paard struikelt steeds tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

paard struikelt steeds tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:42

hallo,

minimum 1 keer per week rij ik een paardje omdat de eigenares me dit gevraagd heeft. Dit paardje is reeds 18 jaar oud en is tijdens het rijden vrij sloom. Hij is amper vooruit te krijgen.

Woensdag was ik dus met dit paardje aan het rijden, hij was weer niet vooruit te krijgen en liep er echt sloom bij. Hierdoor struikelde hij en viel hij op zijn knieën. Ik had me geen zeer gedaan dus heb ik meteen even met hem gestapt en ben er na enkele stappen terug opgekropen om nog wat te stappen. Ik heb nadien niet meer gereden omdat ik zag dat 1 singelstoot afgebroken was en het paardje had bij het vallen blijkbaar op zijn lip gebeten en dat bloedde nogal.

Hij struikelt wel regelmatig eens als ik met hem rij, nu wil ik dat zoveel mogelijk voorkomen natuurlijk als ik de volgende keer met hem ga rijden. Ik zou namelijk niet willen dat hij nog eens valt. Zijn er dus manieren om ervoor te zorgen dat hij iets actiever gaat lopen en daarbij ook zijn benen voldoende opheft?
Normaal moet hij echt vlot vooruit gereden worden maar de helft van de keren dat ik met hem rij lukt dit gewoon totaal niet. Hij reageert niet meer op kuitdruk en nog amper als je er echt eens je benen in duwt. Ik weet ook wel dat dit als eerste moet aangepakt worden, maar aangezien ik er maar 1 keer per week mee rij is dit vrij onmogelijk.

alvast bedankt

samiratjj

Re: paard struikelt steeds tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:01

ik heb dat probleem ook gehadt,maar niet zo erg dat ze echt op der benen is gevallen enzo
ja je moet er voor zorgen dat ze niet in dommelt
maar dta is makkelijker gezegt dan gedaan,maar gewoon veel figuren rijden enzo
ik heb uiteindelijkk ook peesjes omgedaan, toen zakte ze niet meer zo snel door der benen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:07

Actiever rijden, zijn tempo ligt waarscheinlijk te laag waardoor hij zijn benen niet optilt.
Is het paard medisch verder in orde?
Je kan oefenen door tempowisselingen te maken en overgangen, schijnovergangen. Ik raad je aan niet constant de hoefslag te volgen, maar veel figuren te rijden, verschillende voltes, gebroken lijnen en dubbele gebroken lijnen etc.

Andola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:14

Hallo, ik heb dat probleem ook gehad met een paard van 23 jaar en een hoge schoft. Bleek dat zijn zadel vooral bij de kamer niet goed was waardoor hij zijn schouders niet goed kon gebruikken. Zijn zadel is opgevuld en ik rij hem met een bontje en sindsdien nooit geen last meer van struikelen. Soms wel even een misstapje, maar dat kan elk paard overkomen. Misschien kun je wat met mijn verhaal.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:17

Probeer je paard actief te houden door veel tempo wisselingen en figuren te rijden.
Het zal niet makkelijk zijn, maar het is goed te proberen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:23

Ik lees even mee. Ik heb dit probleem met mijn bijna 3,5 jarige Haflinger.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:22

Wij hebben een paardje op stal van die leeftijd, en die struikeld ook veel maar die blijkt artrose te hebben. dus de eigenaar zou hem eens goed na moeten laten kijken. mijn pony struikelde ook veel vroeger en zij had ook artrose en versleten sesambeentjes.

En op tijd naar de smid gaan is ook belangrijk als mijn tinker niet om de 6 a 8 weken naar de smid gaat dan gaat hij ook erg struikelen.

doet het paardje het ook bij de eigenaar, wat zegt hij/zij zelf van het struikelen.

Kijk als het gewoon een probleem is met werken dan zou ik zeker veel overgangen en tempo wisselingen rijden. en kuid is reactie en anders bij tikken gelijk. en daar moet je dan heel cocequent in zijn.

succes Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:24

Ik dacht ook aan slijtage of artrose, maar natuurlijk kan het ook een rijtechnisch probleem zijn.
Zou het paard even goed na laten kijken.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:26

ik rij manege paarden. die struikelen ook heel vaak en zijn een beetje duf geworden. nu heeft mijn instructrice een trucje bedacht om te kijken of het werkt, en ja hoor, de paarden hebben er weer zin in, ze doen actief mee en struikelen nauwelijks. ze weten ook wat de bedoeling is dus doen ze eigelijk nu al gelijk wat er verwacht word. ik zal het ook even uitleggen is wel handig Knipoog

als je aanspoord moet het paard in middendraf. het maakt niet uit of dat vanaf stap arbeidsdraf of stilstaan is. hij moet het doen, doet ie het niet dan por je en doet ie het dan nog niet dan por met een tikje (geen ram dus met die zweep Knipoog) dit moet allemaal binnen 5 seconden gebeurt zijn anders weet ie al niet meer wat je eerste hulp is (word mij verteld dan he). doet ie het dan is ie tuurlijk braaf. en dat moet ie altijd doen als je aandrijft. dus niet 1 keer afwijken en hem in arbeidsdraf laten.

doet ie dat goed en snapt ie wat de bedoeling is kan je ook zonder middendraf in arbeidsdraf. gewoon aansporen en zachtjes ophouden.

het is ideaal en de paarden struikelen haast nooit meer. want ze zijn er met de aandacht goed bij. verder ook gewoon veel figuren rijden. lekker bezig houden dus.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:42

Je kan niet zo van stap naar een middendraf toe dan ben je niet goed van achteruit aan het werk, en poren doen we al zeker niet we drijven.

als je stapt en je wil in draf dan geef je duidelijk kuit reageert hij niet dan tik je bij, Kuit is reactie vanuit draf kan je tempo wisselingen doen harder zachter. dit kan je ook in stap doen maar alles van achteruit en opvangen van voor een paard moet duidelijk van achteruit reageren niet harder maar meer inpuls krijgen. Van daaruit wordt een paard dragender en als een paard dragender wordt kun je tempo wisselingen doen maar alles van achter uit kuit reageert hij niet tik je bij.
maar je gaat niet porren daar wordt een paard voet dood van. zoals veel manege paarden.

Overgangen doe je rustig en gecontroleerd!

manutjuh schreef:
ik rij manege paarden. die struikelen ook heel vaak en zijn een beetje duf geworden. nu heeft mijn instructrice een trucje bedacht om te kijken of het werkt, en ja hoor, de paarden hebben er weer zin in, ze doen actief mee en struikelen nauwelijks. ze weten ook wat de bedoeling is dus doen ze eigelijk nu al gelijk wat er verwacht word. ik zal het ook even uitleggen is wel handig Knipoog

als je aanspoord moet het paard in middendraf. het maakt niet uit of dat vanaf stap arbeidsdraf of stilstaan is. hij moet het doen, doet ie het niet dan por je en doet ie het dan nog niet dan por met een tikje (geen ram dus met die zweep Knipoog) dit moet allemaal binnen 5 seconden gebeurt zijn anders weet ie al niet meer wat je eerste hulp is (word mij verteld dan he). doet ie het dan is ie tuurlijk braaf. en dat moet ie altijd doen als je aandrijft. dus niet 1 keer afwijken en hem in arbeidsdraf laten.

doet ie dat goed en snapt ie wat de bedoeling is kan je ook zonder middendraf in arbeidsdraf. gewoon aansporen en zachtjes ophouden.

het is ideaal en de paarden struikelen haast nooit meer. want ze zijn er met de aandacht goed bij. verder ook gewoon veel figuren rijden. lekker bezig houden dus.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:53

Ik heb dit probleem ook (alleen de pony is toen niet op zn knieeen gevallen)..
Probeer je pony goed voorwaards te houden en doe beenbescherming om, bijvoorbeeld peesberschermers Lachen

Als ik haar goed voorwaards houd, dan struikelt ze bijna nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:56

Ik zou eerst even gaan kijken voor een eventuele medische oorzaak. Als er medisch niets aan de hand is zou ik lekker actief met hem gaan rijden, dan tillen ze hun voeten wat beter op ook.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:57

Ik zou er liever niet op gaan rijden zolang niet bekend is wat de oorzaak is van de sloomheid en het struikelen.
18 jaar is niet echt jong, maar niet oud genoeg om echt sloom van ouderdom te zijn.

Ik zou er eerst een dierenarts bij willen hebben...

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:16

Probeer hem actief te houden. Misschien eerst even wakke longeren en daarna ijden zijn ze vaak iets actiever. Tenminste mijn 18 jaar oudje wel. Soms komt het ook doordat je zelf niet helemaal goed zit. Dan kan hij ook uit zijn ritme vallen en daardoor struikelen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:44

Ik denk dat er meer aan de hand is, als ik het lees krijg ik het gevoel dat hat paard diep ongelukkig is, maar goed dat kan ik vanaf hier niet oordelen.

Goed het medische, loopt hij op ijzers? Ijzers kunnen de doorbloeding verminderen en dus het gevoel in de benen.
Is hij niet kreupel (desnoods op 2 benen dat je het niet ziet)?
Hoe is het met zijn tanden?
Verder zijn lijf oke?
Wat wordt er verder met hem gedaan. Ik kan me voorstellen al hij verder op stal staat en dan nog op een niet vriendelijke manier of steeds hetzelfde manier gereden wordt hij geestelijk dood gaat. Kan hij wel lekker paard zijn? Waar mijn slome vaak erg van opknappen is lange teugel, maar dan moet je wel zeker zijn dat hij niet slaat natuurlijk. Doordat je ze voorop laat lopen (mennen kan dus ook) voelen ze zich vaak heel wat.

Nog even over zijn benen, voelen die tijdens het rijden nog koud of al warmer, anders zou je bijvoorbeeld kunnen warmrijden met badages/peesbeschermers, warmte zorgt voor betere doorbloeding en goede doorbloeding zorgt ook weer voor warmte(afvoer).

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:29

alvast erg bedankt voor de reacties,
ik ga proberen om overal op te reageren, srr moest ik toch vergeten om op een vraag te antwoorden.

Over de medische achtergrond weet ik weinig tot niets, het is niet mijn paardje namelijk.
Wat ik wel weet is dat het paardje vroeger een erge aandoening moet gehad hebben aan de 4 hoeven, ik denk hoefbevangen maar dat ben ik niet zeker. De reden dat ik dit denk is dat hij vooraan beslag heeft dat volledig rondom is en je aan de 4 hoeven achteraan een barst ziet tot in de kootholte. De blessure was er wel al van bij de vorige eigenaar en er kon gewoon nog recreatief gereden worden met het dier.

Wat het manken betreft. Op het eerste zicht mankt het dier niet, wat ik wel ondervind bij het rijden is dat wanneer je pas in draf bent en nog niet op tempo om het zo te zeggen dat hij eigenlijk de pasjes maakt van galop. Dit is reeds enkele maanden zo en dit is toen ook gemeld aan lesgever en eigenaar. Eigenaar lachte het weg ook wanneer ze er door lesgever werd op aangesproken (de lesgever zelf dacht aan het begin van hoefbevangenheid door te weinig beweging waardoor het dier ook te dik werd).
Wanneer je het dier echter vlot laat draven is hier niets van te merken en de laatste 3 à 4 weken gebeurde dit nog zelden.

Ons tempo ligt tijdens het grootste deel van de les dus wel degelijk hoog genoeg, ook maken we hierbij veel overgangen. Het is namelijk erg moeilijk om hem dit tempo te laten lopen daar hij 'doodt' is voor het been en het dus ook van mijn kant best vermoeiend is om hem langere periodes te laten draven (mijn conditie is best goed, maar niet zo goed). We maken ook veel figuren tijdens het rijden.
ER werd ook gezegd kuit is reactie en anders tik van de zweep, volledig mee eens, maar dit is door de jaren heen een onmogelijk iets geworden. De vorige eigenaar reed met best scherpe sporen, de nieuwe eigenares wil heir niets van weten, geen sporen op haar paard. Maar paardlief is echt doodt voor kuitdruk en dan kan je natuurlijk een tikje geven wanneer er geen reactie komt maar op een gewoon tikje reageert hij ook niet, wil je hem vooruit krijgen dat moet je er eerst eens serieus je benen inzetten (en dan bedoel ik niet schotten, maar wel merkelijk harder dan een lichte kuitdruk) en daarbij een iets hardere tik (en nee, hem ook niet bont en blauw slaan) en mss dat je dan iets van reactie krijgt.

Ik heb nog neit aan zijn benen gevoeld bij het rijden wat temperatuur betreft, hij wordt wel met peesbeschermers of bandages gereden, ook hier heb ik niets over te zeggen.

En dan is er nog 1 groot iets wat ik moet vertellen: de eigenares, ik heb ze tot op het einde gehouden omdat dit een heel verhaal is.
De eigenares is een meisje van 14 jaar denk ik, ze kreeg het paardje van haar ouders die zelf niets afweten van paarden en het paardje dat ze kreeg is om te beginnen veel te groot voor haar. Hij kan, in tegenstelling tot in draf, ook best vlot gaan in galop. Ik vind dit helemaal niet erg, in tegendeel, maar de eigenares vindt dit niet leuk en ze durft er dus amper mee te galoperen. Door beide zaken wil ze liever met manegepony's rijden, en dit heeft ze ook een tijd gedaan. Haar paardje bleef op stal, ik reed er enkel 2 keer per week mee en zij reed met andere pony's. Kortom, het paardje past gewoon niet bij haar, maar ze ziet hem wel graag dus blijft het dier.
De eigenares zelf rijdt er dus zelden mee (max. 1 à 2 keer per week), ik meestal 1à2 keer per week en voor de rest wordt hij soms eens uit zijn stal gelaten, dit wil dan zeggen, 15 minuutjes rondlopen in de kleine paddock. Kortom het dier heeft te weinig beweging.
Wat het struikelen betreft bij de eigenares zelf weet ik het niet goed, ik zie haar zelden rijden, en als ze rijdt is dit meestal veel stap omdat ze bang is. Draaft ze dan is het zo langzaam mogelijk waarbij hij dus wel degelijk eens struikelt.

Ik zou er al 2 maand geleden een dierenarts bijgehaald hebben om hem eens te onderzoeken, maar volgens de eigenares heeft hij nooit gemankt, nee, het "galoperen in draf" was helemaal niet manken, het was wel grappig vond ze. Het is haar door verschillende personen anders verteld maar daar wou ze niet naar luisteren, ze is sindsdien wel meer gaan rijden (daarvoor reed ze echt nooit meer met hem).

Nu weet ik wel dat de meerderheid waarschijnlijk vind dat ik hem maar neit meer moet rijden voor ze hem heeft laten onderzoeken, dan kan ik je alvast vertellen dat zij, nog haar ouders die het tenslotte moeten betalen, dit nooit zullen doen. Zij zien ondanks allerlei pogingen van verschillende mensen neit in dat het nodig is. Na de val door het struikelen was hun commentaar dat hij toch lomp was, nergens komt het in hen op dat het een medische oorzaak zou kunnen hebben. Dan kan ik er natuurlijk gewoon niet meer mee rijden, gevolg is echter dat de eigenares er dan ook neit meer mee wil rijden (ze rijdt enkel de dag nadat ik heb gereden omdat ze hoopt dan hij dan rustig gaat zijn, wat hij eigenlijk altijd is) en dat hij vervolgens dus altijd in zijn stal zal blijven staan buiten zijn 15 minuutjes dat hij vrij mag om de 2 à 3 dagen.

Alvast bedankt

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:48

hoi,

Kan de eigenaar van de stal deze mensen niet bij zich roepen en hun vertellen dat ze het paardje moeten laten onderzoeken.

Ik zou er niet meer op gaan rijden zeker al meerdere mensen al gezegd hebben dat het paardje iets mankeert je kant het ook erger maken voor het beestje.

ik denk dat het meisje op dit moment helemaal niet geschikt is voor geen één paard of pony. A ze durft er bijna niet op te rijden. en B als ziet niet rijd komt dat beestje ook niet voldoende uit zijn stal.

Staat hij ook niet lekker op de wei? want 15 minuutjes in een padock is lang niet voldoende voor een paardje minimaal moet hij een uur er instaan en dan moet hij ook eigenlijk nog een beetje beweging hebben zoals lekker even wandelen of aan de longeerlijn bewegen om zijn spieren een beetje soepel te houden.

Maar dit is geen liefde voor een paard van de eigenaar om er zo weinig mee te doen. En als je gek op een paardje bent dan laat je hem onderzoeken. Die ouders zijn erg dom bezig en het paardje is de dupe.

Ik zou zelf ook even een gesprek houden met de eigenaar van de stal wat hij vind dat je moet doen. Knipoog
het paardje kan natuurlijk ook gekantelde hoef beentjes hebben door die hoefbevangenheid van een tijd geleden of echt artrose. ik zou zijn advies even vragen Knipoog

succes en sterkte Knipoog Pling

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:56

[quote="lailapri"]Ik denk dat er meer aan de hand is, als ik het lees krijg ik het gevoel dat hat paard diep ongelukkig is, maar goed dat kan ik vanaf hier niet oordelen.

Hmm ja, ik krijg ook een beetje zo'n gevoel bij dit topic. Is nooit met zekerheid te zeggen natuurlijk.
Ik denk ook gelijk aan artrose. Onze haf was altijd erg voorwaarts en vond het super om te rijden. IK merkte aan haar dat ze niet meer reageerde op het been en geen plezier meer had in het rijden. Bleek artrose te zijn. Nu ik weet dat ze het heeft, valt idd op dat ze heel veel struikelt. Ook het pasje galop in de draf komt me heel bekend voor.
Ik zou idd een dierenarts erbij laten komen. Of in ieder geval de eigenaar vragen of dit kan.
In de tussentijd zou ik voorzichtig aandoen. Goed lang instappen, geen kleine wendingen maken, zoveel mogelijk rechtuit en paard goed aanvoelen. Paard goed losmaken aan de hand helpt ook, maar niet te kleine buigingen maken hier ook. Onze haf vindt massages helemaal het einde, ze wordt er ook lekker los van.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:58

Schakelen en trainen met balkjes, grondwerk zou ook heel goed voor jouw paard zijn!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:59

Miss_Montana schreef:
Ik zou eerst even gaan kijken voor een eventuele medische oorzaak. Als er medisch niets aan de hand is zou ik lekker actief met hem gaan rijden, dan tillen ze hun voeten wat beter op ook.

Kort en duidelijk. Kan niets anders doen dan me hierbij aan te sluiten.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:39

Zoals al gezegt inderdaad, actief rijden, de achterhand er goed onder krijgen, en probeer vooral veel afwisseling te houden met rijden, zodat het leuker word voor het paard waardoor hij zijn aandacht er beter bij houdt.

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:25

Voorwaarts rijden!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 22:09

Ook ik ben van mening dat dit paardje in deze situatie niet gelukkig is... En ik ben niet de enige.
Onlangs was ik met dit paard aan het rijden en er kwam iemand bij in de piste. Ze zag natuurlijk dat dit niet bepaald erg goed ging, paardje is niet meer vooruit te krijgen enzo. Deze mevrouw zei ook: Moest de vorige eigenaar dit zien, hij koopt hem meteen terug, bij hem liep hij goed en was hij ook nog eens gelukkig. Nu treurt hij en heeft er blijkbaar echt geen zin meer in...

Ik heb dit reeds gemeld bij de manegehouder en bij de lesgever en ook zij hebben dezelfde mening hieroover als ik, maar ook zij kunnen niet meer doen dan het op een discrete manier aan de eigenaars duidelijk te maken. Alle communicatie verloopt om te beginnen al via het meisje van 14 jaar (ongeveer), ouders heb ik er nog niet vaak gezien. En het meisje zelf ziet haar paardje echt graag (ben ik van overtuigd) maar begrijpt niet goed wat er allemaal bij een paardje houden bijkomt denk ik. Moest ze de tijd die ze doorbrengt op de manege spenderen aan haar paard... Maar het is natuurlijk leuker om met (vriendinnetjes) andere paarden bezig te zijn die wel verkeersmak zijn en waarmee ze kunnen gaan wandelen (gewoon aan de hand), die iets kleiner van formaat zijn en die ze wel in de hand kunnen houden (dit paardje kan ze bij de minste schrikreactie echt niet houden).

De vraag kwam ook of het dier wel op de weide komt... Dit is niet mogelijk omdat hij de neiging heeft om erg vlug dik te worden en hij hierdoor ook meermaals hoefbevangen is geweest (voor zover ik het begrepen heb is dit de hoofdreden). Voldoende beweging zou dit probleem deels kunnen oplossen...

Vinden jullie dat ik dan nu gewoon niet meer moet rijden met dit dier? Of hem toch beweging blijven geven, aangepast naar zijn kunnen dan (extra lang instappen, geen kleine wendingen,... zaken die eerder vemeld zijn in het topic)
Kan longeren kwaad? Wanneer ik dan niet de mogelijkheid heb op rijden (omdat pistes bezet zijn met lessen of omdat ik onvoldoende tijd heb om beide paarden te rijden maar wel om er eentje te longeren) kan ik hem eventueel wel beweging geven door te longeren en kan ik dit ook doorgeven aan de eigenares en hopen dat ze dit wel doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:11

waar een wil is, is een weg, bijvoorbeeld een graasmasker

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:44

Tuurlijk is er voor dergelijke problemen ook een oplossing. Spijtig genoeg beslis ik neit wat er met dit dier gebeurt en waar dit dier gestald staat ish te ook zo dat je moet bijbetalen voor weidegang dus ik denk niet dat hiervoor een oplossing zal komen