Moeite met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasxKyara

Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:54

Hallo,

Ik heb al een paar maanden lang last met opstappen op mijn pony.
Ze komt in de bak, en gaat al gelijk rondjes lopen.
Zodra ik mijn been omhoog doe om op te stappen, loopt ze weg terwijl ik nog met mijn voet in de beugel zit, en het resultaat is dat ik er mijn been maar moet overzwaaien en vaak tegen haar schouder knots.
Ik heb niet de mogelijkheid om haar vast te laten houden aangezien ik gewoon alleen thuis rijd.

Aan het halster of aan de longe gaat dat allemaal vanzelf, als ik stilsta dan staat zij ook stil. En natuurlijk beloon ik haar daarvoor d.m.v koekjes of dergelijke.
En ze kent ook het begrip halt (van aan de longe).
Het is misschien een domme vraag, maar hoe kan ik haar nu leren stil te staan bij het opstappen?

Groetjes

Anoniem

Re: Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:56

en als je de teugels wat strakker vast houd loopt ze zeker naar achter ?
Als je de buitenteugel wat strakker houd dan je binnenteugel en ze begint te lopen dan gaat automatisch de kont van je paard naar jou toe draaien en ken je gaan zitten .
Laat haar daarna wel gewoon meteen stilstaan en wanneer jij het zegt pas lopen .

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:08

ztugwell schreef:
en als je de teugels wat strakker vast houd loopt ze zeker naar achter ?
Als je de buitenteugel wat strakker houd dan je binnenteugel en ze begint te lopen dan gaat automatisch de kont van je paard naar jou toe draaien en ken je gaan zitten .
Laat haar daarna wel gewoon meteen stilstaan en wanneer jij het zegt pas lopen .

Heb ik ook geprobeerd, en dan loopt ze gewoon door ofterwijl naar achter ja.
Buitenteugel strakker dan binnenteugel ookal geprobeert, maar dan loopt ze dus ook gewoon door.
En meestal zet ik haar ook wel gelijk stil eens ik erop zit. Knipoog
Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar dat deed ze vroeger dus nooit, maar de laatste maanden wordt het alleen maar erger en moet ik haar voortaan al naar de bak slepen (ze is erg lui, en ook tijdens het rijden!)
Niet dat ik niet genoeg afwisselend werk doe enzo, want dat doe ik dus wel. Maargoed, daar ging het niet alleen over. Lachen

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:57

Niemand meer? Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:58

Hier is pasgeleden een topic over geweest.. Kijk eens verder in dit forum onderdeel. Lachen

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:00

Somebitch schreef:
Hier is pasgeleden een topic over geweest.. Kijk eens verder in dit forum onderdeel. Lachen

Ben nog maar pas lid, vandaar, maar ik zal eens een kijkje nemen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:00

Maakt niet uit.. Daarom deel ik het mee. Clown
Kan je haar niet in een hoekje zetten met haar neus naar de bakrand toe ofzo?

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:02

Somebitch schreef:
Maakt niet uit.. Daarom deel ik het mee. Clown
Kan je haar niet in een hoekje zetten met haar neus naar de bakrand toe ofzo?

Heb ik ookal geprobeerd, maar helaas is mevrouw zo slim om zich om te draaien ROFL

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:09

Iedere keer als je opstapt en ze wandelt aan, meteen er af stappen en dan de pony minstens 5 passen achterwaarts zetten. Ze moet dan vlot achterwaarts gaan, niet: stapje - niks- stapje - niks - enz. Vlot dus. Meestal hoef je dat maar een paar keer te doen en dan kunnen ze ineens wel stil blijven staan. Meteen belonen met je stem en pas wegstappen als je allebei de beugels aan hebt en je teugels goed vast, ze moet gewoon wachten tot jij zegt dat ze mag gaan stappen. Als je haar dan beloont moet je dat niet met koekjes/worteltjes of wat dan ook doen; alleen met je vriendelijke stem. Worteltjes alleen in haar voerbak geven. Succes er mee.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:14

hoe ligt haar zadel??
zou dat er niks mee te maken kunnen hebben ook omdat je zegt dat het rijden wat veranders is of lees ik dat nou verkeert

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:15

Merlijn schreef:
Iedere keer als je opstapt en ze wandelt aan, meteen er af stappen en dan de pony minstens 5 passen achterwaarts zetten. Ze moet dan vlot achterwaarts gaan, niet: stapje - niks- stapje - niks - enz. Vlot dus. Meestal hoef je dat maar een paar keer te doen en dan kunnen ze ineens wel stil blijven staan. Meteen belonen met je stem en pas wegstappen als je allebei de beugels aan hebt en je teugels goed vast, ze moet gewoon wachten tot jij zegt dat ze mag gaan stappen. Als je haar dan beloont moet je dat niet met koekjes/worteltjes of wat dan ook doen; alleen met je vriendelijke stem. Worteltjes alleen in haar voerbak geven. Succes er mee.

In het begin stapte ik af, en als ik er dan weer op wou, dan ging ze ook weer gewoon lopen, dus eigenlijk maakte het niet zoveel uit. Na 5x te moeten afstappen werd ik het echt wel beu, dus daar ben ik mee gestopt.
Dat achterwaarts kan ik wel eens uitproberen, bedankt!

Maar ik geef btw geen worteltjes ofzo hoor, gewoon een klein koekje, kan ze makkelijk kauwen. Want ze is hier helemaal gek op! Tong uitsteken

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:16

fluffyfox schreef:
hoe ligt haar zadel??
zou dat er niks mee te maken kunnen hebben ook omdat je zegt dat het rijden wat veranders is of lees ik dat nou verkeert

Hetzelfde als altijd, maar heb je het over de plaats of dat ie goed past?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:18

Ik denk dat ze bedoelt of het goed past. Lachen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:20

NatasxKyara schreef:
Merlijn schreef:

In het begin stapte ik af, en als ik er dan weer op wou, dan ging ze ook weer gewoon lopen, dus eigenlijk maakte het niet zoveel uit. Na 5x te moeten afstappen werd ik het echt wel beu, dus daar ben ik mee gestopt.
Dat achterwaarts kan ik wel eens uitproberen, bedankt!

Maar ik geef btw geen worteltjes ofzo hoor, gewoon een klein koekje, kan ze makkelijk kauwen. Want ze is hier helemaal gek op! Tong uitsteken

Het belangrijkste is niet het afstappen, maar het achterwaarts zetten. Dat moet je iedere keer doen en ik ben nog geen paard tegengekomen die het na 3 keer achterwaarts moeten gaan niet zat was en daarna wel stil bleef staan bij het opstijgen.
Van het belonen met snoepjes of wat dan ook krijg je op den duur happerige ponies. Ze gaan zelf op zoek als ze niets krijgen.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 01-03-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:21

Somebitch schreef:

Dat denk ik wel ja, ik ben met haar naar het magazijn van de winkel toe geweest.
En daar hebben we stuk voor stuk een zadeltje gepast, en na lang zoeken hebben we er eentje gevonden, want ze heeft weinig schoft dus moet ze een brede boom hebben. Hij past niet precies (schuift een beetje naar achter), maar ik denk niet dat ik ook een zadel ga vinden dat écht goed past op een paard met weinig schoft.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:22

NatasxKyara schreef:

even off-topic.. van uit de hand voeren leren ze bijten.. Lips are sealed
@ Merlijn: Cursus gehad bij AvdT??

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:23

M'n vriendin zei me dat je je binnenteugel strakker moet houden, zo kan ie alleen maar een mini rondje lopen.. rond zichzelf eigenlijk.. Maar ik heb het nooit werkelijk geprobeert maar bij har werkt het toch

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:24

bk_lover schreef:
NatasxKyara schreef:

Heb ik nog nooit last van gehad, met geen enkel paard.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:24

en wanneer heb je je zadel aangeschaft, is dat lang geleden?
toch wel belangrijk om iets te hebben wat goed ligt, want als t beetje schuift kan t best zijn dat ze er wat last van heeft natuurlijk
heeft ze wel eens drukkingen oid?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:26

NatasxKyara schreef:
Somebitch schreef:

Dat denk ik wel ja, ik ben met haar naar het magazijn van de winkel toe geweest.
En daar hebben we stuk voor stuk een zadeltje gepast, en na lang zoeken hebben we er eentje gevonden, want ze heeft weinig schoft dus moet ze een brede boom hebben. Hij past niet precies (schuift een beetje naar achter), maar ik denk niet dat ik ook een zadel ga vinden dat écht goed past op een paard met weinig schoft.

Als hij naar achteren schuift past je zadel niet en heb je een andere nodig. Lachen
Je zadel hoort nooit te schuiven. Ik zou zeggen haal er een zadelmaker bij en ga niet zelf kijken of je denkt dat het past of niet.. Er komt meer bij kijken dan alleen het dieptepunt etc. Lachen

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:27

fluffyfox schreef:
toch wel belangrijk om iets te hebben wat goed ligt, want als t beetje schuift kan t best zijn dat ze er wat last van heeft natuurlijk

Vorige winter gekocht.
Nee, die heeft ze niet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:27

Mijn bijrijdpaardje is ook niet van het stilstaan. Bij hem zorg ik altijd dat ik hem in de hoek van de bak zet zodat hij niet weg kan stappen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:28

NatasxKyara schreef:
fluffyfox schreef:

Vorige winter gekocht.
Nee, die heeft ze niet.

Voor ons eigen paard hebben we vorig jaar winter ook een nieuw zadel gekocht. Die is pasgeleden nagekeken door t ruiterhuis.
Maar die moest wel opgevuld worden. Flan had ook geen drukkingen.. kan dus wel..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:29

bk_lover schreef:
NatasxKyara schreef:

Nee hoor,Wie is dat? Blond Gewoon jaaaaaaaren ervaring met paarden.
@ natasxkyra, hoe lang ben je al met ponies bezig; en hoe lang per pony? De meesten gaan echt schooien en sommigen zelfs bijten. Je kunt het beter vòòr zijn.

NatasxKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:29

Hij schuift niet zo hevig hoor, hij schuift gewoon een klein beetje naar achter.
En ik ben speciaal met haar ernaartoe gereden, en die mevrouw kent heus wel wat van zadels want ze zei meteen of ie paste of niet. Lachen
En uit die zadels ben ik gaan kiezen welke het beste zat voor me.
Maar het is erg moeilijk om een pérfect passend zadel te vinden voor een paard met weinig schoft, en dat is ook zo volgens mijn instructrice. En helaas zijn mijn spaarcentjes op.