschien lijkt het zo dat de voorhand slap is omdat je paard nog in de groei is en daarom slungelig?

Dat klopt, hij is ook in de groei en zijn achterhand is verder ontwikkeld..
Daarom vroeg ik me af wat ik er zelf aankan doen om zijn voorhand wat meer te laten ontwikkelen..
En em dus ook sneller weg te krijgen van voren.. zodat het achterbeen ruimte heeft..

De osteopaat heeft hem nagekeken, en zegt dat het een kwestie is van tijd, maar dat langzaam aan het besef van lichaam moet komen, waardoor hij meer in evenwicht komt..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:43

Als een paard voor niet goed wegkomt, komt dat omdat ie achter niet sterk genoeg is.
Hij is nog hartstikke jong, en onbeleerd, dus zou me geen zorgen erom maken.
Als je het idee krijgt dat ie voor niet snel genoeg weg is met de voeten, en dus met achterhoeven de voorbenen raakt, dan moet je een goede smid laten komen,en het probleem voorleggen, hij kan de voorvoeten wat rollender maken waardoor ie voor wat vlugger word.

maar een slappe voorhand bestaat eigenlijk niet, omdat altijd de kracht vanuit de achterhand moet komen Knipoog

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:45

Ik heb het ook gehad, maar zij trapte alleen de boel open van voor en ging verder niet kreupel lopen. Ik heb haar een tijdje met springschoen gereden. Gelukkig doet ze het nu niet meer. Ik denk dat het dus gewoon een kwestie van tijd is Lachen.
Ze had overigens toen ook gewoon ijzers onder.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:45

femmefatale1 schreef:
ikenindi schreef:

Dat klopt, hij is ook in de groei en zijn achterhand is verder ontwikkeld..
Daarom vroeg ik me af wat ik er zelf aankan doen om zijn voorhand wat meer te laten ontwikkelen..
En em dus ook sneller weg te krijgen van voren.. zodat het achterbeen ruimte heeft..

De osteopaat heeft hem nagekeken, en zegt dat het een kwestie is van tijd, maar dat langzaam aan het besef van lichaam moet komen, waardoor hij meer in evenwicht komt..
ik denk dat ik je osteo gelijk geef: geef hem gewoon wat tijd om uit te groeien.. Knipoog

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:46

Ik heb met mijn jonge paard slungel (bijna 4) veel oefeningen met balkjes gedaan: als mikado over elkaar dat ie zelf zn weg moet zoeken, de Tellington ster, balkjes op verschillende hoogten rechtuit en aan de longeerlijn. Werk nog veel aan overgangen en begonnen met losspringen (om naar in-uitje toe te werken). Ook veel met zn benen bezig (Ttouches, voetjes geven, benen strekken, poetsen, op hoeven tikken, met lichte druk op een been achteruit zetten, etc.). Inmiddels kan mijn kanjer acht balkjes draven zonder aanraken, waar hij eerst nog letterlijk over zijn benen viel... En vooral ook: tijd geven. Hij wordt nu pas ingereden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:51

maar balkjes draven etc is toch meer om achterhand sterker te krijgen volgens mij hoor. leren om benen goed neer te zetten is imo wat anders...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:57

balkjes zijn ook om de coordinatie te verbeteren Lachen

Echt sterk worden ze er niet van, balkjes lopen leren ze vooral van opletten waar ze hun slungelige poten neerzetten Haha!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:17

Verplaatst MD --> RT-P.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:18

crossmonster schreef:
balkjes zijn ook om de coordinatie te verbeteren Lachen

Echt sterk worden ze er niet van, balkjes lopen leren ze vooral van opletten waar ze hun slungelige poten neerzetten Haha!

dat zei ik. mss wat ongelukkig. ik bedoelde in iedergeval dat benen goed leren neer zetten imo wat anders was dan `voorhand sterker krijgen` Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:25

Met balkjes lopen was ik al begonnen, en dat gaat ook vrij goed..

Maar daar verbeter ik de voorhand nog niet mee, het voorbeen is nog steeds te laat weg in verhouding tot zijn achterbeen wat eraan komt.

Ik zal em eens wat vaker laten lopen, wellicht verbeterd het dan vanzelf?? Door bespiering?? Hij heeft ook echt een deuk naast zijn schoft, bij zijn schouderblad..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:31

wat dacht je door groei;) niet te snel willen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:36

ikenindi schreef:
wat dacht je door groei;) niet te snel willen...

Ik weet ook wel dat het met de groei te maken heeft..
Ik had alleen gehoopt dat iemand tips heeft om em te helpen qua beweging..
Ik heb verder ook geen haast, maar wat vooruitgang in zijn ontwikkeling qua beweging zou ook leuk zijn om te zien..

Ik weet dat als hij los loopt en een showtje weg geeft dat hij wel écht kan bewegen..
Dat is alleen zo sporadisch..
Vandaar dat het misschien slim is om em wat vaker te laten lopen ivm spieren??
Ik bedoel dan niet longeren, maar los in de paddock laten lopen.. naast wat hij in de wei doet natuurlijk.. (bokken en grazen..)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:37

meer weidegang zodat ie zoveel kan bewegen als ie zelf wil?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:40

ikenindi schreef:
meer weidegang zodat ie zoveel kan bewegen als ie zelf wil?

Op de wei beweegt hij niet veel, en staat voornamelijk met zijn hoofd naar beneden..
Ook zijn maatje die erg van het donderstenen is, krijgt hem niet van zijn gras gedachte af..
Terwijl hij zelf op de paddock wel aan het donderstenen is.. want dan is er niks te eten..
Maarja, om em nou de hele dag op de paddock te zetten... dat vind ik niks.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:45

femmefatale1 schreef:
Zijn er manieren om die voorhand te trainen en sterker te maken?
Of zou een ijzertje wellicht een optie zijn?
Sommige jonge paarden gaan juist aan de voorkant beter lopen door een ijzertje.. (en ik wil geen NB ers die zeggen dat het slecht is voor de voeten, dat weten we inmiddels wel, het gaat nu om zijn beweging)..
Graag jullie meningen...

Tsja; lijkt me vrij simpel...
Gewoon veel uit zijn dak laten gaan, en regelmatig longeren (helemaal vrij)

ennuuuu; ijzers eronder gooien om hem beter te laten lopen??? NEEEE!!!!! Gestoord (oeps; mocht ik niet zeggen geloof ik...) Bloos

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:49

Ik denk dat er weinig aan te doen is. Gewoon lekker op het land laten staan en af en toe blijven oefenen met balkjes. Wanneer er verbetering in zit pas gaan beleren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:58

Zoals ik al zei, de hoefsmid kan de voorhoef rollender maken , door de toon wat ronder te maken en niet te lang te laten Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:05

crossmonster schreef:
Zoals ik al zei, de hoefsmid kan de voorhoef rollender maken , door de toon wat ronder te maken en niet te lang te laten Knipoog

Lijkt me idd een heel goed plan cross.... Haha!
En als je nog steeds het idee blijft houden dat hij nog niet sterk genoeg is, vooral niet te snel gaan beleren...veel geduld hebben, en desnoods een half jaartje langer wachten.