Gescheurde mondhoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Gescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:55

Hallo,
Mijn pony heeft (meestal) als ik intensief gereden heb gescheurde mondhoeken.
Na een uurtje begint ze 'moe' te worden en dan gaat ze heel erg aan de teugels hangen, misschien dat het daar mee te maken kan hebben. Maar ik smeer er dan wel uierzalf op, maar als ik weer gereden heb is het meestal weer open. Ik word er een beetje gek van, want dan ga ik ook niet rijden.
Als ik gewoon 'licht' heb gereden en ze niet zo gaat hangen dan is er niks aan de hand.
Ik weet niet wat het is, ik ben absoluut niet hard in de hand. Ik heb ook al een groter bit gekocht, want dat bit wat ik had was iets te klein, dus ik dacht dat het daar aan lag, maar dat is dus niet zo. Weet iemand misschien waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen? Ik dacht misschien van die rubbere ringen aan je bit, maar ik weet niet precies wat voor functie ze hebben, of het het uitscheuren van de mondhoeken ook voorkomt.

Alvast bedankt! Suzanne

fiona2005

Re: Gescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:57

ik denk dat je sowieso de mondhoeken even dicht moet laten gaan. Want als ze elke keer half open zijn gaat het ook niet over! Maar over je probleem weet ik het ook niet, sorry!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:00

Misschien dan niet zo lang doorrijden als je echt merkt dat je paard er moeite mee heeft en anders meer die achterhand eronder proberen te krijgen zodat ze niet gaat hangen... Maar Er is een verschil tussen uitgescheurd en wondjes aan de zijkant. Iig zeker even dicht laten gaan!

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:01

Ja, iemand van stal zei ook al dat ik het bit iets hoger of juist lager moest hangen. Zou dat misschien helpen?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:03

van die rubberen ringen misschien en goed blijven smeren.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:06

SuzanneW schreef:
Ja, iemand van stal zei ook al dat ik het bit iets hoger of juist lager moest hangen. Zou dat misschien helpen?

Als het bit goed hangt moet je dat niet doen.
Normaal moet er 1 dikke rimpel te zien zijn.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met gescheurde mondhoeken ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:07

afwisselend met gewoon hoofdstel en bitloos rijden?
maar als het echt "uitgescheurd" is dan ligt het toch echt aan je rijstijl, en met je is serieus gaan kijken naar waar je nou eigenlijk mee bezig ben!
Wondjs kunnen ook komen doordat een velletje (bij een watertrens) tussen de ring en het bit kan komen, of dat de bitring te veel schuurt.

Zorg dat het eerst goed geneesd, en probeer is bitloos te rijden, dan heb je geen probleem met bitten en mondhoeken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:07

Ik denk eigenlijk dat het veel beter gaat helpen als je niet zo in de mond van je pony trekt en leert rijden! Ga in gods naam les nemen van iemand die jou kan helpen om dit te voorkomen.
Alhoewel ik eigenlijk denk dat dit weer een reltopic uitlokker is! een SA dus!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:08

Scheuren ze in of heb je wondjes aan de zijkant?

Als je de mondhoeken inscheurt moet je volgens mij toch al heel goed 'je best doen' om dat voor mekaar te krijgen. Van alleen hangen krijg je dat niet voor mekaar lijkt mij. Mondhoeken scheuren niet zomaar in. Een wondje aan de zijkant kan bijvoorbeelf door schuren van het tuig of misschien door de beweging van de ring van je watertrens (als je die hebt) komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:09

Ik heb het ook ooit gehad; het bleek in mijn geval dat de watertrens iets versleten was, zodat de huid van de lip klem kwam te zitten tussen de bitring en het bit zelf.
Als dat het probleem is, voorkom je dat door ofwel een bustrens te nemen, ofwel rubberen bitschijven te gebruiken.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:10

aerdenhout1 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het veel beter gaat helpen als je niet zo in de mond van je pony trekt en leert rijden! Ga in gods naam les nemen van iemand die jou kan helpen om dit te voorkomen.

Dat vermoeden rees hier ook alweer...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:10

aerdenhout1 schreef:

als jij denkt dat dit een reltopic is, waarom reageer je dan ook nog eens zo? Gestoord

Btw zoals ik al schreef; ik heb het dus ook een poosje meegemaakt en ja, je schaamt je dood en je gaat zwaar aan jezelf twijfelen want je denkt dat het aan je harde hand ligt. Dus een beetje subtieler reageren mag ook wel!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:13

Heb je ook fotos van het rijden? Misschien dat daar iets op te baseren valt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:13

Tja...had misschien beter moeten weten.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:17

ze gaf zelf aan dat haar oude bit iets te klein was en nu een nieuwe heeft en de hoekjes blijven uitscheuren.

wat ik denk is dat je oude bit niet goed was en het daardoor gebeurde en ze open blijven doordat je ze niet goed laat genezen.

eerst de wondjes 1 a 2 weken goed laten helen, dus alleen zonder bit doen.
en dan weer proberen met bit rijden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:21

Ukster schreef:
ze gaf zelf aan dat haar oude bit iets te klein was en nu een nieuwe heeft en de hoekjes blijven uitscheuren.

wat ik denk is dat je oude bit niet goed was en het daardoor gebeurde en ze open blijven doordat je ze niet goed laat genezen.

eerst de wondjes 1 a 2 weken goed laten helen, dus alleen zonder bit doen.
en dan weer proberen met bit rijden.

mee eens,
Liefst zelfs langer, zodat het ook niet meer gevoelig is. En ook je bit laten nakijken en je rijstijl.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:22

mét bit zou ik het niet weten. Maar misschien is het voor jou dan (medisch gezien) ook gewoon een goed idee om bitloos te rijden? Je zou het eens kunnen overwegen, dan heb je in ieder geval die ingescheurde mondhoeken niet meer!

ik vind het trouwens echt achterlijk dat meteen gesugereerd word dat dit een reltopic is.. dat máken jullie (diegene die fel.. en niet terecht fel reageren) ervan ja!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:24

Ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt mij een goede reden om eens bitloos te overwegen. Lachen
Met gescheurde mondhoeken toch met bit blijven rijden, zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:25

Mijn paard heeft het ook makkelijk, die is overal verder heel teer en heeft van het minste of geringste overal plekjes (singel, deken, zadel, hoofdstel, beenbescherming... je kunt het zo gek niet opnoemen).
Ik ben gestopt met uierzalf, had het idee dat het steeds weker werd. Sudocreme werkt beter omdat het de huid ook hardt.
Bij mij is het overigens erger als mijn contact te licht wordt en hij meer kan rommelen met het bit. Het bit ligt dan te beweeglijk en door de beweging krijgt hij plekjes. Een stil contact en een zo stabiel mogelijk liggend bit is dus bij ons erg belangrijk.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:30

Equidea schreef:
Heb je ook fotos van het rijden? Misschien dat daar iets op te baseren valt.

Afbeelding

Afbeelding

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:30

Nadya schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt mij een goede reden om eens bitloos te overwegen. Lachen
Met gescheurde mondhoeken toch met bit blijven rijden, zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Maar ik rijd ook fanatiek wedstrijden. Zou ik daar dan eigelijk mee op moeten houden?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:32

nou als jij het zielig vindt, zou ik toch als je niet zonder bit kan rijden een maandje stoppen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:33

SuzanneW schreef:
Nadya schreef:

Maar ik rijd ook fanatiek wedstrijden. Zou ik daar dan eigelijk mee op moeten houden?

Rij je dan ook fanatiek wedstrijden als je paardje gescheurde mondhoeken heeft?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:34

SuzanneW schreef:
Nadya schreef:

ohja.. potver.. dat is vervelend dan ja.. omdat je niet bitloos mag starten. Maar ik weet niet of het mogelijk is dat je normaal bitloos rijd en met wedstrijden met bit (of dat dat ook gewoon te verschillend is qua rijden ed)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:36

Bitloos is misschien wat heftig in een keer, voor de wedstrijdruiter. De bitringen klinken dan wel als een logisch alternatief, maar daar kwam niet echt een reactie op. Heb je dat al geprobeerd dan?