tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

libralietje

tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:47

hallo mensen
ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft en mij wat info over kan geven
mijn rijpaard is nu 10 jaar en gooit alvanaf toen ze 3 was haar tong erover heen
ik rij haar nu 3 jaar maar kan er niks voor bedenken wat helpt reed haar eerst met een dubbelgebroken watertrens en heb een tonglepel gehad wat ik echt helemaal maar niks vond.
en ik heb een bit gehad met een koperen platte tussenstukje helpt ook niet en nog een dubbelgebroken met het tussen stukje wat rond kan draaien ook deze helpt niet.
ze heeft plezier in het rijden maar zodra het te zwaar wordt gooit ze haar hoofd in de lucht en heb ik niks meer te zeggen nu heb ik het bit matic passoa hier loopt ze veel beter op maar toch krijgt ze nog haar tong er over Boos!
is er iemand die mij wat tips kan geven
oja appelstroop ook heel lekker maar helpt ook niet

MaaikeMo

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:33

hoii

het lijkt me moeilijk om haar dit af te leren. Ze doet dit al 7 jaar, en is dus eigenlijk een gewoonte voor der geworden. dus ik denk dat je dan toch zult moeten gaan rijden met een dubbelgebroken watertrens met een tonglepel er aan vast.(die heb ik nog wel een.. dus als je intresse hebt Knipoog)

ik heb ook wel iets gehoord over iets met een panty? maar k weet niet precies hoe dat zit. Blijkbaar als je dat hebt geprobeerd doen ze het nooit meer.. ik zal wel even voor je navragen hoe dat precies te werk gaat.. en dan laat ik het je nog wel horen

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:54

panty kun je tong mee vastbinden aan je bit idd. Of dit diervriendelijk is is een tweede.

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:12

Misschien kun je eerst eens kijken of het aan de druk op het bit licht of dat het meer een frustratie is omdat het moeilijker wordt.
Dat kun je bijvoorbeeld door je teugels ergens anders te bevestigen zodat je geen druk uitoefent op het bit. Ik weet niet wat voor hoofdstel je hebt maar er zal vast iets creatiefs te bedenken zijn.
Als ze het dan nog doet als het werk moeilijker wordt kan je gerichter naar een oplossing zoeken.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:13

libralietje schreef:
hallo mensen
mijn rijpaard is nu 10 jaar en gooit alvanaf toen ze 3 was haar tong erover heen
ik rij haar nu 3 jaar maar kan er niks voor bedenken wat helpt reed haar eerst met een dubbelgebroken watertrens en heb een tonglepel gehad wat ik echt helemaal maar niks vond.
en ik heb een bit gehad met een koperen platte tussenstukje helpt ook niet en nog een dubbelgebroken met het tussen stukje wat rond kan draaien ook deze helpt niet.
ze heeft plezier in het rijden maar zodra het te zwaar wordt gooit ze haar hoofd in de lucht en heb ik niks meer te zeggen nu heb ik het bit matic passoa hier loopt ze veel beter op maar toch krijgt ze nog haar tong er over Boos!

bitloos rijden eens geprobeerd?

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:51

Charlottte schreef:
libralietje schreef:
hallo mensen

bitloos rijden eens geprobeerd?

daarmee los je het probleem niet op, symptoombestrijding vind ik dat.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:55

MaaikeMo schreef:
hoii

het lijkt me moeilijk om haar dit af te leren. Ze doet dit al 7 jaar, en is dus eigenlijk een gewoonte voor der geworden. dus ik denk dat je dan toch zult moeten gaan rijden met een dubbelgebroken watertrens met een tonglepel er aan vast.(die heb ik nog wel een.. dus als je intresse hebt Knipoog)

ik heb ook wel iets gehoord over iets met een panty? maar k weet niet precies hoe dat zit. Blijkbaar als je dat hebt geprobeerd doen ze het nooit meer.. ik zal wel even voor je navragen hoe dat precies te werk gaat.. en dan laat ik het je nog wel horen

dankjewel

klopt ik ken iemand hier bij ons die dat een keer tegen me gezegd heeft en wil dit dus ook een keer gaan proberen dit doen ze namelijk ook erg veel bij dravers. weet alleen niet hoe ze dit doen?

het probleem ligt niet dat het te moeilijk voor haar wordt en dan de tong er over heen doet want met opzadelen heeft ze hem er al over en dan kan ik hem der weer onder doen en ben ik in de bak zelfde verhaal en zo blijf je bezig nu heb ik alleen met het nieuwe bit de matic passoa dat ze dit pas na een half uur was gelukt eerst liep ze met haar tong te swaaien naar buiten wat een heel dom gezicht is Haha! hihi..
dankjewel allemaal voor jullie reacties alvast Lachen

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:56

bitloos rijden is voor mij ook niet de oplossing

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:18

weet iemand hoe ze dat doen met een pantykousje om de tong??

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:42

Hee!
Die panty's is allemaal geen oplossing joh! Al die Flauwe kul! je moet gewoon de neusriem en Sperriem erg strak vast snoeren!en als je hebt losgereden weer aansnoeren! Wedden dat die het niet meer doet!
Je bent er ook een beetje laat mee! 7jaar later?
Groetjess

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:47

JapSter schreef:
Hee!
Die panty's is allemaal geen oplossing joh! Al die Flauwe kul! je moet gewoon de neusriem en Sperriem erg strak vast snoeren!en als je hebt losgereden weer aansnoeren! Wedden dat die het niet meer doet!
Groetjess

ja laten we dat doen Clown dat is toch ook geen oplossing dan kan de tong nog steeds over het bit heen!
ik heb helaas geen tips voor je mijn vorige pony deed het ook maar nooit iets op gevonden helaas Boos!
ik blijf dit even volgen ben toch benieuwd Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:02

Ik blijf dit even volgen, heb ook een (jong) paard dat een hekel heeft aan druk op de tong. Ik ga binnenkorten een bit proberen met een tongboog erin, kijken of hij dat prettiger vindt. Strakke neusriem doen we maar niet Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

libralietje schreef:
weet iemand hoe ze dat doen met een pantykousje om de tong??

Nou echt belachelijk en jammer dat je hier naar vraagt Boos!

Tong over het bit is in de meeste gevallen verzet tegen de hand van de ruiter, dus waarschijnlijk heb je het zelf bij je paardje aangeleerd door een te harde hand te hebben en haar flink pijn hebt gedaan.
Sommige paarden vinden een bit echt helemaal niks en als er dan ook nog hard aan gesjort word is het logisch dat ze dingen gaan verzinnen om die nare druk/pijn weg te kunnen laten gaan,
Zoek dus het probleem bij je zelf en ga niet allerlei dingen verzinnen om het je paard nog moeilijker te maken, denk eens paardvriendelijk zou ik zo zeggen.
Waarom is bitloos geen optie, misschien om eens te kijken wat er dan gebeurd misschien en loopt ze zelf beter daarop.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:24

JapSter schreef:
Hee!
Groetjess

Nog zo`n belachelijke oplossing , gewoon de sperriem strakker . jullie zouden eigenlijk geen paard mogen bezitten Boos! , sorry dat ik het zeg, maar echt ze zouden jullie een schop onder je hol moeten verkopen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:53

ik zou hier eigenlijk niet eens op in moeten gaan want alles is dieronvriendelijk en weet ik het.
maar tonglepel zou moeten helpen, Ook bestaat er een rubbere tonglepen die aan een normaal bit kunt bevestigen.
en het bit een gaatje hoger hangen en sperriempje strakker werkt ook, en valt erg mee hoe dier onvriendelijk hoor, een paard doet zich zelf nog meer pijn met de tong erover dus..
en met een panty bind je de tong vast op he plek waat deze hoort, ook dit werkt..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:10

Ja allemaal leuke oplossing , maar de oorzaak van het probleem moet gevonden worden, dan kom je heel wat verder lijkt me dan al deze dingen te verzinnen.
Denk eens na wat doet een strak sperriempje en een panty doet ??
Lekker diervriendelijk toch??
Jou binden we toch ook je handen niet op je rug of nieten je mond dicht als je nagelbijt??

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:11

amen midgie..

Bitloos rijden wordt hier als ontwijken van het probleem gezien, maar dat zijn alle andere oplossingen die hier genoemd worden ook. Er is een rede waarom je paardje zijn tong over het bit legt en die moet je vinden. Het is of het bit zelf en/of de hand van de ruiter in mijn ogen. Ik wil niemand veroordelen en ik heb je niet zien rijden, maar voordat je met allerlei vage 'oplossingen' komt, zou ik eerst eens kijken waar het probleem precies vandaan komt.

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:36

je hebt er een speciaal bit voor, dat helpt wel

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:58

Meestal hangt dit probleem samen met een rug probleem, als je er een keer de fysio bij haalt en een de rug naloopt met linement na het rijden, lekker in masseren en dik inpakken en in laten trekken en je bit tijdelijk een gaatje hoger hangt zal je zien dat het zo verholpen is. Niks niet dier onvriendelijk middelen.. Bij de meeste mensen hangt het bit zo wie zo te laag..dat vinden mensen vriendelijk inwerken op de lagen??!!

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:38

zo dat zijn heel wat antwoorden
weet niet of ik met ze allemaal even blij moet zijn zie namelijk erg veel vooroordelen Boos!..
ik zal even reageren: midgie mijn rijpaard is zadelmakgemaakt en 1 jaar gereden door iemand en 3 jaar later ben ik op haar gaan rijden en ze heeft het altijd al gedaan dus het ligt niet aan mijn hand ze weet niet beter dan de tong er overheen leggen, en ja bitloos gaan rijden is het probleem ontwijken dit wil ik niet.
juudje dankjewel voor je aanbevling van tonglepen maar heb ik algeprobeerd en ik vind het maar helemaal niks zo stop je de hele mond lekker vol best sneu was dat..
het sperriempje strakker en losser heb het allemaal geprobeerd en het bit hoger en lager maakt niks uit.
ik doe een cursus bij de KNHS en mijn instructrice zegt ook de matic passoa en die doet het dus ook niet wat het moet doen je blijft bitten kopen ok oplossing misschien toch een keer panty kous of postbode elastiekje zo prop je de mond niet vol met tonglepels of andere dingen en kan het na 1 keer gebruiken al verholpen zijn dus ik zie het probleem niet.
is er nog iemand die weer hoe je de panty kous vastmaakt?
het elastiek weet ik wel.
idereen verder bedankt voor de reacties en niet iedereen direct gaan oordelen met harde handen bla bla maar vraag liever eerst vragen bijvoorbaad dank Haha!

gr lie

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:45

Zit met hetzelfde probleem, maar dan met een 19-jarig paard. Die heeft het trucje door en vertoont het met name als hij wat harder moet werken, ook tijdens losrijden en ook als er nauwelijks contact met de mond is. Bit hang al gaatje hoger, ik draaf mijn eerste rondje aan losse teugel (zeer licht contact) en flop, tong erover. Gaat daarna rest van het uur goed en 5 minuten voor het einde van de les, flop, tong er weer over. Tijdens uitstappen nog wel!
Tuurlijk heeft het ontstaan een oorzaak, maar zodra een paard het kent kan het ook een trucje worden om onder het werk uit te komen.

edit: ik heb de tip gekregen om voorlopig gewoon verder te trainen in het losser maken van het lijf en heb daar oefeningen bij gekregen. Eerst maar trainen, trainen en trainen en dan zien of het werkt Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:37

Ja, ik weet hoe je die pantykous vast moet maken omdat die bij dravers soms wel gebruikt wordt - maar dat is dan even 5 minuten voor in de koers en niet een heel uur rijden. Ik vind het geen oplossing in ieder geval. Je neemt het probleem er niet altijd mee weg. Paarden die geen druk op de tong verdragen (zoals de mijne) zullen nóg meer druk met die pantykous ervaren, zeker als je hem er langer dan een paar minuten inhoudt. Er bestaat zelfs gevaar voor het afsterven van de tong als je het niet vakkundig doet Scheve mond

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 06:55

niet voor iedereen is bitloos de oplossing!
dat van het pantykousje is belachelijk zeg

het paard geeft duidelijk aan dat hem iets dwarszit,misschien is een bit met tongboog een idee?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:32

Een pantykous is idd een laatste redmiddel, die je zeker niet te vaker dan 1 of 2 keer moet gebruiken, als t dan nl. niet helpt, helpt t nooit... Persoonlijk vind ik een panty wel vriendelijker dan t afsnoeren van de neusriem....
Je bevestigd de panty als volgt: Je pakt de tong vast, draait de pantykous er omheen en bindt beide einden aan de onderkant van de onderkaak vast. Niet te strak aantrekken, gewoon normaal vastzetten.
Is even een handigheidje, eerst ff een paar keer oefenen voordat je ermee gaat rijden....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:53

ik snap niet dat t als oplossing word gezien,belachelijk.
je paard geeft hier heel duidelijk iets aan,en dan zijn tong insnoeren met een panty?
ahum......