Doorspringen of stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Doorspringen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:07

Hallo.
ik heb dus een pony, die springen heel eng vind. Het gaat de laatse tijd veel beter. al dat springen heeft met zijn verleden enzo te maken. De ene dag springt die alles en dan opeens slaat alles om! Hij doet niks. Elke keer word er gezeurt dat ik de les ophoud enzo. elke keer weer. Ik pak hem niet aan, Het is mijn schuld, Ik laat hem stoppen. Van hun moet ik hem dus juist slaan. Maar dat doe ik dus echt niet. En net weer hoor, elke keer dat gezeur. Ik kan er dus echt niet meer tegen en wil dus gewoon niet meer in de springles gaan. Dit gaat al zolang zo.
Wat vinden jullie ?

MelanieB

Re: Doorspringen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:09

Als je pony het niet leuk vind en er dus geen plezier in heeft, kun je net zo hard doorpushen, maar daardoor zal ie het nog minder leuk gaan vinden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:10

MelanieB schreef:
Als je pony het niet leuk vind en er dus geen plezier in heeft, kun je net zo hard doorpushen, maar daardoor zal ie het nog minder leuk gaan vinden.

hij vind het wel leuk. Hij vind het geweldig zelf. Maar is zo bang. Ik moet zoveel vertrouwen geven, En soms gaat het met dat nog niet eens.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:12

Als alles omslaat en hij doet niks meer, dan zou ik tenminste nog 1 hindernis springen, zodat hij tenminste nog wel wat heeft gesprongen. Dan gewoon braaf kloppen en stoppen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:13

Kun je niet oefenen buiten de les? Dan voel jij je minder gedwongen en zit je er waarschijnlijk ontspannener op, dat voelt je pony ook.. Lachen

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:14

debje18 schreef:
Als alles omslaat en hij doet niks meer, dan zou ik tenminste nog 1 hindernis springen, zodat hij tenminste nog wel wat heeft gesprongen. Dan gewoon braaf kloppen en stoppen.

Ik spring dat ook nog 1, en daarna stop ik. Maar soms voel ik het al aan. als ik gewoon zo wil springen dat kijkt hij erna, en krijgt zulke grote ogen. dan spring ik niet en laat hem er alleen langs rijden enzo.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:15

wiifke schreef:
Kun je niet oefenen buiten de les? Dan voel jij je minder gedwongen en zit je er waarschijnlijk ontspannener op, dat voelt je pony ook.. Lachen

doe ik ook weleens. Ik ben al 6 jaar bezig Tong uitsteken

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:16

Misschien kun je eens priveles nemen met springen? Dan kun je rustig het vertrouwen met je pony opbouwen zonder dat je je opgejaagd voelt door anderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:17

Ik zou een tijdje niet meer in de les meerijden, maar gewoon zelf gaan oefenen als de bak vrij is. Zelf een hindernisje opzetten, en lekker speels ermee aan de slag gaan. Balkjes op de grond en gewoon door de palen heen galopperen. Heel erg veel belonen. En als je merkt dat dat goed gaat, en de pony het leuk vind, dat leg je een balk in de steunders, lekker laag, en dan gewoon rustig er overheen.
Misschien kun je hem ook eens los laten in de bak met een hindernis, kan hij zelf alles onderzoeken, als hij het echt leuk vind dan zal die wel springen.
Maar als hij het eng blijft vinden dan moet jij ook niet doorduwen. Dan kun je beter iets anders zoeken om te doen met hem, iets wat jullie allebei leuk vinden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:18

Mijn pony weigerde vroeger ook 9/10 keer. Had heel weinig gesprongen. Maar zo koppig als ik ben, ben ik toch door gegaan.
Nu hebben we allebei heel veel lol in het springen.

Maar je moet je paard kennen, weet je dat hij het leuk vind, of zeg je dat hij het leuk vind omdat je het zelf leuk vind?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:18

pearlie schreef:
Misschien kun je eens priveles nemen met springen? Dan kun je rustig het vertrouwen met je pony opbouwen zonder dat je je opgejaagd voelt door anderen.

ook al gehad. Verdrietig

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:19

MysticTinker schreef:
Ik zou een tijdje niet meer in de les meerijden, maar gewoon zelf gaan oefenen als de bak vrij is. Zelf een hindernisje opzetten, en lekker speels ermee aan de slag gaan. Balkjes op de grond en gewoon door de palen heen galopperen. Heel erg veel belonen. En als je merkt dat dat goed gaat, en de pony het leuk vind, dat leg je een balk in de steunders, lekker laag, en dan gewoon rustig er overheen.
Misschien kun je hem ook eens los laten in de bak met een hindernis, kan hij zelf alles onderzoeken, als hij het echt leuk vind dan zal die wel springen.
Maar als hij het eng blijft vinden dan moet jij ook niet doorduwen. Dan kun je beter iets anders zoeken om te doen met hem, iets wat jullie allebei leuk vinden.

Omijngod dat heb ik allemaal ook al gedaan. Hij vind het wel leuk enzo, maar soms dan is hij gewoon alles kwijt. Losspringen heb ik ook een paar keer gedaan dat vind hij zo leuk. Ik dacht ook om daar mee verder te gaan.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:20

Equidea schreef:
Mijn pony weigerde vroeger ook 9/10 keer. Had heel weinig gesprongen. Maar zo koppig als ik ben, ben ik toch door gegaan.
Nu hebben we allebei heel veel lol in het springen.

Maar je moet je paard kennen, weet je dat hij het leuk vind, of zeg je dat hij het leuk vind omdat je het zelf leuk vind?

ik weet dat hij het leuk vind:P
Als hij het eng vind dat merk je gelijk. en ik vind het alleen leuk als hij het leuk vind.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:24

Shauni schreef:
wiifke schreef:

doe ik ook weleens. Ik ben al 6 jaar bezig Tong uitsteken

Merk je dan ook verschil tussen lessen en gewoon zelf?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:26

doe ik ook weleens. Ik ben al 6 jaar bezig Tong uitsteken[/quote]
Merk je dan ook verschil tussen lessen en gewoon zelf?[/quote]

nee dan vind hij het nog eng, Behalfe als ik in het bos ga springen. Dan vliegt die alle kanten op.
maar het is niet altijd dat hij het eng vind laatmaar zeggen. Ik heb een keer 125cm met hem gesprongen zonder een twijfeling en de volgende week ofzo maar 3O cm.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:27

Shauni schreef:
pearlie schreef:

ook al gehad. Verdrietig

Hm, misschien toch nog eens proberen? Een andere instructeur misschien?
Het lijkt me weinig zinvol om op deze manier in een groepsles te blijven rijden of om zelf "aan te klooien".

Of je kunt het springen laten voor wat het is.. .maar ja dat moet je zelf bepalen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:29

Shauni schreef:
pearlie schreef:

ook al gehad. Verdrietig

Het lijkt me weinig zinvol om op deze manier in een groepsles te blijven rijden of om zelf "aan te klooien".

Of je kunt het springen laten voor wat het is.. .maar ja dat moet je zelf bepalen.

andere instructeur is het absoluut niet. Deze begrijpt berry ook helemaal enzo.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:32

Shauni schreef:
Shauni schreef:

andere instructeur is het absoluut niet. Deze begrijpt berry ook helemaal enzo.

Dan is het misschien een kwestie van iets langer volhouden?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:46

Als je paard bang is, zou ik er zeker niet op los gaan slaan. Dat werk alleen averechts. Ik zou stoppen in de springles en een privé-instructeur zoeken, eentje die wel bij je past. Daarin ga ik mee met mijn pearlie.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:33

MelanieB schreef:

geen zin bestaat niet, tenzij er in de opvoeding iets mis is gegaan, Tong uitsteken .

Theepot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:21

Ik zou helemaal opnieuw gaan beginnen als ik jou was. Dus gewoon weer beginnen met balkes lopen en heel langzaam uitbouwen naar een heel klein sprongentje. Bijvoorbeeld maar 20 cm. zodat de pony zelfvertrouwen kan opdoen. Misschien dat ie er dan meer plezier in gaat hebben. Mocht dat niet het geval zijn zou ik ermee stoppen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:01

Ik zou toch een tijdje priveles nemen. In de groep krijg je ruzie als ik dit zo lees.
Ik kan me dat wel voorstellen. Iedereen betaalt natuurlijk voor die les, en als de instructeur dan veel tijd met jou en je pony bezig is, dan is dat voor de rest niet eerlijk.
Als je privelessen neemt, misschien van dezelfde instructeur, krijg jij alle aandacht en begeleiding en kan je instructeur je waarschijnlijk beter helpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:48

Ik moet zeggen dat ik als mederuiter ook niet blij zou zijn met een combinatie die regelmatig de les ophoudt. Een keer kan gebeuren, dat hebben we allemaal, maar als het vaak voorkomt kun je beter voor priveles kiezen. Overigens kan ik dit uit je huidige omschrijving niet echt als angst typeren, meer als ongehoorzaamheid, zeker omdat hij buiten wel springt, maar mss ligt dat aan je formulering. Vertel eens wat preciezer wat er gebeurt als hij gaat stoppen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:38

Lielle schreef:
Ik moet zeggen dat ik als mederuiter ook niet blij zou zijn met een combinatie die regelmatig de les ophoudt. Een keer kan gebeuren, dat hebben we allemaal, maar als het vaak voorkomt kun je beter voor priveles kiezen. Overigens kan ik dit uit je huidige omschrijving niet echt als angst typeren, meer als ongehoorzaamheid, zeker omdat hij buiten wel springt, maar mss ligt dat aan je formulering. Vertel eens wat preciezer wat er gebeurt als hij gaat stoppen.

maar het is de laatse tijd ook niet altijd, soms heb ik helemaal geen weigeringen. En er zijn er meer die 'de les ophouden'. Nou de les houd ik niet op, als hij stopt dan kijkt hij even en rij ik opnieuw aan. Het is wel angst. Buiten vind hij het gewoon minder eng. Als hij stopt dan kijk heel heel goed naar de hindernis, Als het goed is loopt hij vanzelf weg. Dit duurt niet langer dan een minuut.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:44

ga eerst veeeel balkes lopen, dan een klein kruisje enz. Ik zou niet meer in de les gaan springen dat verpest het alleen maar, dan gaat ie weigeren, je kan ook een keer prive les vragen ofzo...