Mijn paardje zet zich vast...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Puccina

Mijn paardje zet zich vast...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:06

Ik heb mijn 8 jarige merrie puccina van augustus vorig jaar... Ze was helemaal verkeerd gereden en had geen enkel vertrouwen... Ik wist dat ik veel werk zou hebben.
Nu een half jaar later gaat het al wel beter, haar vertrouwen heb ik al.
Maar tijdens het rijden laat ik haar lekker laag en diep lopen zodat ze beter onder de rug loopt. Ze heeft echter momenten (vooral op rechts) dat ze zich helemaal vastzet waardoor ik niet eens meer goed kan zitten. Haar hoofd gaat de lucht in, haar achterste gaat van links naar recht en af en toe begint ze zelfs te springen. Niets meer aan te zeggen dan. Ze wil zich dan gewoon niet geven. Nu zijn we bezig als ze zo doet om gewoon heel rustig te blijven, niet te straffen, haar blijven aanmoedigen door te praten... Na een tijdje als ze dan heel moe is geeft ze zich meestal wel en rij ik alle figuren zonder iets in mijn handen te hebben.
Ik ben echter altijd zo moe na dit "gevecht", fijn rijden is wel anders.
Het is ook zo moeilijk om rustig te blijven en niet kwaad te worden, soms wil ik haar de longen uit haar lijf stompen als ze zo niet vooruit wil en stom doet... (doe ik niet natuurlijk)
Nu wil ik vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met dit soort problemen en of jullie enkele tips hebben om haar beter te kunnen rijden zonder eerst een "gevecht" te hebben?
Tijdens buitenritten zet ze zich zo niet vast.

Groetjes Hanne

Jolo

Re: Mijn paardje zet zich vast...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:19

Hoi Hanne
Als eerste; goed dat je dit zo doet met je paardje!
Je zegt zelf al, tijdens buitenritten doet ze dit niet; buiten kun je ook 'dressuur' rijden; lekker over de rug naar beneden (hou de achterhand hierbij actief, ik bedoel met 'naar beneden' natuurlijk niet geforceerd op haar houding in de voorhand letten), overgangen, pasje zijwaarts; lekker los maken in haar lijf. Daarnaast lijkt goede trainig aan de (dubbele) longe me goed voor haar. Ik ben zelf erg te spreken over het longeren met touwtjes (zoals in boek Lammert Haanstra), lekker 'over de rug' laten lopen, ontspannen, maar wel actief vanuit de achterhand. Deze dingen zullen er niet voor zorgen dat je probleem meteen opgelost wordt, maar hoe groter het aandeel van de tijd dat ze 'goed' loopt, hoe beter. Als je dat buiten of aan de longe makkelijker bereikt, lekker doen! Als het voor haar 'normaal' wordt en haar spieren losser worden, zal ze ook onder het rijden (rechtsom) makkelijker worden.
Langzaam zal ze beter worden, kost nou ook eenmaal tijd...
Succes!

(heb je ook een goede instructeur?)

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:30

Bedankt voor de uitleg jolo.
En idd op buitenritten doen we ook deze oefening, links buigen, rechts buigen, overgangen. Gaat allemaal goed.
Toen we ze net hadden, zijn we ook begonnen met vooral aan de longe (maar dan zonder longe) wel met bijzet. Hier sloeg ze in het begin ook steeds vast maar door te blijven trainen is dit aan de longe veel beter. Hier heb ik ook haar vertrouwen gekregen en heeft ze mijn stem leren kennen. Nu nog onder het rijden... Als ze "goed" loopt, is ze actief genoeg, fantastische achterhand en loopt ze super netjes. Een plaatje om te zien.

ps: ik heb een hele goede instructeur, Frans Bayens (niet gekend in Nederland denk ik) Hij heeft 35 jaar ervaring en heeft me al veel geholpen. We hebben minstens 2x per week privé training.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:32

Laat er eens een sportmassagetherapeut voor paarden naar kijken.
op www.massagehippique.nl en dan bij externe links kun je zien waar er een bij jou in de buurt zit.
Voor meer info over sportmassage voor paarden kun je me gerust een pb sturen

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:36

We hebben reeds een homeopaat laten komen die haar helemaal behandeld heeft... Al haar spieren zijn goed en heel ook geen problemen aan de rug. Hij heeft haar een kuur kruiden gegeven om rustig te worden en niet zoveel stress te hebben.

ps: een sportmassage heb ik idd nog niet overwogen...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:38

Kan me voorstellen dat het af en toe frustrerend is als het niet wil, maar volgens mij ben je op de goede weg.

Voordeel van longeren met touwtjes ipv bijzet (naar mijn menig); als ze los laat heeft ze niks zwaars aan haar bitringen bungelen, en het is een rondlopend geheel (ze kan naar recht en links ingebogen worden), bijzetteugels 'lopen dood'. Bij mijn ruin waar ik ook erg alert moet zijn op een losse rug bind ik de touwtjes tussen z'n voorbenen aan de singel (niet te kort!), dan stel je 'm nog wat lager en ronder in dan aan 't zadel bevestigen zoals de bijzetteugels.
Als je een dubbele longe gebruikt heb je meer controle over goed inbuigen dan aan een enkele.

Sportmassage en/ of (paarden)osteopaat kan inderdaad zeer nuttig zijn!

Succes ermee, en vol blijven houden komt wel goed! Knipoog

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:46

@ jojo: Het is niet echt een bijzet dat ik gebruik, maar ook 2 lichte touwtjes die we dan aan het zadel bevestigen. Vanaf dat ze ontspannen loopt is er ook geen druk meer op de touwtjes. Het is wanneer ze zich vastzet en hoofd omhoog doet dat deze touwtjes druk geven zodat ze weer gaat buigen en rug gaat ontspannen... We waren tijdens het rijden een tijdje gestopt met de touwtjes omdat het beter ging en ik ze er zelf door kon rijden, maar vandaag tijdens de training was het zo erg dat we ze er terug hebben aangehangen tijdens het rijden... Even een stapje terug achteruit en hopelijk daarna terug een grote stap vooruit!!
Wat voor touwtjes gebruik jij eigelijk? Kan er geen beeld op krijgen...

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:47

Ik gebruik deze touwtjes...
Afbeelding

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:56

Hoi. Ik kan zo snel geen plaatje vinden, maar ik doe het volgende: 1 touwtje (5 mm, sterk, glad nylon) 7 m lang. Een uiteinde in het midden aan de singel (met lusje vastmaken, zodat je altijd met 1 rukje weer los kunt trekken!), dan tussen de benen naar 1 bitring, door bitring, naar zadel; door lusje onderaan sjabrak (weet wel waar de singelstoten door gaan), dan over het zadel naar de andere kant en daar hetzelfde; lusje sjabrak, via bitring, tussen de benen naar singel, weer met lusje vast. Zo heb je een doorlopend geheel waarin je paard onbeperkt links en rechts kan inbuien, maar zoals jij ook al zegt; niet omhoog en druk valt weg als ze naar beneden met ontspannen hoofd loopt.
Trouwens, dit is als ik met zadel op longeer, bij longeersingels heb je ringetjes om je touwtje door te halen.
Pfff, hopelijk komt het een beetje over, plaatje makkelijker he? Ik zal nog even verder zoeken.....

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:08

hehe, plaatje is idd makkelijker. Maar ik denk wel dat ik ongeveer half kan volgen wat je bedoeld Lachen Wat denk je van de touwtjes die ik gebruik?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:35

Ken je het boek Longeren met Lammert Haanstra? Zie ook www.lammert-haanstra.nl De fries die hij aan de hand heeft heeft zo'n touwtje om. Alleen heeft ie hier de uiteinde aan de zijkant (op de foto achter zijn rug) aan de singel vast, ik doe ze vaak tussen de voorbenen van m'n paard aan de singel. Als je kijkt op website onder 'publicaties' en 'Bit april 2003' zie je op de eerste pagine 2 clos-up foto's van hoe het touwtje door de bitringen gaat.
Wat betreft de touwtjes waar je op de foto mee rijdt, wat ik zo kan zien zouden ze inderdaad werken om tegen te gaan dat ze haar neus in de lucht kan steken tijdens het rijden.
Maar als je haar wil stimuleren om haar rug te gebruiken zijn ze te lang. Dus voor aan de longe de touwtjes korter maken, net als standaard bijzetteugels. Als je dat doet is 1 doorlopend touw gebruiken fijner dan 2, omdat het door de bitringen glijdt als ze haar hoofd naar rechts of links buigt.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:52

en ook niet onbelangrijk; mooi paardje heb je! Pling

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:55

Bedankt, nu begrijp ik wat je bedoeld... Dit wil ik wel eens uitproberen!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:09

Het bevalt mij echt heel goed! Ben benieuwd hoe 't bij jou gaat, succes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:18

het touwtje is is een zeer goed hulpmiddel bij het longeren, de meeste paarden hebben hier baat bij dus ik kan me voorstellen dat jou paard hier ook voordeel van heeft. Goed uitgelegd, Jolo!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:36

Bloos Lachen dankje

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:39

Graag gedaan! Lachen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:43

Wat ik me afvraag is of je paard wel rechtgericht is? Mijn pony kan linksom wel nageefelijk lopen, en ook wel buiging maken maar het gaat haar gewoon heel moeilijk af, waardoor zij dus probeerd eronder uit te komen (hoofd omhoog gooien etc) rechtsom daarentegen is ze best fijn.

Nu ik een goede instructrice heb gevonden blijkt ze gewoon ontzettend scheef te zijn (dat ze niet volledig rechtgericht was had ik zelf ook wel door). Met als gevolg dus dat ze linksom veel 'minder' loopt..

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:48

@Loesje: Ze kan rechts wel heel goed lopen. bv: in de longeercirkel loopt ze rechts goed. En eens ik ze erdoor heb gereden loopt ze links en rechts even goed...
Dus daar zitm het probleem niet.
Toch bedankt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:03

Ik zat met hetzelfde probleem zowat en dat is nou gelukkig ook opgelost.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:08

Hele domme vraag misschien, maar is ben jij het zelf op de foto met je paard?

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:21

Ja, dat ben ik die heel serieus aan het kijken is...

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:22

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:24

Maar wat hebben dan die 'touwtjes' voor zin? Gooit ze echt haar hoofd zo hoog dat ze er in gaat hangen?

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:29

Ja, dat doet ze dan wel eens... Als ze ontspannen loopt dan zijn die touwtjes niet nodig. Dit is enkel wanneer ze zich vastzet.