Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) dus hij blijft dan gewoon de rest van de tijd doorsjouwen. En hij blijft lopen, ook al zit je er twee uur op. Pas als je afstapt 'geeft hij toe dat hij moe is'. 
)
dus net een fractie langzamer zijn dan hij
KiWiKo schreef:wat ik doe in de draf is uit zijn tempo lichtrijden![]()
dus net een fractie langzamer zijn dan hij
Een beetje "plakkerig", lui lichtrijden inderdaad.... Ultra is ook zo. Soms krijg ik de rust er alleen nog maar in door even terug te gaan naar stap (lange teugel). Maar daar heb je natuurlijk niets aan in je proef.

Lielle schreef:en voor me uit denken: "zeg het maar, wat moet ik doen? Wijken? Nee, o, schouderbinnenwaarts dan? Nee, galopje?" Erg lief, maar ook niet echt de bedoeling.
Urielle schreef:Lielle schreef:en voor me uit denken: "zeg het maar, wat moet ik doen? Wijken? Nee, o, schouderbinnenwaarts dan? Nee, galopje?" Erg lief, maar ook niet echt de bedoeling.
Die herken ik zeker.

)
detour schreef:Hey TS, geen idee wat je met je paard doet qua afwisseling; ik heb zelf Volbloedjes gehad en gereden en die gingen altjid door, de eerste was enorm heet. Waar zij mentaal minder hectisch van werd was 24/7 op het land, flinke buitenritten, lange stukken in een handgalopje rijden, energie dus gedoseerd laten verbruiken.
detour schreef:Hey TS, geen idee wat je met je paard doet qua afwisseling; ik heb zelf Volbloedjes gehad en gereden en die gingen altjid door, de eerste was enorm heet. Waar zij mentaal minder hectisch van werd was 24/7 op het land, flinke buitenritten, lange stukken in een handgalopje rijden, energie dus gedoseerd laten verbruiken.![]()
Zij werd daar echt relaxter van zonder slomer of minder geinteresseerd in het werk te zijn. Ook heb ik met voeding opgepast qua energieke waarde en hoeveelheid.
En vwbt dressuurproefjes: het lijkt me echt van belang dat je paard zich tussen zijn oren wil laten terugrijden, dat het schieterige eruit is.. Sterkte!![]()
Enneh.. De heetste paardjes vind ik persoonlijk de beste werkpaardjes waar je het meest van kunt leren, hoor!
Urielle schreef:detour schreef:Hey TS, geen idee wat je met je paard doet qua afwisseling; ik heb zelf Volbloedjes gehad en gereden en die gingen altjid door, de eerste was enorm heet. Waar zij mentaal minder hectisch van werd was 24/7 op het land, flinke buitenritten, lange stukken in een handgalopje rijden, energie dus gedoseerd laten verbruiken.
Hij dressuurt, doet longewerk, ik laat hem vrij springen, doe zelf onder het zadel wel eens balkjes, we gaan buiten aan de hand wandelen (pas voor het eerst in mijn uppie onder de man buiten geweest , ging goed, ook stukje met hem kunnen galopperen toen we eenmaal in het bos waren dus dat is voor herhaling vatbaar. Hij werd wel erg sterk in de galop dus heb steeds aan laten springen en na enkele tientallen meters weer terug, anders denk ik dat we ineens in rengalop door het bos gingen). Verder staat hij maandag tot en met zaterdag van 9 tot 6 op de wei (winter) en van 9 tot ca. half 8 's zomers. Hij krijgt veel voer (een baal hooi per dag en 4-6 kilo voer), maar dat moet ook anders wordt hij te mager (hij verbrandt door zijn gestress denk ik veel). Wel Subli Zonder (voor hete paarden).
Het is sowieso een stresskikker, hij zuigt ook lucht en je ziet aan hem dat bijv. een hond die langs komt trippelen op 20 meter afstand al teveel is, dan gaat hij weer zuigen.