in de bak niet willen galoperen, in 't bos wel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

in de bak niet willen galoperen, in 't bos wel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:04

Hallo,

Ik neem sinds vandaag het verzorgpaard van een vriendin over, en ze heeft net een beetje verteld hoe zij in elkaar zit. Ze vertelde dat ze eigelijk nog bijna nooit in de bak hadden gegalopeerd (wel in het bos) omdat ze in de bak niet wil aan galoperen.. Ze gaat dan hééél hard draven en als ze in de galop zit gaat ze heel hard. Maar in het bos springt ze wel gewoon aan en kan ze nog redelijk rustig galoperen.

Heeft iemand tips hiervoor?

Groeten, Deniece

Elfje79

Re: in de bak niet willen galoperen, in 't bos wel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:09

Bij mij is het net andersom..die wil wel in de bak maar niet buiten.. Ik probeer hem het stemcomando aan te leren en dan steeds toepassen wanneer ik aangaloppeer. Misschien helpt het bij jou ook.. Knipoog

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:09

hihi, ik had een jaar terug precies hetzelfde probleem! Lachen
(ik heb het verzorgpaard niet meer) het probleem is, dat ze het niet leuk vind in een bak, maar wel buiten. Ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen, maar ik ging altijd wel pas de bak uit als zij in galop is geweest. Je zegt net dat ze wel in galop gaat, alleen dan te snel. Hoe hou je in?? met de teugels, of met je zit?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:11

deniece schreef:
Hallo,

Ik neem sinds vandaag het verzorgpaard van een vriendin over, en ze heeft net een beetje verteld hoe zij in elkaar zit. Ze vertelde dat ze eigelijk nog bijna nooit in de bak hadden gegalopeerd (wel in het bos) omdat ze in de bak niet wil aan galoperen.. Ze gaat dan hééél hard draven en als ze in de galop zit gaat ze heel hard. Maar in het bos springt ze wel gewoon aan en kan ze nog redelijk rustig galoperen.

Heeft iemand tips hiervoor?

Groeten, Deniece

miss vind ze het wel saai in de bak, het is ook lastiger he, altijd maar afdraaien, terwijl buiten aan één stuk rechdoor. Balans hebben ze er ook voor nodig
Ik merk het ook aan mijn eigen paard, we rijden bijna altijd buiten, maar als ze dan binnen moet galloperen merk ik dat ze het niet zo graag doet als buiten.
Is de bodem van de bak goed?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:12

Ik had dit ook met een fries die ik reed, die vinden het over het algemeen al niet zo makkelijk, we deden het ook tijdens de les en mijn lesgeefster moest er vaak achteraan rennen met een longeerzweep en met de stem (deed ik natuurlijk ook wel, maar hielp niet) en met moeite kreeg ik hem dan een half rondje in galop. Uiteindelijk een aantal keren op de hulp voor galop + mijn stemhulp in het bos geoefend en na een paar keer dat gedaan te hebben lukte het in de bak ook. Het duurt even, maar dan heb je ook wat Vork.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:19

ursulaatje schreef:
hihi, ik had een jaar terug precies hetzelfde probleem! Lachen
(ik heb het verzorgpaard niet meer) het probleem is, dat ze het niet leuk vind in een bak, maar wel buiten. Ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen, maar ik ging altijd wel pas de bak uit als zij in galop is geweest. Je zegt net dat ze wel in galop gaat, alleen dan te snel. Hoe hou je in?? met de teugels, of met je zit?

Heb het vzpaard pas sinds vandaag, en hoorde dit dus van de vorige verzorger.. Heb vandaag alleen gestapt en allebei de handen 2 rondjes gedraaft, ze is echt heél erg heet onder het zadel nog dus voorlopig veel longeren en grondwerk enzo.
Het is denk ik niet dat ze het in de bak niet leuk vind, want ze is erg werkwillig. De eigenaar zegt ook als je haar eenmaal aan het lopen hebt en je hebt haar vertrouwen is ze zo mak als een lammetje. Alleen de galop wil dus dan niet lukken blijkbaar Clown

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:33

het vertrouwen zal er nog niet zijn dan. Ons paard liet haar eerst ook niet galloperen door ons.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:35

Nou, ik wist het wel als mijn pony in het bos goed reageert op deh ulpen dan kan ie dat in de bak ook doen.
Dus niet luisteren spoortje erin of flinke tik met de zweep en normaal aanspringen, dus niet hard gaan draven.

filove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:06

veel longeren.
laat haar op de stem aangaloperen ,., dan heeft ze het zo onder de knie : Pling

Succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:42

bedankt voor de reactie's, ik ga haar morgen sowieso longeren Lachen zal 't eens proberen!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:46

in het bos is het waarschijnlijk veel rechtuit, en in de bak maar elke keer bochtjes. Ik denk dat ze het balans nog niet goed heeft.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:24

Nanna schreef:
in het bos is het waarschijnlijk veel rechtuit, en in de bak maar elke keer bochtjes. Ik denk dat ze het balans nog niet goed heeft.

Dat denk ik ook.
Is het misschien een draver? Die vinden galopperen vaak zowiezo moeilijker.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:32

Sonja_B schreef:
Nou, ik wist het wel als mijn pony in het bos goed reageert op deh ulpen dan kan ie dat in de bak ook doen.
Dus niet luisteren spoortje erin of flinke tik met de zweep en normaal aanspringen, dus niet hard gaan draven.

ja hoor, goede aanpak :s

ik dacht dat sporen ter verfijning werden gebruikt? niet om een dier mee af te raggen? en een zweep net zo...

buiten rechte stukken is toch echt wat anders dan al die bochten. ze zal het wel niet voor niets doen...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 08:45

Ze is geen draver, het is een tuiger merrie maar ze is wel erg rank gebouwd vind ik..
Dat van dat balans zou kunnen, het meisje wat er voor mij oprijd is eigelijk ook wel érg groot en stevig voor haar.. Soort van 14 jarige op shetlander verhouding vind ik persoonlijk. Misschien dat ze daarom bij haar niet in de bak wou galoperen, ik ben echt 20 cm korter dan de vorige bijrijder en zeker wel 30 kilo lichter :p Dus ik ben benieuwd Haha!

Iemand tips als ze het ook bij mij heeft en het aan haar balans ligt? Zijn daar oefeningen voor?? Misschien als ze in het bos galopereerd ook zijpaden mee pakken zodat ze daar al bochtjes galopeerd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:49

Ik denk ook dat het een balans probleem is, je zegt hij rent weg, waarom denk je dat hij dat doet??
Sporen zou ik zeker niet doen, dat is niet eerlijk.
Logisch dat hij het wel in het bos doet ,maar dat zal ook vanuit een snelle draf gebeuren denk ik, dus ik zou juist niet buiten galoperen totdat je paard zijn balans heeft in de bak, is , ga eens werken aan het rechtrichten dan kom je denk ik verder.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:23

Ik heb haar vandaag gelongeerd, ze werd heet en begon dus op een gegeven moment te galoperen, een vrij klein rondje was het en ze galopeerde langzaam, dus zónder ruiter heeft ze prima balans Lachen nu nog met ruiter Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:34

Zeker heeft ze een prima balans, maar liep ze wel in de juiste stellinge en buiging aan de long en wat bedoel je met heet, omdat je zegt dat ze rustig galopeerde??

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:19

ze liep niet aan de teugel, ik longeerde haar gewoon met een enkele lijn. Ze had wel stelling naar binnen en ze galopeerde eerst heel hard, omdat ze zo heet werd, maar na een paar rondjes ging het heel rustig en galopeerde ze echt best heel langzaam en wel met stelling naar binnen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:24

Voor een tuiger is de galop niet de gemakkelijkste gang.
Gewoon eerst oefenen aan de longeerlijn totdat ze goed op je stem aangaloppeerd, dan weer doen terwijl je er opzit. In eerste instantie ook met stemhulp. Met een beetje oefenen komt het wel goed!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:37

shan schreef:
Voor een tuiger is de galop niet de gemakkelijkste gang.
Gewoon eerst oefenen aan de longeerlijn totdat ze goed op je stem aangaloppeerd, dan weer doen terwijl je er opzit. In eerste instantie ook met stemhulp. Met een beetje oefenen komt het wel goed!

Dat denk ik ook.
Waarschijnlijk heeft ze het galopperen op de volte met ruiter nog niet geleerd?
Succes.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:47

veel logeren en dan echt goed aanleren galop is galop, veel praten, wel een beetje stom van die vriendin dat ze dan ook niet heeft doorgezet heeft ie heeft het nu gewend en moeilijker afleren, blijven proberen en als ie eerst heel hard gaat draven weer rustig terugnemen en als ie dan weer rustig is weer proberen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:48

ik zal hem veel longeren, morgen ga ik weer, inderdaad slecht.. Zij werkt gewoon niet serieus met hem.. Kan ik niet zo goed tegen. maargoed ik ga ermee aan de slag Lachen

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:31

ikenindi schreef:
Sonja_B schreef:

ja hoor, goede aanpak :s

ik dacht dat sporen ter verfijning werden gebruikt? niet om een dier mee af te raggen? en een zweep net zo...

buiten rechte stukken is toch echt wat anders dan al die bochten. ze zal het wel niet voor niets doen...

Ik zeg toch niks over afraggen?

Gewoon een kwestie van luisteren, geen flauwekul hoor, mijn pony kan me soms behoorlijk in de maling nemen als hij er zin in heeft, dan pak ik hem net zo hard terug.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:35

Geef niet op, als je je verzorgpaard beter leert kennen, veel met hem oefent dan lukt het vanzelf wel. Je bent op de goede weg met het longeren.
@ Sonja_B het kwam hier een beetje lomp over hoe je het typte, misschien proberen om het de volgende keer duidelijk uit te leggen om dus zo'n reacties te voorkomen

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 08:50

Gisteren heb ik haar voor de 2de keer gelongeerd, het ging stukken beter. Ik merk ook dat ze minder bang voor me is, ze reageerde namelijk steeds heel bang als ik ook maar iets van een beweging richting haar maakte, terwijl ik zonder longeerzweep longeerde! Want daarmee flipte ze helemaal al. Denk dat het haar heeeelemaal verkeerd is aangeleerd..

Maar ze weet nu dat ik haar niet sla en gewoon aanwijzingen geef dus dat gaat al veel beter. En naast het longeren doe ik grondwerk maar ik merk nu dus al duidelijk verschil Haha!