harde hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

harde hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:43

ik weet van mezelf dat iki een harde hand heb ik probeer men best er voor te doen voor het af te leren maar het lukt me niet
heeft iemand tips want ik vind het absoluut niet fijn (voor het paard)

Dobel

Re: harde hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:45

ik weet niet of het hier goed staat, wat bedoel je met je harde hand, sla je een paard makkelijk of waar zit je probleem?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:49

ik heb nogal de neiging om in de mond te trekken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:02

met rijden dus? hmm misschien met een tape je teugel mankeren, iedere keer als je wilt trekken komen je handen bij het tape en dan denk je er weer aan

zo heb ik geleerd mijn handen rechtop te kunnen houden iedere keer als ze scheef waren en ik zag het gele stukje tape dacht ik oja rechtop

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:04

ik neemmen teugels niet korter haar ik trek men ellebogen achteruit
en iik denk niet dat ik in de manege rodn elk paar teugels plakband mag doen hoor Tong uitsteken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:05

dan heb je toch een lesgever die je corrigeerd als je op een manege rijd?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:06

ik denk niet dat ze het altijd zien en het is vooral op de buitenteugel

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:07

en bij men verzorgpaard zien ze het ook niet want dan rijd ik altijd in het veld dan trek ik alleen maar rechts en men vader kan het niet zien want hij weet nog niet wat binnen en buiten teugel is Haha!

Janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:08

je kunt een stukje elastiek om de ringetjes aan je zadel doen (waar je ook een borsttuig aan bevestigd, deze stiekjes pak je bij je teugels in je pink of hand en als je terug wilt trekken voel je de weerstand waardoor je dit niet te ver kunt en eraan herinnerd word Lachen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:13

het probleem is ik gebruik een borsttuig Haha!
ik ben echt een lastig iemand precies Tong uitsteken

Janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:17

dat maakt niets uit, je moet gewoon een stukje stiek gaan halen bij de stofwinkel, en deze door dat ringetje doen Lachen daar past best een stukje elastiek door en een klipper. Ik kan trouwens rond elastiek aanbevelen en het liefst niet te dik..

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:18

en als dat niet lukt zijn er dan nog mogelijkheden want ik de manege gaat dat misschien lastig worden met die elastiekjes als ik nel van paard moet wisselen of zo

Janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:23

je zorgt vantevoren dat je van die stiekjes al een lus hebt gemaakt, een rondje dus.. als je de stiekjes door het ringetje haalt en dan door elkaar dat zitten ze vast en kun je ze snel verwisselen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:26

ow ja (ik ben echt dom)
iemand nog tips

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:12

TAO-->RT-P

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:08

Iemand die je er steeds aan herinnerd is toch echt de juiste oplossing denk ik. Ik rijd sinds kort op een andere manege en daar wordt er heel erg op gelet. En ze ziet het echt wel aan het paard wanneer ik het verkeerd doe. Ik hoor de hele tijd: losse polsjes, losse schouders. Het lukt gelukkig steeds beter. Ik ben er wel van geschrokken dat ik hier last van had. Ben erg blij dat er nu iemand op let, ik merk wel aan het paard dat het resultaat heeft. Maar vooral als ik aan het einde van de les moe word, sluipt het er weer in.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:22

vragen aan je instructrice of ze er op wil letten......?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:42

Oorzaak aanpakken, niet het symptoom. Zitles om je onafhankelijke zit verder te verbeteren zodat je geen steun van de teugels meer nodig hebt, en daarna strenge instructie om te zorgen dat je niet teveel plukt om het paard op een fijne manier van achteren naar voren te gaan rijden.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:54

ik het er expres op gelet en wat nu
nu hangen men teugels door
ofwel heb ik een te harde of wel een te zachte hand

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:03

Doe een halstertouw om de hals van je paard, neem die bij je teugels in je handen, wanneer je de neiging hebt om te gaan trekkken wordt je tegengehouden door het halstertouw, want daar trek je dan ook aan en in de hals zit niet veel speling.
Verder moet je voor jezelf gedisciplineerder zijn. Want het is wel heel makkelijk om het van je af te schuiven.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:20

ik ga men best doen en aan jullie tips denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:38

Dasj_02, er zijn ook teugels met een stuk elastiek erin, speciaal voor ruiters die nog niet helemaal het gevoel hebben hoe de aanleuning moet zijn. Misschien is dat een handig hulpmiddel voor je? Kun je oefenen zonder dat je paard er last van heeft.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:12

hoeveel kosten die ongeveer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:53

Ik heb geen idee, ik zit niet zo in dat Engelse tuig. Maar dat kan je ruitersportzaak je ongetwijfeld vertellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:11

Eerst ervanbewust worden waarom je het doet en wanneer.
Uit angst? onzekerheid? Als paard te hard gaat? Als je hem niet meer kan sturen? Of omje aan op te trekken.
Leg voor de grap eens het bitje op je scheenbeen en trek er nu net zo hard aan als je bij het paard doet...

Nou goed we weten nu waarom en hoeveel pijn je je paard eigelijk doet, nu een mogelijke oplossing.
Eerste 5 min van rijden bezig houden met je eigen houding, liefst langer maar 5 min is ook al heel wat.
rug recht, iedere wervel netjes op elkaar gestapelt. Schouders, heup en hak in een rechte lijn. Als je rug recht is kun je je schouders en bovenarmen zwaar laten afhangen. Je onderarmen zijn licht en je handen drijven op water en volgen de golfjes (bewegingen van de mond van het paard). Nu ga je gewoon zitten en voelen. Hoe beweegt het paard, hoe bewegen mijn handen etc. van elleboog naar bitring moet een rechte lijn zijn.

Dan komt het sturen. Je wilt de bocht om dus moet je paard krom worden. Zijn ribben moeten naar de buitenkant en zijn hoofd moet in de juiste richting wijzen. Je rijdt hem van je binnenbeen naar je buitenhand. Je binnenbeen is om omheen te buigen, doordat je paard buigt wordt hij vanzelf aan de buitenkant langer en loopt naar de buitenteugel. Op je binnenteugel hou je ook lichte druk en je buitenbeen gaat achter de singel. Je draait daarnaast je hele zit.

Zodra jij gaat aanspannen zal gelijk alles gespannen zijn, bij jou en bij je paard, probeer dus te blijven ontspannen, oefen kort, vaak en met kleine veranderingen.